۵ گزینه تأمین مالی استارتاپ و بسیار کاربردی
۱۴۰۰-۰۲-۲۷ 0

در خصوص انواع تأمین مالی استارتاپ ، گزینه‌های زیادی را می‌توان بررسی کرد.

اما هدف این روش‌ها چیست؟ سرمایه‌گذاری فرشته چیست؟ تأمین مالی سریالی چگونه کار می‌کند؟

بهترین راه برای تأمین مالی از یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست؟ آیا تأمین مالی جمعی واقعاً قانونی است؟

 پنج نوع متداول تأمین مالی استارتاپ ها

 

تأمین سرمایه سریالی

۱- تأمین مالی سریالی

تأمین مالی سریالی، زمانی است که یک استارتاپ چند دور سرمایه جذب می‌کند، که هرکدام از آن‌ها بیشتر از بعدی است و هر یک از آن‌ها ارزش کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

این دورهای تأمین مالی استارتاپ به ترتیب الفبا به این صورت شرح داده می‌شوند: سری A و B و C و D و E

سری A

هنگامی‌که یک استارتاپ از مرحله بذرپاشی (seed) عبور می‌کند و نوعی کشش به دست می‌آورد.

ازنظر تعداد کاربران یا درآمد یا بازدیدها یا هر شاخص عملکردی کلیدی (KPI) دیگر. برای دور تأمین مالی سری A آماده می‌شود.

ارزش‌گذاری معمول برای شرکتی که در دور بذرپاشی سرمایه جذب می‌کند ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار است.

تأمین مالی سری A معمولاً از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت می‌گیرد، اگرچه ممکن است سرمایه‌گذاران فرشته نیز مشارکت کنند.

علاوه بر این، شرکت‌های بیشتری از تأمین مالی جمعی برای سری A خود استفاده می‌کنند.

سری A نقطه‌ای است که در آن بسیاری از استارتاپ ها معمولاً ناموفق هستند.

در پدیده‌ای که به «کرانچ سری A یا Series A crunch» معروف است، حتی استارتاپ هایی که با موفقیت دوره بذرپاشی خود را طی کرده‌اند اغلب در تأمین دور سری A مشکل‌دارند.

سری B

استارتاپ به مرحله‌ای می‌رسد که آماده تأمین مالی سری B است، قبلاً محصول و بازار مناسب خود را پیداکرده است و به گسترش آن نیاز دارد.

سؤال بزرگ در اینجا این است: آیا می‌توانید کاری کنید که شرکتتان در مقیاس بزرگ‌تر فعالیت کند؟

آیا می‌توانید از ۱۰۰ کاربر به ۱۰۰۰ کاربر پیشروی کنید؟ ۱ میلیون کاربر چطور؟

دور تأمین مالی سری B معمولاً بین ۷ تا ۱۰ میلیون دلار است. شرکت‌ها می‌توانند ارزش‌گذاری بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار را انتظار داشته باشند.

تأمین مالی سری B معمولاً از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت می‌گیرد، اغلب همان سرمایه‌گذارانی که دور قبلی را هدایت کرده‌اند.

ازآنجاکه هر دور با ارزش‌گذاری جدیدی برای استارتاپ همراه است، سرمایه‌گذاران قبلی اغلب تصمیم به سرمایه‌گذاری مجدد می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنند که سرمایه‌گذاری‌شان همچنان قابل‌توجه است.

در این مرحله شرکت‌ها ممکن است توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری را نیز که در استارتاپ های مرحله آخر سرمایه‌گذاری می‌کنند، جلب کنند.

سری C

شرکت‌هایی که وارد مرحله تأمین مالی سری C می‌شوند، عملکرد بسیار خوبی دارند و آماده گسترش به بازارهای جدید، تصاحب کسب‌وکارهای دیگر یا توسعه محصولات جدید هستند.

سری C اغلب آخرین دور تأمین مالی برای یک شرکت است، اگرچه برخی شرکت‌ها تا دوره‌های تأمین مالی سری D و حتی سری E یا فراتر از آن پیش می‌روند.

بااین‌حال، معمول‌تر این است که دور سری C، آخرین تلاش برای آماده‌سازی شرکت برای عرضه اولیه سهام (IPO) یا تصاحب باشد.

استارتاپ ها برای تأمین مالی سری C خود، به‌طور متوسط ۲۶ میلیون دلار جمع‌آوری می‌کنند.

