7 استراتژی اصلی قیمت‌گذاری محصول

7 استراتژی اصلی قیمت‌گذاری محصول

قیمت‌گذاری محصول یک کسب‌وکار می‌تواند دشوار باشد، اما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که یک شرکت می‌تواند انجام دهد.

یافتن استراتژی قیمت‌گذاری مناسب برای قفل کردن فروش بسیار مهم است و درعین‌حال مطمئن شوید سطح درآمد شما به‌اندازه کافی سالم است تا سرپا بماند.

بنابراین، کدام استراتژی قیمت‌گذاری محصول برای کسب‌وکار شما بهترین است؟ در اینجا ما به طیف وسیعی از گزینه‌ها نگاه می‌کنیم تا به شما در انتخاب درست کمک کنند، ازجمله:

7 استراتژی قیمت‌گذاری محصول

1. قیمت‌گذاری بر اساس ارزش 2. قیمت‌های رقابتی 3. کاهش قیمت 4. قیمت‌گذاری به‌اضافه هزینه 5. قیمت‌گذاری نفوذ 6. قیمت‌گذاری اقتصادی 7. استراتژی‌های قیمت‌گذاری پویا

چرا استراتژی‌های قیمت‌گذاری محصول مهم هستند؟

یک محصول خوب بسته به قیمتش می‌تواند در بازار شکوفا شود یا شکست بخورد.

اگر خیلی گران تلقی شود، مشتریان به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر خواهند بود و فروش از بین می‌رود.

اگر خیلی ارزان باشد، ممکن است تعداد مناسبی بفروشید، اما حاشیه سود شما ضربه خواهد خورد.

هزینه یک کالا همچنین به تعیین ارزش درک شده آن برای خریداران بالقوه و ارزش برند شما کمک می‌کند.

می‌تواند به ترسیم تصویری در مورد مطلوبیت، سودمندی، محبوبیت یا کیفیت یک محصول کمک کند.

کاهش قیمت یک محصول می‌تواند ازنقطه‌نظر رقابتی ارزشمند باشد، اما برای یک محصول اشتباه، می‌تواند باعث شود مصرف‌کنندگان کمتر به ارزش آن فکر کنند.

به‌علاوه، اگر برای ذخیره‌سازی محصولات خود به فروشگاه‌های خرده‌فروشی مانند سوپرمارکت‌ها متکی هستید، ممکن است فضای قفسه‌ای ترجیحی را به رقبای با قیمت بالاتر بدهند، زیرا حاشیه‌های بیشتری را به همراه دارند – علیرغم ارائه ارزش کمتری نسبت به پول به مشتریان.

این وضعیتی است که در آن کاهش قیمت می‌تواند شمارا به‌جای اینکه بیشتر رقابتی کند، کمتر رقابتی کند.

بنابراین یافتن نقطهٔ شیرین به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند نوع محصولی که می‌فروشید، به چه کسی و در کدام شرایط بازار.

لباس‌های گران‌قیمت و لوازم الکترونیکی که مشتریان انتظار قیمت بالایی دارند، با اقلام کارخانه‌ای مانند محصولات خانگی متفاوت است.

البته، در عصر امروزی که مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را از مجموعه عظیمی از فروشندگان و پلتفرم‌ها خریداری کنند، رویکرد فروش چند کانالی مهم است.

اگر فقط در فروشگاه می‌فروشید، در نظر بگیرید که آیا آنلاین نیز می‌تواند کار کند.

اگر از قبل در حال فروش در سراسر پلتفرم هستید، در نظر بگیرید که آیا امتیاز قیمت شما در هرکدام متفاوت است یا خیر.

و اگر یک رویکرد چندکاناله برای شما مناسب است، مطمئن شوید که یک سیستم مدیریت سفارش چندکاناله قوی را برای کمک به پیگیری و ساده‌سازی فعالیت خود اتخاذ کرده‌اید.

در غیر این صورت همه‌چیز می‌تواند به‌سرعت پیچیده شود!

7 استراتژی اصلی قیمت‌گذاری

7 استراتژی اصلی قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری بر اساس ارزش

قیمت‌گذاری محصول مبتنی بر ارزش همان چیزی است که همه می‌گویند.

کسب‌وکاری که از این رویکرد استفاده می‌کند، محصولات خود را عمدتاً بر اساس ارزش واقعی یا درک شده کالا یا خدمات قیمت‌گذاری می‌کند.

اغلب برای کالاهای سفارشی، خدمات سفارشی یا متخصص، و محصولات صنایع‌دستی - به‌عنوان‌مثال، جواهرات، مد گران‌قیمت بهترین کاربرد را دارد.

