سبدهای خرید رهاشده، معضل بزرگ فروشگاه‌های مجازی

سبدهای خرید رهاشده، معضل بزرگ فروشگاه‌های مجازی

 

 

اگر مالک یک فروشگاه مجازی و مبتنی بر تجارت الکترونیک هستید، به احتمال زیاد از دیدن اینکه مشتریانتان سبد خریدشان را پر می‌کنند اما آن را به مرحله پرداخت نمی‌‌رسانند و نیمه‌کاره رهایش می‌‌کنند، حسابی ناامید می‌شوید. در واقع 23/69 درصد کل خریدهای اینترنتی به مرحله ثبت نهایی و پرداخت نمی‌رسند. این مسئله نشان‌دهنده درآمد بالقوه زیادی است که مالکان کسب‌وکار از دست می‌‌دهند.

اما اگر بتوانید تعدادی از سبدهای خرید رهاشده را زنده کنید، درآمدزایی کسب‌وکارتان را به شکل قابل توجهی افزایش خواهید داد. از تاکتیک‌های زیر استفاده کنید تا نرخ نیمه‌کاره‌ماندن سبدهای خرید را کاهش دهید.

 

1- از تخفیف‌های شگفت‌انگیز استفاده کنید.

بسیاری از بازاریاب‌ها، به منظور تشویق مشتریان به خرید، کوپن‌های تخفیفی را در ای‌میل‌های تبلیغاتی‌شان می‌‌گنجانند. به نظر من این ایده خوبی است، اما می‌خواهم کمی فراتر بروم.

هر چه مدت بیشتری از انتخاب محصولات و رهاکردن سبد خرید گذشته باشد، مشتری تمایل کمتری به خرید خواهد داشت. بهترین زمان ممکن برای انگیزه‌دادن به مشتری، 48 ساعت است. هر چه زمان بیشتری بگذرد، باید تخفیف بیشتری به مشتری بدهید تا انگیزه کافی را برای ثبت نهایی سفارش خود پیدا کند.

البته تخفیف بیشتر به معنای سود کمتر است، اما معنای عدم فروش چیزی به غیر از سودنکردن است؟ زمانی که توانستید مشتری را جذب کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های مخصوص، او را به خریدهای دیگر تشویق کنید و سود بیشتری به دست آورید.

 

2- یک افزونه مبدل ارز روی وب‌سایتتان نصب کنید.

اگر در سطح جهانی مشغول فروش هستید، توصیه می‌کنیم افزونه‌ای نصب کنید که قیمت‌ها را به شکل واحد پول کشور مخاطبانتان نشان دهد. احتمالا نمی‌خواهید که مشتری‌تان از صفحه وب‌سایت شما خارج شود و در گوگل مشغول تبدیل‌كردن قیمت محصولاتتان به ارز کشور خود باشد. این کار نرخ رهاسازی سبدهای خرید را افزایش خواهد داد.

اگر از پلت‌فورم شاپیفای استفاده می‌کنید، می‌توانید افزونه BEST Currency Converter را به کار بگیرید. این اپلیکیشن به شکل خودکار محل زندگی مشتریانتان را شناسایی می‌کند و قیمت‌ها را بر اساس واحد پول آن کشور، به آنها نشان خواهد داد.

 

3- ارسال رایگان

آمار و ارقام نشان می‌دهند که 28 درصد خریداران، زمانی که متوجه می‌شوند باید هزینه ارسال بپردازند، سبد خریدشان را رها می‌‌کنند. شما می‌توانید کمی قیمت‌هایتان را افزایش دهید و به جای آن، هزینه ارسال را از مشتریان نگیرید. این کار ممکن است در برخی شرایط کمی از سودتان بکاهد (به خصوص برای مشتریانی که در مناطق دورتری زندگی می‌کنند)، اما مطمئن باشید این مسئله روی تعداد مشتریانتان اثرگذار خواهد بود و به این شکل حتی سود بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

4- فرآیند خرید را ساده کنید.

مطمئن شوید که فرآیند ثبت‌نام و ثبت سفارشتان تا حد امکان ساده است. از مشتریانتان درخواست نکنید که برای یک خرید، در وب‌سایت شما ثبت‌نام و برای تاییدشدن، وارد صندوق پستی الکترونیک خود شوند و روی لینک ارسالی‌تان کلیک کنند! این، حسابی همه چیز را پیچیده می‌کند. هر چه اطلاعات کمتری از مشتری بگیرید، بهتر خواهد بود.

برای همین می‌توانید گزینه ثبت‌نام از طریق حساب گوگل را فعال کنید تا مشتریان به راحتی و با کلیک‌کردن روی یک گزینه، ثبت‌نامشان تکمیل شود و به ادامه فرآیند خرید بپردازند.

 

5- نظرات مشتریان قبلی را نشان دهید.

اثبات رضایت سایر مشتریان، نقش فوق‌العاده زیادی بر تصمیم‌گیری خرید دارد. این را در نظر بگیرید که 70 درصد مشتریان، قبل از خرید، به نظرات سایر مشتریان نگاهی می‌‌اندازند، پس هوشمندانه است که نظرات مشتریان را فعال نگه دارید و به نمایش درآورید.

به نظر من هیچ چیز مانند بازخورد ویدئویی مشتریان موثر نیست. نظرات متنی هم خوب‌ هستند، اما به سادگی می‌توان آنها را جعل کرد و به همین خاطر اعتبار زیادی ندارند. پیشنهاد می‌کنم به مشتریانی که چند بار از شما خرید کرده‌اند، پیام دهید (اگر کسی تاکنون چندین بار از شما خرید کرده است، مشخص است که به برندتان علاقه دارد) و از او بخواهید که در ازای یک کد تخفیف، نظرش را در مورد کسب‌وکار شما به صورت ویدئویی ارسال کند. کیفیت تصویربرداری دوربین گوشی‌های هوشمند برای این کار کافی خواهد بود و هر کس می‌تواند این کار را انجام دهد. این نظرات را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و حتی می‌توانید هشتگی اختصاصی به این منظور طراحی کنید و از مشتریان بخواهید نظراتشان را در مورد شما با این هشتگ به اشتراک بگذارند.

 

نویسنده: آرون آگیس/ مترجم: شادی حسن‌پور