۱۰۱ ایدهی مؤثر بازاریابی کسبوکارهای کوچک
هدف از بازاریابی کسبوکار کوچک چیست؟
بازاریابی مخاطبین بالقوه را جذب میکند، مخاطبین بالقوه تبدیل به خریدار شده و خریداران تبدیل به مشتری میشوند و درنهایت سودآوری کسبوکار رقم میخورد.
اما منظور ما از بازاریابی چیزی فراتر از فریاد زدن نام برندتان به جهان مشتریان است.
انجمن کسبوکارهای کوچک آمریکا، تعریف ساده و کاربردی از مارکتینگ ارائه میدهد:
“بازاریابی تمام اقداماتی است که یک سازمان برای ساخت رابطه بین شرکت و مصرفکننده انجام میدهد”
این تعریف از بازاریابی امروزه مهمتر از هر زمان دیگری است. مخصوصاً ازآنجاییکه مصرفکنندگان توقع دارند کسبوکارها پاسخگو و متعهد باشند.
بدین منظور، یکی از هوشمندانهترین اقداماتی که یک کارآفرین یا کارفرما میتواند برای توسعه کسبوکارش انجام دهد،
اختصاص زمان برای ساخت یک طرح بازاریابی کسبوکار است که او را از رقیبان متمایز میکند.
یک طرح بازاریابی بهروشنی چگونگی دستیابی به مشتریان ایده آل از مسیر اجرای مؤثر استراتژی بازاریابی را از قبل تعیین میکند.
هزاران روش وجود دارد که شما میتوانید کسبوکار خود را ارتقا دهید. با ترکیبی صحیح از اقدامات،
میتوانید مؤثرترین روشهای بازاریابی کسبوکار کوچک خود را شناسایی و روی آنها تمرکز کنید.
لیست ۱۰۱ ایدهی بازاریابی کسبوکار کوچک

الف) برنامهریزی بازاریابی کسبوکار کوچک
بازاریابی یعنی پیدا کردن مشتری ایدهال خود و به اشتراکگذاری این پیام با آنها که چگونه میتوانید زندگی آنها را بهتر کنید.
برای انجام این فرایند، شما به تحقیق و مشخص کردن بازار هدف خود نیاز دارید،
تصمیم بگیرید که چگونه کسبوکار شما متمایز خواهد شد و یک طرح برای ایجاد تمایز خلق کنید.
در اینجا راهکارهایی برای شروع است:
۱. طرح بازاریابی کسبوکار کوچک خود را به روزرسانی کنید و یا یک طرح بازاریابی جدید خلق کنید.
۲. دوباره تحقیق کنید یا تحقیقات بازار خود را شروع کنید.
۳. یک گروه کانونی از مشتریان ایجاد کنید و اطلاعات به دست آورید.
(منظور از گروه کانونی مشتریان بالقوه یا بالفعل کسب وکار شما هستند که در قالب جلساتی دور هم جمع میشوند و دیدگاه خود را پیرامون کسب وکار و محصولات و خدمات و رقبا و سایر مسائل مرتبط به شما به اشتراک می گذارند.)
۴. یک پیشنهاد فروش منحصربهفرد (USP) بنویسید.
۵. مخاطبان و موقعیت هدف خود را بازبینی کنید
۶. ارزشها و منافع کسبوکارتان را در راستای ارائه پیامهای مؤثر به مشتریان کنار هم قرار بدهید ،
به این معنی که مشتریان آگاهی بدهید کسب وکار یا محصولات شما،چه ارزشها، ویژگی¬ها، منافع و مزایایی برای آنها خواهد داشت.

