10 نمونه از متاورس برای رهبران کسب‌وکار

10 نمونه از متاورس برای رهبران کسب‌وکار

پتانسیل پروژه‌های متاورس در طیف وسیعی از موارد استفاده وجود دارد. در اینجا نمونه‌هایی از متاورس با محوریت شرکت و مصرف‌کننده وجود دارد که رهبران کسب‌وکار و فناوری اطلاعات ممکن است بخواهند بررسی کنند.

بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند از پتانسیل پول‌سازی متاورس استفاده کنند.

فقط زمان نشان خواهد داد که آیا تجارب واقعیت توسعه‌یافته رقیب به یک متاورس متصل منفرد تبدیل می‌شوند یا خیر.

اما این چیزی است که اکنون واضح است: سازمان‌ها در سراسر صنایع قبلاً به دنبال مؤلفه‌های فرا توجیهی بوده‌اند - به‌عنوان‌مثال، هدست‌های واقعیت توسعه‌یافته، بلاک چین و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، اینترنت اشیا و فناوری‌های ابری - به‌عنوان ابزاری برای اتصال و منابع جدید درآمد.

این اکتشاف احتمالاً به روش‌های جدید ادامه می‌یابد زیرا این فناوری‌های درحال‌توسعه به‌طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شوند و بالغ می‌شوند.

بنابراین، رهبران فناوری اطلاعات ممکن است بخواهند نمونه‌های متاواژه (متاورس برای رهبران کسب‌وکار)  و موارد استفاده را هم در کوتاه‌مدت و هم در آینده درک کنند.

گرفتن سهم متاورس

گوپال سرینیواسان، شریک شرکت مشاوره مانیتور دیلویت، گفت: «مفهوم دنیایی که در آن ترکیبی و دیجیتال با یک اقتصاد تمام‌عیار همزیستی داشته باشند، هنوز محقق نشده است.

"[اما] ما در حال حاضر شاهد اجرای قطعاتی از این موارد هستیم."

Deloitte یکی از مشاوران اصلی است که ابتکاری را برای کمک به شرکت‌ها در جهت‌یابی فرصت‌های نوظهور متاورس راه‌اندازی کرده است.

شرکت‌های کوچکتر نیز چنین خدماتی را ارائه می‌دهند.

شرکت تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی کرد که 25 درصد از مردم تا سال 2026 حداقل یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد و با پیش‌بینی پلتفرم‌های فناوری متاورس به بازاری پرسود - به میزان 800 میلیارد دلار تا سال 2024، تبدیل خواهد شد.

نیکلاس آویلا، مدیر ارشد فناوری آمریکای شمالی در شرکت خدمات حرفه‌ای Globant، گفت که پذیرندگان اولیه می‌خواهند بفهمند که چگونه در دنیای دیجیتالی در حال ظهور عمل کنند.

چیزی که شرکت‌ها آن را "metaverse" می‌نامند بسیار متفاوت است.

در حال حاضر، هیچ پلتفرم واقعیت توسعه‌یافته‌ای به آواتارهای کاربران امکان زندگی، کار و خرید در جایی را نمی‌دهد که بسیاری آن را نسخه بعدی اینترنت می‌نامند و مشخص نیست که چگونه و آیا پروژه‌های واقعیت توسعه‌یافته برای تبدیل‌شدن به آن چشم‌انداز همگرا و ادغام می‌شوند یا خیر.

متاورس درحال‌توسعه نیز مملو از مشکلات بالقوه است، از انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با آن تا چالش‌های قانونی.

نمونه هایی از متاورس برای رهبران کسب‌وکار

بااین‌حال، این 10 نمونه استفاده از متاورس به نشان دادن پتانسیل این حوزه دیجیتال جدید کمک می‌کند.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]سرگرمی همه‌جانبه تاثیر سرگرمی در متاورس برای رهبران کسب‌وکار[/caption]

1. سرگرمی همه‌جانبه

در نگاه اول، سرگرمی در متاورس ممکن است که برای شرکت قابل‌اجرا نباشد. اما، رهبران تجارت و فناوری اطلاعات ممکن است بخواهند این حوزه را زیر نظر داشته باشند.

