آیا دوکاری پس از پاندمی کرونا نیز ادامه خواهد یافت؟

آیا دوکاری پس از پاندمی کرونا نیز ادامه خواهد یافت؟
۲۴ مهرماه ۹۹

تعداد زیادی از شرکت‌های تکنولوژی اعلام کرده‌اند که کارمندان درصورت تمایل می‌توانند حتی پس از پایان بحران کرونا نیز به دورکاری ادامه دهند.

پس از شیوع ویروس کرونا و جدی شدن دورکاری در شرکت‌های تکنولوژی، موجب شد تا کارکنان این شرکت‌ها از قید و بند زمان و مکان رها شوند.

اجرای دورکاری در شرکت‌های مختلف موجب شده نه تنها کارکنان این شرکت‌ها دیگر محدود به زمان و مکان نباشند کارفرمایان نیز از آزادی عمل بیشتری برای جذب نیروهای ماهر از سراسر برخوردار شده‌اند.

شرکت دراپ‌باکس به تازگی اعلام کرده است که قرار است به شرکت «اولویت دهنده مجازی» تبدیل شود.

این شرکت در زمینه ارائه فضای ابری و خدمات این حوزه فعالیت می‌کند در وبلاگ دراپ‌باکس اعلام کرد که در راستای اولویت بخشی به خلاقیت و همکاری کارکنان نرم‌افزاری را ارائه کرده است که کارکنان به واسطه آن می‌توانند به راحتی به دورکاری مشغول شوند.

دراپ‌باکس معتقد است که استراتژی دورکاری که در دروان همه گیری به روش رایج کار در این شرکت تبدیل شده موفق بوده و به همین منظور قصد دارد امکان دورکاری را حتی پس از بحران کرونا نیز برای کارکنان خود فراهم کند.

درواقع براساس شعار اولویت دهی مجازی این شرکت قرار است دورکاری را به گزینه اول همکاری با این شرکت تبدیل کند.

همچنین براساس گزارش ورج، شرکت مایکروسافت نیز به کارکنان بیشتری اجازه می‌دهد که به شکل دائم به دورکاری مشغول شوند.

با وجود اینکه ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نگرانی‌هایی را درمورد دورکاری و تغییر روند کار در شرکت‌ها ابراز کرده اما معتقد است که با رعایت یک سری نکات می‌توان سطح خلاقیت مطلوب را حتی در روش دورکاری نیز حفظ کرد.

نادلا می‌گوید: «یکی از کار‌هایی که من زیاد انجام می‌دهم برگزاری جلسات کوتاه (ویدیویی) برای ارتباط با افراد است.»

نادلا معتقد است که دورکاری با وجود مزیت‌ها و فرصت‌هایی که برای کارمندان و کارفرمایان فراهم می‌کند درصورت اجرای نادرست می‌تواند باعث آسیب شود.

با این حال خبر امکان دورکاری دائم از سوی مایکروسافت نشان می‌دهد که با انجام اقدامات لازم می‌توان دورکاری را به ابزاری مناسب برای جذب استعداد و حفظ خلاقیت حتی در دوران پس از بحران تبدیل کرد.

توییتر و اسکوئر نیز که هردو تحت مدیریت جک دورسی قرار دارند اعلام کرده‌اند که کارکنان این شرکت‌ها می‌توانند به صورت دائم به دورکاری ادامه دهند و فیس‌بوک دیگر غول تکنولوژی نیز اعلام کرده است که کارکنان این شرکت درصورت تمایل می‌توانند حتی پس از پاندمی نیز با روش دورکاری با این شرکت همکاری داشته باشند.

مارک زاکربرگ هفته گذشته در یک ارتباط زنده در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک گفت حدس می‌زند که تقریبا ۵۰ درصد از ۴۵ هزار نیروی کار این شرکت در پنج تا ۱۰ سال آینده بتوانند به طور کامل به دورکاری مشغول شوند.

البته زاکربرگ تاکید می‌کند که نگرانی‌ها به طور کاملا از بین نرفته و این طور نیست که یک شبه تمام مشکلات رفع شود اما این شرکت قرار است به شکلی تدریجی روند کاری فعلی و نحوه مدیریت و استخدام کارکنان جدید را تغییر دهد.

به این ترتیب شرکت‌های تکنولوژی که مالک گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین ادارات جهان هستند باید برای افزایش توان رقابتی خود در عصر حاضر گزینه دورکاری را به یکی از اولویت‌های خود تبدیل کنند.

شرکت‌هایی که زودتر امکان دورکاری آسان را فراهم کرده‌اند از رقبا پیشی گرفتند.

براساس داده‌های شرکت تاپ‌فیونل (TopFunnel) که در زمینه استراتژی‌های نفرگیری و جذب استعداد به شرکت‌ها خدمات ارائه می‌دهد پس از اعلام سیاست‌های پشتیبان دورکاری از سوی شرکت‌های پینترست، اسکورئر و توییتر، احتمال پاسخ کارکنان این شرکت‌ها به پیشنهادات کاری دیگر کاهش پیدا کرد و در مقابل کارمندان مایکروسافت که به تازگی سیاست دورکاری خود را به صورت برنامه‌ای ترکیبی ارائه کرده است بیش از پیش به پیشنهادات کاری خارج از این شرکت پاسخ داده‌اند.

کارمندان به لطف دورکاری قادرند از هرجایی با شرکت‌های کوچک و بزرگی که امکانات دورکاری را فراهم کرده‌اند همکاری کنند و نیروی کار مدرن دیگر به فضای فیزیکی ادارات و دفاتر کوچک محدود نخواهد بود.

اما با این وجود این تحولات مشکلاتی را نیز برای نیروکار به وجود خواهد آورد. با تبدیل شدن دورکاری به یکی از رویه‌های رایج کار، دسترسی شرکت‌ها به بازار‌های کار مختلف افزایش خواهد یافت و رقابت بیشتر باعث کاهش حقوق برخی بخش‌ها و البته افزایش درآمد دیگر مکان‌ها خواهد شد.

از آنجایی که شرکت‌ها دیگر به مرز‌های جغرافیایی محدود نخواهند بود نیروی کار ارزان نیز در دسترس آنها قرار خواهد داشت و کارکنان مناطق گران قیمت باید در آینده با این نیروی کار ارزان قیمت رقابت کنند.

باید دید که رویه کاری فعلی در طولانی مدت چه نتایج و بازخورد‌هایی را به دنبال خواهد داشت و با اینکه مسلما دورکاری در آینده شرکت‌ها نقش مهمی خواهد داشت اما آیا می‌تواند جایگزین حضور فیزیکی و کار در ادارات شود یا خیر.

  منبع : پیوست بیشتر بخوانید: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مجوزی برای استخراج رمزارز صادر نمی‌کند  عزم چین برای رهبری دنیای فناوری دوین آیین‌نامه جدید مجوز کسب‌وکارهای گردشگری با رویکرد استارتاپی

دیدگاه کاربران (0)