حتی مشتریانی که شمارا ترک میکنند و از در بیرون میروند را مشتری خود بدانید. آنها در زمره مشتریان ازدسترفته می نامند.
این روش ایده آل هنگام از دست دادن مشتری است.
از دست دادن مشتریان در هر مدل تجاری گنجاندهشده است،اما اینکه ترک کردن مشتریان انتظار میرود، به معنای پذیرش آن نیست.
اقتصاد مشتری مداری امروز بدان معناست که هر مشتری باید احساس کند محصول شما متناسب با نیاز او ساختهشده است.
پس از صرف وقت و تلاش برای کمک به مشتریان خود در مرحله ورود و پذیرش، وقتی مشتریان، شمارا ترک میکنند، میتواند دلسردکننده باشد.
گاهی مسائلی خارج از کنترل شما رخ میدهد و مشتری تصمیم میگیرد ادامه فعالیت و تجارت خود را بهجای دیگری انتقال دهد.
اما باز هم این بدان معنا نیست که شما آن مشتری را برای همیشه ازدستدادهاید.
در حقیقت حتی در نقطهای که مشتری شما تنها چند قدم با خارج شدن از در فاصله دارد، لازم نیست از مشتریان خود دست بکشید.
چندین استراتژی برای جلب مجدد مشتریان ازدسترفته وجود دارد که میتواند رابطه شمارا دوباره زنده کند.
شما میتوانید با اتخاذ راهکارها و استراتژیهای خاصی برای بازگرداندن وی برنامهریزی کنید.
حتما بخوانید: استراتژیهای جذب مشتری استارتاپ
از دست رفتن هر مشتری، فرصتی است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تجربه مشتری از کسبوکار شما و اینکه چگونه میتوانید تلاشهای خود را برای موفقیت مشتری خود بهبود ببخشید.
بسیاری از عوامل میتوانند در ایجاد ریزش مؤثر باشند، اما بهطورکلی، ترک کردن مشتری توسط انگیزههای زیر انجام میشود:
• خدمات شما ارزش کافی ارائه نکرده است.
• مشتری شما میخواهد هزینههایش را کاهش دهد.
• راهحل شما دیگر لازم نیست.
• خدمات شما بهطور کامل پذیرفتهنشده است.
• ارزش ارائهشده توسط محصول شما ضعیف است.
• مشتریهای اصلی و کلیدی شما تغییر کردهاند.
• گزینههای ارزانتر یا مدرنتر در دسترس هستند.
بسیاری از این انگیزهها میتوانند موضوعات ادراکی باشند.
بهعنوانمثال اگر مشتریان شما بگویند خدمات شما ارزشی ندارد، مشکل اصلی ممکن است در نحوه آموزش و تعامل با مشتری شما باشد.
خبر خوب این است که هنگام تلاش برای جلب مشتریان ازدسترفته، بهبود ارتباطات و کمپینهای هدفمند بهترین سلاحی است که در اختیار شماست.
جلب مجدد مشتریان ازدسترفته با تحقیق درباره اشتباه پیش میرود.
اگر از یک پلت فرم موفقیت مشتری استفاده میکنید، پس میتوانید بهمرورزمان ارتباط آنها با محصول خود را ترسیم کنید.
چنین بستری دادههای اصلی مشتری مانند ویژگیهای محصولاتی را که به آنها دسترسی داشتهاند،
تعداد افرادی که بهطور مرتب از خدمات در مقایسه با تعداد محصولات خریداریشده استفاده میکنند
و هنگامیکه استفاده کلی کاهش مییابد، ثبت میکند.
پیشنهاد ویژه: ۷ روش شگفتانگیز برای ایجاد رابطه طولانیمدت با مشتریان
بهترین استراتژیها عبارتاند از:
• گفتگو کنید و علت ترک مشتریان را پیدا کنید
• مشکل را بپذیرید
• بازگشت را تشویق کنید
• پیشرفتها را اعلام کنید
اهداف خود را از بازگرداندن مشتریان ازدسترفته، مشخص کنید
در همه موارد، ارتباطات شما باید شخصی شده و توسط دادههای موفقیت مشتری واقعی انجام شود.
با پرسیدن از مشتری خود که آیا مایل است در مورد تجربه خود با محصول شما بحث کند، شروع کنید.
بدیهی است که ممکن است مشتری پیشنهاد شمارا رد کند، اما هرکسی که موافق صحبت است، ممکن است متقاعد شود که برگردد.
بنابراین، بهجای پایان دادن به رابطه خود با یک نظرسنجی عمومی بهصورت اتوماسیون، ببینید آیا میتوانید در مورد جنبه خاصی از خدمات خود بحث کنید.
