چگونه ایده استارتاپی پیدا کنیم؟
۱۴۰۰-۰۲-۲۱ 0

از صفر تا صد راه‌اندازی یک ایده استارتاپی و تجارت سودآور، یک سفر است! اما این سفر را باید از کجا آغاز کنید؟

اولین گامی که باید برای رسیدن به یک تجارت سودآور بردارید، چیست؟ خوب، هر تجارت با یک ایده استارتاپی شروع می‌شود!

اگر اکنون هیچ ایده استارتاپی ندارید، باید به آن فکر کنید.

در این مقاله روش‌هایی را برای پیدا کردن ایده‌های جدید، جهت شروع کسب‌وکار اینترنتی به شما معرفی می‌کنیم.

برای اینکه بدانید چگونه ایده‌های استارتاپی را پیدا کنید؟ با ادامه این مقاله همراه باشید.

اولین قدم ایده پردازی است. سپس باید ایده‌ها را ارزیابی کنید و نهایتاً باید تصمیم بگیرید که روی کدام ایده تمرکز کنید.

بااین‌حال، هرگز ایده‌های تولیدشده خود را دور نیندازید.

مجموعه ایده‌های خود را ذخیره کنید و به‌طور دائمی به جمع‌آوری ایده‌ها ادامه دهید تا بتوانید همیشه به آن‌ها برگردید یا از آن‌ها الهام بگیرید.

چگونه ایده استارتاپی پیدا کنیم؟

ایده استارتاپی مشکلات یا نیازها را شناسایی کنید

۱- مشکلات یا نیازها را شناسایی کنید

ایده استارتاپی را می‌توان در دو زمینه دسته‌بندی کرد:

• حل یک مشکل

• برآورده شدن یک نیاز

این‌ها دلایلی است که مشتریان محصول شمارا بررسی و درنهایت خریداری می‌کنند:

یا می‌خواهند مشکلی توسط محصول شما حل شود (مثلاً تاریخ‌ها را از طریق یک نرم‌افزار تقویم مدیریت کنند)، یا می‌خواهند یک نیاز (عاطفی) برآورده شود. (به‌عنوان‌مثال مد، بازی‌های ویدیویی، فیلم).

ایده یابی را می‌توان به کمک فرمول زیر نشان داد:

ایده استارتاپی = مشکل یا نیاز + محصول یا خدمات شما

درواقع محصول یا خدمات شما یا یک مشکل مشتری را برطرف می‌کند یا یکی از نیازهای او را برآورده می‌کند.

بنابراین بگویید که ما می‌خواهیم یک مسئله را حل کنیم، پس بهترین راه این است که به‌جای راه‌حل، با خود مسئله شروع کنید.

این درواقع اشتباهی است که بسیاری از مردم مرتکب می‌شوند و غالباً دلیل عدم موفقیت بسیاری از استارتاپ ها است، اینکه بازار به محصول شما نیاز ندارد زیرا افراد کافی این مشکل را ندارند (صادقانه بگوییم، دلایل بسیاری برای شکست استارتاپ ها وجود دارد، اما این قطعاً یکی از موارد مهم بالای لیست است).

“اوه، من یک ایده عالی برای این برنامه دارم که فلان کار را می‌کند، و من آن را بسیار زیبا می‌کنم و همه آن را بارگیری می‌کنند.”

خوب، از نظر تئوری عالی به نظر می‌رسد، اما شما می‌خواهید چه مشکلی را حل کنید؟ چرا این کار را انجام می‌دهید؟

راه‌حل درواقع مبتنی بر یک مشکل است، بنابراین ما باید دقیقاً از همان‌جا شروع کنیم.

به یاد داشته باشید، مردم می‌خواهند مشکلشان حل شود. و مطمئناً، ما می‌توانیم برای هر مشکلی راه‌حلی پیدا کنیم. اما لازم نیست هر مشکلی حل شود.

پل گراهام می‌گوید:

“راه دستیابی به ایده‌های استارتاپی این است که، به ایده استارتاپی فکر نکنید.

به دنبال مشکلات بگردید، ترجیحاً مشکلاتی که خودتان دارید.

بهترین ایده‌های استارتاپی سه چیز مشترک دارند: آن‌ها همان چیزی هستند که خود بنیان‌گذاران می‌خواهند، و آن‌ها خودشان می‌توانند بسازند و تعداد کمی از افراد می‌دانند که آن ایده چه ارزشی دارد.

مایکروسافت، اپل، یاهو، گوگل و فیس‌بوک همه از این طریق شروع کردند. “

Ash Maurya هم می‌نویسد:

“شروع با راه‌حل، مانند ساختن یک کلید است، بدون اینکه بدانید چه دری باز می‌شود.

