5 راه بالابردن احترام به نفس

5 راه بالابردن احترام به نفس

جدیدترین یادداشت جک کنفیلد

 

«می‌خواهم احترام به نفس را افزایش دهم» این جمله‌ای‌ست که بسیار از شاگردانم می‌شنوم. آن‌ها بر این باورند که اگر احترام به نفس درآن‌ها بیشتر باشد، می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست یابند.

اگرچه این حقیقت دارد که احترام به نفس بالا می‌تواند در خلق زندگی رویایی‌تان به شما کمک کند، اشتباه افراد در چگونگی نگرش به احترام به نفس است. این چیزی نیست که افزایش یا کاهش یابد، اگرچه این واژه برای آن معمول است. به جای آن، احترام به نفس، یک فعل است؛ فرایند احترام به خویشتن است.

با رجوع به فرهنگ لغت مریام وبستر، احترام به معنی «ارزش بسیار نهادن، توجه بسیار و ستایش» است. به بیان دیگر، فرایند بالابردن احترام به نفس با این تصمیم که شما ارزشمند هستید و همان گونه با خود رفتارکردن، آغاز می‌شود.

5 عادت خوب که باید در خود ایجاد کنیم

  • خود را باور داشته باشید. اولین قدم در خلق احترام به نفس، باورکردن خویشتن است. این وظیفه شماست که از تصور کلی خود و باورهای‌تان؛ شامل باور به ارزش خود، استعداد و توانایی‌ها و پتانسیل‌های خود، استفاده کنید.
  • 9 موفقیت بزرگ خود را مشخص کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه بیشتر موفقیت‌های پیشین خود را مورد قدردانی قرار دهید، اعتماد بیشتری در انجام و اتمام موفقیت‌آمیز کارهای جدید خواهید داشت. راهی ساده برای آغاز این فرایند، تهیه لیستی از موفقیت‌های بزرگ‌تان است. زندگی خود را به سه بخش زمانی تقسیم کنید- از تولد تا 15 سالگی، 16 تا 30 سالگی و 31 تا 45 سالگی. سپس موفقیت‌های بزرگ هر دوره زمانی را لیست کنید.

به منظور متقاعدکردن خود مبنی بر این‌که فردی موفق هستید که می‌توانید به دستیابی به چیزهای بزرگ ادامه دهید، لیست خود را ادامه دهید. ببینید آیا می‌توانید 100 موفقیت یا تعدادی بیشتر را یادداشت کنید.

  • یک گزارش پیروزی داشته باشید. هر روز موفقیت‌های خود را به خاطر آورید و یادداشت کنید. این کار باعث ثبت آن‌ها در حافظه بلندمدت شما می‌شود و احترام به نفس و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. هروقت نیاز به تقویت اعتماد به نفس خود داشتید، آن‌چه را که نوشته اید، بازخوانی کنید. داشتن یک گزارش پیروزی و رجوع به آن، باعث تمرکز شما بر موفقیت‌های‌تان می‌شود.
  • نشانه‌های موفقیت را نمایش دهید. هرآن‌چه که در محیط خود می‌بینید، تاثیری روانی بر حالات، گرایشات و رفتارهای شما دارند. خود را در محاصره جوایز، عکس‌ها و اشیای دیگری که یادآور موفقیت‌تان هستند، قرار دهید. مکان خاصی در منزل‌تان ایجاد کنید؛ همچون راهرو، قفسه یا بالای یخچال؛ تا نشانه‌ها را آن‌جا به نمایش بگذارید. این کار زیرکانه شما را برای دیدن خود به عنوان شخصی که موفقیت‌های ثابت در زندگی دارد، برنامه‌ریزی می‌کند.
  • بر سر توافقات خود بمانید. یکی از راه‌هایی که اغلب در تقویت احترام به نفس نادیده گرفته می‌شود، ماندن بر سر حرف خود است. هر توافقی که می‌کنید، در نهایت با خودتان است، حتی آن توافقاتی که با دیگران می‌کنید. ذهن شما آن توافقات را همچون تعهد در نظر می‌گیرد. اگر از آن توافقات پیروی نکنید، می‌آموزید که به خود اعتماد نکنید. امانت و وفاداری به توانایی خلق نتیجه را از دست می‌دهید. حس قدرت شخصی خود را دست کم نگیرید. به تعهدات خود عمل کنید.

ظرفیت ریسک‌پذیری خود را افزایش  دهید.

به منظور درک اهمیت احترام به خود، تصور کنید که در حال بازی شطرنج هستید.  اگر شما مهره‌های اصلی را از دست داده باشید و من همچنان از مهره‌های اصلی برخوردار باشم، فکر می‌کنید چه کسی محافظه‌کارانه‌تر بازی خواهد کرد؟ البته شما، چون احتمال باخت برای شما بالاتر است. یک حرکت اشتباه باعث بیرون‌رفتن شما از بازی می‌شود. از طرف دیگر، ممکن است من، قبل از این‌که از بازی بیرون بروم، چند مهره اصلی از دست بدهم ولی نبازم.

احترام به نفس شما همچون توده‌ای از مهره‌های اثرگذار شطرنج است. هرچه مهم‌تر باشد، بیشتر تمایل به ریسک کردن دارید که شما را به موفقیت‌های بزرگ‌تر رهنمون خواهد بود. این نظرات را در اختیار دیگران نیز بگذارید تا سطح بالایی از احترام به نفس مورد نیاز خود را برای رسیدن به جایی که می‌خواهید، ایجاد و حفظ کنید.