چرا نباید به هیچ وجه مثبت‌گرایی را فراموش کنید

چرا نباید به هیچ وجه مثبت‌گرایی را فراموش کنید

 

شما، به عنوان یک کارآفرین، به خوبی از فراز و نشیب‌های کسب‌وکاری که شروع کرده‌اید، آگاهی دارید. روزی دنیایی از موقعیت‌های مختلف سر راهتان قرار می‌گیرد، روز بعد باید کوله‌بارتان را جمع کنید و کسب‌وکارتان را ببندید و به سراغ کار دیگري بروید. این واقعیتی تلخ است که خیلی از کارآفرینان، پس از ورشکست‌شدن با آن روبه‌رو می‌شوند.

در این مقاله می‌خواهیم به روش‌هایی اشاره کنیم که اگر، خدای نکرده، ورشکست شدید و کسب‌وکارتان به نتیجه نرسید، بتوانید به کمک آنها مثبت‌گرایی خود را حفظ کنید.

 

استراتژی‌ای را به کار بگیرید که به خوبی در مورد آن فکر کرده‌اید.

هدف‌گذاری واقع‌گرایانه و باقاعده می‌تواند نقش زیادی در رفع مشکلاتتان داشته باشد. عدم داشتن برنامه باعث ناامیدی و ناتوانی‌تان خواهد شد. با احساس شک و تردید خود مبارزه کنید، از جا برخیزید، گرد ناامیدی را از خود بزدایید و دوباره به میدان کسب‌وکار بازگردید. نیازی نیست که خیلی سریع این کار را انجام دهید، اما اگر برای خود موعد مقرری تعیین یا استراتژی جدیدی تدوین نکنید، ممکن است جاه‌طلبی خود را در زمینه کسب‌وکار از دست بدهيد و به طور کلی ناامید شوید.

فهرستی از اهدافی تهیه کنید که می‌خواهید به آنها دست یابید. روی اهداف هوشمندانه‌تان تمرکز کنید، نه اهداف مبهمی که فقط روحیه‌تان را از بین می‌برند. به محض آنکه برای خود اهداف روزانه یا هفتگی مشخص کنید، احساس مثبت‌گرایی در وجودتان شعله‌ور شده و انگیزه و اشتیاق کافی برای تیک‌زدن جلوی تک‌تک اهداف فهرستتان را خواهید داشت.

 

بدانید که چه زمان برای جذب سرمایه‌گذار مناسب است.

اگر کارآفرینی ورشکسته هستید، احتمالاً تا به حال شرایط مالی خود را سنجیده‌اید و به فکر جذب سرمایه‌گذار هستید. دیگر به این نتیجه رسیده‌اید که به تنهایی از پس مخارج و هزینه‌های کسب‌وکارتان بر نمی‌آیید و ایده جذب شریک مالی برایتان جذابیت بیشتری پیدا کرده است. اما قبل از اینکه برای جذب سرمایه‌گذار عجله کنید، باید از خودتان سوالاتی بپرسید که «دلیل جذب سرمایه‌گذار» مهم‌ترین آن است.

اگر در مورد زمان مناسب این کار به خوبی اطلاعات داشته باشید، کارهایتان خیلی زود به روال سابق بازمی‌گردد و می‌توانید به اهدافی که برای خود مشخص کرده‌اید، برسید.

 

درس بگیرید.

اگر هر بار که کارآفرینی شکست می‌خورد، بدون پرسیدن هیچ سوالی یا درس‌گرفتن از اشتباهش تسلیم می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ آن وقت دیگر نه فیس‌بوکی در کار بود، نه SpaceX‌ای و نه حتی کامپیوتری.

همیشه می‌توان از کسب‌وکار و اشتباهات خود درس گرفت. این نخستين چیزی است که یک کارآفرین باید به خاطر بسپارد. شاید پذیرش اشتباهاتتان کار سختی باشد؛ به خصوص وقتی که این اشتباهات به ورشکستگی‌تان منجر شده باشد. اما باز هم درس‌گرفتن از اشتباهات مهلک خود به اندازه لذت‌بردن از پیروزی‌هایتان ضروری است و می‌تواند تفاوت بزرگی در کسب‌وکارتان ایجاد کند. هر زمانی که دچار شکست (چه کوچک، چه بزرگ) شدید، مطمئن شوید که زمانی را در نظر مي‌گيريد و در مورد دلایل شکست و درس‌هایی که می‌توان از آن گرفت، به خوبی فکر می‌کنید.

هیچ‌گاه فرصت را برای یادگیری نکاتی در مورد زندگی، مردم، کسب‌وکار و خودتان از دست ندهید. به بررسی و تحلیل شکستتان بپردازید. اگر رویکردی بی‌طرفانه در پیش بگیرید، بهتر خواهید توانست دلیل اصلی شکست را دریابید.

 

با اطرافیان و دوستانتان در تماس باشید.

شاید تماس‌گرفتن با دوستان و درخواست کمک‌کردن کمی سخت باشد، به ویژه زمانی که در مورد شکستتان احساس شرمندگی می‌کنید. یکی از اولین مسائلی که در هنگام ورشکستگی باید بدانید این است که نباید از درخواست کمک خجالت بکشید. همه کارآفرینان با فراز‌و‌نشیب‌های زندگی روبه‌رو می‌شوند. متاسفانه این بار هم نوبت شما شده است.

هنوز نتوانسته‌اید شبکه‌ای از دوستان و آشنایان برای خود فراهم کنید؟ به همایش‌های مختلفی بروید که در آنها شانس شبکه‌سازی و ارتباط برقرار‌کردن وجود دارد. این همایش‌ها فرصتی استثنایی در اختیار شما قرار مي‌دهد تا هم چیزهای جدیدی بیاموزید و هم با کارآفرینان دیگری آشنا شوید که می‌توانند در هنگام نیاز کمک زیادی به شما بکنند. به نحوه تعامل دیگران دقت کنید: چه می‌گویند؟ در مورد چه چیزهایی صحبت می‌کنند و به چه چیزهایی علاقه دارند؟ درس‌های زیادی از این همایش‌ها و گردهمایی‌ها می‌توانید بگیرید.

 

مکس پالمر/ مترجم: شادی حسن‌پور