7 روش برای اصلاح استراتژی بازاریابی ناامیدکننده‌تان

7 روش برای اصلاح استراتژی بازاریابی ناامیدکننده‌تان

 

 

اگر استراتژی بازاریابی‌تان کارساز نبود، خود را شکست‌خورده ندانید؛ اما اگر واقعیت را نادیده بگیرید و آن را اصلاح نکنید، قطعا با شکست روبه‌رو خواهید شد.

هیچ کارآفرینی از همان ابتدا استراتژی بازاریابی کامل و بی‌نقصی نداشته است. حتی اگر بازاریاب یا کارآفرین مجربی باشید، تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد کمپین بازاریابی‌تان نداشته باشید، نمی‌توانید اوضاع را مدیریت کنید.

بیایید فرض کنیم که استراتژی بازاریابی‌تان تا حد زیادی کارساز نبوده است. نتایجی را که پیش‌بینی می‌‌کردید، به دست نیاورده‌اید و بازگشت سرمایه‌تان، اگر منفی نباشد، بسیار کم است. ضمنا این را نیز در نظر می‌گیریم که این فرضیه تنها از فکر و خیال شما نشات نگرفته، بلکه به خوبی آمار و ارقام را بررسی کرده‌اید و با قطعیت می‌توانید بگویید که استراتژی بازاریابی‌تان، آنطور که باید، پیش نرفته است.

نیازی نیست که این استراتژی را به طور کلی کنار بگذارید. فکر کنید و ببینید چگونه می‌توانید آن را اصلاح کنید.

 

1- زمان بیشتری به آن بدهید.

در ابتدا می‌خواهم این مسئله را گوشزد کنم که برخی استراتژی‌ها، مانند سئو، نیازمند تخصیص مدت زمان طولانی‌تری هستند. اگر دارید روی هویت برندتان سرمایه‌گذاری می‌‌کنید، یا اگر از بازاریابی ربایشی در کانال‌های مختلف استفاده می‌کنید تا مشتری بیشتری به دست آورید، نباید تنها بعد از چند هفته تلاش ناامید شوید (بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) به معنای ارائه و به‌اشتراک‌گذاری مطالب مفید، کاربردی و ارزشمند در قالب انواع گزارش، کتاب‌های الکترونیکی، وبینار، ویدئوهای آموزشی، پادکست، خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای مشتریانی است که به دنبال کسب اطلاعات در زمینه‌ای خاص هستند. در بازاریابی ربایشی، کسانی که نیازمند به‌دست‌آوردن اطلاعات کاربردی در هر زمینه‌ای هستند، محور توجه و بازاریابی خواهند بود- ویکی پدیا).

از طرف دیگر برخی استراتژی‌ها، مانند تبلیغات کلیکی، باید خیلی سریع و از همان ابتدای کار شروع شوند و در طول زمان و با ایجاد تغییرات در داده‌ها بهبود پیدا کنند. اگر می‌خواهید روی استراتژی طولانی‌مدتی کار کنید، باید در نظر داشته باشید که زمان کافی برای مشاهده نتایج را به آن بدهید. در غیر این صورت استراتژی دیگری را به کار بگیرید.

 

2- متمایزش کنید.

دنیای بازاریابی دنیایی سرشار از رقابت است؛ به ویژه در حوزه‌های محبوبی نظیر بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی. هزاران برند در آن واحد دارند برای جلب توجه مخاطب هدف شما تلاش می‌‌کنند، بنابراین باید چیزی در اختیار داشته باشید که باعث منحصر به ‌فردشدن استراتژی‌تان شود. اگر همان چیزی را بگویید که رقبایتان می‌گویند، چرا مخاطبان باید به شما توجه کنند؟ سعی کنید به شکل منحصربه‌فردی حرف بزنید. گاهی اوقات این کار تنها راه تمایزیافتن نسبت به دیگران است.

 

3- پیشنهاد ارزشمندتری بدهید.

همه اشکال بازاریابی به نوعی در‌صدد ایجاد تعامل با مشتری هستند؛ چه این تعامل خرید یک محصول باشد، چه بازدید از وب‌سایت. به این منظور مشتریانتان باید در عوض، پيشنهاد ارزشمندی نیز دریافت کنند. گاهی اوقات این پیشنهاد ارزشمند می‌تواند محصولی ارزان‌قیمت و گاهی محصولات رایگان و اشانتیون‌هایی مانند کتاب‌های الکترونیکی رایگان باشد.

اگر به وسیله استراتژی کنونی‌تان نتوانسته‌اید تعامل کافی را با مشتریانتان برقرار کنید، شاید نشانه این باشد که پیشنهاد ارزشمندی به آنها نداده‌اید. شاید بتوانید تخفیف قابل توجهی روی محصولات اصلی ارائه کنید یا محصولات رایگان بیشتری هدیه دهید تا مشتریان وسوسه شوند با شما تعامل برقرار کنند.

 

4- مخاطبان هدف خود را دوباره مشخص کنید.

نشان‌کردن مخاطبان هدف تصمیم هوشمندانه‌ای است که بازگشت سرمایه بیشتری را برایتان به ارمغان می‌‌آورد، زیرا با این کار، به تعداد بیشتری از مردم دست پیدا می‌کنید. با این حال بهتر است همیشه جمعیت کوچک‌تری را انتخاب کنید و پیامی شخصی‌سازی‌شده را برایشان بفرستید. اگر پیامتان به دست مخاطبانی که در نظر داشتید، نمی‌‌رسد، یک گام به عقب برداشته، گروه خاص‌تر و کوچک‌تری را انتخاب كنيد، پیامی مناسب‌تر بنويسيد و برایشان بفرستید.

 

5- تاکتیک‌های مورد استفاده‌تان را با یکدیگر همسو کنید.

استراتژی‌های بازاریابی زمانی به بهترین شکل ممکن کار می‌‌کنند که هرکدام نقش چرخ‌دنده‌های یک دستگاه را داشته باشند و همسو با یکدیگر کار کنند، نه اینکه هرکدام از آنها، بدون توجه به قسمت‌های دیگر، به طور مستقل فعالیت کند. بررسی کنید که آیا آخرین تاکتیک‌های بازاریابی‌تان با یکدیگر همسو بوده‌اند؟ این تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا مشکلات هویتی برندتان و جهت حرکتی و موقعیت‌های ازدست‌رفته‌تان را شناسایی کنید. تا جای ممکن سعی کنید همه چیز را در ارتباط با یکدیگر نگه دارید.

استراتژی‌های بازاریابی به ندرت به موفقیت کامل یا شکست کامل می‌‌رسند. حتی اگر عملکرد خوبی داشته باشید، باز هم عواملی وجود دارند که از کنترل شما خارج‌اند. آنها را موقعیتی برای یادگیری در نظر بگیرید. حتی اگر عملکرد ضعیفی داشته باشید، باز هم فرصت کافی را برای اصلاح اشتباهات و شروع دوباره خواهید داشت.

زمانی که دارید استراتژی‌های فعلی بازاریابی‌تان را اصلاح می‌کنید، از تاکتیک‌های عنوان‌شده در این مقاله استفاده کنید تا در نهایت بتوانید کارایی استراتژی‌هایتان را افزایش دهید. همیشه پيشنهاد جدیدی برای یادگیری وجود دارد و همواره می‌توانید بهتر و بهتر شوید.

 

جیسون دمرس

مترجم: شادی حسن‌پور