هشدار برای خرید از دیوار و شیپور/ ترفند کلاهبرداران برای خالی کردن حساب‌تان

هشدار برای خرید از دیوار و شیپور/ ترفند کلاهبرداران برای خالی کردن حساب‌تان
۱۷شهریور۹۹

دو پلتفرم ثبت آگهی دیوار و شیپور در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به کاربران خود در مورد سوءاستفاده‌ کلاهبرداران و فیشینگ هشدار داده‌اند؛ عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی معتقد است در این زمینه کوتاهی از مراجع قضایی و نظارتی است.

سایت‌های دیوار و شیپور در روزهای گذشته در اطلاعیه‌هایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند به کاربران هشدار دادند که مراقب سودجویی برخی افراد باشند.

بر اساس این اطلاعیه‌ها، برخی افراد پس از ثبت آگهی در این پلتفرم‌ها، پیامک‌هایی را حاوی درخواستی برای پرداخت وجه دریافت می‌کنند.

کلیک روی لینک مندرج در پیامک، آنها را به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌کند و کلاهبرداران فرصت می‌یابند که با دریافت اطلاعات حساب بانکی افراد، آنها را خالی کنند.

البته مشکل فیشینگ از طریق سایت‌های انتشار آگهی، جدید نیست و در ماه‌های گذشته نیز پلیس فتا در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، هشدارهایی را در مورد آن منتشر کرده بود.

با وجود این، گزارش موارد مختلف فیشینگ از طریق دیوار و شیپور در روزهای اخیر، این دو پلتفرم انتشار آگهی را ناچار کرد که با صدور اطلاعیه‌هایی به کاربران خود هشدار دهند؛ آنها تاکید کرده‌اند که هیچگونه پیامکی را برای دریافت وجه به شماره افراد، ارسال نمی‌کنند.

دیوار و شیپور مقصر هستند؟

عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی معتقد است که اینگونه کلاهبرداری‌ها به خود پلتفرم‌های انتشار آگهی مربوط نیست و مراجع قضایی و نظارتی باید در برخورد با جرایم فیشینگ، جدیت بیشتری داشته باشند.

وی در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به کاهش فیشینگ از طریق درگاه‌های بانکی با طرح رمز دوم پویا، افزود: در مورد پلتفرم‌ها هر شخصی می‌تواند شماره‌های افراد را از روی سایت‌ها بردارد و پیامک‌های مجرمانه را ارسال کند، در نتیجه آنها نمی‌توانند جلوی سوءاستفاده برخی را بگیرند.

طالبی تاکید کرد: تنها اقدامی که پلتفرم‌های ثبت آگهی می‌توانند انجام دهند اطلاع‌رسانی به کاربران برای هشیاری در برابر کلاهبرداران است که دیوار و شیپور این مورد را آغاز کرده‌اند.

به گفته این مقام صنفی، حتی در گذشته که رسانه ثبت آگهی روزنامه همشهری بود نیز سوءاستفاده‌ها و کلاهبرداری‌هایی انجام می‌شد و حالا با توجه به پیشرفت فناوری، روش‌ها نیز به روز شده است.

تعلل در برخورد با فیشینگ، متخلفان را تشویق می‌کند

طالبی، مسئولیت اصلی در زمینه برخورد با فیشینگ را بر عهده نهادهای قضایی و نظارتی دانست و افزود: آنها باید به سرعت با کلاهبرداران برخورد کنند.

اگر در این زمینه تعلل و کندی صورت گیرد، افراد بیشتری ترغیب به انجام اقدامات مجرمانه می‌شوند.

وی تاکید کرد: پلیس فتا و قوه قضائیه باید برخورد قاطعی با خلافکاران این حوزه داشته باشند و آنها را به عموم مردم معرفی کنند؛ به گونه‌ای که افراد مستعد بدانند کسی در این زمینه با آنها شوخی ندارد.

طالبی گفت: نهادهای صنفی نمی‌توانند به این موضوع ورود کنند؛ چرا که نوع مشکل ربطی به خود پلتفرم‌ها ندارد و تخلفی در ساختار درونی کسب و کارها رخ نداده است؛ در واقع چالش موجود به حوزه عمومی بازمی‌گردد؛ در نتیجه نهادهای نظارتی و قضایی باید با سرعت بیشتری با تخلفات برخورد کنند.

منبع : تجارت نیوز گزارش عملکرد دیوار در سال گذشته: میزبانی از ۹۸ میلیون آگهی و۴۴۷ هزار کسب‌و‌کار کروم با بهینه‌سازی سایت‌ها مصرف باتری دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد رشد غافلگیرانه تجارت الکترونیک در روزهای کرونایی

دیدگاه کاربران (0)