پ) شبکهسازی حضوری
دنیای دیجیتال بازاریابی را ساده و مقرونبهصرفه کرده است. اما این بدین معنی نیست که شما برای ارتقا کسبوکارتان در دنیای فیزیکی وقت اختصاص ندهید.
حتی اگر کسبوکار شما کاملاً آنلاین است، افزودن شبکهسازی فیزیکی را یکی از تاکتیک¬ها مهم خود بدانید.
به یاد داشته باشید، موفقیت در کسبوکار به روابط مربوط است و شبکهسازی به شما اجازهی ساخت انواع روابط را میدهد که منجر به تکرار فروش، ارجاع مشتری و بازاریابی دهانبهدهان می¬شود و منجر به رشد کسب وکار شما خواهد شد.
۱۳. یک ارائه آسانسوری آماده داشته باشید.
۱۴. در یک همایش¬ها و رویدادهای مرتبط با کسب¬وکار خود شرکت کنید.
۱۵. با سایر کارفرمایان یا کارآفرینان مرتبط ارتباط برقرار کنید.
۱۶. یک کارگاه یا رویداد آموزشی در موضوع کاری خود طراحی و اجرا کنید.
۱۷. در مکان¬هایی مثل اتاق بازرگانی یا انجمن¬های کسب¬وکار صنفی حضورداشته باشید.
۱۸. در نمایشگاه¬ها مرتبط، غرفه بگیرید و با سایر فعالان حاضر در غرفه¬های دیگر ارتباط بگیرید.

ت) بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم ممکن است به عقیده برخی پرهزینه باشد اما اگر شما یک لیست هدفمند پیدا کنید و به آنها پیشنهادی ردنشدنی ارائه دهید، همین روش نیز بسیار سودآور خواهد بود.
بر اساس برخی از تحقیقات بازاریابی مستقیم که بهصورت درست اجرا شود، پنج برابر از برخی روشهای دیگر مؤثرتر است. چند راهکار را در ادامه مشاهده میکنید:
۱۹. یک کمپین بازاریابی مستقیم ایجاد کنید.
۲۰. روشهای مختلف بازاریابی مستقیم را در کمپین خود قرار دهید و بررسی کنید کدام مؤثرتر است.
۲۱. یک فراخوانی برای اقدام یا اصطلاحاً (Call to Action) جذاب و واضح برای هرکدام از روش¬های بازاریابی مستقیم قرار دهید.
۲۲. از کوپنهای تخفیف یا مسابقه، بستهبندی متمایز و چشمگیر، طراحی خلاقانه، برای تأثیرگذاری در بازاریابی مستقیم خود استفاده کنید.
۲۳. به مشتریان سابق نمونههای رایگان ارسال کنید.

ث) تبلیغات
تبلیغات و بازاریابی غالباً اشتباه گرفته میشوند، اما در حقیقت، آنها دو چیز متفاوت از هم هستند.
بازاریابی فرایند چندمرحلهای است که شامل بازارشناسی، بازارگزینی، ارتباط و ترغیب مشتری و مدیریت روابط با مشتریان است.
اما تبلیغات یک قسمت از بازاریابی است که شامل ارسال پیام جذاب شما از طریق رسانه¬ها برای بازار هدف و دریافت بازخورد است.
در ادامه برخی راهکارهای تبلیغاتی ارائهشده است:
۲۴. در رادیو و تلویزیون محلی تبلیغ کنید
۲۵. در نشریه یا روزنامهای که مخاطبین بازار هدف شما آن را میخوانند، تبلیغ کنید
۲۶. از استیکر و برچسب روی خودرو یا وسیله نقلیه شرکت، برای تبلیغ استفاده کنید.
۲۷. روی بیلبوردها و استرابردهایی که در مسیر حرکت مشتریان بالقوه است تبلیغ کنید
۲۸. تبلیغات متفاوتی را طراحی کنید و در محل عبور و مرور مشتریان نصب کنید
۲۹. در برنامههای محلی که مشتریان هدف حضور دارند تبلیغ کنید.
۳۰. در شبکههای اجتماعی محلی خود تبلیغ کنید
۳۱. در سایتها و شبکههای اجتماعی که مخاطبین بالقوه شما از آنها استفاده میکنند، تبلیغ کنید.
۳۲. از تبلیغات بنری سایتها و داخل اپلیکیشنهای موبایلی استفاده کنید
۳۳. اگر فروشگاه فیزیکی دارید، از تابلو سرد یا تابلوهای راهنما در نزدیک فروشگاه خود استفاده کنید.

