آنچه یادگیری زبان ایتالیایی در مورد بازاریابی به من آموخت

آنچه یادگیری زبان ایتالیایی در مورد بازاریابی به من آموخت

 

زبان ایتالیایی یکی از زیباترین زبان‌های دنیاست. یکی از دلایل من برای یادگیری این زبان همین مسئله زیبایی‌اش بود. از طرف دیگر می‌خواهم سال دیگر به ایتالیا بروم. در این مدت که مشغول یادگیری زبان بودم (و از قبل زبان‌های فرانسوی و اسپانیایی را نیز آموخته بودم)، خیلی در مورد ارتباط ميان زبان و بازاریابی فکر کردم. در این مقاله هم می‌خواهم درس‌هایی در زمینه یادگیری زبان، که به بازاریابی نیز مرتبط هستند به شما بگویم.

 

  • کمی تلاش نتیجه خیلی خوبی خواهد داشت.

سال گذشته من ایتالیا رفته بودم و آن زمان دایره لغاتم بسیار کمتر از الان بود. احساس اضطراب می‌کردم اما نکته جالبی که به آن برخوردم این بود که اگر فقط می‌توانستم سه لغت «قهوه، خواستن، لطفا،» را بیان کنم، پاسخ گرمی از طرف کافه‌چی دریافت می‌کردم.

شما چقدر برای برقراری ارتباط با مشتریانتان وقت می‌گذارید و تلاش می‌کنید؟ آیا همه چیز را به شکلی اتوماتیک انجام می‌دهید و ارتباط واقعی خیلی کمی با مشتریان خود برقرار می‌کنید؟ یا زمان می‌گذارید، سعی می‌کنید آنها را بشناسید و پاسخگوی نیازهایشان باشید؟

نکته کاربردی: فقط ده دقیقه در روز وقت بگذارید و با فالوئرهایتان در فضای مجازی صحبت کنید. به نظراتشان پاسخ دهید و از لطفشان تشکر کنید. با این کار نشان می‌دهید که یک «انسان واقعی» در پس کمپین تبلیغاتی‌تان وجود دارد، نه یک روبات. همین تلاش کوچک تاثیر زیادی بر موفقیت شما خواهد گذاشت.

 

  • هیچ چیز یک‌شبه رخ نمی‌دهد.

سه سال است که دارم ایتالیایی می‌خوانم و هنوز یک بچه دوساله ایتالیایی خیلی بهتر از من حرف می‌زند! ای کاش می‌شد یک شب بخوابم و صبح که بیدار شدم، به شکلی روان ایتالیایی حرف می‌زدم. اما این کار ممکن نیست و یادگیری زبان امری زمان‌بر است.

بازاریابی نیز همین طور است. هیچ چوب جادویی‌ای نیست که به یک باره میلیون‌ها طرفدار را به وب‌سایت یا شبکه اجتماعی‌تان بکشاند. موفقیت در زمینه بازاریابی نیازمند نوشتن، به اشتراک‌گذاری و تبلیغ متداوم است. ضمنا این کار پایانی نیز ندارد. اما یک روز متوجه خواهید شد که تلاش‌هایتان در این مدت نتیجه داده و واقعا به چیزی دست یافته‌اید. و این احساس خیلی خوب است!

نکته کاربردی: اگر به خاطر اینکه هنوز به اهدافتان نرسیده‌اید، ناامید و نگران هستید، سعی کنید کمتر به آنها فکر کنید و برای رسیدن به آنها اینقدر عجله نداشته باشید. به جای اینکه بخواهید به یک باره به اوج برسید، مسیر رسیدن به اوج را به مسیرهای کوچک‌تری تقسیم کنید و گام به گام پیش بروید.

 

  • تقلید روشی خوب برای بهترشدن است.

یک روز معلم زبان ایتالیایی‌ام لهجه‌ام را تحسین کرد، چون سعی کرده بودم از زبان ایتالیایی تقلید کنم. در زمینه یادگیری زبان و به خصوص لهجه، تقلید بهترین روش ممکن است.

در بازاریابی اما تقلید بهترین روش نیست. اما می‌توانید همواره گوشه چشمی به رقبایتان داشته باشید و ببینید که آنها چه استراتژی‌ای را برای بازاریابی به کار می‌گیرند، چه نوع مطالبی در وبلاگ خود قرار می‌دهند و چگونه محتوایی را در شبکه‌های اجتماعی‌شان ارسال می‌کنند.

نکته کاربردی: مرغ مقلد نباشید. به تبلیغات سایر رقبا نگاهی بیندازید تا ایده‌های مختلفی برای بهتر‌کردن کمپین بازاریابی‌تان به دست آورید اما همیشه سعی کنید روشی برای بهتر انجام‌دادن آن روش‌ها پیدا کنید.

 

  • هرچه روان‌تر صحبت‌/ عمل کنید، ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد.

هر روزی که زبان ایتالیایی من پیشرفت می‌کرد، دنیای بزرگ‌تری پیش چشمم قرار می‌گرفت. کلماتی را می‌شناختم که قبلا به گوشم هم نخورده بودند. هیجان‌زده بودم که می‌توانم به زبان ایتالیایی با کافه‌چی‌های کافه محله‌مان صحبت کنم و مهارت‌های جدیدم در زبان ایتالیایی را به کار ببرم.

اگر شما نیز با مشتریانتان هماهنگ شوید (ارتباط روان و یکپارچه‌ای برقرار کنید)، می‌توانید ارزش بیشتری به آنها ارائه کرده و خیلی سریع‌تر از قبل با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر خود را برند قابل اعتمادی نشان دهید که به طور مداوم اطلاعات خیلی خوبی را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد، باعث می‌شود که نسبت به رقبایتان مزیت رقابتی پیدا کنید.

نکته کاربردی: هیچگاه تصور کنید که همه چیز را در مورد مشتریان و امور بازاریابی می‌دانید. هر دو اینها به طور مرتب دستخوش تغییر و تحول می‌شوند و نیازمند توجه مداوم هستند. سعی کنید همیشه هماهنگی خود را با این دو مورد حفظ کنيد و از کسب اطلاعات جدید غافل نشوید.

 

سوزان گیلوری/ مترجم: شادی حسن‌پور