ارزش‌گذاری شرکت‌های سری C اغلب بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار قرار می‌گیرد، اگرچه ممکن است شرکت‌ها ارزش بسیار بیشتری داشته باشند، به‌ویژه با رشد فوق‌العادهٔ اخیر استارتاپ های “یک میلیارد دلاری (unicorn)”.

 

بیشتر بخوانید: آیا شما برنامه مالی دارید که بتوانید در شرایط بحرانی مقاومت کنید

 

ارزش‌گذاری در این مرحله بر اساس نقاط دادهٔ سختی مانند موارد زیر است:

• این شرکت چند مشتری دارد؟

• این شرکت چقدر درآمد داشته است؟

• نرخ رشد فعلی و پیش‌بینی‌شدهٔ این شرکت چقدر است؟

تأمین مالی سری C معمولاً از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری صورت می‌گیرد که در استارتاپ های مرحله آخر، شرکت‌های سهامی خاص، بانک‌ها و حتی صندوق‌های تأمینی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سری D

سری D کمی پیچیده‌تر از دوره‌های قبلی تأمین مالی است. همان‌طور که گفته شد، بسیاری از شرکت‌ها تأمین مالی را در طی سری C به اتمام می‌رسانند.

بااین‌حال، شرکت ممکن است به دلایلی تصمیم به پیش روی به تأمین مالی سری D بگیرد.

فرصت‌های گسترش: شرکت ممکن است قبل از تصمیم‌گیری برای رفتن به مرحله IPO، فرصت جدیدی را برای گسترش پیدا کند و برای رسیدن به آنجا صرفاً به تقویتی دیگر نیاز داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌ها دورهای تأمین مالی سری D (یا فراتر از آن) را برای افزایش ارزش خود قبل از عمومی شدن انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، برخی از شرکت‌ها مایل‌اند مدت طولانی‌تری را نسبت به آنچه قبلاً معمول بود خصوصی بمانند.

دور پایین‌تر: هنگامی‌که یک شرکت انتظارات ایجادشده را پس از تأمین مالی سری C برآورده نکرده باشد، «دور پایین‌تر» خوانده می‌شود.

همچنین به زمانی اشاره دارد که یک شرکت با ارزش‌گذاری پایین‌تری نسبت به دور قبلی تأمین مالی خود، تأمین مالی می‌کند.

دورهای سری D معمولاً توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تأمین مالی می‌شوند.

مبلغ جمع‌آوری‌شده و ارزش‌گذاری‌ها بسیار متفاوت هستند، به‌ویژه به این دلیل که تعداد خیلی کمی از استارتاپ ها به این مرحله می‌رسند.

سری E

اگر شرکت‌هایی که به سری D می‌رسند خیلی کم هستند، شرکت‌هایی که به سری E می‌رسند بسیار کمتر هستند.

شرکت‌هایی که به این نقطه می‌رسند غالباً به دلایل ذکرشده در دور تأمین مالی سری D، تأمین مالی می‌کنند:

• آن‌ها نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند

• آن‌ها می‌خواهند مدت طولانی‌تری خصوصی بمانند

• آن‌ها قبل از عمومی شدن، به کمی کمک بیشتر نیاز دارند

 

پیشنهاد ویژه: اهداف مالی خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید

 

تأمین مالی دسته‌جمعی

۲- تأمین مالی دسته‌جمعی

تأمین مالی جمعی روشی برای تأمین مالی از طریق تلاش جمعی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایه‌گذاران منفرد است.

این رویکرد به تلاش‌های جمعی مجموعه بزرگی از افراد بستگی دارد.

عمدتاً به‌طور آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی و پلت فرم‌های تأمین مالی جمعی و از شبکه‌های آن‌ها برای گستردگی و دردید بودن بیشتر بهره می‌گیرد.

تأمین مالی جمعی اساساً متضاد رویکرد جاری در تأمین مالی کسب‌وکارهاست.

به‌طور سنتی، اگر شخصی بخواهد برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا عرضه یک محصول جدید تأمین مالی کند، باید طرح کسب‌وکار خود، تحقیقات بازار و نمونه‌های اولیه خود را به‌صورت یک مجموعه درآورده و سپس ایده خود را به مجموعه‌های محدود یا افراد یا مؤسسات ثروتمند ارائه کند.

این منابع تأمین مالی شامل موارد زیر هستند:

• بانک‌ها

• سرمایه‌گذاران فرشته

• شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

این رویکرد تأمین مالی مانند یک قیف است، که کارآفرین و ارائهٔ آن‌ها در طرف پهن آن و سرمایه‌گذاران مخاطبان در طرف بسته‌اش قرار دارند.