می‌توانید کلید خود را روی بسیاری از درها آزمایش کنید یا می‌توانید با دری که می‌خواهید بازکنید، شروع کنید.

وقتی عاشق مشکل می‌شوید، شروع به ساختن کلیدهایی می‌کنید که تمام درهایی که می‌خواهید را باز می‌کنند. “

 

حتماً بخوانید!  داستان‌سرایی دیجیتال و تأثیر آن بر کمپین‌های آنلاین شما

پیشنهاد ویژه: اگر ایده استارتاپ شما از قبل وجود داشته باشد چه باید کرد

 

 

ایده استارتاپی مردم محصول شمارا نمی‌خرند، بلکه راه‌حل شمارا می‌خرند

مردم محصول شما را نمی‌خرند، بلکه راه‌حل شما را می‌خرند

و اگر برخی از مشاغل بسیار موفق مانند اپل، مایکروسافت، اوبر یا Airbnb را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این شرکت‌ها به‌شدت مأموریت، هدف و چرایی خود را تبلیغ می‌کنند.

هنگامی‌که دقیقاً می‌دانید چه مشکلی را می‌خواهید حل می‌کنید، ساده‌تر می‌توانید با “چرای” خود مواجه شوید.

اگر به راه‌حل‌هایی فکر کنید، فوراً “چه” و احتمالاً “چگونه” تجارت خود را پاسخ خواهید داد. اما پاسخ به “چرا” ریشه در شناسایی مشکل دارد.

حال با این دانش اولیه، در اینجا چند روش برای خلق ایده‌های مؤثر آورده شده است. معادله ایده را به خاطر بسپارید.

مشکلات را بشناسید، سپس چندین راه‌حل ممکن برای مشکلات پیدا کنید.

۳ نکته مهم:

۱. در این مرحله خود را محدود نکنید!

شما می‌توانید در هنگام جستجوی مشکلات و همچنین راه‌حل‌ها، کاملاً خلاق باشید.

در این مرحله هیچ ایده احمقانه‌ای وجود ندارد! ارزیابی و اصلاح بعداً انجام می‌شود. اکنون هر آنچه را که به ذهن شما خطور می‌کند، بنویسید.

۲. وقت بگذارید و به خودتان فشار نیاورید!

مطمئناً می‌توانید از این روش‌ها برای ایده پردازی استفاده کنید. اما عجله نکنید.

انتظار نداشته باشید که طی یکی دو ساعت آینده به ایده “Next Facebook” برسید.

اگر به خود فشار بیاورید، مغز شما مسدود می‌شود. بنابراین آرام باشید، و هر آنچه را که به ذهن شما خطور می‌کند، بنویسید.

۳. روشنفکر باشید و تمام ایده‌های خود را گردآوری کنید!

توصیه ما به‌طورکلی این است: روشنفکر باشید!

با چشمان باز به دور دنیا بگردید، به حرف‌های مردم گوش دهید و مدام تمام ایده‌هایی را که به ذهن شما خطور می‌کند، جمع‌آوری کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۲۲ ایده کسب‌وکار آنلاین

 

با مشکلات (خودتان) شروع کنید

۲– با مشکلات (خودتان) شروع کنید

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شروع با مشکلات و سپس فکر کردن در مورد راه‌حل‌ها، راهی عالی برای ایده پردازی است.

به زندگی خود فکر کنید. چه مشکلی دارید؟ آخرین باری که عصبانی شدید، کی بوده است؟ آخرین بار کی شکایت کردید؟

همچنین می‌توانید به مشکلات دیگران نگاهی بیندازید. چه موقع به شخص دیگری کمک کردید تا مشکل خود را پیدا کند؟

کی آخرین بار شکایت شخص دیگری را شنیده‌اید.

هنگامی‌که در شبکه‌های اجتماعی هستید، بررسی کنید و ببینید که مردم با چه مشکلی روبرو هستند یا به دنبال چه راه‌حل‌هایی هستند.

اگر واقعاً به مشکلات خود و سایر افراد فکر کنید می‌توانید لیستی از مشکلات را به دست آورید.

تعداد زیادی از مشکلات در جهان وجود دارد که منتظر حل شدن هستند.

 

الهام بگیرید

۳- الهام بگیرید

چرا الهام نمی‌گیرید؟ شما می‌توانید تاریخچه برخی از شرکت‌های معروف مانند Google، Apple، Facebook، Dropbox و غیره را جستجو کنید و ببینید که آن‌ها چگونه شروع کردند.

