۳ استراتژی موفق برای رشد شبکه شما
برخی افراد تصور دارند که کارآفرینان از هیچ شروع میکنند، اما هرگز اینگونه نیست. همه ما روابطی داریم.
همه ما بخشی از یک شبکه تعبیهشده در یک سیستم پیچیده از ارتباطات هستیم که ما را به سرمایه انسانی، اجتماعی و مالی متصل میکند.
از آنجا که ممکن است شما در حال حاضر ارتباطات شبکهای لازم را نداشته باشید، میتوانید با دنبالكردن ردپاهای کارآفرینان موفق، شبکه خود را به یک زنجیره موفق سرمایه انسانی، اجتماعی و مالی توسعه دهید.
حتما بخوانید: ۵ نکته برای ساخت یک برند و فروش بینالمللی آن

بررسی ۳ استراتژی شبکه سازی و توسعه آن
۱- شبکه سازی را از اطرافیان خود شروع کنید
این مسئله که چگونه کارآفرینان از هیچ به جایی میرسند آنقدر من را برانگیخت که من پایاننامه دکترای خودم را به این موضوع اختصاص دادم.
شاید متعجب شوید از اینکه بشنوید حضور در بسیاری از رویدادهای استارتآپ و تبلیغ فروش به منظور برقراری ارتباط، یکی از استراتژیهای کمتر مفید برای کارآفرینان است.
کارآفرینان موفق با روابطی شروع میکنند که از قبل دارند، از نقطهای به نقطه دیگر میروند و شبکههایشان را به سرعت گسترش میدهند.
هافمن موسس لینکدین میگوید: «یکی از چالشها در شبکه سازی این است که هر کسی فکر میکند باید با غریبهها تماس سرد برقرار کند.
در واقع، با کسانی باید ارتباط برقرار کنید که از قبل روابط مطمئن و محکمی با آنها دارید، کسانی که میدانند شما یک بازیکن متعهد، باهوش و تیمی هستید که میتوانید به آنها کمک کنید.»
آقای هافمن تنها کسی نیست که به شروع کار از اطرافیان اهمیت میدهد.
به عنوان مثال، سیدنی آلفونسو، موسس Etkie.
سیدنی پس از فارغالتحصیلی از دانشکده میدلبری با نگرش ایجاد فرصتهای اقتصادی برای زنان بومی آمریکا در زمینه رزرواسیون به خانهاش در مکزیک نو برگشت.
اولین توقف او برای دیدن دوستی بود که در یک جواهرفروشی بزرگ کار میکرد.
او میگوید: «من از او پرسیدم در انجمن هنرمندان بومی چه کسی را میشناسد؟ و او من را به یکی از بهترین رهبران در رزرو ناواجو معرفی کرد.»
Etkie از اولین هنرمند به پانزده هنرمند بعدی رسید. «من همیشه درباره کسبوکار صحبت میکنم، افراد را علاقهمند میکنم، داستانمان و دلیل اهمیت آن را به آنها میگویم.
من با مردی که در هواپیما کنار من نشسته بود سر صحبت را باز کردم و او من را به رئیس شرکت Gap معرفی کرد. او اکنون چندین سال است که مربی من است.»
بیشتر بخوانید: قدمهای ضروری برای سادهسازی کار خود

۲- به دیگران کمک کنید
لویس هووز، ورزشکار حرفهای که بعدها کارآفرین و بنیانگذار مجموعههای پادکست School of Greatness شد، اهمیت شبکه سازی ارزش افزوده را درک میکند.
او توصیه میکند: «یکی از قدرتمندترین شیوههای شبکهسازی، ارائه ارزش آنی برای یک ارتباط جدید است.
منظور این است که لحظهای که شما روشی را برای کمک به کسی پیدا میکنید، آن را انجام دهید.»
امروزه شبکهسازان بزرگ برای به دستآوردن فرصتهایی در آینده در حال سرمایهگذاری هستند.
سالی کراچک، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Ellevest، ارزش بخشیدن پیش از دریافت بیشتر را توصیه میکند: «پیشنهاد من به افرادی که در کار شبکه سازی هستند این است که ببخشید، ببخشید، ببخشید.
بعدها دریافت خواهید کرد. شما در واقع در حال کاشت دانه هستید. برخی از این دانهها از بین خواهند رفت، و به هیچ چیز تبدیل نخواهند شد.
بسیاری از آنها برای رسیدن به نتیجه سالها زمان خواهند برد.»
تنها خانم کراچک این نگرش را ندارد. موفقترین کارآفرینانی که من با آنها کار کردهام معمولا انتظار برگشت و دریافت ندارند.
در حقیقت این کارآفرینان به موفقیت دیگران علاقهمند هستند، برای محیطزیست ارزش قائلاند و روابط مفیدی را پرورش میدهند.
با گذشت سالها، خیرخواهیها اغلب راه بازگشت خود را پیدا میکنند، و به کارآفرینان صبور کمکهای لازم را میکنند.
پیشنهاد عالی: مستر مایند چیست

۳- در زمان مناسب معرفیهای لازم را انجام دهید
یکی از بهترین روشهایی که کارآفرینان میتوانند شبکههای خود را بسازند این است که افرادی را که ممکن است برای دیگران مفید باشند به یکدیگر وصل کنند.
کاملا مشخص است که خدمتكردن به عنوان یک «واسطه» در این مفهوم یک ویژگی خاص است که معمولا در میان کارآفرینان موفق دیده میشود.
با وجود اين آگاهی از این موضوع که چه زمانی برای معرفیهای مفید مناسب است میتواند این قضیه را چالشبرانگیزتر کند.
یکی از بنیانگذاران در گفتوگویی با من میگفت: من قبلا معرفیها را بر اساس سرگرمیهای مشترک افراد و فارغالتحصیلی از یک دانشگاه انجام میدادم، و آنها ملاقاتهایی از این قبیل را دوست میداشتند.
حالا من بیشتر به این قضیه فکر میکنم، مشکلشان را از آنها میپرسم، و از هر دو آنها میخواهم تا بیشتر توضیح دهند، مثلا اینکه علت ملاقات آنها با یکدیگر چیست؟
من فکر میکنم به این روش وقت آنها را کمتر میگیرم. کارآفرینان از شبکههای رو به رشدشان از روی فکر بهره میگیرند.
از معرفی زمانی استفاده میکنند که برای هر دو طرف سود و فایدهای داشته باشد، تا یک گره مرکزی و قابل اعتماد درمیان شبکهشان ایجاد شود.
نوشتهای از آلیس لوی
نظر بدهید