با مشارکت در کارهای داوطلبانه، کسب‌وکار کوچک خود را توسعه دهید

با مشارکت در کارهای داوطلبانه، کسب‌وکار کوچک خود را توسعه دهید

 

 

مشتریان ستون فقرات کسب‌وکار شما هستند. مشتریان از هر کس دیگری از جمله مشاوران، مربیان، مدیران ارشد و اجرایی اهمیت بیشتری دارند. اگر به اندازه کافی مشتریانی نداشته باشید که حاضر باشند به ازای محصولات و خدمات شما پولی بپردازند، قطعا ورشکسته خواهید شد.

بنابراین مهم‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده شماست، این است که به بیشترین تعداد مشتریان ممکن دست پیدا کنید. با این حال نمی‌توانید فقط به معرفی خودتان بپردازید و توقع داشته باشید کسی از شما خرید کند! «هی! ما اینجا هستیم. بیایید و از ما خرید کنید!» هیچ کس محصولات شما را فقط به خاطر حضور‌داشتنتان در دنیای کسب‌وکار خریداری نمی‌‌کند.

مردم این دوره و زمانه، بیش از هر زمان دیگری، می‌خواهند با افراد واقعی کار کنند. افرادی که هدف مشخصی از کارشان دارند. بنابراین می‌خواهیم در این مقاله روش کم‌هزینه‌ای را به شما معرفی کنیم که به وسیله آن می‌توانید به مشتریان زیادی دست پیدا کنید و خود را به عنوان برندی واقعی و «انسانی» به دیگران بشناسانید؛ داوطلب شوید.

 

کسب‌وکارهای کوچک چه نفعی از کارهای داوطلبانه می‌‌برند؟

1- کارمندان سالم‌تری خواهید داشت.

از لحاظ علمی ثابت شده است وقتی که شاد هستید و کاری را انجام می‌دهید که احساس خوبی نسبت به آن دارید، ماده‌ای به نام دوپامین، که انتقال‌دهنده‌ای عصبی است، در مغز آزاد می‌‌شود. دوپامین احساس خوشبختی و همچنین توانایی یادگیری و خلاقیت را در وجود شما افزایش می‌‌دهد و باعث می‌شود که سطح بالاتری از شادابی و نشاط را تجربه کنید.

به منظور اینکه احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، باید به نحوی دوپامین در مغزتان آزاد شود. وقتی این اتفاق بیفتد، احساس شادی بیشتری خواهید داشت، بیشتر یاد می‌گیرید و کمتر دچار استرس می‌‌شوید. پژوهش‌ها بارها نشان داده‌اند که کمک‌کردن به مردم باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید.

زمانی که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، به شکل بهتری از خود مراقبت می‌‌کنید؛ غذاهای سالم‌تری می‌‌خورید و بیشتر ورزش می‌‌کنید (یا حداقل تصمیم می‌گیرید به این دو مورد بیشتر رسیدگی کنید).

بنابراین مشارکت در کارهای داوطلبانه هم احساس بهتری به شما می‌‌بخشند و هم تفاوت چشمگیری در دنیا ایجاد می‌‌کنند. شما نیز با کارمندان شادترتان می‌توانید روابط بهتری داشته باشید و بهره‌وری بیشتری در کارهایتان به دست آورید.

 

2- خیرخواهی را در جامعه گسترش می‌‌دهید.

تا به حال چقدر برای تبلیغات (آنلاین و سنتی) هزینه کرده‌اید؟ آیا نرخ بازگشت سرمایه‌ای را که انتظارش را داشتید، به دست آورده‌اید؟ آیا انواع مختلف کمپین‌های تبلیغاتی را امتحان کرده‌اید؟ هزینه خیلی بالایی دارند، درست است؟

انجام کارهای داوطلبانه برای سازمان‌های خیریه بزرگ یا کارهای داوطلبانه‌ای که خودتان شخصا آنها را مدیریت می‌‌کنید، نوعی تبلیغات رایگان است. علاوه بر این مردم دیگر حوصله‌شان از این همه تبلیغات سر رفته است و به نوعی بیشتر آگهی‌های تبلیغاتی را نادیده می‌‌گیرند. با کمک به جامعه و گسترش روحیه خیرخواهی در آن می‌توانید از طرفی خود را نیز بیشتر در معرض دید مشتریان هدفتان قرار دهید؛ مشتریانی که دیگر از هر تبلیغاتی بیزار شده‌اند.

 

3- با سایر افرادی که کارهای داوطلبانه می‌‌کنند، ارتباط برقرار کنید.

زمانی که داوطلب می‌‌شوید کارهای خیرخواهانه‌ای انجام دهید، خود را در معرض موقعیت‌های بی‌شمار ملاقات با رهبران، سیاستمداران و دیگر کارآفرینانی قرار داده‌اید که می‌توانند کسب‌وکار شما را به نوعی ارتقا دهند. چگونه؟ این افراد همگی روحیه «بخشش» دارند. این یعنی شما قطعا با افرادی ملاقات می‌کنید که یا می‌توانند به شما سودی برسانند یا شما می‌توانید کار مثبتی برایشان انجام دهید. در هر دو صورت، دوستی جدید و مفیدی به دست خواهید آورد.

این دوستی و ارتباط زمانی به کارتان خواهد آمد. در واقع شبکه‌سازی و دوست‌یابی هیچ پیامد منفی‌ای در بر ندارد. کارهای داوطلبانه نیز یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت دوست‌یابی است.

شما به عنوان یک فرد داوطلب وارد یک سرویس خدماتی می‌شوید، وقت و انرژی‌تان را می‌‌گذارید و تلاش می‌‌کنید اما اگر به هدف استخدام‌کردن نیروهای مناسب کسب‌وکارتان وارد چنین فضایی شوید، هدفي غیر اخلاقی دارید. هدفتان باید صرفا کمک‌کردن باشد. اما اگر احیانا به شخص بااستعدادی برخوردید که گزینه مناسبی برای کسب‌وکارتان است، هیچ ایرادی ندارد که با او ارتباط برقرار کرده و در مورد کسب‌وکارتان صحبت کنید.

 

4- شهرت بیشتری به دست می‌‌آورید.

احتمال دارد برخی روزنامه‌های محلی بخواهند از کارهای داوطلبانه شهرتان گزارش تهیه کنند و آن را به طور کامل پوشش دهند. این موضوع شما را در تیررس نگاه افراد بی‌شماری قرار می‌‌دهد که تا به حال از کسب‌وکار کوچک شما هیچ اطلاعی نداشتند.

به عنوان مثال، اگر شما یک دندانپزشک هستید و می‌خواهید یک بار در ماه وضعیت سلامت دهان و دندان افراد شهر را به طور رایگان بسنجید، توجه رسانه‌ها به سرعت جلب شده و پوشش خبری سریعی برایتان ایجاد می‌شود. این موضوع روشی عالی برای تبلیغات است.

کارهای داوطلبانه به صورت خودکار شما را در جایگاهی جدید قرار می‌‌دهد و موقعیت‌های جدیدی برایتان ایجاد می‌کند.

 

جف چارلز/ مترجم: شادی حسن‌پور