10 استراتژی عالی برای متقاعدکردن مشتریان به خرید از وب‌سایت فروشگاهی‌تان

10 استراتژی عالی برای متقاعدکردن مشتریان به خرید از وب‌سایت فروشگاهی‌تان

 

 

هر کارآفرینی که در حوزه تجارت الکترونیک مشغول به فعالیت است، این سوال را زمانی از خود پرسیده است: چطور می‌توانم مشتریانم را متقاعد کنم که از طریق وب‌سایت فروشگاهی‌مان خرید کنند؟ چطور می‌توانم رقابت کارآمد و خوبی در عرصه فضای مجازی داشته باشم؟ چطور می‌توانم درآمدم را افزایش دهم؟

اگرچه شرایط و موقعیت هر کارآفرینی تقریبا متفاوت است و به محصولات، بازار هدف و خواسته‌های او بستگی دارد، اما بدیهی است که وب‌سایت‌های فروشگاهی پرطرفدار و مشهور، ویژگی‌های مشترکی دارند که باعث متمایزشدنشان بین سایر رقبا شده است.

ما در طول پنج سال گذشته به مطالعه وب‌سایت‌های شرکتی و فروشگاهی نسبتا موفق پرداخته‌ایم و اکنون نتیجه مطالعاتمان را در اختیار شما می‌گذاریم. این شما و این 10 استراتژی برتر وب‌سایت‌های فروشگاهی برتر.

 

1- آنها چیزی منحصربه‌فرد ارائه می‌کنند.

این بدان معنا نیست که لزوما محصولات موجود در فروشگاه، محصولات منحصر به فردی هستند، که البته اگر این‌طور باشد، بسیار بهتر خواهد بود؛ با این حال، این کارآفرینان معمولا چیزی ارائه می‌کنند که هیچ کس دیگری ارائه نکرده است؛ این چیز منحصر‌به‌فرد می‌تواند خدمات عالی، میزان خاصی تخفیف، ساعات کاری بیشتر، امکان بازگرداندن کالا یا هر چیز دیگری باشد که ارزش خاصی برای مشتری داشته باشد.

 

2- آنها مخاطبان مربوطه را به شکلی کارآمد پیدا می‌کنند.

سایت‌های موفق، در ابتدای کار به خوبی تحقیق می‌‌کنند که مشتریانشان دقیقا چه کسانی هستند و چه چیزی از نظرشان ارزشمند است. سپس به تولید و ارائه محصول، خدمات، پیشنهادات و محتوا می‌‌پردازند. همین مسئله ترافیک زیادی را به وب‌سایت آنها می‌‌کشاند. نکته کلیدی در اینجا جذب مخاطبان مرتبط با نرخی منطقی است.

 

3- آنها قابل اعتماد هستند.

چند ثانیه نخستی که مشتری وارد سایت فروشگاه می‌شود و به آن نگاهی می‌‌اندازد، لحظاتی حیاتی برای خلق احساسی مثبت بین وب‌سایت/برند و مشتری است. متاسفانه بسیاری از وب‌سایت‌ها خیلی دیر بارگزاری می‌‌شوند (شش ثانیه یا بیشتر) یا مشکلاتی در هنگام کلیک‌کردن یا اسکرول‌کردن (بالا و پایین‌کردن صفحه) دارند. وب‌سایت کند و غیرقابل اعتماد خیلی سریع باعث می‌شود مشتریان قید خرید از آن را بزنند.

 

4- آنها انتظارات را برآورده می‌‌کنند.

وب‌سایت‌های فوق‌العاده حرفه‌ای مورد مطالعه ما به شکلی بسیار خوب توانسته بودند انتظارات مشتریان را برآورده کنند. یکی از نمونه مواردی که مشاهده کردیم، این بود که لینک‌های تبلیغاتی مربوط به این وب‌سایت‌ها، که در شبکه‌های اجتماعی یا بنرهای تبلیغاتی قرار داشتند، مشتریان را به شکل کاملا مستقیم به این وب‌سایت‌ها می‌‌کشاند و خبری از تبلیغات پاپ‌آپ یا هر نوع وب‌سایت واسطه و مخرب دیگر نبود. مشتریان با کلیک روی لینک وب‌سایت فروشگاهی به صورت مستقیم وارد همان‌ جایی می‌‌شدند که انتظار داشتند؛ حال این صفحه می‌توانست لینک یک مطلب وبلاگ باشد یا صفحه مربوط به خرید یک دستگاه یا کتاب الکترونیکی.

 

5- آنها برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی شده‌اند.