همچنین می‌تواند برای مواردی که دارای "اضافی" هستند یا مواردی که به دلیل ارتباط با افراد یا رویدادهای برجسته محبوب شده‌اند، به‌خوبی کار کند.

این استراتژی برعکس رویکرد "تضعیف رقبا" است، و بیشتر در مورد اظهارنظر در مورد اینکه چرا محصول شما ارزش قیمت بالاتر را دارد.

این بدان معنا نیست که شما نمی‌خواهید بدانید رقبای شما برای چه چیزی می‌فروشند و در چه موقعیتی قرار دارید.

اما زمانی که از ارزش محصول خود آگاه هستید، یعنی بدانید محصول شما چگونه زندگی مشتریان شمارا بهبود می‌بخشد: کمک به آن‌ها برای رسیدن به اهداف، صرفه‌جویی در وقت و دردسرشان، یا افزودن بر موقعیت اجتماعی و مطلوبیت آن‌ها.

اگر درست متوجه شوید، قیمت‌گذاری محصول مبتنی بر ارزش به این معنی است که با سود بالاتر برنده خواهید شد.

اما این می‌تواند یک رویکرد پیچیده و زمان‌بر باشد، بنابراین سنجش تعادل مهم است.

قیمت‌های رقابتی

قیمت‌گذاری محصول رقابتی همه‌ چیز در مورد تعیین یک نقطه قیمت در رابطه با محصولات مشابه فروخته‌شده توسط شرکت‌های دیگر است، چیزی که به شما مزیت رقابتی می‌دهد.

این استراتژی اغلب در بازارهای اشباع‌شده و با کالاهای انبوه فروخته‌شده که به‌خوبی تثبیت‌شده‌اند استفاده می‌شود - به‌عنوان‌مثال، آدامس جویدنی، محصولات خانگی، یا خدماتی مانند نظافت یا غذاخوری.

همچنین می‌تواند برای کسب‌وکارهایی با طیف وسیعی از کالاها که می‌خواهند از نقطه قیمت یک محصول به‌عنوان نقطه ورود مشتریان برای خرید محصولات دیگر استفاده کنند، کار کند.

قیمت رقابتی به این معنی است که باید دائماً رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. می‌خواهید بدانید چه زمانی قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند یا تبلیغاتی ارائه می‌دهند.

و باید به این فکر کنید که چگونه از تکنیک‌های بازاریابی خلاقانه برای برتری دادن به محصولات خود استفاده کنید، به‌خصوص در مواقعی که کاهش قیمت ازنظر مالی مقرون‌به‌صرفه نیست.

اگر از این رویکرد پیروی می‌کنید، به یک سیستم ردیابی خوب نیاز دارید تا شمارا در جریان حرکات آن‌ها قرار دهد تا بتوانید در صورت نیاز به‌سرعت واکنش نشان دهید.

کاهش قیمت

کاهش قیمت

کاهش قیمت در مورد بالا بردن قیمت یک محصول جدید برای سرمایه‌گذاری بر روی تقاضای مصرف‌کننده و درنهایت کاهش آن در طول زمان است.

این بهترین کار را برای محصولاتی دارد که بسیار مورد انتظار، نوآورانه یا در حال حاضر هستند و رقابت واقعی ندارند.

وسایل الکترونیکی و بازی برای کاهش قیمت بسیار مهم است. در مورد محصولات جدید اپل که با قیمتی ممتاز به فروش می‌رسند، یا آخرین پلی‌استیشنی که مشتریان مایلند بابت آن قیمت بالایی بپردازند، فکر کنید، حتی با دانستن اینکه قیمت درنهایت کاهش می‌یابد، یا اینکه نسخه جدید آن 1 تا 2 سال آینده منتشر خواهد شد.

این می‌تواند یک استراتژی عالی برای محصول مناسب باشد، اما اگر نتیجه معکوس داشته باشد، می‌تواند برای برند و فروش شما نیز اشتباه باشد.

قبل از اینکه به دنبال کاهش قیمت به‌عنوان گزینه خود باشید، بررسی کنید که آیا محصول شما می‌تواند به‌راحتی و به‌سرعت توسط رقبا تکرار شود یا خیر و مطمئن شوید که بیشترین اعتماد را به منحصربه‌فرد بودن آن دارید.

اگر به‌زودی پس از راه‌اندازی مجبور به کاهش قیمت شوید، ممکن است با مشتریان خشمگین و برندی لکه‌دار مواجه شوید.