برخی از نشریات، یا وب‌سایت‌های استارتاپ ها را بررسی کنید (آن‌ها اغلب در مورد ایده‌ها یا موضوعاتی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌نویسند).

همچنین لیست‌های بی‌شماری از ایده‌های تجارت آنلاین، حاضر و آماده وجود دارند.

علاوه بر این، می‌توانید مشکلاتی را که مردم با محصولات فعلی دارند، بررسی کنید.

چرا این تحقیقات را انجام دهید؟ این تحقیقات محرک یا مشوق ایده‌های شما خواهند بود. الهام‌بخش شما هستند.

 

حتماً بخوانید!  زبان بدن برای زنان در کسب‌وکار

بیشتر بخوانید: ایده‌های کسب‌وکار آنلاین که شما می‌توانید بدون پول شروع کنید

 

آینده را تصور کنید

۴- آینده را تصور کنید

راه قدرتمند دیگر این است که فقط به حال فکر نکنید، به آینده هم فکر کنید. آینده چگونه خواهد بود؟ چه مشکلی خواهیم داشت؟

چه شرکت‌هایی در آینده وجود خواهند داشت؟ فقط به یاد داشته باشید که زندگی ۵ یا ۱۰ سال پیش چگونه بوده است.

فقط به ۱۰ سال گذشته نگاهی بیندازید و ببینید چه چیزی در آن زمان وجود نداشته است.

همچنین، به‌عنوان یک الهام‌بخش، چرخه Gartner Hype را برای فناوری‌های نوظهور بررسی کنید.

 

چه‌کاری را بهتر می‌توانید انجام دهید؟

۵- چه‌کاری را بهتر می‌توانید انجام دهید؟

درحالی‌که ایده پردازی “با شناسایی مشکلات خود شروع می‌شود” بیشتر باید به مشکلات خاص و عینی فکر کنید، یعنی باید تجدیدنظر کنید و برنامه‌های روزمره را زیر سؤال ببرید.

هر روز چه‌کاری انجام می‌دهید / روزانه از چه چیزهایی استفاده می‌کنید؟ آیا مواردی وجود دارد که به‌صورت خودکار انجام شوند؟

آیا کاری وجود دارد که بتوان به روش خیلی بهتری انجام داد؟

برای صرفه‌جویی در وقت یا هزینه یا ارائه کیفیت بسیار بهتر، چه مواردی می‌تواند بهینه شود؟

 

پیشنهاد ویژه: فرایند ۵ مرحله‌ای برای یافتن نیچ مارکت

 

ایده استارتاپی از تکنیک‌های خلاقیت استفاده کنید

۶- از تکنیک‌های خلاقیت استفاده کنید

به معنای واقعی کلمه، صدها تکنیک خلاقیت وجود دارد که می‌توانید برای ایده پردازی از آن‌ها استفاده کنید.

شرح همه تکنیک‌ها یک کتاب می‌شود. ما در این مقاله چند تکنیک را به‌اختصار شرح می‌دهیم.

اگر به دنبال همه “تکنیک‌های ایده پردازی” یا “تکنیک‌های خلاقیت” باشید، صدها کتاب در مورد آن پیدا خواهید کرد.

طوفان فکری

طوفان فکری یا بارش فکری، یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که در طی آن، با جمع‌آوری فهرستی از ایده‌ها که خودبه‌خود توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله تلاش می‌شود.

 

حتما بخوانید: ۱۰۱ ایده‌ی مؤثر بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

 

تفکر تقلیدی و قیاسی

تفکر تقلیدی و قیاسی (analogy thinking) ابزار مناسبی برای توسعه راه‌حل است.

این ابزار به شما کمک می‌کند تا بهترین ویژگی‌های سایر راه‌حل‌های مشابه را شناسایی کرده و آن‌ها را به کار بگیرید.

به دنبال یافتن راه‌حل‌های تازه نباشید! به آنچه در صنعت و صنایع دیگر اتفاق می‌افتد نگاه کنید و آنچه کارساز است را تقلید کنید.

در مورد تشبیهات مسئله بیندیشید و این قیاس را تجزیه‌وتحلیل کنید، به دنبال شباهت‌ها بگردید و از این شباهت‌ها برای دستیابی به ایده استارتاپی جدید استفاده کنید.

