فروشگاه های اینترنتی ملزم به درج شناسه کالا شدند

فروشگاه های اینترنتی ملزم به درج شناسه کالا شدند
تاریخ : ۲۵ تیرماه ۹۹  

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی جلسه‌ای که با حضور شرکت‌های اینترنتی فروش آنلاین برگزار شد، به درج شناسه کالا برای اجناس نو تأکید کرد.

طی جلسه‌ای که با حضور نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلتفرم‌های فروش اینترنتی برگزار شد، این پلتفرم‌ها ملکف شدند تا شناسه‌ی کالا را روی اجناس نو درج کنند؛ در غیراین‌صورت ازطریق محدودیت در دسترسی کاربران، تنبیه خواهند شد.

در همین راستا اعلام شد که درصورت نداشتن این شناسه، حق فروش کالا برای این فروشگاه‌های اینترنتی ممنوع می‌شود و ممکن است فیلترشدن آن‌ها را در پی داشته باشد.

شناسه کالا کدی ۱۳ رقمی است و مجموعه خصوصیات کالا از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری شرکت را مشخص می‌کند.

شناسه‌ی کالا زبان مشترک و شناسنامه کالا نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

جلسه‌ی اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا دولت طی سال جدید با محدودیت‌های شدید ارزی رو‌به‌رو شده و ازاین‌رو ضرورت نظارت بر واردات کالای خارجی را بیش‌ازپیش در دستور کار خود قرار داده است.

روابط عمومی دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین کشور و یکی از پلتفرم‌های حاضر در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در گفت‌وگو با زومیت گفته است:

دیجی‌کالا نخستین فروشگاه در میان تمام فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین کشور است که طرح درج شناسه کالا را اجرا و امکان فروش لوازم خانگی قاچاق را در فروشگاه اینترنتی خود چه در بخش خرده‌فروشی و چه در بخش مارکت پلیس، ناممکن کرد.

دیجی‌کالا، همچنین در این مصاحبه از وفور کالای قاچاق در بازارهای آفلاین یا فروشگاه‌های اینترنتی اعلام نارضایتی کرد و افزود: «سازمان مبارزه با قاچاق کالا باید تصمیمات جدی‌تری برای این بخش از بازار اتخاذ کند.»

دیجی‌کالا همچنین عنوان کرد که بسیاری از سایت‌ها در شرایطی که جامعه با معضل کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، از فرصت سوءاستفاده کرده و به گران‌فروشی دامن می‌زنند، درحالی‌ که دیجی‌کالا از ابتدای شیوع ویروس کرونا سعی در فراهم کردن بستری برای کسب‌وکارهایی کرده که متحمل ضرر شده‌اند و پلتفرم مارکت پلیس دیجی‌کالا را بدون محدودیت در سراسر کشور دراختیار صاحبان کسب‌وکار قرار داده است.

دیجی‌کالا در پاسخ به سوالات خبرنگار زومیت به این موضوع اشاره کرد که تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان دیجی‌کالا، ستاد مقابله با بیماری کرونا و اتاق اصناف امضا شده و طی آن، امکان فروش کالا با حاشیه سود صفر را برای این کسب‌وکارها فراهم کرده است.

دیجی‌کالا همچنین مدعی است که میزبان ۶۰ هزار واحد، کسب‌و‌کار ایرانی شده است.

یکی از سوالاتی که در رابطه با الزامی شدن درج شناسه کالا مطرح می‌شود این است که آیا این موضوع به‌طور کلی تأثیری در کاهش قاچاق در کشور خواهد داشت؟

آیا سازمان مبارزه با قاچاق کالا، تنها با تذکر به فروشگاه‌های اینترنتی، افزایش کالای قاچاق را در بازار آفلاین کشور کنترل خواهد کرد؟

یکی دیگر از حاضران در جلسه‌ی ستاد مبارزه با قاچاق کالا که تمایلی نداشت نامش فاش شود، در گفت‌وگو با زومیت گفت:

سخت‌گیری های ستاد مبارزه با قاچاق کالا قابل درک است، ولی بیشتر از کسب‌و‌کارهایی که در بستر آنلاین و قابل پیگیری، خرید‌‌‌وفروش کالا انجام می‌دهند، باید روی محدودیت و افزایش فشار در مرزها اقدام کرد تا بازار آفلاین، انباشته از کالای قاچاق نشود.

وی همچنین اضافه کرد که متاسفانه بازار پر از اجناسی است که به‌صورت قاچاق به مردم فروخته می‌شود و چون شناسه‌ی کالای لوازم خانگی مانند موبایل منحصر‌به‌فرد نیست، درج شناسه کالای جعلی به‌راحتی امکان‌پذیر است.

البته که این اتفاق در فضای مجازی هم به‌راحتی رخ می‌دهد و حتی در بسیاری از موارد قابل پیگیری هم نیست، اما روش برخورد با این مسئله باید فرهنگی و ریشه‌ای باشد و صرفا گرفتن حق فروش کالا از فروشگاه‌های اینترنتی و فیلترینگ آن‌ها در صورت درج‌نکردن شناسه، راه‌حل مقابله با این بحران نیست.

باتوجه‌به وضعیت بحرانی کشور در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا، انتظار می‌رود که حمایت ارگان‌ها از ‌فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر شود، چرا که بسیاری از مشاغل به واسطه پلتفرم‌های اینترنتی فرصت دیده شدن پیدا کرده‌‌اند و اقدام اخیر سازمان مبارزه با قاچاق کالا موجب افزایش فشار نه‌تنها به فروشگاه‌های بزرگ، بلکه به تمام کسب‌وکارهای کوچکی می‌شود که ازطریق آن‌ها به درآمدزایی رسیده‌اند.

  منبع : وبسایت زومیت

دیدگاه کاربران (0)