سرگرمی در متاورس علاقه زیادی را به خود جلب کرده است، به‌ویژه از سوی مصرف‌کنندگان جوان‌تر که احتمالاً رشد متاورس را افزایش می‌دهند.

مجموعه کنسرت‌های 2021 سوپراستار پاپ آریانا گرانده در دنیای بازی Fortnite و رویدادهای مشابه نشان می‌دهد که چگونه یک متاورس تجربه‌های سرگرمی همه‌جانبه‌ای را ارائه می‌کند.

نام‌های بزرگ جاستین بیبر، مارشملو و تراویس اسکات نیز سرگرمی‌های متاورس را بررسی کرده‌اند.

Srinivasan با اشاره به پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های متاورس توسط پلتفرم‌های بازی ایجاد شده است، گفت: «به‌وضوح بزرگترین مورد استفاده است که تاکنون بیشترین فعالیت را داشته است.

2. عملیات تجاری

سازمان‌ها در سراسر صنایع در حال حاضر از واقعیت افزوده (AR) برای بهبود عملیات استفاده می‌کنند.

Srinivasan گفت که یک متاورس کاملاً تحقق‌یافته از یک محیط مشارکتی‌تری پشتیبانی می‌کند که در آن داده‌ها همه‌جا حاضر و همیشه حضور دارند.

به‌عنوان‌مثال، متاورس پیش‌بینی‌شده باید تجربه بسیار فراگیرتری را به کارکنان عملیاتی ارائه دهد که باید بتوانند از این فناوری برای هدایت حتی پیچیده‌ترین کارهای میدانی و خدماتی و همچنین قادر به هماهنگی کامل‌تر با دیگران استفاده کنند.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]بهبود آموزش‌وپرورش تاثیر متاورس برای رهبران کسب‌وکار در آموزش[/caption]

3. بهبود آموزش‌وپرورش

همه‌گیری و محدودیت‌های ناشی از آن در گردهمایی‌های حضوری، مؤسسات آموزشی را مجبور به استفاده از پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی و سایر وسایل ارتباطی دیجیتالی کرد.

سرینیواسان گفت: اکنون، برخی می‌توانند در نظر بگیرند که چگونه متاورس آینده، با توانایی مورد انتظارش برای پخش داده‌ها در زمان واقعی و پشتیبانی از تعاملات زمان واقعی در فضای مجازی، می‌تواند نحوه ارائه درس‌های خود را تغییر دهد و بهبود بخشد.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند از فرصت‌های آموزش مجازی استفاده کنند.

Tuong H. Nguyen، تحلیلگر ارشد در گارتنر، گفت که سازمان‌ها در صنایع مختلف می‌توانند از متاورس برای ارائه آموزش‌های پیشرفته به کارگران خود استفاده کنند.

مربیان و دانش‌آموزان در سراسر جهان می‌توانند در متاورس ملاقات کنند و در سناریوهای زندگی واقعی با هم کار کنند و درعین‌حال از یک جریان ثابت از داده‌های به‌روز شده دائماً برای هدایت تجربه یادگیری استفاده کنند.

4. افزایش تجارب مشتری

پلتفرم‌های متاورس، این پتانسیل را دارند که نحوه، زمان و مکان تعامل شرکت‌ها با مشتریان خود را تغییر دهند، زیرا پلتفرم‌های واقعیت توسعه‌یافته کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا تجربیات جدید و ارائه اطلاعات را به روش‌های جدید ارائه دهند.

نگوین گفت، برای مثال، یک پیست اسکی می‌تواند یک راهنمای مجازی برای اسکی‌بازان هنگام حرکت به سمت پایین کوه ایجاد کند و اطلاعات شخصی‌سازی‌شده را در زمان واقعی برای افزایش تجربه اسکی‌بازان ارائه کند.

