4 راه برای ایجاد فرهنگ کوچینگ در سازمان‌ها

4 راه برای ایجاد فرهنگ کوچینگ در سازمان‌ها

امروزه با افزایش تعداد کوچ‌های تربیت‌شده و بازاریابی برای ورود به سازمان‌ها، یکی از چالش‌ها، چالش وجود فرهنگ کوچینگ در مواجه هستیم ازاین‌رو در این مقاله سعی شده که ضمن ارائه اثرات کوچینگ در سازمان‌ها به چهار روش برای ایجاد فرهنگ کوچینگ اشاره گردد.

فرهنگ مربیگری توانایی سازمان را برای تعیین اهداف و دستیابی به نتایج رضایت‌بخش با کمک به کارکنان دریافتن و استفاده از مهارت‌های طبیعی خود از طریق راهنمایی همتایان و رهبری بهبود می‌بخشد.

فرهنگ مربیگری آموزش، بازخورد منظم و فرصت‌هایی برای ارتقاء را در اولویت قرار می‌دهد. همچنین وفاداری و عشق بیشتر به سازمان را تقویت کرده و فرهنگ کوچینگ ظرفیت سازمان شمارا برای تعیین اهداف و دستیابی به نتایج رضایت‌بخش افزایش می‌دهد.

در تمام 10 سال فعالیتم در شرکت‌های صنعتی، هنوز با یک مدیر و رهبر سازمانی ملاقات نکرده‌ام که گفته باشد، "علاقه‌ای ندارم که پرسنل سازمانم را دوست داشته باشند."

طبق مشاهدات بنده در سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستم مدیریت از کارکنان انتظار دارد که شرکت را به‌گونه‌ای در نظر بگیرند که گویی متعلق به خودشان است.

برای دستیابی به این هدف، اولین مرحله این است که سازمان با پرورش سبک رهبر در نقش کوچ، فرهنگ مربیگری را بپذیرد.

اما فرهنگ مربیگری دقیقاً چیست؟

فرهنگ کوچینگ یا مربیگری فرهنگی است که در آن رهبران و مدیران معتبر رشد، توسعه و عملکرد افراد را از طریق ارتباط مؤثر و بازخورد مبتنی بر اعتماد ارتقاء می‌دهند.

فرهنگ مربیگری کارکنان را تشویق می‌کند تا فعالانه گوش کنند، افراد را به‌عنوان مدبر و دارای قدرت تخیل می‌بیند، و برای کنجکاوی فردی ارزش قائل می‌شوند.

 

4 روش برای ایجاد فرهنگ مربیگری

1- رهبران را برای توسعه سایر رهبران آموزش دهید

من معتقدم رهبران بزرگ، در رشد و توسعه دیگران تلاش می‌کنند تا آن‌ها نیز رهبران بزرگی شوند.

شما می‌توانید این کار را با مربیگری بیشتر و مدیریت کمتر انجام دهید.

مردم، یا شاید به‌طور دقیق‌تر اکثریت مردم می‌خواهند توسعه‌یافته باشند بدون آنکه تمایل شخصی برای افزایش ظرفیت خود برای حل مشکلات، ایجاد انگیزه در دیگران، و بیانی الهام‌بخش داشته باشند.

به یاد داشته باشید که اکثریت افراد نمی‌خواهند هدایت و مدیریت شوند.

نکته کلیدی در اینجا این است که با ایفای نقش مدیر و رهبر به‌عنوان یک مربی و کوچ و با به‌کارگیری مهارت‌های تخصصی می‌توان افراد را در مسیر موفقیت خود و سازمان همراهی کرد.

مربیگری یک شایستگی اصلی برای مدیران و رهبران است که باید به‌طور روزانه آموخته شود، توسعه یابد و تمرین و بکار گرفته شود.

به بیان ساده، اولین قدم در توسعه فرهنگ مربیگری، مرتبط ساختن کوچینگ با شایستگی‌های اصلی رهبری است.

  سه مرحله را در ایجاد فرهنگ مربیگری در سازمان دنبال کنید

2- سه مرحله را در ایجاد فرهنگ مربیگری در سازمان دنبال کنید

رعایت سه مرحله فرهنگ کوچینگ یکی دیگر از راهبردهای مؤثر برای پرورش فرهنگ کوچینگ است.

