20 هزار میزبان گردشگری در انتظار پایان کرونا

20 هزار میزبان گردشگری در انتظار پایان کرونا

۱۹ شهریور ۹۹

نشست خبری آنلاین اتاقک روز 16 شهریور با حضور مدیران این پلتفرم گردشگری برگزار شد.

در این نشست خبری علی طالشی، مدیرعامل اتاقک، استارتاپ رزواسیون اقامتگاه محلی خبر از رشد ۶۶ درصدی این پلتفرم در شهریور ماه نسبت به سال گذشته داد.

همچنین از جشنواره بوم رونمایی که مسابقه فیلم کوتاه موبایلی است و از ۱۵ مرداد تا ۱۰ آبان‌ماه با حمایت اتاقک برقرار می‌شود، رونمایی کردند.

بازار گردشگری یک بازار 15 هزارمیلیارد تومانی

به گفته مدیرعامل اتاقک پتانسیل بازار گردشگری در کل کشور یک رقم ۱۵ هزار میلیارد تومانی محاسبه می‌شود و در حال حاضر ۲۰ هزار میزبان فعال در اقامتگاه‌ها در ایران وجود دارد.

او می‌گوید که 1میلیون و 600هزار کسب و کار به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری درگیر هستند.

طالشی در ادامه با تاکید کرد بر اینکه در دوران کرونا به حوزه گردشگری ضربه سختی وارد شده است، پیش بینی می‌کند که حوزه گردشگری در اواسط سال ۲۰۲۱ وارد دوره جدیدی خواهد شد.

بنیان‌گذار اتاقک شرایط بحرانی که به واسطه شیوع بیماری کرونا رخ داده است را چیزی فراتر از جنگ جهانی دوم می‌داند.

او می‌گوید ۱۲۷ کشور در هنگام شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بستند و به دنبال آن، این صنعت با کاهش در آمد ۱۲۰۰ میلیارد دلاری روبرو شد.

همچنین به گفته طالشی خطر از دست رفتن بیش از ۱۲۰ میلیون شغل به واسطه این ویروس در دنیا وجود دارد.

او دراین باره توضیح می‌دهد: «حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچگاه به قبل باز نمی‌گردند.

به همین دلیل اگر همین امروز تمامی مسئولین، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود ولی از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه‌ی تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به داخلی و سفرهای نزدیک ایجاد شده است که می‌توان در سایه‌ی آنها رشد گردشگری را شاهد باشیم.»

طالشی با بیان این موضوع که هیچ تعدیل نیرویی در اتاقک اتفاق نیفتاده است؛ می‌گوید: «بحران کرونا بیشتر از همه در اسفندماه و فروردین ماه روی کسب‌وکارهای حوزه گردشگری تاثیر منفی گذاشت.

اما این ایام به ما کمک کرد تا یک بازطراحی مجدد روی اپلیکیشن و پلتفرم خود داشته باشیم.»

او در ادامه اضافه کرد که اتاقک در اسفند ماه کاهش فروش منفی ۵۰۰ درصدی را نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ تجربه کرد که در فروردین 99 این عدد به  منفی ۲۹۰۰ درصد رسیده است.

در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، با کاهش روند شیوع این بیماری، مسافرت‌های مردم در سراسر جهان شروع شد و در اتاقک نیز رشد منفی یک سیر صعودی پیدا کرد و در نهایت در خردادماه دوباره با رشد مثبت مواجه شده‌اند.

مسئولانه سفر کنید

به اعتقاد مدیرعامل اتاقک رفتار مردم در دوران کرونا تغییر کرده است. او در این مورد به نوع سفر کردن و زمانبندی سفرهای مردم اشاره می‌کند که دستخوش تغییراتی شده است.

او توضیح می‌دهد: «تمایل مردم به خرید آنلاین که به صنعت گردشگری هم وارد شده، گردشگری داخلی به جای گردشگری بین‌المللی، تکثر و تعدد سفرهای کوتاه به جای سفرهای بلند و فصلی، تمایل مردم به سفرهای به مناطق نزدیک (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس، افزایش سفرهای برنامه‌ریزی نشده و یا برنامه‌ریزی شده در زمان کم، تمایل به استفاده از پلتفرم‌های رزرو جا و اماکن اقامتی به هدف افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر، سفر به مناطق متنوع‌تر و دوری از مراکز شهری، از اتفاقاتی است که در صنعت گردشگری در حال وقوع است.»

او با اشاره به اینکه نباید مردم را به سفر تشویق کرد می‌گوید: «واقعیت اینست که همه مردم خانه نشین نمی‌شوند و حتی شده با ماشین‌های شخصی و با کمترین امکانات به سفر می‌روند. در نتیجه ما در اتاقک سعی داریم تا «مسئولانه سفر» کردن را یاد بدهیم.

با کمک تولید محتوا و رسانه‌ها می‌خواهیم این سفرها کمترین خطر را برای مسافرین و مردم به همراه داشته باشد.

به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز 1400 خواهیم بود که در آن هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش پلتفرم‌های گردشگری همچون اتاقک در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.»

رشد 127 درصدی اجاره اقامتگاه‌ها در جهان

طالشی در ادامه اعلام کرد که طبق گزارش‌ها بازار اجاره اقامتگاه در جهان در 6 هفته میانی فصل بهار نسبت به زمان شروع بیماری کرونا رشد 127 درصدی داشته است.

طبق این گزارش از اواخر فروردین آلمان رشد 367 درصدی ررزوها را تجربه کرده است.

آمریکا و فرانسه هم با رشد 202 درصدی و 200 درصدی در رتبه‌های دوم و سوم در میزان رزرو قرار داشته‌اند.

استرالیا هم با 189 درصد نیز رشد خوبی در تعداد رزرو داشته است.

منبع : آی‌تی ایران

دیدگاه کاربران (0)