قیمت‌گذاری به‌اضافه هزینه

قیمت‌گذاری به‌اضافه هزینه یکی از رایج‌ترین مکانیسم‌های قیمت‌گذاری است که اغلب توسط خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ با طیف گسترده‌ای از محصولات رایج، و همچنین کسب‌وکارهای کوچک‌تر که قادر به‌صرف مبالغ هنگفت برای تحقیقات بازار نیستند، استفاده می‌شود.

ایده همان‌طور که از نامش می‌گوید این است - هزینه‌ای را که برای تولید یک محصول (یا ارائه خدمات) لازم است محاسبه کنید و سپس بسته به آنچه امیدوارید به‌عنوان سود به دست آورید، یک نشانه اضافه کنید.

این یک روش ساده برای محاسبه هزینه‌ها است و همچنین می‌تواند به برندها کمک کند تا قیمت‌های خود را توجیه کنند زیرا سیستم قیمت‌گذاری قابل‌درک است.

کسب‌وکارهایی که از استراتژی قیمت‌گذاری به‌اضافه هزینه استفاده می‌کنند باید مراقب هزینه‌های پنهان تولید باشند.

ازآنجاکه این رویکرد به‌شدت به هزینه واقعی ساخت یک واحد متکی است، ضروری است که آن را به‌درستی انجام دهید، در غیر این صورت این هزینه‌های ازدست‌رفته احتمالاً به حاشیه سود شما خواهد خورد.

اطمینان حاصل کنید که مواردی مانند مواد و همچنین نیروی کار و سربار را در نظر می‌گیرید.

اگر درست متوجه شوید، می‌تواند یک رویکرد سودمند باشد، به‌ویژه برای مشاغلی که به دنبال ثبات در بازدهی خود هستند.

همچنین اگر بودجه زیادی برای تحقیقات بازار ندارید، مفید است.

قیمت‌گذاری نفوذ

قیمت‌گذاری نفوذ

قیمت‌گذاری نفوذی از رویکرد مخالف برای کاهش قیمت استفاده می‌کند.

زمانی است که کسب‌وکاری که به دنبال عرضه محصول خود به بازار است، قیمت اولیه پایینی را ارائه می‌کند تا خریداران را جذب کند و آن‌ها را از رقبا دور کند.

ایده این است که به‌محض اینکه محصول طرفدارانی پیدا کرد و خود را در بازار تثبیت کرد، می‌توان به‌تدریج قیمت را به سمت بالا تنظیم کرد.

می‌تواند یک ابزار بازاریابی مؤثر برای معرفی مخاطبان زیادی به محصول یا برند باشد.

این یک رویکرد رایج برای اشتراک‌های آنلاین است که ممکن است یک ماه رایگان یا 50٪ تخفیف از قیمت معمولی به شما ارائه شود، به این امید که پس از پایان دوره پیشنهاد خود، در سرویس باقی بمانید.

این می‌تواند یک استراتژی مفید برای ایجاد حجم فروش بالا در مدت‌زمان کوتاه و ایجاد سروصدا در هنگام هجوم مشتریان برای بررسی این‌که سروصدا در مورد چیست.

البته خطرات این است که مشتریان باهوش شمارا به پیشنهاد اولیه خود می‌برند.

اما پس از پایان دوره آزمایشی یا ارضای کنجکاوی آن‌ها، به برند معمولی خود بازمی‌گردند - یا پیشنهاد تخفیف دیگری پیدا می‌کنند.

همچنین می‌تواند جنگ قیمت را با رقبا آغاز کند، به این معنی که باید برای مدت طولانی‌تری با سود کمتر زندگی کنید.

قیمت‌گذاری اقتصادی

قیمت‌گذاری اقتصادی محل زندگی اقلام بودجه است. هزینه‌های تولید پایین نگه داشته می‌شود تا بتوان قیمت‌ها را نیز پایین نگه داشت.

این بهترین کار را با محصولات تولیدشده در مقیاس انجام می‌دهد - و کسب‌وکارهای بزرگی مانند شرکت‌های داروسازی یا خطوط هوایی می‌توانند به‌راحتی از آن برای کنار گذاشتن رقابت و افزایش فروش استفاده کنند.

فروشگاه‌های مواد غذایی اغلب از قیمت‌گذاری اقتصادی استفاده می‌کنند و خط تولید محصولات معمولی خود مانند بیسکویت یا چاشنی‌ها را تولید می‌کنند.

زمانی که به‌درستی انجام شود، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، زیرا همیشه بازاری برای مصرف‌کنندگان صرفه‌جو وجود دارد، یا کسانی که کیف پول خود را برای پس‌انداز یا رهایی از بدهی محکم می‌کنند.

