کسب‌وکار پشت کسب‌وکار خود را پیدا کنید

کسب‌وکار پشت کسب‌وکار خود را پیدا کنید

یادداشتی از رابرت کیوساکی

 

چندی پیش در مورد دوستی نوشتم که حرف های ری کراک مو سس  خود در دانشگاه تگزاس MBA مک دونالد را در یکی از کلاس های در آستین گوش کرده بود. بعدازآن کلاس، دانشجویان کراک را به صرف قهوه دعوت کرده و او هم به آن‌ها ملحق شد. در حین گفت وگو، آن‌ها  در مورد چیزهای زیادی حرف زدند ولی رفیقم یک نکته را بیش از بقیه چیزها به یاد می آورد. ری از آن‌ها پرسید: «فکر می‌کنید من در چه کسب‌وکاری هستم؟» مسلما  همه با اطمینان فکر می کردند که جواب این باشد که ری در کسب‌وکار همبرگر است. با این حال پاســخ او همه آن‌ها را غافلگیر کرد. او گفت: «من در کسب‌وکار همبرگر نیستم. کار من املاک و مستغلات است.»

 ری به آن‌ها آموخت با اینکه کسب‌وکار او به‌صورت فروش همبرگر آغاز شده، به دنبال توسعه و گســترش آن، باارزش‌ترین بخش کسب‌وکارش در واقع املاک و مستغلاتی هستند که رستوران های او در آن‌ها واقع شده اند. همبرگرها صرفا  راه و روشی به‌منظور توسعه و رشد ثروت او از طریق املاک بودند. همان‌طور که من نوشــتم «امروز مک دونالد یکــی از بزرگ‌ترین صاحبان املاک و مستغلات در دنیاســت که تعدادی از باارزش‌ترین چهارراه ها و کنج های خیابانی را در سراسر جهان در اختیار دارد. و نکته شگفت آور این است که مک دونالد تمام این املاک را به‌صورت رایــگان در اختیار می گیرد. در واقع فرانچایز های آن‌ها  هزینه این املاک را پرداخت می‌کنند.»

 کسب‌وکار به کسب‌وکار منجر می شود.

این نکته مسئله خیلی مهمي را در مورد مقوله کسب‌وکار برجسته می کند: کسب‌وکار اولیه شما هرگز نباید تنها کسب‌وکارتان باشد. درست همان‌طور که پول سرعت دارد و همیشه به‌منظور زنده ماندن و رشد کردن باید درحرکت باشد، کسب‌وکار هم همین اســت. باید بگذارید جایی که دیروز قرار داشتید جایی را که فردا باید باشید، تعیین کند. هر کسب‌وکاری، در حین رشد، امکان و احتمال کسب‌وکارهای بزرگ‌تر را ایجاد می کند- اگر چشم هایتان آن را ببیند.

چه کسی بیشترین مشتریان پرداخت های موبایلی را دارد؟

 یک تصویر ســاده از این نکته می‌تواند مطرح کردن یک سو ال به ظاهر ساده باشــد. فکر می‌کنید فعال ترین مشتریانی که از طریق موبایل مبلغ خرید را پرداخت می‌کنند، به چه شرکتی تعلق دارند؟ اپل پی- گوگل پی - سامسونگ پی- استارباکس

 جوابی که الان ممکن است حدس بزنید استارباکس است.

طبق گزارش «کوارتز»، بیش از 4/23 میلیون نفر اپلیکیشن استارباکس را به‌منظور پرداخــت مبلغ قهوه یا چای خود حداقل یک بار درهر شــش ماه در ســال 2018 بازخواهنــد کرد. طبق گزارش «ای مارکتر» این مبلــغ فراتر از 22 میلیون کاربر هر دو ســال اپل پی می رود. گوگل پی با 1/11 .  میلیون نفری که از این خدمات برای یک بار پرداخت در هر شش ماه استفاده می‌کنند، در رتبه سوم قرار می گیرد.

