مشتریان مادام العمر
۴ استراتژی برای داشتن مشتریان مادام العمر
«دو قدم بهپیش، یکقدم عقب. دو قدم بهپیش، یکقدم عقب.» شرایط خوبی نیست، مگر نه؟
مدتهاست دارید روی بهینهسازی کمپین تبلیغات و بازاریابی کار میکنید،
ولی ناگهان به خودتان میآیید و میبینید که مشتریانتان بهصورت دائمی از شما خرید نمیکنند.
امیدوار بودید که محصول یا خدمات فوقالعادهتان باعث ایجاد وفاداری مشتریان شود.
اگرچه ممکن است گاهی اینطور بوده باشد،
اما واقعیت این است که صرفاً فوقالعاده بودن محصولاتتان نمیتواند استراتژی کارآمدی برای حفظ مشتریان باشد.
اگر روی مشتریانتان متمرکز نشوید و کاری نکنید که آنها احساس ارزشمند بودن کنند،
درنهایت آنها را از دست خواهید داد و این برایتان گران تمام خواهد شد.
جذب مشتریان جدید برای محصولاتتان چیزی بین شش تا هفت برابر گرانتر از حفظ مشتریان فعلی تمام خواهد شد.
شما باید هر کاری را که میتوانید، انجام دهید تا وفاداری مشتریانتان را افزایش دهید.
هیچگاه ارزش «حفظ مشتری» را دستکم نگیرید.
درواقع میشود گفت حفظ مشتریان = مشتریان مادامالعمر
چهار استراتژی برای داشتن مشتریان مادام العمر

۱- برای داشتن مشتریان مادام العمر باید اول مشتریانتان را بهتر از خودشان بشناسید.
مردم ذاتاً دوست دارند شناخته و درک شوند.
اگر آنها احساس کنند که شما این نیاز آنها را برطرف میکنید، شمارا به هر کسبوکار رقیب دیگری، که در آن صرفاً یک مشتری هستند، ترجیح خواهند داد.
تاکتیک خوبی که میتوانید بهکار بگیرید، این است که کمی وقت بیشتری به هر مشتری اختصاص دهید.
این استراتژی ساده را در هر نوع ارتباطی که با مشتری برقرار میکنید، لحاظ کنید.
روشهای زیادی برای ارتباط برقرار کردن با مشتری وجود دارد که باید بهترینشان را بسته به کسبوکارتان انتخاب کنید، اما سعی کنید با مشتری ارتباطی واقعی و انسانی داشته باشید.

۲- سیستمهای نظرسنجی داشته باشید.
مشتریان دوست ندارند مورد بیتوجهی شما قرار بگیرند.
یکی از چیزهایی که آنها میخواهند، این است که احساس کنند حرفهایشان شنیده میشود.
اگر به مشتریان اجازه دهید حرفهایشان را بزنند، میتوانید تجربه مثبت و مفیدی را برای آنها ایجاد کنید.
سیستمهایی مثل نظرسنجی یا پرسشنامه به شما کمک میکند تا متوجه شوید که مشتریانتان چه احساسی به کسبوکار، محصولات و خدمات شما دارند.
با این کار میتوانید به نتایج و دیدگاههای مفیدی در زمینه حفظ مشتریان و افزایش میزان رضایت و وفاداری آنها دست پیدا کنید.
پیشنهاداتشان را بررسی کنید و تا جای ممکن به کار بگیرید تا به مشتریان مادام العمر تبدیل شوند.
مدتهاست از مشتری قدیمیتان خبری نیست؟
گوشی تلفن را بردارید و از او خبری بگیرید.
حرفی از فروش نزنید و فقط سراغش را بگیرید.
شاید راه ارتباط با شمارا گمکرده باشد.
اگر میتوانید، هدایای کوچک یا کارتهای تخفیفی را برای مشتریان قدیمیتان بفرستید تا ثابت کنید برای وقت و نظراتشان ارزش قائل هستید.
به این ترتیب شما به داشتن مشتریان مادام العمر نزدیکتر میشوید.

۳- بسیار مهربان و مؤدب باشید.
سپاسگزاری کار درستی است، اما سورپرایزی غیرمنتظره نیز میتواند کارایی زیادی داشته باشد.
وقتی اتفاقات شیرین و غیرمنتظرهای برای مردم پیش میآید، آن را فراموش نمیکنند.
مهربانیهای غیرمنتظره در خاطر مردم ماندگار میشود.
شپ هایکن، متخصص بازاریابی، اصطلاحی برای این مهربانیهای غیرمنتظره دارد که به عقیده او باعث تمایز کسبوکار شما نسبت به کسبوکارهای دیگر میشود.
«لحظات جادویی» نامی است که او روی اینکارهای غیرمنتظره گذاشته است.
بسته بهاندازه و قدمت کسبوکارتان باید لحظات جادویی مناسبی برای مشتریانتان تدارک ببینید.
این کار میتواند شامل اشانتیونهای کوچک، کارتهای تبریک تولد یا بلیت کنسرت یا تئاتر باشد.

۴- خدمات در حد انتظار ارائه دهید تا مشتریان مادام العمر داشته باشید.
اگر فکر میکنید خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری مهمترین کاری است که باید برای پیشرفت کسبوکارتان انجام دهید، درست فکر میکنید!
درسهای مهمی درزمینه ارتباط با مشتری وجود دارد که باید به خوبی آنها را بدانید.
اول از همه اینکه گزینههای مختلفی را در اختیار مشتری قرار دهید تا بتواند بهوسیله آنها از شما کمک بگیرد یا سؤالاتش را بپرسد؛
تماس تلفنی، ایمیل یا گفتوگوی آنلاین.
هرچه گزینههای بیشتری داشته باشید، میزان رضایت مشتریانتان را افزایشخواهید داد.
همچنین فراموش نکنید که صفحهای تحت عنوان «سؤالات متداول» در وبسایت خود داشته باشید تا مشتریان بتوانند پاسخ سؤالات رایج را در آنجا بخوانند.
این صفحه را بهطور مرتب بهروز کنید تا مرجع کاملی از سؤال و جواب مربوط به کسبوکارتان داشته باشید.
اگر محصول یا خدمات پیچیدهای را ارائه میکنید، میتوانید چند ویدیوی آموزشی نیز تهیه کنید و در وبسایتتان بگذارید.
مشتریانی که یک بار از شما خرید میکنند و دیگر از آنها خبری نمیشود، نمیتوانند به رشد و گسترش کسبوکارتان کمکی کنند.
اگر میخواهید در کسبوکارتان به موفقیت برسید، باید یاد بگیرید که چگونه مشتریانتان را حفظ کنید و میزان وفاداریشان را افزایش دهید.
این کار، سرمایهگذاری ضروریای برای کسب درآمد در آینده و اطمینان از موفقیت کاریتان است.
کافی است تمام مراحل گفته شده را طی کنید تا ببینید مشتریان مادام العمر در کنار شما خواهند بود.
البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع و کیفیت خدمات و یا محصولات شما نیز روی تصمیم مشتری بسیار تأثیرگذار است.
مگان تاتکا

نظر بدهید