راز ویروسی‌شدن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

7 راز ویروسی‌شدن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

 

 

مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی هستند. بر اساس پژوهشی که اخیرا به وسیله موسسه پيو صورت گرفته است، نزدیک به 70 درصد افرادی که در آمریکا زندگی می‌‌کنند، حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. بیش از 5/2 میلیارد نفر در کل جهان در شبکه‌های اجتماعی عضو شده‌اند.

اگر شما نیز کارآفرینی در عصر دیجیتال هستید، باید در این شبکه‌ها حضور داشته باشید. ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی از طریق شبکه‌های اجتماعی، روشی عالی برای افزایش شهرت برند است.

ویژگی مسری‌بودن این شبکه‌های اجتماعی را مانند یک منحنی آماری در نظر بگیرید. اگر دو نفر به طور مستقیم یکی از محتواهای موجود در شبکه اجتماعی را به اشتراک بگذارند و این اتفاق 30 بار رخ دهد، بدین معنا خواهد بود که بیش از یک میلیارد نفر آن محتوا را خواهند دید.

بازاریابی ویروسی ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکارهاست. شما نیز می‌توانید با دنبال‌کردن قواعد اصولی بازاریابی ویروسی، کمپینی قدرتمند در این حیطه ایجاد کنید. برخی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا این روش را دنبال کرده‌اند.

 

1- مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید.

به منظور اینکه محتوایی ویروسی ایجاد کنید، باید در وهله اول مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید. محتوای ویروسی تنها زمانی کارایی خواهد داشت که به دست افرادی برسد که به چنین محتوایی علاقه‌مند هستند.

بازاریاب‌هایی که در زمینه شبکه‌های اجتماعی کار می‌‌کنند، باید کمپین ویروسی خود را با ایجاد حداقل یک پرسونا (کاربرنما) آغاز کنند. پرسونا در واقع نمادی از یک خریدار ایده‌آل محصولات آن برند است و شامل ویژگی‌های مردم‌شناختی، روان‌شناختی، اطلاعات مربوط به رفتار مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و محتوای موردعلاقه آنهاست.

با صحبت‌کردن با مشتریان واقعی و احتمالی می‌توانید یک پرسونای بازاریابی خلق کنید. بدین شکل متوجه خواهید شد که در هنگام خرید محصولات یا به‌اشتراک‌گذاری محتوا چه چیزی برای مشتریان و مخاطبانتان اهمیت دارد. وقتی این اطلاعات را به دست آوردید، کارتان برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر خواهد بود.

 

 

2- پلت‌فورم مناسبی برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

هر پلت‌فورم شبکه اجتماعی کارکرد خاص خود را دارد و با دیگری متفاوت است. قبل از اینکه محتوا تولید کنید، پلت‌فورمی را انتخاب کنید که مناسب شماست. اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و فیس‌بوک همگی پلت‌فورم‌های خوبی هستند که می‌توانید کمپین بازاریابی ویروسی خود را در آنها شروع کنید؛ با این حال، محتوایی که باید تولید کنید، بسته به پلت‌فورم انتخابی‌تان متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال اگر بخواهید برای اینستاگرام، محتوا تولید کنید، مجموعه‌ای از استوری‌ها و عکس‌های حرفه‌ای به همراه زیرنویس‌های جلب‌توجه‌کننده، می‌توانند ویروسی شوند. اما محتوای مناسب شبکه لینکدین محتوای متفاوتی است.

3- محتوایی تولید کنید که باعث مشارکت بالای مخاطبان شود.

بیشتر پلت‌فورم‌های اجتماعی از الگوریتمی استفاده می‌‌کنند که محتوا را بر اساس احتمال مشارکت کاربر رتبه‌بندی می‌‌کند. محتوایی که احتمالا موردپسند کاربران قرار می‌‌گیرد، در بالای صفحه قرار می‌گیرد و بر عکس، محتوایی که احتمالا مشارکت کاربران را برنمی‌‌انگیزد، در پایین صفحه جای می‌‌گیرد. بازاریاب‌های ویروسی باید تمرکزشان را روی خلق محتوایی بگذارند که باعث شود کاربران با کمال میل مشارکت کنند.

 

4- بررسی زمانی برای بیشترین میزان دسترسی

برای اطمینان از اینکه محتوای تولیدی‌تان کارایی زیادی دارد، به زمان ارسال آن توجه کنید تا میزان دیده‌شدنش را افزایش دهید. زمان‌بندی ایده‌آل، به پلت‌فورم موردنظر و همچنین رفتار و عادات مخاطبان هدفتان بستگی دارد.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، پلت‌فورم‌های اجتماعی، الگوریتم‌های خاصی برای رتبه‌بندی محتوا دارند که بر اساس احتمال مشارکت کاربران عمل می‌‌کند. زمان نقش مهمی در این معادله دارد، که این یعنی ارسال محتوا در زمان مناسب می‌‌تواند تاثیر مثبتی بر میزان دیده‌شدنش بگذارد.

 

5- میزان دیده‌شدن محتوای خود را به کمک تبلیغات افزایش دهید.

ساخت کمپین ویروسی برای کسب‌وکارها و سازمان‌های کوچک کار سختی است، البته غیرممکن نیست. اگر بودجه‌ای را به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید، می‌توانید میزان دیده‌شدن محتوای خود را افزایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید از تبلیغات به وسیله افراد تاثیرگذار بهره ببرید. اگر این نوع کاربران تبلیغات شما را بازنشر کنند، تبلیغاتتان به شکلی کارآمد و با هزینه‌ای منطقی به طیف گسترده‌تری از مردم می‌‌رسد.

 

6- با افراد تاثیرگذار اینستاگرامی همکاری کنید.

تقریبا 95 درصد بازاریاب‌هایی که با افراد تاثیرگذار کار می‌کنند، معتقدند که این کارآمدترین استراتژی ممکن است. افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی توانایی آن را دارند که مخاطبان بیشتری را برای برندها ایجاد کنند و کمپین بازاریابی ویروسی‌شان را به شکل حرفه‌ای‌تری پیش ببرند.

 

7- عملکرد خود را بسنجید تا در آینده کمپین‌های بهتری بسازید.

بازاریاب‌ها در دنیای دیجیتالی امروز باید از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرند تا عملکرد خود را بسنجند و بدانند که چه چیزی برایشان کارساز و چه چیزی غیرضروری بوده است. شاید لازم باشد چند بار تلاش کنید تا کمپین ویروسی خوبی بسازید. اگر در آینده نیاز به اعمال تغییر خاصی داشته باشید، این معیارها می‌توانند کمکتان کنند.

 

دیپ پاتل

مترجم: شادی حسن‌پور