عدم نشانه‌گیری درست این قیف به سمت سرمایه‌گذار یا شرکت مناسب در زمان مناسب به از دست رفتن وقت و پول منتهی می‌شود.

از سوی دیگر، پلت فرم‌های تأمین مالی جمعی این قیف را برعکس می‌کنند.

این رویکرد با ارائهٔ یک پلت فرم واحد به کارآفرین برای ساخت، نمایش و به اشتراک‌گذاری منابع ارائه، مدل سنتی را به طرز چشمگیری کارآمد می‌سازد.

به‌طور سنتی، کارآفرینان ماه‌ها در شبکه‌های شخصی خود جستجو می‌کنند، سرمایه‌گذاران بالقوه را بررسی می‌کنند، و وقت و پول خود را صرف می‌کنند تا در دیدشان قرار گیرند.

با تأمین مالی جمعی، برای کارآفرینان بسیار ساده‌تر خواهد بود تا فرصت خود را در دید طرف‌های علاقه‌مندتر قرار دهند و به آن‌ها راه‌های بیشتری را برای کمک به رشد این کسب‌وکار بدهند، از سرمایه‌گذاری هزاران نفر درازای کسب سهم، تا اعطای ۲۰ دلار درازای دریافت زودتر محصول یا پاداش‌های دیگر.

 

حتما مطالعه کنید: هوش مالی چیست

 

وام‌ها۳- وام‌ها

وام راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک، هر نوع وامی است که به کسب‌وکارهای کم‌سابقه و بدون سابقه تجاری کمک می‌کند.

این یکی از گزینه‌های متعدد تأمین مالی برای بنیان‌گذارانی است که به دنبال شروع کار یا بهبود شرکت‌های نوپای خود هستند.

وام راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک اصطلاحی فراگیر است که چند نوع مختلف تأمین مالی را پوشش می‌دهد.

 

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

۴- سرمایه‌گذاری خطرپذیر

سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاری‌ای است که در استارتاپ ها و کسب‌وکارهای کوچکی که معمولاً ریسک بالایی دارند اما پتانسیل رشد نمایی نیز دارند صورت می‌گیرد.

هدف از سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کسب بازده بسیار بالا برای شرکت سرمایه‌گذاری پذیر است که معمولاً در قالب تصاحب استارتاپ یا عرضه اولیه سهام صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گزینه‌ای عالی برای استارتاپ هایی است که به دنبال رشد خیلی زیاد و سریع هستند.

ازآنجاکه این سرمایه‌گذاری‌ها نسبتاً بزرگ هستند، استارتاپ شما باید آماده گرفتن آن پول و رشد کردن باشد.

یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر معمولاً توسط تعداد معدودی شریک اداره می‌شود که مبلغ زیادی را از گروهی از شرکای محدود LP برای سرمایه‌گذاری از طرف آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

 

سرمایه‌گذاران فرشته

۵- سرمایه‌گذاران فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته معمولاً افرادی با ثروت خالص بالا هستند که می‌خواهند مبالغ نسبتاً کمی از پول خود را، معمولاً از چند هزار دلار گرفته تا یک‌میلیون دلار، در استارتاپ ها سرمایه‌گذاری کنند.

فرشتگان غالباً یکی از انواع قابل‌دسترس‌تر سرمایه‌گذاری اولیه برای یک کارآفرین هستند و به همین ترتیب، بخش مهمی از اکوسیستم تأمین مالی سهامی هستند.

سودمندترین جنبه کار با یک سرمایه‌گذار فرشته این است که آن‌ها معمولاً می‌توانند به‌طور مستقل برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

اینکه سرمایه‌گذاران فرشته مجبور به مدیریت شراکت یا سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری شرکت نیستند، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا معاملاتی را که شخصاً با آن راحت هستند انجام دهند.

این غالباً همان چیزی است که یک کارآفرین در مراحل اولیه توسعه استارتاپ خود به آن نیاز دارد.

فرشتگان همچنین معمولاً درزمینهٔ خاصی تخصص دارند، که غالباً در زمینه‌ای است که قبلاً از آن پول درآورده‌اند. این امر از چند طریق بسیار مهم به کارآفرین کمک می‌کند.

اول اینکه آن‌ها وقت کارآفرین را با پرسیدن سؤالات ناآگاهانه تلف نمی‌کنند، زیرا از قبل فضا را می‌شناسند.