یا، یک شرکت تور می‌تواند تجربه ارائه دهد تا گردشگران را در حین حرکت در مقاصد جدید آگاه کند - شاید برای مثال، رویدادهای تاریخی را در شهرهای قدیمی زنده کند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند تجارب خرید جایگزین را به مشتریان بالقوه ارائه دهند. سرینیواسان گفت، برای مثال، خودروسازان می‌توانند درایوهای آزمایشی را در یک محیط واقعیت گسترده ارائه دهند.

5. جلسات کاری

بسیاری از کارگران در طول همه‌گیری کووید-19 جلسات حضوری را با جلسات آنلاین معاوضه کردند.

شرکت‌های فناوری که بر توسعه متاورس متمرکز هستند، مانند متا (که قبلاً فیس‌بوک نامیده می‌شد) و مایکروسافت، از این راحتی به‌عنوان پله‌ای برای نسخه بعدی «جلسات مجازی» استفاده می‌کنند.

بیل گیتس در وبلاگ خود نوشت: «طی دو یا سه سال آینده، من پیش‌بینی می‌کنم که بیشتر جلسات مجازی از شبکه‌های تصویر دوربین دوبعدی... به متاورس، فضایی سه‌بعدی با آواتارهای دیجیتالی حرکت خواهند کرد».

ایده این است که شما درنهایت از آواتار خود برای ملاقات با افراد در یک فضای مجازی استفاده خواهید کرد که حس بودن در یک اتاق واقعی با آنها را تکرار می‌کند.

گیتس ادامه داد: این به عینک‌های واقعیت مجازی (VR) و دستکش‌های ضبط حرکت برای نمایش عبارات، زبان بدن و کیفیت صدای دیگران نیاز دارد.

چنین ابزارهایی ممکن است دامنه دسترسی کارگران را افزایش داده و آنها را قادر می‌سازد تا وظایف را به‌صورت مجازی انجام دهند.

Srinivasan گفت که این فناوری قادر خواهد بود آنها را به مکان‌های کاری دیگر منتقل کند و همچنین به آنها اجازه می‌دهد با دیگران در دنیای مجازی و فیزیکی تعامل داشته باشند.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]تبلیغات، برندسازی و فرصت‌های بازاریابی تاثیر متاورس برای رهبران کسب‌وکار در برندسازی[/caption]

6. تبلیغات، برندسازی و فرصت‌های بازاریابی

تعدادی از برندها در حال ایجاد حضور در تنظیمات VR هستند. به‌عنوان‌مثال، شرکت هیوندای موتور، Hyundai Mobility Adventure را معرفی کرد، یک تجربه متاورس در پلتفرم بازی Roblox. آواتارهای گیمرها می‌توانند پروژه‌های حرکتی آینده هیوندای و محصولات فعلی را تجربه کنند.

هنوز دیگران در حال برندسازی پروژه‌های متاورس خود هستند. شرکت والت دیزنی، رهبر قدیمی جهان‌های خیالی، یکی از این شرکت‌ها است.

در یک پست لینکدین در نوامبر 2020، تیلاک مندادی، رئیس بخش دیجیتال و فناوری پارک‌ها، تجربیات و محصولات دیزنی، از ابتکار «متافورز پارک موضوعی» دیزنی خبر داد که در آن «دنیای فیزیکی و دیجیتال [با ابزارهای پوشیدنی، تلفن‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند] همگرا خواهند شد. نقاط دسترسی دیجیتالی که مهمانان را در تجارب متاورس غرق می‌کند.

7. مکان‌های دیجیتال

پذیرندگان اولیه همچنین در حال بررسی نمایش دیجیتالی املاک و مستغلات هستند.

بر اساس مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز، "سرمایه‌گذاران در حال خرید مکان‌های کنسرت، مراکز خرید و سایر املاک در متاورس هستند."

این املاک و مستغلات مجازی بسیار سوداگرانه است اما موردتوجه گروه‌های خاصی است.

آویلا گفت، برای مثال، یک رستوران می‌تواند حضوری در یک متاورس ایجاد کند تا مشتریانی که در آن فضای دیجیتال کار، بازی یا کاوش می‌کنند، بتوانند به‌راحتی و به‌سرعت سفارش خود را در دنیای واقعی تحویل بدهند.