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل موضوع کاملا متفاوتی از طراحی کنش‌گراست. اگرچه طراحی کنش‌گرا، با تنظیم دوباره عناصر موجود در صفحه بر اساس اندازه نمایشگر مخاطب، معمولا نتیجه خوبی را در دستگاه‌های موبایل ایجاد می‌کند، اما اگر صفحه نمایش موبایل کاربران خیلی کوچک باشد، کار چندانی از پیش نخواهد برد.

وب‌سایت‌های حرفه‌ای، محتوا را برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی کرده و عناصر موجود در صفحه را، که ممکن است باعث حواس پرتی شوند، برای استفاده در موبایل حذف می‌کنند و مطمئن می‌شوند که محتوای هر صفحه به خوبی در دستگاه‌های تلفن همراه به نمایش درمی‌‌آیند.

 

6- جهت‌یابی در این وب‌سایت‌ها کار آسانی است.

زمانی که مردم به صورت آنلاین به دنبال محصولات و خدمات می‌‌گردند، معمولا سه سوال به ذهنشان خطور می‌‌کند که یک وب‌سایت تجارت الکترونیک حرفه‌ای باید به سرعت و به خوبی به آنها پاسخ دهد:

سوال اول: آیا این وب‌سایت محصول مورد نظر مرا به فروش می‌‌رساند؟

سوال دوم: قیمت محصول یا هزینه خدماتی که من به دنبالش هستم، چقدر است؟

سوال سوم: آیا می‌توانم به این وب‌سایت اعتماد کنم؟

 

7- این وب‌سایت‌ها امن هستند.

مصرف‌کنندگان امروزی به خوبی با دنیای دیجیتالی آشنا هستند و می‌دانند که خطرات مختلفی در فضای مجازی وجود دارد. داشتن ویژگی‌های امنیتی قدرتمند در وب‌سایت فروشگاهی دیگر یک مزیت نیست، بلکه ضرورت کسب‌وکار آنلاین است. هر وب‌سایتی حداقل باید گواهینامه SSL داشته باشد. این گواهینامه جهت برقراری ارتباطات ایمن میان یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده صادر می‌‌شود.

 

8- آنها موقعیت‌های خرید خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌‌دهند و آنها را به مشتری واقعی تبدیل می‌کنند.

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان را به مشتریان واقعی خود تبدیل کنید، باید روش‌ها و پیشنهادهاي خوبی برای خرید به آنها بدهید. البته این پیشنهادها شامل باکس عضویت در خبرنامه نمی‌شود! برای ارائه یک پیشنهاد خوب به دو چیز نیاز دارید:

1- یک پیشنهاد خوب! (کوپن تخفیف، تخفیف برای اولین خرید، کتاب الکترونیکی رایگان یا هر چیز ارزشمند دیگری)

  2- روشی آسان برای استفاده از این پیشنهاد (ای‌میل، شماره تلفن، فرم عضویت و‌...)

این پیشنهادها را باید در جایی از وب‌سایت‌تان قرار دهید که ارزش استراتژیک داشته باشد و بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند. به عنوان مثال، می‌توانید در هنگام ورود آن را به صورت یک بنر به مشتری نشان دهید.

 

9- آنها ابزار لازم را برای بررسی رفتار مشتری دارند.

کارآفرینان موفق دنیای تجارت الکترونیک می‌دانند که مشتریانشان چه کسانی هستند و چه رفتاری در وب‌سایت فروشگاهی‌شان دارند. ابزارهای بررسی رفتار مشتری می‌توانند این اطلاعات مفید را به شما ارائه کنند. همچنین این ابزارها می‌توانند به شما بگویند که کدام یک از صفحات وب‌سایتتان بالاترین میزان مشارکت را در میان مخاطبان دارد و کدام صفحات باعث دلسردی آنها می‌شود. دانستن این اطلاعات به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا نقاط ضعف و قدرت وب‌سایت را به خوبی بشناسند.

 

10- آنها به خوبی خود را به مخاطبانشان یادآوری می‌کنند.

بسیار پیش می‌آید که عده‌ای وارد وب‌سایتتان شوند ولی به دلیل اینکه قصد خرید نداشته یا حتی هنوز آمادگی خرید را ندارند، از وب‌سایت بیرون می‌‌روند. وب‌سایت‌های حرفه‌ای فروش می‌دانند که این مخاطبان دوست دارند هر از گاهی اطلاعاتی در مورد محصولات موردعلاقه‌شان به دست آورند یا سبدهای خرید رها‌شده‌شان را بازبینی کرده و احتمالا فرآیند خرید را تکمیل کنند. بنابراین یادآوری گاه به گاه، امری بسیار ضروری به نظر می‌‌رسد.

 

مترجم: شادی حسن‌پور