در زمانی زندگی میکنیم که پتانسیل های بالقوه زیادی وجود دارد. قبلاً هرگز چنین رشد سریعی در تعداد کارآفرینان جوانی که برای خود کار می کنند را تجربه نکردهایم.
از توسعهدهندگان برنامه گرفته تا نویسندگان مستقل، مشاوران تجاری، تولیدکنندگان خلاق و بنیانگذاران استارتاپ ها، افرادی که مایل به انجام خطرات بزرگ محاسبهشده به نام ساخت مشاغل رؤیایی خوداشتغالی هستند.
چراکه نه؟ هرروز، بسیاری از این “صاحبان مشاغل” در حال رشد کسبوکارهای کوچک خود هستند.
بااینوجود، علیرغم چشمانداز خوشبینانه، بیشتر صاحبان مشاغل آینده، همچنان قربانی ترس از تبدیل ایدههای تجاری جانبی خود به واقعیت میشوند.
در یک نظرسنجی اخیر توسط دانشگاه بنتلی، بیش از ۶۶٪ از افراد ۱۸-۳۴ ساله تمایل خود را برای راهاندازی مشاغل شخصی ذکر کردند.
با فرصتهای ارزشمند یادگیری آنلاین که به کمک اینترنت و از راه دور بهراحتی در دسترس هستند، هیچ بهانهای برای برداشتن گامهای جدید و ایجاد مهارتهای قدرتمند وجود ندارد.
سه دلیل اینکه مردم در کنار کار اصلی، کسبوکار جانبی خود را شروع نمیکنند، عبارتاند از:
• عدم اعتمادبهنفس
• عدم درک کمبود منابع لازم
• و بیشتر از همه، عدم انگیزه
شروع کار جدید درحالیکه هنوز تماموقت کار میکنید، دشوار است.
اما به کمک یک کسبوکار جانبی میتوانید از پس هزینههای سنگین و تجملاتی خود برآیید، چون ممکن است پس از پایان کار تماموقت، ایدههایتان فراموششده باشند.
از درآمد ثابت خود برای سرمایهگذاریهای جدید استفاده کنید و بر روی آنچه بیشترین تأثیر را دارد، متمرکز شوید و فشار وارده بر خود را کاهش دهید.
۱۰ مرحله برای شروع یک کسبوکار جانبی، درحالیکه شغل تماموقت خود را حفظ میکنید
۱- تعهد را بپذیرید
شروع یک کسبوکار جانبی مشکل خواهد بود. ممکن است روابطتان متشنج شود، شما دائماً مجبور به تصمیمگیریهای دشوار خواهید شد.
بنابراین لیستی از تمام فعالیتها و تعهداتی که در طول هفته دارید، تهیه کنید و زمانی را برای هر یک اختصاص دهید.
به کسانی که توانایی پرداخت هزینه آنها را دارید توجه کنید و به آنها بفهمانید که شما یکقدم به عقب برمیدارید تا روی یک پروژه جدید متمرکز شوید که برای شما بسیار معنی دارد.
ابتدا با نکات آسان شروع کنید: زمان صرف تماشای تلویزیون، بازیهای ویدیویی یا گشتوگذار در فیسبوک و اینستاگرام را کاهش دهید.
هرچه زمان بیشتری را آزاد کنید، سریعتر میتوانید نتایج را مشاهده کنید.
بیشتر بخوانید: نکاتی برای شروع افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
۲- از نقاط قوت و علایق خود استفاده کنید
ایده کسبوکار جدید شما به چه مجموعه مهارتهایی نیاز دارد؟
احتمالاً شما برخی از مهارتهای لازم برای اداره کار جدید خود را دارید، اما اگر اینچنین نیست، اکنون با یک تصمیم سخت روبرو هستید.
کمی وقت بگذارید و برای یادگیری یک مهارت جدید وقت بگذارید یا آن را به شخص دیگری برونسپاری کنید که به شما کمک کند از پس این کار برآیید؟
اگر میخواهید نقاط قوت خود را بهعنوان یک کارآفرین کشف کنید، این تمرین را امتحان کنید، که به شما کمک میکند تا مهارت نرم و سخت خود را کشف کنید.
فقط به یاد داشته باشید که اگر ایدهها و مهارتهای شما مطابقت ندارد، بازهم اشکالی ندارد.
