تماس با ما
18:00 - 09:00
فرایند ۵ مرحله‌ای برای یافتن نیچ مارکت (گوشه بازار) ایده‌آل کسب‌وکار شما
۱۴۰۰-۰۱-۳۰ 0

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که اشتیاق خود را به یک کسب‌وکار تبدیل کنید؟ بسیاری از کسب‌وکارها طیف گسترده‌ای از محصولات یا خدمات را ارائه می‌دهند و در تلاش‌اند تا به رهبر بازار تبدیل شوند. راه‌حل رهایی از این معضل این است که، به‌جای هدف قرار دادن مخاطبان به شکل گسترده و تلاش برای پوشش دادن تمام نیازهای آنان، گوشه‌ای از بازار را به‌عنوان مخاطب هدف و مشتری بالقوه خود انتخاب کنید. محدود کردن بازار هدف این فرصت را فراهم می‌کند تا در کاری که انجام می‌دهید، بهترین باشید.

به‌عنوان‌مثال، یک رستوران را تصور کنید که فقط غذاهای منطقه شمال کشور را سرو می‌کند. در حقیقت محدود کردن بازار هدف به شما امکان می‌دهد تا تمرکز بیشتری روی شناخت مخاطبان، تطبیق دادن محصول با نیازهای آن‌ها کنید، همچنین کیفیت محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید.
این موضوع به مفهوم نیچ مارکتینگ یا گوشه بازار اشاره می‌کند که در ادامه این مقاله با آن آشنا خواهید شد.

 

نیچ مارکت یا گوشه بازار چیست؟
نیچ مارکت، مجموعه‌ای متمرکز از افراد یا مشاغلی است که برای خرید محصول یا خدمتی که می‌فروشید در بازار هستند. این گروه از افراد، مجموعه خاصی از نیازها را دارند که می‌تواند توسط یک محصول یا خدمات هدفمند تأمین شود که این نیازها را برطرف کند.
نیچ مارکتینگ محصول جانبی تخصص است. وقتی شرکتی به‌جای فروش طیف گسترده‌ای از پیشنهاد‌ها، مجموعه خاصی از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهد، آن‌ها با صرفه‌جویی در هزینه، بهره‌وری بیشتر و ارائه مزیت نسبی که می‌تواند به مشتریان متمادی عرضه شود، سود می‌برند.
شرکت‌ها با حل مشکلات، سود می‌برند و یکی از راه‌های مشاهده سود در عمل، فروش و بازاریابی است. فروش در بازارهای گوشه راهی برای جدا شدن از رقبا است و به برند شما کمک می‌کند تا شناخت مثبتی را در بازار ایجاد کند. کسب‌وکار شما می‌تواند در صنعت شما به‌عنوان مرجعی برای مخاطبان خاص تبدیل شود و درنهایت مشتریان بیشتری را به سمت محصول یا خدمات شما جذب می‌کند.

به عبارت ساده، نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه، یکی از انواع بازاریابی است که در آن بازار هدف شما به قسمت خاصی محدود می‌شود که معمولاً رقیبان کمتر به آن حوزه ورود کرده‌اند. در حقیقت در نیچ مارکتینگ شما باید به سراغ مخاطبانی بروید که کمتر به نیازشان توجه شده است. این موضوع نه‌تنها باعث می‌شود در حوزه کاری خود متخصص شوید و شهرت زیادی پیدا کنید، بلکه می‌توانید با مخاطبان تعامل مؤثری برقرار کنید و بسیاری از آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

 

حتماً بخوانید!  10 دلیل واضح برای نیاز شما به بازاریابی دیجیتال

مزایای نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ
چه در حال راه‌اندازی کسب‌وکار جدید باشید و چه در قسمتی از بازار مشغول فعالیت باشید، نیچ مارکتینگ راهی مؤثر برای تعیین موقعیت برند شماست. با تمرکز بر مخاطبان کم، کسب‌وکار شما قادر خواهد بود منابع خود را بیشتر گسترش دهد و به مشتریانی خدمت یا محصول ارائه دهد که با پیشنهاد‌های شما بیشتر همسو هستند. این‌ها افرادی هستند که به محصول شما بیشترین نیاز را دارند و به‌احتمال‌زیاد مشتری‌های وفادار شما خواهند شد.
شروع کوچک، راهی است که در بازار خود را تثبیت می‌کنید. سپس، با گسترش تجارت شما، طبیعی است که نیچ شما رشد کند. Harvard Business Review می‌گوید بازارهای بزرگ می‌توانند از بازارهای گوشه تکامل یابند. با متناسب‌سازی کامل محصولات یا خدمات خود با گروه کوچکی از مشتریان فعلی و بالقوه، شما تبلیغات دهان‌به‌دهان و مثبت را تشویق می‌کنید که می‌تواند تجارت شمارا به بازار بزرگ‌تر و بالقوه سودآور برساند.