پرداخت های آنلاین با موبایل بازار بزرگی هستند که پیش بینی شده در سال 2019 از مرز يك بیلیارد دلارعبورکنند. وقتی شما به مقدار پولی فکر کنید که از طریق اپلیکیشن استارباکس ردوبدل می شود، می‌توانید بفهميد که چه فرصت بزرگی دارند که هیچ ربطی به هسته اصلی کسب‌وکار آن‌ها یعنی قهوه ندارد. در حال حاضرآنها حدود 30 درصد از تمام تراکنش های مالی خود را از طریق اپلیکیشن  دارند. آن‌ها تکنولوژی اپلیکیشنی ساخته اند که می توانند آن را به کسب‌وکارهای دیگر بفروشند و از قابلیت های پرداخت های اینترنتی آن‌ها استفاده کرده و برای هر تراکنش مبلغی دریافت کننــد. با انجام این کار، آن‌ها  ارزش کسب‌وکار خود را با مبالغ متعدد گسترش می دهند.

همیشه کسب‌وکاری زیر کسب‌وکار خودتان وجود دارد.

استارباکس تنها نیســت. وقتی ما پدر پولدار را راه‌اندازی کردیم، در مورد بازی گردش مالی و به‌صورت یــک آموزش مالی بود. بعدازآن من پدر پولدار پدر بی‌پول را نوشــتم تا کتاب راهنمایی برای کمک به مردم به‌منظور فهم اصول پشــت این بازی باشد. آن کتاب بیش از26 میلیون نسخه فروخت و به بزرگ‌ترین محصول ما تبدیل شد. ازآنجا ما کتاب‌های بیشتر، سمینارها و جلسات مربیگری را گسترش و توسعه دادیــم. امروز ما روی آموزش دیجیتالی تمرکز کرده‌ایم. همان‌طور که کسب‌وکار ما رشد کرد، فرصت‌های کسب‌وکار ما هم رشد کردند. اگر شما صاحب کسب‌وکاری هستید، امروز کارتان این است که از خودتان این سؤال را بپرسید: «کجا می‌توانم کسب‌وکار زیر کسب‌وکارم را پیدا کنم؟» با انجام این کار، شما مراکز سوددهی پنهان یا شاید حتی یک محصول یا پیشنهادهایی که خیلی بزرگ‌تر از محصول کنونی شما باشد را خواهید گشود. آن همیشه آنجاست؛ شما فقط باید آن را پیدا کنید.

اینجا یک نمونه مثال می‌زنم. یکی از دوســتانم اخیراً  ســقف خانه‌اش را عوض کرده است. سقف ساز بر اساس تجربه‌اش به او گفته بود با شرکت‌های بیمه‌ای کار کند که تمام هزینه سقف را پرداخت می‌کنند. به‌عنوان بخشی از تجربه سقف سازی، آن‌ها  به‌عنوان یک مشاور به‌منظور هماهنگ کردن امور با شرکت بیمه و مذاکره بر سر مبلغ تحت پوشش بیمه، اقدام کردند. دوستم نمی‌دانست چطور خودش این کار را انجام دهد. چون آن‌ها مشاوره را هم به‌عنوان بخشی از خدمات اضافه کردند، این کسب‌وکار و خیلی از کسب‌وکارهای دیگر را در محله دوستم در دست گرفتند. هرکس می‌تواند این‌گونه فکر کند، حتی شما. آرام کنید تا سرعت بگیرید. یک‌راه شروع برای یافتن موقعیت‌های کسب‌وکاری انجام دادن چیزی است که من اســم آن را آرام کردن به‌منظور سرعت گرفتن گذاشته‌ام. اغلب ما در زندگی روزمره خود خیلی گرفتار هستیم که بیشتر به‌جای حالت فکر کردن در حالت انجام دادن قرار می‌گیریم. این به معنای این است که ما در یک عادت گیر می‌کنیم و فرصت‌های زیادی که مقابل ما قرار دارند را از دست می‌دهیم. وقتی‌که وقت داریم، آن را برای بالا پایین کردن فیس بوک یا تماشــای فیلم در نتفلیکس هدر می‌دهیم. ما بیش‌ازحد به اینترنت متصل هســتیم و به‌ندرت دنبال زمان و فضای لازم فقط برای فکر کردن می‌گردیم. اما فکر کردن برای موفقیت در زندگی و کسب‌وکار ضروری است. من شمارا تشویق به برنامه‌ریزی چندساعته در هفته به‌منظور شــروع برای فکر کردن در مورد کسب‌وکار یا ایده‌های بیزینسی می‌کنم و اینکه چگونه می‌توانید برای توسعه آن کسب‌وکار، همان‌طور که رشد و پیشرفت می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید. این شاید باارزش‌ترین ساعت‌هایی هستند که درکل سال سرمایه‌گذاری می‌کنید.