اگر به مکانهای مناسب نگاه کنید، تعداد زیادی از فریلنسرهای بااستعداد وجود دارد که آماده همکاری با شما هستند.
۳- ایده تجاری خود را اعتبار سنجی کنید
هنگامیکه Fortune تصمیم گرفت از بنیانگذاران استارتاپ های شکستخورده سؤال کند که چه اشتباهی رخداده است،
دلیل شماره ۱ را عدم نیاز بازار به محصول خود ذکر کردند (تقریباً نیمی از آنها دلیل مرگ شرکتشان همین بود).
در اوایل برنامهریزی خود باید ایده تجاری خود را اعتبارسنجی کنید.
این به معنای دریافت بازخورد صادقانه از مشتریان وفادار است،
زیرا همانطور که جیسون فرید بنیانگذار Basecamp توضیح میدهد: تنها پاسخهای مهم، دلارهای هزینه شده است.
مردم وقتی پول چیزی را میپردازند جواب میدهند. این تنها پاسخی است که واقعاً مهم است.
این طبیعی است که انسان تصور کند حق با اوست و ایدههای او همیشه شگفتآور هستند.
متأسفانه، مفاهیم تجاری و ایدههای محصول ما اغلب بهطور کامل مورداستفاده قرار نمیگیرند، مفید نیستند و یا حتی بهدرستی موردتحقیق قرار نمیگیرند.
با کاهش سرعت و اثبات اساسی ایده خود با دریافت بازخورد مداوم از مخاطبان هدف ، بهتدریج یک راهحل ایجاد میکنید که به صورت تضمینی پاسخگوی نیازهای آنها باشد.
سپس ازآنجا قادر به رشد خواهید بود.
پیشنهاد ویژه: آموزش بازاریابی ، آموزشی ضروری جهت هر کسبوکار
۴- یک مزیت رقابتی ایجاد کنید
مزیت رقابتی بهعنوان مزیت منحصربهفرد شما تعریف میشود که به شما اجازه میدهد تا بهعنوان یک کسبوکار، فروش یا حاشیه فروش بیشتری داشته باشید
و یا مشتریان بیشتری نسبت به رقبا به دست آورید و آنها را حفظ کنید. این همان چیزی است که تجارت شمارا میسازد.
و میتواند به شکل ساختار هزینه، پیشنهاد محصول، شبکه توزیع، روابط استراتژیک، پشتیبانی مشتری یا سایر مکانهای تجاری شما باشد.
در اینجا با خودت صادق باش.
تجارت شما نهتنها باید صادقانه پاسخگوی نیازهای بازار باشد، بلکه باید این کار را به روشی متفاوت ازآنچه اکنون در دسترس است انجام دهید.
۵- اهداف دقیق، قابلاندازهگیری و واقعبینانه تعیین کنید
شما نمیخواهید اولین قدمهای خود را بردارید بدون اینکه حداقل بدانید در آخر به کجا میرسید.
بدون تعیین اهداف دستیافتنی و مهلتهای واقعی برای خود، زمان زیادی را تلف خواهید کرد.
تعیین اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه بهترین نتیجه را میدهد.
این پاسخگویی مداوم به شما کمک میکند تا به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت پایبند باشید.
در آغاز، اهداف روزمره شما بهاحتمالزیاد سودهای ناچیز یا لیستی از وظایف است که پسازآن بهتدریج با نزدیک شدن به شروع کسبوکار جانبی ، مراحل کار خود را شروع خواهید کرد.
۶- یک نقشه راه برای رسیدن به هر مرحله داشته باشید
تعیین اهداف ، یکچیز است. تعیین استراتژی برای ترسیم دقیق چگونگی رسیدن به نقاط B، C، D و فراتر از آن، گام دیگری است.
شما باید در این مرحله پیشقدم باشید و انتظار داشته باشید که با تغییر اوضاع و با گذشت زمان، بهطور منظم سازگار شوید.
هیچکس نمیتواند تجارت شمارا برای شما شروع کند، اما شما قادر نخواهید بود همه کارها را خودتان انجام دهید.
توانایی شما در حل مشکلات و پیمایش موانع، میزان موفقیت شما در تجارت را تعیین میکند.
