سرمایه‌های جدید برای استارتاپ‌ها چه خطری دارند؟

سرمایه‌های جدید برای استارتاپ‌ها چه خطری دارند؟
تاریخ : ۱۵ مهرماه۹۹

در مدت اخیر، اخبار مختلفی از سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی چون بانک‌ها و اپراتورها روی استارتاپ‌ها منتشر شده است؛ آیا این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع اکوسیستم استارتاپی است؟

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مالی و اقتصادی در این سال‌ها به فضای استارتاپی علاقه‌مند شده‌اند و با تشکیل صندوق‌هایی به سرمایه‌گذاری روی تیم‌های فعال در این اکوسیستم روی آورده‌اند.

از جمله جدیدترین اخباری که در ماه‌های اخیر در این حوزه منتشر شده است، می‌توان به سرمایه‌گذاری همراه اول روی استارتاپ همراه مکانیک و بانک تجارت روی لامینگو اشاره کرد.

برخی فعالان و کارشناسان استارتاپی ورود شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را امری مثبت و در شرایط کنونی اقتصاد کشور، برای تامین منابع مالی مورد نیاز این تیم‌ها ضروری می‌دانند.

در مقابل، عده‌ای معتقدند این امر باید با هشیاری انجام شود؛ به ویژه موضوع ارزشگذاری استارتاپ‌ها اهمیت زیادی دارد که به اعتقاد آنها معمولا در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به دقت انجام نمی‌شود.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد دخالت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در مدیریت و امور اجرایی استارتاپ‌ها و تغییر ماهیت آنها وجود دارد که در عمل نیز در مواردی این اتفاق رخ داده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تخصصی

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ورود سرمایه‌گذاران به اکوسیستم استارتاپی را امری مهم و ضروری می‌داند اما معتقد است، آنها باید در حوزه تخصصی خود ورود کنند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، با توجه اینکه از توان مالی، تجربه و شبکه ارتباطی برخوردارند باید روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ اما بهتر است هر یک از آنها روی زمینه‌ای که تخصص دارند و در راستای فعالیت آنهاست، تمرکز کنند تا بتوانند به رشد استارتاپ‌ها کمک کنند.

طالبی می‌افزاید: برای مثال بانک‌ها می‌توانند روی فین‌تک‌ها یا اپراتورها روی استارتاپ‌هایی که به امور مخابراتی و ارتباطی می‌پردازند، سرمایه‌گذاری کنند.

اما ورود آنها به حوزه‌های غیرمرتبط اشتباه است؛ چرا که شبکه ارتباطی و تجربه لازم را در آن زمینه‌ها ندارند.

چالش ارزش‎گذاری غیرتخصصی

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در مورد خطر ارزشگذاری اشتباه در فرایند سرمایه‌گذاری معتقد است که در ایران این موضوع به صورت کلی غیرتخصصی انجام می‌شود.

او می‌گوید: شرکت‌های مشاوره‌ای در کشور برای انجام ارزش‌گذاری به صورت تخصصی وجود ندارند.

حتی در برخی سازمان‌ها و بانک‌ها افرادی فقط بر مبنای ارتباط با مدیران، کار ارزش‌گذاری روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور را انجام می‌دهند و دانش لازم را در این مورد ندارند.

به گفته طالبی، این ضعف، ربطی به اکوسیستم استارتاپی ندارد و نباید مانعی بر سر راه سرمایه‌‌گذاری روی تیم‌ها باشد، بلکه این مشکل را باید با تشکیل شرکت‌های مشاوره‌ای تخصصی حل کرد.

دخالت ِاشتباه

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در مورد خطر دخالت‌های مدیریتی و تغییر ماهیت استارتاپ‌ها، ابتدا تاکید می‌کند: ذات سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، سازمان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ روی استارتاپ‌ها نه تنها اشتباه نیست که الزامی است.

حتی آنها باید با برخی حمایت‌های قانونی از جمله ارائه معافیت‌های قانونی، تشویق شوند که به این حوزه ورود کنند. این موضوع به رشد فضای نوآوری کمک می‌کند.

او می‌افزاید: در کنار چنین ضرورتی، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید این دید و دانش را داشته باشند که نباید در امور مدیریتی استارتاپ‌ها دخالت کنند و مسائل اجرایی از سرمایه‌گذاری جداست.

طالبی ادامه می‌دهد: اگر مدیران و اعضای هیات‌مدیره آنها بر اساس ضابطه و نه رابطه، انتخاب شده باشند، معمولا چنین مشکلاتی رخ نمی‌دهد؛ چرا که در آن صورت افراد از تخصص و دانش لازم مدیریتی برخوردارند.

همانگونه که اعضای هیات‌مدیره نیز باید بدانند که نباید در امور اجرایی مدیرعامل دخالت کنند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، اگر مدل‌هایی که افراد بر اساس آنها در جایگاه تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند اصلاح شود، بسیاری از چالش‌های این‌چنینی رخ نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تدوین آیین‌نامه جدید مجوز کسب‌وکارهای گردشگری با رویکرد استارتاپی

نئوبانک‌ها به زودی جایگزین بانک‌های سنتی می‌شوند تاثیر فضای مجازی بر کسب‌وکار افرادی که توانایی اجاره مغازه ندارند   منبع : تجارت نیوز

دیدگاه کاربران (0)