ج) بازاریابی شبکههای اجتماعی
شما به بودن در شبکههای اجتماعی نیاز دارید و این موضوع فقط به معنای اشتراکگذاری مطلب درباره کسبوکارتان نیست،
بلکه باید به دنبال ایجاد یک رابطه و اطمینان در بازار مربوط به خود باشید.
اما مانند همه دیگر شکلهای بازاریابی کسبوکار کوچک ، شما نیاز دارید که این مورد را در ذهن داشته باشید که مشتریان هدف خود را در کدام شبکه اجتماعی پیدا کنید
و به بهترین نحو با آنها صحبت کنید.
بهعلاوه، شما نیاز دارید که بدانید چگونه از پلتفرم¬های شبکه¬های اجتماعی استفاده کنید چون ساز و کار شبکه¬های اجتماعی مختلف، مشابه نیستند.
درواقع شما به یک طرح مدیریت شبکههای اجتماعی نیاز دارید.
بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی ، آموزشی ضروری جهت هر کسبوکار
باید در بخشی از فضای مجازی حضورداشته باشید که کاربران موجود در بازار شما، بهطور مکرر برای یادگیری درباره کاری که انجام میدهید، به همان فضا مراجعه کنند.
اگر کاربران موجود در بازار شما فیسبوک را جهت آگاهی از محصولات یا خدماتی که شما ارائه میدهید دوست دارند، پس شما باید در فیسبوک باشید.
۳۴. با شبکههای اجتماعی مناسب کسبوکار خود، شروع کنید.
۳۵. یک صفحه اینستاگرام برای کسبوکار خود بسازید.
۳۶. یک نام کاربری معتبر برای صفحه اینستاگرام خود انتخاب کنید.
۳۷. یک حساب توییتر بسازید و شروع به دنبال کردن متخصصان و افراد تأثیرگذار در صنعت خود کنید.
۳۸. جملات افراد دیگر را در توییتر جواب بدهید یا مطلب را ریتویت کنید.
۴۰. یک پروفایل لینکدین برای برند شخصی خودتان و کسبوکارتان بسازید.
۴۱. یک وبسایت برای انتشار محتوای کاربردی در موضوع کسبوکار خود ایجاد کنید.
۴۲. بهطور منظم وبلاگ نویسی کنید
۴۴. یک تقویم محتوایی (Editorial calendar) برای وبلاگ و محتوای شبکههای اجتماعی خودتان بسازید.

چ) بازاریابی اینترنتی
روشهای مختلفی برای به کار بردن اینترنت باهدف بازاریابی وجود دارد.
شامل گزینههایی که قبلاً به آنها اشاره شد مانند شبکههای اجتماعی. در اینجا تعداد کمی ایدهی دیگر وجود دارد:
۴۵. مطمئن شوید که وبسایت و دیگر محتوای آنلاین خود را سئو (بهینهسازی برای موتورهای جستجو) کردهاید.
۴۶. یک کمپین تبلیغات کلیکی بر پایه پرداخت با استفاده از google adwordsشروع کنید.
۴۷. در پایین مقالات وبسایتهای مرتبط، نظر بگذارید، همچنین نام و لینک وبسایت خود را همراه در آنجا درج کنید.
۴۸. محتوای ویدئویی جذاب در وبسایت خود به اشتراک بگذارید.
۴۹. در یوتیوب یا شبکههای اشتراک ویدئو محلی ویدئوهای سایت خود را آپلود کنید.
۵۱. گوگل آنالیتیکس را برای وبسایت خود فعال کنید.
۵۲. آمار گوگل آنالیتیکس را برای یادگیری بیشتر از بازار خود و آنچه در حال رخ دادن است، مرور و سنجش کنید.
۵۳. با ترندهای در جریان و در حال رشد کسبوکار خود مانند ابزارها یا پلتفرم¬های جدید، هماهنگ باشید.
۵۴. از بازاریابی مبتنی بر جستجوهای محلی (Local search marketing) استفاده کنید و با رفتار مشتری آشنا شوید.
۵۵. روی برند سازی دیجیتال خود تمرکز کنید.