تکنیک اسکمپر (SCAMPER)

تکنیک اسکمپر تشکیل‌شده از حروف اول کلمات انگلیسی زیر:

  • جایگزینی (Substitute)
  • ترکیب (Combine)
  • مناسب کردن (تطبیق دادن-سازگارکردن) برای یک هدف دیگر (Adapt)
  • اصلاح (Modify)
  • کاربرد دیگر (Put to Another Use)
  • حذف (Eliminate)
  • وارونه کردن (Reverse)

روش کار به این شکل است که هفت نوع سؤال با موضوعات بالا در مورد محصول یا خدمات موجود طرح می‌کنیم.

این سؤالات هم کمک می‌کنند تا محصول فعلی را بهبود ببخشیم و هم باعث می‌شوند تا به ایده‌هایی خلاقانه‌ای برای خلق محصولات و یا خدمات جدید برسیم.

روش دیزنی

شما به چهار روش مختلف فکر می‌کنید:

• افراد بیرونی (مسئله را تجزیه‌وتحلیل کنید)

• رؤیاپرداز (رؤیاپردازی کنید و به راه‌حل‌های ایده آل بیندیشید)

• محققان (ایده‌های رؤیاپرداز را مرور کنید و در مورد تحقق این موارد فکر کنید)

• منتقدین (برنامه واقع‌گرایانه را مرور کنید و به‌طور انتقادی به دنبال خطرات و ضعف‌ها باشید)

شما می‌توانید از این روش‌ها برای تولید ایده‌های جدید استفاده کنید و یا از ایده استارتاپی تولیدشده قبلی خود استفاده کنید تا حتی به موارد بیشتری برسید.

به یاد داشته باشید که استیو جابز چه گفته است: “خلاقیت فقط ارتباط چیزهاست”

 

حتماً بخوانید!  رشد کسب‌وکار کوچک با استراتژی های جذاب

مراقبه کنید

۷- مراقبه کنید

احتمالاً همه یک‌بار این تجربه را داشته‌اند، شما در حال دوش گرفتن هستید و ناگهان به یک ایده عالی می‌رسید.

مطالعاتی وجود دارد که ادعا می‌کند ۷۲٪ مردم هنگام دوش گرفتن، بهترین ایده‌ها را دارند.

آرامش برای خلاقیت مهم است! پس چرا آرام نمی‌گیرید؟

تمام وسایل خود را جدا کنید، دوش بگیرید یا مراقبه کنید! بگذارید افکار بیایند و بروند و ببینید آیا برخی ایده استارتاپی به ذهن شما خطور می‌کنند یا خیر.

اما به یاد داشته باشید که خود را مجبور به ایده پردازی در این زمان نکنید. برای آرامش خودتان تمرکز کنید.

 

ایده استارتاپی تفکر 10 برابری

۸- تفکر ۱۰ برابری

بزرگ فکر کنید! به ایلان ماسک نگاه کنید. او یک روش جدید برای پرداخت آنلاین می‌خواست، بنابراین PayPal را ایجاد کرد.

او یک ماشین الکتریکی ابتکاری می‌خواست، بنابراین تسلا موتورز را تأسیس کرد.

او می‌خواست به مردم فرصتی برای رفتن به فضا بدهد، بنابراین Space X را ایجاد کرد. او حمل‌ونقل با سرعت ‌بالا می‌خواست، Hyperloop را ایجاد کرد.

خیلی بزرگ فکر کنید. به این فکر نکنید که چگونه می‌توانید چیزی را ۱۰٪ بهتر کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید ۱۰ برابر بهتر کنید.

این همان کاری است که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و … در تمام مدت انجام می‌دهند.

 

دوره کشف ایده‌های جذاب و پولساز

دوره کشف ایده‌های جذاب و پولساز

اولین قدم برای راه‌اندازی کسب‌وکار، داشتن یک ایده خوب و پول‌ساز است. خود ایده چقدر اهمیت دارد؟

ممکن است شما ایده‌ای برای کسب‌وکار نداشته باشید. شاید هم ایده‌های بسیار زیادی در ذهن دارید ولی نمی‌توانید یک ایده را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

داشتن ایده‌های زیاد در ذهن و عدم انتخاب از بین آن‌ها و اجرایی نکردن آن‌ها، مانند نداشتن ایده است.

در دوره کشف ایده‌های جذاب و پولساز یاد می‌گیرید، چگونه فرصت‌های ناب و ایده‌های پول‌ساز پیدا کنید.

چگونه ایده‌ها را بیازمایید و ببینید ایده‌هایتان چقدر ارزشمند است و درنهایت تصمیم بگیرید روی چه ایده‌هایی زمان بگذارید و کدام را رها کنید.

همچنین در این دوره چهار گام کارآفرینی موفق، مراحل استارتاپ و مراحل توسعه محصول را می‌آموزید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]