حقیقتی در مورد قدرت اراده که قدرت ذهنی بیشتری به شما می‌‌بخشد

حقیقتی در مورد قدرت اراده که قدرت ذهنی بیشتری به شما می‌‌بخشد

 

 

اگر باور داشته باشید که هر چه لازم دارید را در اختیار دارید، اولین گام را در راستای کسب اهدافتان برداشته‌اید.

همه ما روزهایی را تجربه کرده‌ایم که فهرست کارهایمان، تمام وقتمان را گرفته بودند و احساس می‌کردیم که سرمان دارد منفجر می‌‌شود. در چنین لحظاتی چه چیزی باعث ادامه‌دادنتان می‌شود؟ بله! قدرت اراده.

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی، پرسش‌نامه‌ای را به بیش از 1100 نفر آمریکایی و 1600 نفر اروپایی دادند و نظرشان را در مورد قدرت اراده جویا شدند. از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواسته شده بود که بگویند تا چه حد با جملاتی مانند «بعد از فعالیت ذهنی شدید، انرژی‌ام تحلیل می‌رود و باید با استراحت خودم را مجددا شارژ کنم»، موافق یا مخالف‌اند.

دانشمندان با مشخص‌شدن پاسخ نظرسنجی متوجه شدند که انرژی آمریکایی‌ها خیلی زودتر از اروپایی‌ها تحلیل می‌رود و برای شروع‌کردن فعالیت ذهنی بعدی، نیاز به استراحت بیشتری دارند.

پروفسور کریستوفر ناپولیتانو این‌گونه این مسئله را توضیح می‌دهد که «زمانی که می‌‌بینیم قدرت اراده‌مان محدود است، احساس می‌‌کنیم که روحمان نیز مانند یک عضله خسته می‌شود و به استراحت نیاز دارد. اما اگر باور داشته باشیم که قدرت اراده، چیزی محدود و تمام‌شدنی است، فکر می‌کنیم که به استراحتی طولانی برای شارژ مجدد روحیه‌مان نیاز داریم. اما کسانی که قدرت اراده‌شان را منبعی نامحدود می‌‌دانند، انرژی بیشتری برای کارهایشان دارند».
حالا می‌خواهیم بدانیم که چگونه می‌توان قدرت اراده را افزایش داد:

1- ظرفیت تحمل فشار خود را افزایش دهید: یاد بگیرید که چگونه باید استرس خود را کنترل کنید.

برای شروع باید یاد بگیریم که سطح استرس خود را مدیریت کنیم. تحت فشار زیاد استرس‌بودن، به معنای آن است که انرژی بدن خود را برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت از دست داده‌ایم. شما باید وقتی که احساس کلافگی و خستگی می‌کنید، چند لحظه کار را کنار بگذارید، چند نفس عمیق بکشید تا استرستان کاهش پیدا کند و روحیه بهتری پیدا کنید.

 

2- از واژگان تاکیدی مناسبی استفاده کنید.

جملات تاکیدی و مثبت، تاثیر زیادی بر کنترل خود و حفظ روحیه در زمان‌های سخت دارند. هر زمان که می‌گویید «نمی‌توانم»، محدودیت‌های خود و توانایی‌تان را به خود یادآوری می‌کنید. اما اگر تمایل به انجام کاری، مثلا یک عادت غیرمفید، ندارید، بگویید «نمی‌خواهم انجامش دهم» و به این شکل به خود بقبولانید که محدودیتی ندارید اما می‌توانید خود را کنترل کنید و کاری را انجام ندهید.

 

3- از خواب کافی غافل نشوید تا مغزتان بتواند انرژی را به خوبی مدیریت کند.

خواب کافی تفاوت زیادی در عملکرد ذهن ایجاد می‌کند. بی‌خوابی (حتی خواب کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز)، خود نوعی استرس مزمن است که بر چگونگی استفاده مغز از انرژی تاثیر می‌‌گذارد. اگر نمی‌دانید که چه میزان خواب «کافی» خواهد بود، به این نکته توجه کنید. دنیل کرایپکه متخصص خواب می‌گوید: «کسانی که بین 5/6 تا 5/7 ساعت خواب شبانه دارند، طولانی‌ترین عمر را در ميان بقیه مردم خواهند داشت، شادتر هستند و کارایی‌شان بالاست.»

 

 

4- تعمق و مدیتیشن کنید (حداقل به مدت هشت هفته)

مدیتیشن نیز باعث حفظ قدرت اراده و همچنین بهبود تمرکز، مدیریت استرس و خودآگاهی می‌‌شود. نیاز به تمرین مادام‌العمر نیز ندارید. کافی است هر روز به مدت هشت هفته مدیتیشن کنید تا به شکل ملموسی تاثیرش را بر مغز مشاهده کنید.

 

5- ورزش و تغذیه مناسب

یکی دیگر از روش‌های تمرین‌دادن مغز و بهبود نحوه مدیریت استرس شخصی این است که به طور مرتب ورزش کنید. هم ورزش‌های سنگین و هم تمرینات یوگا می‌توانند چنین مزایایی را برایتان فراهم کنند.

اینکه چه غذاهایی را وارد بدن خود می‌‌کنید نیز بر انرژی شما تاثیرگذار هستند. به سادگی و با دنبال‌کردن رژیمی سرشار از سبزیجات و گیاهان و کاهش مواد پردازش‌شده، انرژی بیشتری در اختیار خواهید داشت و می‌توانید قدرت اراده خود را از هر لحاظ تقویت کنید. ورزش و تغذیه مناسب نه‌تنها قدرت اراده‌تان را بهبود می‌‌بخشند، بلکه باعث می‌شوند به طور کلی احساس بهتری پیدا کنید. به ویژه ورزش‌کردن به خاطر آزادشدن اندورفین در بدن، باعث شادی ما خواهد شد.

 

6- برخی از کارهایتان را به تعویق بیندازید تا تمرکزتان را روی کارهای مهم فعلی حفظ کنید.

اگر می‌خواهید عادت بدی را کنار بگذارید، می‌توانید انجام‌دادن آن کار را به تعویق بیندازید. افرادی که به خود می‌‌گویند «الان نه، شاید بعدا»، معمولا بهتر می‌‌توانند از انجام‌دادن آن کار خودداری کنند و دچار وسوسه و جبهه‌گیری نشوند (این کار را با کیک‌های شکلاتی پرکالری هم می‌توانید انجام دهید!).

 

نینا زیپ‌کین/ مترجم: شادی حسن‌پور