ح) بازاریابی ایمیلی
با رشد شبکههای اجتماعی، برخی گفتهاند که بازاریابی ایمیلی مرده است.
بااینحال، افرادی که در لیست خوددارید، بیش از دیگران، علاقهمند و متعهد به کسبوکار شما هستند.
کلیک بر روی “دنبال کردن(Follow)” در شبکههای اجتماعی ساده است، اما مصرفکنندگان بهراحتی ایمیل خود را به کسی نمیدهند.
وقتی این کار را کردند، این بدان معنی است که آنها میخواهند دربارهی آنچه شما ارائه میدهید، اطلاعات بیشتری داشته باشند و احتمالاً به خدمات شما علاقه دارند.
۵۷. یک فرم دریافت ایمیل در وبسایت یا وبلاگ خود بسازید
۵۸. یک دانلود فایل یا هدیهی رایگان برای جذب افراد که آدرس ایمیلشان را به شما بدهند در نظر بگیرید
۵۹. ایمیلهای منظم برای مشترکین لیست ایمیل خود ارسال کنید.
۶۰. یک خبرنامه ایمیل ماهانه را بهرایگان راه بیندازید.
۶۱. برای سنجش اثربخشی فعالیتهای ایمیل خود از تست A / B استفاده کنید و با تقسیمبندی لیست ایمیلها و ارسال ایمیلهایی با سبکهای مختلف، آنچه مورد استقبال جامعه هدف شماست شناسایی کنید.
۶۲. امضای ایمیل خود را تکمیل کنید.
۶۳. امکان اشتراکگذاری صوتی، ویدئویی و شبکههای اجتماعی را به ایمیلهای ارسالی خود اضافه کنید.

خ) مسابقات ، کوپنها و تشویقها
مردم عاشق چیزهای رایگان و تخفیفها هستند. فقط مطمئن شوید که قوانین مربوط به مسابقات و هدایا را رعایت میکنید.
۶۴. مسابقهای را شروع کنید.
۶۵. کوپن تخفیف ایجاد کنید.
۶۶. برنامه پاداش برای خریداران وفادار و تکراری بسازید.
۶۷. یک برنامه تقدیر و تشکر از مشتریان و باشگاه هواداری را شروع کنید.
۶۸. مشتریان برتر ماه را تقدیر کنید و آن را به اطلاع سایر مشتریان برسانید.
۶۹. یک نمونه رایگان ارائه بدهید.
۷۰. یک برنامه پاداش برای بازاریابی ارجاعی (referral marketing) شروع کنید و از مشتریانی که مبلغ شما هستند تقدیر کنید..

د) ایجاد روابط
بیشتر اقدامات بازاریابی در راستای آگاهسازی پیرامون کسبوکار شما است.
اما بهمحض توجه مردم، شما نیاز به اعتماد و سازگاری دارید، چه از طریق ایمیل و چه از طریق رسانههای اجتماعی. روی ساختن رابطه تمرکز کنید نهفقط داشتن فروش.
۷۱. یک برنامه رضایت سنجی و شنیدن نظرات مشتریان را فعال کنید.
۷۲. از مشتریان راضی خود درخواست بازاریابی ارجاعی (معرفی مشتریان جدید) کنید.
۷۴. داوطلبانه وقت خود را برای یک رویداد خیریه صرف کنید و یا به ارتقای یک رویداد خیریه کمک کنید.
۷۵. اسپانسر یک تیم ورزشی محلی شوید.
۷۶. تکمیل و ارتقا سبد محصول و خدمات خود را با همکاری سایر کسبوکارهای محلی شروع کنید.
۷۷. به انجمن¬های معتبر و مؤثر حوزه کاری خود بپیوندید.
۷۸. برای نزدیک¬ترین تعطیلات پیش رو، برنامهریزی کنید.
۷۹. هدایایی مخصوص تعطیلات، برای مشتریان برتر خود برنامه¬ریزی کنید.
۸۰. کارتهای تبریک تولد به مشتریهای خود ارسال کنید.
۸۱. برای سرمایهگذاری مشترک به یک همکار پیشنهاد دهید.
۸۲. جوایز خاصی برای افراد محلی که در خیریه¬ها فعال هستند، آماده و اهدا کنید.
۸۳. تبدیل به یک راهنما و مربی در حوزه کاری خود شوید.

