اشتباهات زبان بدن
۱۰ اشتباه زبان بدن در فروشندگان که میتواند فروش را دود کند!
اهمیت زبان بدن
اگر قبلا این جمله را شنیدهاید بگویید.
«کوچولوی شیرین و دوست داشتنی، دستهایت را از روی میز بردار»
چه این درس برای شما مناسب باشد یا نه، پیام این آهنگ واضح است: در روابط بین انسانها آداب معاشرت و زبان بدن اهمیت بسیاری دارد.
این موضوع در دنیای تجارت نیز صادق است.
وقتی رو در رو با یک مشتری ملاقات میکنید، حرکات و زبان بدن شما اهمیت بسیاری دارد.
آنچه که میگویید به اندازه نحوه گفتن آن و این که در زمان گفتن چگونه به نظر میرسید، مهم است.
اجازه ندهید این گونه اشتباهات جلسه فروش را از مسیر خارج کرده یا شما را از سرگردان سازد.

اشتباهات زبان بدن
۱ – وضعیت بدن
یکی از مهم ترین اشتباهات زبان بدن وضعیت بدن است.
وضعیت بدن مهمترین نقش را در زبان بدن دارد.
پشت خمیده، و سر و شانههای آویزان مخاطب را در مورد تخصص شما به تردید میاندازد.
۲ – ضرب زدن با انگشتان
شاید این کار یک تیک عصبی یا عادت قدیمی باشد، اما ضربه زدن با انگشتان روی میز آزار دهنده است، و این پیام را به مخاطب القا میکند، که بیصبرانه منتظر خاتمه جلسه هستید.
۳ – نداشتن تماس چشمی
نگاه کردن به ساعت، نگاه کردن به پاهایتان، یا خیره شدن مداوم به مانیتور یا پاورپوینت، شما را غیرحرفهای و بیمهارت جلوه میدهد.
به جای این کار، در هنگام صحبت کردن با هریک از افراد، مدت کوتاهی تماس چشمی برقرار کنید.
این کار را میتوانید به مدتی بسیار کوتاه، اما نه خیلی سریع، و صمیمانه انجام دهید.
تاییدهای سر نیز این پیام را میرساند، که به آنچه برای مخاطب اهمیت دارد، علاقهمندید.
۴ – تماس چشمی بیش از حد
ازطرف دیگر، شما قصد ندارید مشتریان احتمالی خود را فراری بدهید و خیره شدن به آنها، در تمام مدت جلسه قطعاً آنان را ناراحت میکند.
۵ – عدم مواجهه با مشتری
اگر تمام توجه شما به مشتری باشد، نمیتوانید به او نگاه نکنید.
همچنین، به عقب و جلو رفتن یا حرکت سریع دست و پا، در هنگامی که سعی دارید با ارائه اطلاعاتی مشتری خود را متقاعد کنید، رفتار مناسبی به نظر نمیرسد.
به جای این کارها آهسته در اتاق قدم بزنید.
نکته مهم این است که در یک نقطه ثابت نایستید، یا به مدت طولانی به مشتری خود خیره نشوید.
به سمت جلو یا حتی به سمت افراد حرکت کنید، و مطمئن باشید با این کار خود پیام مثبتی القا می کنید.

۶ – نگاه کردن به ساعت
باز هم اشتباهات زبان بدن و یک نه بزرگ دیگر.
کنترل مداوم و نگاه کردن مکرر به ساعت مچی، در طول یک جلسه این پیام را بلند و واضح به مشتری احتمالی شما میدهد: میتوانستم در جای بهتری باشم.
۷ – کنترل موبایل یا ایمیل
اگر در طول جلسه موبایل یا ایمیل های خود را کنترل کنید، نمی توانید تمرکز داشته باشید، انجام چند کار با هم امکان پذیر نیست و حتی یک لحظه هم فکر نکنید که مشتری متوجه نمیشود، مخفیانه پیامهای خود را کنترل میکنید.
۸ – حرکات کنترل نشده دستها
قلاب کردن دستها، مالیدن آنها به یکدیگر یا تکان دادن مداوم آنها نشانه عصبی بودن است، و احتمالا این پیام را به مخاطب میرساند، که راحت نیستید، یا به آنچه میگویید اعتقاد ندارید.
به جای این اشتباهات، دستها را آزادانه در کنار بدن نگه دارید.
از حرکات حساب شده و کوتاه دستها برای تایید آنچه زبانتان میگوید، استفاده کنید.
۹ – دست به سینه بودن
دست به سینه بودن ممکن است به مخاطب القا کند،که به موضوع علاقه ندارید یا برایتان بیاهمیت است.
این حالت رفتاری تدافعی تلقی شده و بین شما و مخاطب فاصله ایجاد میکند.
دستها را باز کرده و دور از بدن نگه دارید، طوری که گویا قصد دارید یک خرس بزرگ را در آغوش بگیرید.
این وضعیت گرم و صمیمانه است، و حس آرامش و اعتماد به مخاطب میدهد.
۱۰ – حفظ تعادل پاها
پاها بیشترین فاصله را با مغز دارند، بنابراین گاهی اوقات کنترل آنها، در هنگام یک ارائه، بسیار سخت است.
حرکت مداوم پاها و تغییر مکرر نحوه ایستادن این احساس را در مخاطب ایجاد میکند، که شما ناراحت و بی قرار هستید.
با اعتماد به نفس بایستید و نسبت به مخاطبین، حرکات حساب شده و کنترل شده داشته باشید.
اجازه دهید مخاطبان فکر کنند شما قبلا این حرکات را تمرین کرده اید و شما را یک کهنه کار باتجربه تصور کنند.
زبان بدن در یک ارائه خوب اهمیت زیادی دارد، و شایسته است که برای آن تمرین کنید.
نه بیش از حد بی دقت باشید و نه زیادی احتیاط کنید. باید طبیعی به نظر آیید.
به جای این که مانند سخنرانانی رفتار کنید که توسط گروهی از دانشآموزان احاطه شدهاند، سعی کنید رفتارتان به گونهای باشد که گویا اطلاعات خود را با یک دوست در میان میگذارید.
بار دیگری که یک ارائه دارید، این نکات را رعایت کرده و ببینید مخاطبان چه واکنشی خواهند داشت.
جلوگیری از اشتباهات زبان بدن
با توجه به نکات اشاره شده در مورد اشتباهات زبان بدن و راه کارهای ارائه شده به راحتی میتوانید این ۱۰ اشتباه زبان بدن را برطرف کنید و یک جلسه و ارائه مناسب داشته باشید.
پیام بگذارید