و اگر به الهام اضافی نیاز دارید، بررسی کنید که چگونه برخی از بهترین رهبران و شرکتها به اهداف خود میرسند.
۷- نقاط ضعف خود را برونسپاری کنید
به دنبال فرصتهایی برای برونسپاری هر قسمت ممکن از ایجاد مشاغل خود باشید که میتوانید.
بدیهی است که شما نمیخواهید شخص دیگری برای اهداف شما، نقشه راه، یا اینکه به شما بگوید محصول یا خدمات شما چگونه است، برنامهریزی کند.
نکته اصلی این است که شما فقط باید آنچه را که به بهترین وجه انجام میدهید انجام دهید.
اگر میتوانید وبسایت خود را برای تست ایده خود برای یک سرویس آنلاین کدگذاری کنید.
اگر هنوز دانش لازم برای توسعه را ندارید، فقط برای رسیدن به موضوع، چند ماه آموزش ببینید که بتوانید اصول را درک کنید.
۸- فعالانه به دنبال بازخورد عینی باشید
هدف شما ایجاد کالا یا خدماتی است که به مردم ارزشی میبخشد.
به همین دلیل مهم است که به دنبال بازخورد بیرونی عینی باشید تا مطمئن شوید در حال ساخت چیزی هستید که درواقع ارزش مشتری شمارا فراهم میکند.
این کار را از روز اول انجام دهید و هرگز متوقف نشوید.
برای یافتن گروه خود، برای دریافت بازخورد زودهنگام، باید افرادی را هدف قرار دهید که میدانید نظر صادقانهای به شما میدهند.
۹- مرز بین کار و تجارت خود را مخدوش نکنید
ممکن است ایجاد “نسخه بهتر شرکتی که در آن کار میکنید” وسوسهانگیز به نظر برسد،
اما ممکن است برخی از بندهای قرارداد شما، مانع از انجام این کار باشد.
علاوه بر این، این کار عمل پسندیدهای نیست و میتواند بسیاری از روابط را از بین ببرد، که میتواند روزی برای شما بسیار مفید باشد.
به همین دلیل، بهترین ایدههای تجاری آنهایی هستند که عملکرد شمارا بهبود میبخشند
و به شما این فرصت را میدهند که نقاط قوت خود را در خارج از دفتر ادامه دهید.
اگر در قرارداد شما بند و تبصرهای یا توافقنامه عدم افشای اطلاعات وجود ندارد، بهتر است برای مشاوره شخصی در این مورد با یک وکیل مشورت کنید.
ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شما در محل کار اصلی خود، نباید برای تجارت جانبی خود کارکنید.
همچنین از هرگونه استفاده از منابع شرکت برای تجارت خود، خودداری کنید.
این شامل عدم استفاده از رایانه کار، ابزارهای آنلاین، نرمافزار، اشتراک، کمک از کارمندان دیگر است، مگر اینکه قبلاً اجازه داشته باشید.
۱۰- قبل از ترک شغل روزانه خود، خوب فکر کنید
اشتباه نکنید، ما طرفدار این هستیم که فقط کارهایی را انجام دهید که به آنها علاقه دارید و با ۱۰۰٪ انرژی خود آن کارها را انجام دهید.
با در نظر گرفتن این موضوع، وقت بگذارید و یک ایده را کاملاً آزمایش کنید، بازار هدف را پیدا کنید و قبل از اینکه کار خود را ترک کنید، ایده خود را آزمایش کنید.
وقت گذاشتن برای فکر کردن و مشورت با دیگران، برای کسبوکار جانبی جدید شما بسیار سودمند خواهد بود.
از همه مهمتر، اگر میخواهید یک شرکت نوپا با رشد بالا داشته باشید که در حال حاضر نمیتوانید بودجه سرمایهگذاران را تأمین کنید (یا قادر به تأمین مالی خود نیستید)،
قبل از اینکه تجارت جدید خود را توسعه دهید، به درآمد ثابت نیاز دارید که تنها منبع تأمین معاش شما است.
شروع یک کسبوکار جانبی در حین کار تماموقت، بدون شک کار دشواری خواهد بود، اما عملی است.
بهاندازه انسانهایی که در این دنیا وجود دارد، راههای کارآفرینی وجود دارد. این مراحل را در نظر بگیرید و رئیس خود باشید.
نظر بدهید