ذ) بازاریابی محتوا
محتوا پادشاه است. تهیه مطالب مفید یا سرگرمکننده میتواند افراد را به سمت کسبوکار شما جذب کند، جایی که میتوانید در آنجا افراد را برای خرید جذب کنید.
محتوا به اشکال مختلفی ارائه میشود، از متن و ویدیو گرفته تا گرافیک و موارد بیشتر.
۸۴. برای یک کنفرانس یا وبینار رایگان برنامهریزی کنید.
۸۵. یک پادکست ضبط و منتشر کنید.
۸۷. محتوای خود را در شبکههای اجتماعی مختلف بازنشر کنید.(بهطور نمونه، محتوای YouTube را در Instagram IGTV یا Facebook بهصورت جداگانه پخشکنید و یا قطعههایی از ویدیوی که در یوتیوب گذاشتهاید را در اینستاگرام بگذارید یا صوت ویدیو را یک پادکست تبدیل کنید.
۸۹. یک کتاب در حوزه کاری خود تألیف یا ترجمه کنید و آن را برای مخاطبین منتشر کنید.

ر) راهنما در بازاریابی
بازاریابی میتواند یک شغل تماموقت باشد. اکثر کسبوکارهای موفق نمیتوانند همه کارها را خودشان انجام دهند.
بنابراین اگر جنبههایی از بازاریابیتان است که آن را دوست ندارید یا در آن موفق نیستید؛ کمک گرفتن را در نظر داشته باشید.
۹۰. یک مشاور بازاریابی استخدام کنید.
۹۱. یک فرد حرفهای در روابط عمومی استخدام.
۹۲. یک نویسنده کپی رایتر حرفهای استخدام کنید.
۹۳. با یک شرکت بازاریابی موتور جستجو همکاری کنید.
۹۴. برای کمک به کارهای روزانه بازاریابی، یک کارآموز یا دستیار مجازی استخدام کنید.
۹۵. اگر بودجه کمی دارید، از ابزارهای بازاریابی برای خودکار سازی برخی کارها مانند ارسال محتوا در رسانههای اجتماعی استفاده کنید.

ز) ایدههای منحصربهفرد بازاریابی
بیشتر بازاریابی در مورد این است که کسبوکار خود را از دیگران متمایز کنید. خلاق بودن، عجیبوغریب بودن یا تحریکآمیز بودن میتواند روشی مؤثر برای جلبتوجه باشد.
۹۷. برای کمک به تبلیغ برند خود یک mascot business (نشان منحصربهفرد شرکت که میتواند نشانی از خوششانسی برای شما باشد!) داشته باشید.
۹۸- موضوعی بحثبرانگیز و داغ، در مورد صنعت خود را نقد و بررسی بگذارید.
۹۹. پولی را برای تبلیغات روی لباس با برند خودتان هزینه کنید.
۱۰۰. کاور رنگی با طراحی چشمگیر و با برند خودتان روی تمام قسمتهای وسایل نقلیه شرکت نصب کنید.
۱۰۱. برای توسعه و بهبود مهارتهای خود، در دوره¬های آموزشی آنلاین ثبتنام کنید.
هنگامیکه چند ایده جدید بازاریابی دارید که می¬توانید آنها را در کسبوکار کوچکتان امتحان کنید، شروع به طراحی دقیق طرح بازاریابیتان کنید.
نظر بدهید