یک رستوران می‌تواند تجربه‌ای یکپارچه ایجاد کند، جایی که کاربر می‌تواند به‌صورت مجازی وارد رستوران شود و با استفاده از امتیاز وفاداری که شرکت به‌صورت دیجیتالی آن را ردیابی می‌کند، سفارش دهد.

یک متاورس آینده، در تئوری، به کاربر این امکان را می‌دهد که همه این کارها را بدون جابجایی از یک صفحه وب و سپس ورود به وب‌سایت رستوران انجام دهد - مانند امروز.

8. جریان‌های درآمدی جدید

شرکت‌ها در حال حاضر کالاها و خدماتی را می‌فروشند که فقط در دنیای دیجیتال وجود دارد.

گوچی با شرکت محصولات و سرگرمی Superplastic همکاری کرده است تا سری محدودی از NFT های کلکسیونی ایجاد کند.

رالف لورن در حال فروش لباس برای آواتارها است و نایک در حال ایجاد NFT است که به همتای واقعی خود پیوند دارد.

این‌که برندهای معروف مد لباس و لوازم جانبی فقط دیجیتالی می‌فروشند، به دنبال پلتفرم‌های بازی که سال‌ها موارد مشابهی را به فروش رسانده‌اند، ممکن است راه را برای فرصت‌هایی برای چشم‌انداز تجاری گسترده‌تر نشان دهد.

آویلا گفت که فروش دارایی‌های دیجیتال می‌تواند یکی از فرصت‌های بزرگ برای بسیاری از شرکت‌ها باشد.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]تجربه کاری مرتبط‌تر تجربه کاربری یک نمونه از متاورس برای رهبران کسب‌وکار[/caption]

9. تجربه کاری مرتبط‌تر

یکی از مراکز امیدوارکننده مورداستفاده متاورس متمرکز بر تجارت، وعده واقعیت را برای کمک به کارگران در انجام بهتر کارشان، به‌ویژه از طریق استفاده از AR، گسترش داد.

نگوین گفت که متاورس کاملاً تحقق‌یافته باید بتواند اطلاعات را به روشی جریان دهد که کارگران را کارآمدتر و مولدتر کند.

نمونه‌ای از این مورداستفاده از متاورس ممکن است به این صورت باشد: کارگران شهری که باید دارایی‌ها را در سراسر جامعه بررسی کنند، می‌توانند از پوشش دیجیتالی متاورس بر روی دنیای واقعی استفاده کنند تا جریانی از اطلاعات موردنیاز در مورد خواص را هنگام نگاه کردن به آن‌ها مشاهده کنند.

نگوین گفت: یک کارگر می‌تواند به چراغ راهنمایی که گزارش شده خراب است نگاه کند، جزئیات آن شکایت را دریافت کند و وضعیت تعمیر آن را فوراً به‌روز کند. بعلاوه، آن پلتفرم متاورس می‌تواند وسیله‌ای برای اطلاع سایر کارگران و اعضای جامعه از وضعیت تعمیر شده، همه در آن پلتفرم، فراهم کند.

10. چیزی که هنوز قابل‌تصور نیست

رهبران کسب‌وکار و فناوری اطلاعات باید تعدادی از خطرات و چالش‌های امنیتی را بررسی کنند.

آنها همچنین باید مسائل فناوری را حل کنند. به این دلایل، بیشتر موارد استفاده از متاورس در دسته‌ای قرار می‌گیرند که هنوز ناشناخته هستند.

نگوین گفت: "ارزش‌های زیادی وجود دارد که ما هنوز نمی‌دانیم."

او گفت که بلوغ پلتفرم‌های متاورس به‌طور تدریجی نحوه تعامل جهان را تغییر خواهد داد، اما تغییر انباشته آن چشمگیر خواهد بود.

نگوین گفت: «[بلوغ Metaverse] نحوه تعامل مردم با افراد دیگر، نحوه تعامل مردم با دیجیتال و نحوه تعامل دیجیتال با سایر دیجیتال را تغییر خواهد داد.

دیدگاه کاربران (0)