دوم اینکه، آن‌ها معمولاً ارتباطات خوبی در برخی صنایع دارند، بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری‌شان شامل منابعی است که می‌توانند برای کمک به این سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آینده فراهم کنند.
برخلاف معنای این اصطلاح، سرمایه‌گذار فرشته، یک فرشته خوشحال که از آسمان نزول می‌کند تا به رؤیاهای شما با یک چک با رقم بالا جواب دهد نیست. 

سرمایه‌گذاران فرشته، افراد را از مشکلات اعتباری شخصی یا تجاری‌شان نجات نمی‌دهند. آن‌ها سرمایه‌گذاری خیریه انجام نمی‌دهند.

زیرا کارآفرین احساس می‌کند که ایده آن‌ها واقعاً برای جهان مهم است.

آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند بازده خوبی را از سرمایه‌گذاری‌شان به دست آورند – که به‌ندرت غیر آن رخ می‌دهد.

فرشتگان غالباً با یکدیگر برای تشکیل شبکه‌های سرمایه‌گذاران فرشته، تیم تشکیل می‌دهند.

ازآنجاکه همه فرشتگان باید بارها و بارها انواع یکسانی از معاملات را بررسی کنند، به اشتراک‌گذاری جریان معاملات و ترکیب منابع برای یافتن معاملات عالی، سودمند است.

شبکه‌های سرمایه‌گذاران فرشته واقعاً برای کارآفرینان مفید هستند.

زیرا آن‌ها معمولاً فرایند رسمی‌تری برای بررسی درخواست‌های جدید دارند و همچنین می‌توانند کارآفرین را با تعداد زیادی از فرشتگان جدید آشنا کنند.

کار با شبکه سرمایه‌گذاران فرشته را به‌عنوان راهی برای انتشار معامله خود برای تعداد زیادی از کاندیداهای واجد شرایط، به‌طور هم‌زمان، در نظر بگیرید.

در برخی موارد، حتی اگر خود شبکه به‌عنوان یک گروه سرمایه‌گذاری نکند، ممکن است بتوانید توجه یک فرشته خاص را در این شبکه، که تصمیم به سرمایه‌گذاری دارد، جلب کنید.

هیچ محدودیت مشخصی در مورد توان یک سرمایه‌گذار فرشته برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

اما بازه معمول این مبالغ از ۵۰۰۰ دلار تا ۵،۰۰۰،۰۰۰ دلار خواهد بود، اگرچه بیشتر فرشتگان تمایل دارند حدوداً ۵۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنند.

فرشتگان همچنین ممکن است به‌صورت تدریجی سرمایه‌گذاری کنند.

به این صورت که الان یک سرمایه کوچک برای شما فراهم کند و بعداً سرمایهٔ دیگری را به شما ارائه دهند، یعنی معمولاً زمانی که اتفاق مهمی برای این کسب‌وکار رخ می‌دهد.

منبع: سایت استارتاپ

 

دوره مدیریت مالی و تأمین سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌وکار

دوره مدیریت مالی و تأمین مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار

همان‌طور که می‌دانید، کسب‌وکارها برای راه‌اندازی، پایداری، رشد و موفقیت به منابع مالی نیاز دارند.

این در حالی است که تأمین مالی و جذب سرمایه برای توسعه ایده‌های نوآورانه، خصوصاً استارتاپ‌ها، همواره یکی از موانع بزرگ بر سر راه صاحبان این ایده‌ها و کارآفرین‌ها که اغلب از گروه‌های جوان و کوچک تشکیل‌شده‌اند، بوده و جذب سرمایه از منابع بیرونی برای کسب‌وکارهای نوپا کار دشواری به‌حساب می‌آید.

حال که به اهمیت تأمین مالی و جذب سرمایه برای راه‌اندازی، رشد و توسعه کسب‌وکار پی بردیم.

سؤالات اساسی برای جذب سرمایه مطرح می‌شود، چگونه سرمایه‌گذار پیدا کنیم؟، چند درصد به سرمایه‌گذار بدهیم

چگونه توسط سرمایه‌گذار انتخاب شویم؟، چه مقدار پول از سرمایه‌گذار بگیریم؟ چگونه کسب‌وکار یا استارتاپ خود را ارزش‌گذاری کنیم؟ و….

در دوره مدیریت مالی و تأمین مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به تمامی این سؤالات پاسخ داده می‌شود و با روش‌های تأمین مالی بدون نیاز به وام و سرمایه‌گذار نیز آشنا خواهید شد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
برچسب ها

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]