انگیزه اعضای تیم فروش‎تان را با این استراتژی‌ها افزایش دهید

انگیزه اعضای تیم فروشتان را با این استراتژی‌ها افزایش دهید

 

 

اگر می‌خواهید میزان فروش کسب‌وکار کوچکتان را افزایش دهید، باید تیم فروش فوق‌العاده‌ای در اختیار داشته باشید. اما حتی بهترین نمایندگان فروش هم هرازگاهی دچار کمبود انگیزه می‌شوند. به همین خاطر است که فهرستی برایتان تدارک دیده‌ایم تا به وسیله آن بتوانید به اعضای تیم فروشتان انگیزه بدهید.

 

چگونه انگیزه تیم فروش خود را افزایش دهید؟

به منظور اینکه تیم فروشتان در بهترین سطح عملکردی قرار داشته باشد، باید به اعضای آن انگیزه ببخشید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در این مقاله چند روش را خواهید خواند.

 

در بین اعضای تیم، اعتماد ایجاد کنید.

نخستین و مهم‌ترین نکته این است که اگر می‌خواهید نمایندگان فروشتان درخواست‌های شما را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند، اعتماد آنها را جلب کنید. این بدان معناست که شما باید رفتار شفافی با اعضای تیم خود داشته باشید، انتظارتان را از فروشندگان به وضوح بیان و از آنها پشتیبانی کنید. سپس باید این رفتار را ادامه دهید تا اعتماد آنها را جلب کنید.

همچنین بهتر است که علاوه بر جلب اعتماد اعضای تیم فروشتان، کاری کنید که آنها به یکدیگر نیز اعتماد کنند. به وضوح نشان دهید که می‌خواهید محیطی شفاف و انگیزه‌بخش برای آنها ایجاد کنید و روابط باز و دوستانه‌ای را بین آنها گسترش دهید.

 

کار فروش را کاری معنادار جلوه دهید.

پژوهشی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است، نشان می‌دهد افرادی که کار خود را معنادار می‌‌دانند، بیشتر به آن دل می‌‌دهند و انگیزه بیشتری دارند.

به منظور اینکه کار فروش را برای اعضای تیم کاری معنادار جلوه دهید، به آنها بگویید که وظایفشان چه تاثیری بر کسب‌وکار شما می‌‌گذارد و شما نیز در عوض چه کاری برای آنها انجام می‌‌دهید.

 

موفقیت آنها در جلب مشتری را به طور مستند ثبت کنید.

نشان دهید که فروش چه تاثیری بر زندگی مشتریان می‌‌گذارد. در مورد مشتریانی که به وسیله محصولات یا خدمات شما توانسته‌اند مشکلی را در زندگی‌شان حل‌وفصل کنند، مطالعات موردی‌ای تهیه کنید و در اختیار نمایندگان فروش خود بگذارید (به ویژه نمایندگانی که به طور خاص با همان مشتریان کار کرده‌اند). حتی می‌توانید یادداشت‌های انگیزه‌بخش یا تشکری نیز به فروشندگانتان بدهید.

 

موفقیت‌های روزانه را ثبت کنید.

زمانی که بحث انگیزه‌بخشیدن به اعضای تیم پیش می‌‌آید، قدرشناسی و به رسمیت‌شناختن موفقیت‌ها نقش مهمی در این امر دارد. اما نباید منتظر بمانید تا اعضای تیمتان به موفقیت‌های خیلی بزرگی دست پیدا کنند تا بخواهید از آنها تقدیر کنید. در عوض سعی کنید به طور مرتب، مثلا به طور هفتگی یا ماهانه از آنها تشکر کنید. بدین شکل به طور مرتب به آنها یادآوری می‌‌کنید که قدر کارهایشان را می‌‌دانید.

استراتژی خوب دیگری که می‌توانید به کار ببرید این است که از کارمندانتان به طور عمومی تقدیر کنید یا در وب‌سایت شرکتتان پیام تشکری از آنها ثبت کنید.

 

اهداف مشخصی داشته باشید.

زمانی که می‌خواهید به کارمندان انگیزه دهید، بسیار مهم است که دقیقا بدانید چه هدفی دارید و از کارمندانتان چه می‌‌خواهید. البته که می‌خواهید میزان فروش خود را افزایش دهید، اما کمی مشخص‌تر باشید. آیا می‌خواهید در پایان سه‌ماهه جاری به میزان مشخصی از فروش دست پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید فروش محصول خاصی را افزایش دهید؟ برای اعضا و کل تیم فروش اهدافی واقعا مشخص تعیین کنید.

 

يكپارچگي را در محیط کاری گسترش دهید.

اهدافی یکپارچه و زمان‌بندی‌شده برای تیم فروش تعیین کنید تا محیط حمایتی و متحدی ایجاد شود. مثلا فرض کنیم که می‌خواهید در پایان سه‌ماهه جاری به مبلغ فروش خاصی دست پیدا کنید. بیلبورد یا نمایشگری در محل کار قرار دهید تا تیم‌ها و افراد بتوانند موفقیت‌های روزانه و هفتگی‌شان را ثبت کرده و به میزان پیشرفت هفتگی کل تیم پی ببرند. در نهایت اگر آنها بتوانند به هدف سه‌ماهه خود دست پیدا کنند، احساس وحدت و اتحاد بیشتری بین خود احساس خواهند کرد.

 

مسابقه فروش بگذارید.

همچنین می‌توانید از مزایای برگزاری یک مسابقه سالم بین اعضای تیم فروش نیز بهره ببرید. هدف مشخصی بگذارید و جایزه‌ای برای اولین فردی تعیین کنید که به آن هدف دست پیدا کند. در مورد جایزه باید بدانید که هیچ‌کس به خوبی خود شرکت‌کنندگان در مسابقه نمی‌تواند بهترین جایزه را مشخص کند! از کارمندان خود بپرسید که چه جایزه‌ای به بهترین شکل ممکن به آنها انگیزه می‌‌دهد تا به هدف موردنظر دست پیدا کنند.

 

موقعیت‌هایی برای رشد و ارتقای افراد ایجاد کنید.

موقعیت‌هایی مانند رشد و ارتقای مراتب شغلی می‌توانند بهترین عوامل انگیزه‌بخش باشند. این بدان معنا نیست که بخواهید مرتبه شغلی هرکسی را که به میزان خاصی از فروش دست پیدا کرد، ارتقا دهید. بلکه فقط کافی است موقعیت‌های یادگیری و ارتباطی بیشتری برای آنها ایجاد کنید تا بتوانند در آینده به سطوح بالاتری در زندگی دست پیدا کنند.

 

الگوی خوبی باشید.

البته بهترین روش برای پرورش بهترین کارمندان ممکن، این است که بهترین کارمند ممکن را نشانشان دهید. از لحاظ اخلاق کاری، عملکردی و سطح انگیزه، خود شما باید همان کسی باشید که از آنها انتظار دارید باشند.

 

مترجم: شادی حسن‌پور