بهعنوانمثال، سیستمعامل موفقیت مشتری شما ممکن است به شما بگوید که کمتر از نیمی از افراد متقاضی محصول شما،
بهطور منظم به محصول شما دسترسی پیدا میکنند.
ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که: "آیا میخواهید در مورد مشکلات سرویسدهی ما، صحبت کنید؟"
اگر نتوانید توجه مشتری را جلب کنید، تقریباً غیرممکن بتوانید او را برگردانید، بنابراین شروع یک مکالمه اولین و مهمترین قدم برای برقراری مجدد رابطه است.
برای جلب دوباره مشتری، باید مسئولیت ناراحتی او را بپذیرید و راهحلی ارائه دهید.
هنگامیکه دانستید چرا مشتری ناراحت است، میتوانید یک کمپین رسیدگی به شکایات مشتری ایجاد کنید.
چنین استراتژی ممکن است، شامل وعدههای انجام پردازش دقیقتر، تغییر در رابط کاربری، بازدیدها و مکالمات منظم در محل، یا تغییر در ساختار قیمت باشد.
اقتصاد مشتری مداری ایجاب میکند که محصولات خود را با توجه به نیاز مشتریان تولید و عرضه کنیم.
پذیرفتن مشکلی که وجود دارد میتواند فرصتی دیگر برای نشان دادن تمایل شما برای شکل دادن به کسبوکار خود با توجه به نیاز مشتری فراهم کند.
یک راه عالی برای احیای روابط تجاری ارائه معامله جدید است.
پیامهای شخصی شده مربوط به علایق و انگیزههای مشتریان ازدسترفته شما ممکن است آنها را ترغیب به تجدیدنظر کند.
شما میتوانید بهعنوان راهی برای جذب مشتری، تخفیف اشتراک، پشتیبانی VIP، وبینارها یا جلسات آموزشی رایگان و دسترسی به ویژگیهای درجهیک ارائه دهید.
بهطورمعمول، خردهفروشان آنلاین برای جلب مجدد مشتریان، تخفیف مستقیم در مورد کالاهای مربوط به خریدهای قبلی را به مشتریان ارائه میدهند.
هدف در اینجا نشان دادن افزایش ارزش است.
4- روندهای پیشرفت و بهبودها را اعلام کنید
با استفاده از رسانههای اجتماعی، وبلاگها، ویدئوها و فرصتهای رسانهای، میتوانید در مورد راههای پیشرفت کار خود صحبت کنید.
اگر معیارهای موفقیت مشتری به شما میگوید که مشتریان از تأخیر در دریافت پشتیبانی آنلاین ناراحت هستند،
بهعنوانمثال، میتوانید درباره تکنیکهای جدید پشتیبانی صحبت کنید.
مکالمه گستردهتری را در مورد اینکه چه نوع پشتیبانی، بیشتر مؤثر است،
چگونه فناوری میتواند خدمات مشتری را بهبود بخشد و اینکه انتظارات مشتری چگونه ماهیت تجارت شمارا تغییر داده است، باز کنید.
اگر بتوانید خود را بهعنوان یک رهبر در صنعت خود معرفی کنید، ممکن است بتوانید توجه مشتری ازدسترفته را دوباره جلب کنید.
بهویژه اگر آنها ببینند که شما به نقاط درد آنها توجه کردهاید.
صادقانه بگوییم، هر مشتری ازدسترفته ارزش پیگیری ندارد.
اگر تحقیقات به شما بگوید که احتمالاً دوباره مشتری شمارا ترک میکند یا فقط درآمد محدودی برای شما خواهند داشت،
مصرف منابع برای بازگرداندن این مشتریان ارزشی نخواهد داشت.
پلتفرم موفقیت مشتری در تعیین ارزش بالقوه مشتریان ازدسترفته کلیدی است.
پیشنهاد ویژه: ۵ راه برای شگفتزده کردن مشتریان
از دست دادن یک مشتری واحد باعث از بین رفتن کسبوکار شما نخواهد شد، اما هر مشتری که شمارا ترک میکند،
نشانه این است که میتوانید مدل موفقیت مشتری خود را بهبود ببخشید و فرصتی برای دانستن چگونگی دقیق آن است.
بهترین استراتژیها برای به دست آوردن مشتریان ازدسترفته ، همان روشهایی است که به شرکت شما امکان میدهد یک رابطه موفق با مشتری را پرورش و رشد دهید.
جمعآوری و عمل به اطلاعات دقیق مشتری، ردیابی فعال مشتری در طول سفر و شخصیسازی تعامل مشتری.
اگر به نقش خود در تصمیم مشتری برای ترک شما و اثبات تمایل خود برای شکل دادن خدمات خود برای برآوردن نیازهای آنها اعتراف کنید،
در این صورت احتمال جلب مجدد مشتریان ازدسترفته و تعمیق روابط شما وجود دارد.