در مورد طراحی لوگو چه می‌دانید؟

در مورد طراحی لوگو چه می‌دانید؟

 

برای یک کارآفرین، همیشه لحظه‌ای وجود دارد که ایده‌اش دیگر فقط یک ایده نیست. می‌‌دانید، همان لحظه‌ای که با خود می‌‌گویید «این ایده واقعا کارساز است!» و اگرچه می‌توانید مدتی را بدون سرمایه‌گذاری برای برندسازی بگذرانید، اما ترجیح می‌دهید از همان ابتدا اسم مناسبی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید و به طراحی لوگو بپردازید.

 

چرایی طراحی لوگو برای کسب‌وکار

لوگو به نوعی، جنبه حرفه‌ای بیشتری به کسب‌وکارتان می‌‌بخشد. ممکن است در زیرزمین خانه‌تان مشغول کارآفرینی باشید، اما لوگو به مشتریانتان نشان می‌دهد که کسب‌وکار جدی‌ای دارید.

طراحی اولیه لوگویتان ممکن است روی یک تکه کاغذ یا در یک نرم‌افزار حرفه‌ای صورت بگیرد. اما بهتر است به خوبی در مورد آن فکر کنید. باید لوگویی را طراحی کنید که بتوانید به آن افتخار کنید. قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، بهتر است حس خوبی نسبت به لوگوی خود داشته باشید، چرا که این لوگو را روی همه چیز خواهید دید: در وب‌سایت، روی محصولات، کارت‌های ویزیت، خبرنامه‌ها، فاکتورها، شبکه‌های اجتماعی‌تان و تبلیغات. اگر لوگوی ضعیفی داشته باشید، به مشکل خواهید خورد. مدتی زمان بگذارید و لوگوهای متفاوتی را طراحی کنید و ببینید که کدام‌یک مناسب‌ترین لوگو برای کسب‌وکار شماست.

 

حقایقی در مورد لوگو

وقتی به عنوان یک کارآفرین نوپا مشغول طراحی اولین لوگوی خود هستید، به چه چیزهایی باید توجه کنید؟ در این مقاله پنج نکته‌ای را بیان می‌کنیم که باید در ذهن داشته باشید:

 

1- طراحی لوگو، بودجه خیلی زیادی نمی‌‌طلبد.

افراد زیادی در مورد اهمیت طراحی لوگو صحبت می‌کنند. اما اگر یک کارآفرین نوپا هستید و نمی‌توانید بودجه زیادی را به طراحی لوگوی خود اختصاص دهید، چه؟ بالاخره هیچ استارت‌آپی در ابتدای کار بودجه زیادی ندارد.

اجازه ندهید کسی گولتان بزند. برای طراحی لوگو نباید هزینه زیادی بپردازید. در واقع با صرف هزینه‌ اندکی می‌توانید لوگوی مناسبی را برای خود دست‌وپا کنید.

پیشنهاد ما این است که به دنبال طراحان گرافیک آزادکار بگردید تا هزینه کمتری بپردازید.

 

2- خود را در محدودیت قرار ندهید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که باید از آن دوری کنید، این است که خود را هنگام طراحی لوگو در محدودیت قرار دهید. به یاد داشته باشید که استارت‌آپ شما هنوز تبدیل به کسب‌وکار کاملی نشده است و هر آن ممکن است جهت و سوی دیگری به خود بگیرد. اگر لوگوی شما به شکلی انحصاری فقط‌وفقط در مورد یکی از محصولات فعلی شما باشد، در آینده به مشکل خواهید خورد، چرا که احتمالا بخواهید کارتان را گسترش دهید و گستره بیشتری از محصولات را به مشتریان عرضه کنید. در عوض، مورد انتزاعی‌تر و انعطاف‌پذیرتری را انتخاب کنید. اینکه بخواهید با هر بار گسترده‌ترکردن کارتان، لوگوی خود را نیز تغییر دهید، کار هزینه‌بردار و غیرمنطقی‌ای خواهد بود. شما باید ماهیت کارتان را مدنظر قرار دهید، نه یک محصول یا خدمت خاص را.

 

3- روی ویژگی‌های کلیدی متمرکز شوید.

اولین لوگویی که برای استارت‌آپ خود تهیه می‌کنید، قرار نیست جایزه جشنواره بهترین طراحی لوگو را بگیرد! اگر روی موارد زیر تمرکز کنید، کافی خواهد بود.

سادگی: هیچ نیازی به پرزرق‌وبرق‌بودن نیست. اگر نگاهی به برندهای بزرگ دنیا بیندازید، متوجه می‌شوید که لوگوی همه آنها بسیار ساده است. نایکی را که فراموش نکرده‌اید؟!!

ماندگاری در ذهن: آیا لوگوی متمایزی دارید یا به سادگی ممکن است با لوگوی سایر شرکت‌ها اشتباه گرفته شود؟ نکته بسیار مهمی که در هنگام طراحی لوگو باید در ذهن داشته باشید، این است که مشتریان بتوانند بین لوگو و برند شما ارتباط برقرار کنند و آن را به خاطر بسپارند.

تناسب: آیا لوگو، مناسب برند شماست؟ فراموش نکنید که لوگوی شما باید معنادار و نماد خوبی برای کسب‌وکارتان باشد.

 

4- نمونه‌های عالی زیادی وجود دارد.

زمانی که بحث طراحی لوگو پیش می‌‌آید، نباید از لوگوهای مربوط به برندهای دیگر استفاده کنید؛ به ویژه لوگوی رقبایتان! با این حال با بررسی لوگوی سایر شرکت‌ها، ایده‌های بسیار خوبی به دست خواهید آورد.

 

5- طراحی لوگو در ابتدای کسب‌وکار خیلی هم مهم نیست!

رک بگویم، وقتی هنوز کسب‌وکار نوپایی دارید، نیازی نیست خیلی خود را برای طراحی لوگو به دردسر بیندازید. شاید کمی پذیرفتن این موضوع سخت باشد، چون در ابتدای کار بسیاری از تصمیمات از سر شوروشوق و احساسات گرفته می‌شوند. همیشه در میانه راه نیز می‌توانید لوگوی خود را تغییر دهید و مردم نیز با کمی اعتراض بالاخره آن را خواهند پذیرفت. نمونه بارز این مسئله را در مورد اینستاگرام دیدیم!

اولین لوگوی خود را با این دیدگاه طراحی کنید که قرار است مدتی بعد تغییر پیدا کند. اجازه دهید کسب‌وکارتان جان بگیرد، معنا و ارزش‌های برندتان مشخص شود و سپس لوگویی حرفه‌ای طراحی کنید تا نشان و نمادی عالی برای کسب‌وکارتان شود.

 

مترجم: شادی حسن‌پور