 

چگونه می‌توانید نیچ مارکت (Niche Market) ایده‌آل کسب‌وکار خود را پیدا کنید؟

۱- به علایق خود توجه کنید
لازم است زمانی را به یافتن موضوعات موردعلاقه و مرتبط با تخصص خود و همچنین ایده پردازی درزمینهٔ نیچ مارکت‌ها اختصاص دهید. در این مرحله می‌توانید با برگزاری جلسات طوفان فکری، به سؤالاتی مانند زیر پاسخ دهید:

• چه استعدادهایی دارید؟
• در اوقات فراغت خود به چه‌کارهایی مشغول هستید؟
• آیا دوستان یا آشنایانتان درزمینهٔ خاصی از شما مشورت می‌گیرند؟
• رویکرد شما در حل مشکلات چگونه است؟
• یادگیری کدام موضوعات برای شما جذاب است؟
با پاسخ دادن به چنین سؤالاتی می‌توانید لیستی از نیچ مارکت‌های متناسب با تخصص و علاقه خود را تهیه کنید.

 

حتماً بخوانید!  چرا بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارهای کوچک مهم است؟

نیازها و چالش‌های مخاطبان را شناسایی کنید

۲- نیازها و چالش‌های مخاطبان را شناسایی کنید
اکنون‌که به ایده‌ای درباره کسب‌وکار خود دست‌یافته‌اید، باید از مشکلات و نیازهای بازار هدف آگاه شوید تا دریابید که چگونه باید از حوزه موردعلاقه خود، محصول یا خدمتی ایجاد کنید که قادر به رفع این نیازها باشد. در حقیقت باید به این سؤال پاسخ دهید که چه عاملی انگیزه اصلی مخاطبان شما برای استفاده از محصول یا خدمت شما خواهد بود؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است با روش‌های شناسایی پرسونای مخاطب آشنا شوید و رفتار خرید و مصرف آنان را ارزیابی کنید. با این کار می‌توانید به ایده‌های بهتری برای ایجاد ارزش بیشتر در نیچ مارکت خود دست‌یابید.

 

۳- درباره رقبا تحقیق کنید
در این مرحله لازم است رقبای بالقوه خود را در بازار شناسایی کنید و بدانید کدام برندها در حوزه‌ای مشابه با شما در حال فعالیت هستند، چراکه عدم شناسایی آن‌ها ممکن است در آینده چالش‌برانگیز باشد یا سهم بازارتان را کاهش دهد.

 

۴- نیچ مارکت و میزان سودآوری آن را تعیین کنید
پیش از مرحله اجرا، ایده‌های شما باید ازنظر سودآوری بررسی‌شده باشند. در نظر گرفتن فاکتورهای زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:
• مشخصات دموگرافیک مشتریان
• ارزش‌ها و علایق مشتریان
• محل زندگی آن‌ها
• کیفیت محصول
• قیمت
برای مثال، اگر هنگام تحقیقات بازار با تعداد کمی از محصولات نسبتاً مشابه با ایده خود برخورد کردید، آن را به‌عنوان تهدیدی برای سودآوری کسب‌وکارتان در نظر نگیرید. از طرفی، لازم است به قیمت‌گذاری رقبا در محصولات مشابه و میزان استقبال خریداران توجه کنید. این داده‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در سیاست‌های قیمت‌گذاری شما داشته باشند.

 

حتماً بخوانید!  7 چالش رایج در بین استارتاپ ها

محصول یا خدمت خود را تست کنید

۵- محصول یا خدمت خود را تست کنید
پیش از تولید انبوه محصول خود لازم است مرحله‌ای را برای تست و ارزیابی آن در نظر بگیرید. این مرحله بسته به نوع محصول یا خدمت شما متفاوت خواهد بود. برای مثال، درصورتی‌که قرار است وب‌سایت خود را لانچ کنید یا محصول خود را به‌صورت آنلاین بفروشید، باید مرحله تست تجربه کاربری را جدی بگیرید. روش‌هایی مانند تست A/B نیز می‌تواند در این مرحله بسیار اثربخش باشد.
همچنین درباره محصولات فیزیکی می‌توانید نمونه‌های محصول را در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهید و از آنان بازخورد بگیرید. اطلاعات حاصل از مرحله تست به شما کمک می‌کند تا نقاط قابل‌بهبود را بیابید، اشکالات را رفع کنید و پرقدرت‌تر ادامه دهید.
اگر تست و ارزیابی محصولتان به‌اندازه‌ای که امیدوار بودید موفقیت‌آمیز نبود، ایده خود را به‌طور کامل از بین نبرید. برای یافتن زمینه‌های اصلی محصول یا بازاریابی خود، طراحی آن را مجدداً بررسی کنید.

منبع: سایت هاب اسپات

پیام بگذارید

آرشیو