این یک رویکرد استراتژیک برای فرهنگ‌سازی در بالاترین سطح می‌باشد.

مرحله یک این مرحله‌ای است که در آن یک کسب‌وکار شروع به ارائه مربیگری به‌عنوان یک امتیاز به کارمندان خود می‌کند.

مؤلفه حیاتی این مرحله، مربیگری انفرادی است که ارائه می‌شود: نه صرفاً برگزاری جلساتی با مکالماتی خوشایند، بلکه جلساتی با رویکرد حرکت روبه‌جلو و پر از بینش متحول کننده خواهد بود.

مرحله دو

این نقطه‌ای است که در آن افراد زیادی که از کوچینگ سود برده‌اند، فعال می‌شوند و انگیزه پیدا می‌کنند تا خودشان مربیان بهتری شوند و درنتیجه تفاوتی که در کار و زندگی شخصی خودشان ایجاد می‌کند.

همان‌طور که همه ما می‌دانیم که این دو به‌طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند.

مرحله سه

این مرحله زمانی است که فرهنگ مربیگری در سازمان جاافتاده است و در سراسر سازمان فرهنگ تمایل به گفتگوهای مربیگری بیشتر در تجربه روزانه یک کسب‌وکار به وجود آمده است.

سازمان مشتاق به دست آوردن مهارت‌ها، ابزارها، مفاهیم و ایده‌های جدید مربیگری است و امیدوار است که این امر را از طریق آموزش‌های پیشرفته به انجام برساند.

 

3- یک فضای امن ایجاد کنید

ایجاد یک فضای امن برای ایجاد فرهنگ مربیگری ضروری است. در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد ایجاد فضاهای امن در محیط کار مطرح شده است.

برخی از افراد با عدم پاسخگویی و مشارکت مؤثر سعی در ایجاد یک لایه دفاعی و امن برای خود دارند، اما با ایجاد فرهنگ کوچینگ محل کار باید مکانی عالی برای صراحت و صداقت باشد.

گروه‌های گفتمانی می‌توانند روشی مؤثر برای تولید ایده‌های جدید و طوفان فکری باشند.

سیستمی ایجاد کنید که امکان بیان آزادانه همه ایده‌ها و نظرات را فراهم کند تا یک محیط کاری امن و مثبت برای کل تیم ایجاد کند.

یک فضای امن از کارکنان شما در برابر قضاوت و تعصب محافظت می‌کند.

تبدیل شرکت خود به پناهگاهی امن برای کارکنان می‌تواند روحیه را تقویت کند و تعادل کلی زندگی و کار را افزایش دهد.

فرهنگ مربیگری همه را به ایجاد یک محیط امن تشویق و اعتماد را ایجاد می‌کند.

کارمندانی که در محل کار احساس راحتی می‌کنند، خلاقیت و اشتیاق بیشتری نسبت به شغل خود دارند.

 

حمایت از افراد از طریق کوچینگ

4- حمایت از افراد از طریق کوچینگ

اگر می‌خواهید فرهنگ سازمانی را ایجاد کنید که منجر به مشارکت قوی‌تر کارکنان، بهبود همکاری نیروی کار، توسعه افراد و عملکرد، خلاقیت و چابکی بیشتر و افزایش مسئولیت‌پذیری کارکنان شود، انطباق فرهنگ مربیگری بهترین گزینه برای سازمان شما است.

تغییر شکل دادن به افراد، تیم و کل سازمانتان به سمت یک فرهنگ مربیگری فقط برای افراد ضعیف نیست و همه افراد سازمان را در بر می‌گیرد و مطمئنم که مشتریان کوچینگ شما نیز این کار را انجام می‌دهند، ایجاد فرهنگ کوچینگ بسیار مهم است و به‌جرئت می‌توان گفت که کوچینگ در رشد و توسعه کسب‌وکارها نقش بسیار پررنگی دارد.

ما به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کنیم تا آنچه را که مهم است شناسایی کنند و سپس به‌اندازه کافی پاسخگو باشند تا آنچه برایشان مهم است ایجاد و آشکار شود.

نویسنده: جناب آقای حسین طالشی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)