همچنین راهی مؤثر برای رشد عمیق‌تر در بازار یا شرایط رکود اقتصادی است، زیرا مشتریان محصولات ممتاز را به خاطر اصول اولیه کنار می‌گذارند.

اگرچه می‌تواند یک تجارت سخت باشد. رقابت می‌تواند بالا باشد و برای شکارچیان معامله که بیشتر به قیمت اهمیت می‌دهند تا محصول، احتمالاً زمانی که برند دیگری تخفیف ارائه می‌دهد، تغییر خواهند کرد.

درآمدها به‌شدت به حجم بالای فروش متکی خواهد بود - بنابراین مهم است که مراقب هزینه‌های تولید و تقاضای بازار خود باشید.

قیمت‌گذاری پویا

قیمت‌گذاری پویا یک سیستم قیمت‌گذاری سریع برای کمک به حداکثر رساندن سود است.

جایی است که یک کسب‌وکار بسته به اینکه به چه کسی، کجا و چه زمانی می‌فروشد، قیمت محصولات خود را تغییر می‌دهد.

حتی اگر قیمت‌گذاری پویا می‌تواند به نفع مشتریان باشد، آن‌ها اغلب این رویکرد را دوست ندارند.

شناخته شده است که باعث واکنش شدید خریدارانی می‌شود که متوجه می‌شوند یک سرویس یا کالا را با قیمت بالاتری نسبت به دیگران فروخته‌اند - حتی اگر خودشان قیمت بهتری نسبت به دیگران داشته باشند.

گفته می‌شود، به لطف فروش چندکاناله و هوش مصنوعی، این رویکرد به‌طور فزاینده‌ای برای مشاغل رایج شده است.

برای مثال کسب‌وکاری درزمینهٔ حمل‌ونقل با این شرایط را در نظر بگیرید.

مشتریانی که به‌طور منظم به این خدمات وابسته هستند، ممکن است برای سفر به منزل خود از ایستگاه قطار به کرایه پایین معینی عادت کنند، اما وقتی هوا بد است یا ساعت شلوغی فرامی‌رسد، سرویس خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد تا بر اساس تقاضا سرمایه‌گذاری کند.

همین رویکرد در صنعت مسافرت و مهمان‌نوازی در فصل اوج سفر یا در ورزش زمانی که یک بازی بزرگ پیش می‌آید استفاده می‌شود.

درحالی‌که این رویکرد می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، درک این نکته مهم است که جدای از ریسک‌های برند، می‌تواند منابع فشرده و پرهزینه باشد، که بخشی از دلیلی است که کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند از آن بهره ببرند درحالی‌که کسب‌وکارهای کوچک‌تر ممکن است با مشکل مواجه شوند.

هزینه هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و منابع موردنیاز باید قبل از اتخاذ این رویکرد به‌طور کامل در نظر گرفته شود.

بااین‌حال، شایان‌ذکر است که ابزارهایی که به کسب‌وکار محصولات کوچک و متوسط کمک می‌کنند تا با استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود پویاتر باشند، به‌راحتی در دسترس و مقرون به‌صرفه‌تر می‌شوند.

استراتژی‌های جدید قیمت‌گذاری محصول

استراتژی‌های جدید قیمت‌گذاری محصول

نحوه قیمت‌گذاری یک محصول بسته به‌جایی که در چرخه عمر آن قرار دارد متفاوت خواهد بود، اما درست کردن آن برای عرضه بسیار مهم است.

همان‌طور که در بالا بررسی کردیم، قیمت‌گذاری بیش‌ازحد بالا می‌تواند مشتریان را از کار بیندازد – مگر اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد یا کیفیت هوای آن را داشته باشد.

به همین ترتیب، قیمت‌گذاری بسیار پایین آن بدون نوع بازاریابی مناسب می‌تواند به خریداران بالقوه این ایده را بدهد که ارزش آن پایین است.

به همین دلیل است که باید تمام زمینههای زیر را بررسی کنید.

چرخیدن در بازار:

• چه محصولات مشابهی وجود دارد و عملکرد آن‌ها چگونه است؟ • چه چیزی باعث محبوبیت یا عدم محبوبیت آن‌ها می‌شود؟ • چه چیزی باعث می‌شود مشتریان مایل به پرداخت هزینه برای آن‌ها باشند؟ • و مهم‌تر از همه، چه چیزی محصول شمارا متفاوت می‌کند؟

مخاطبان خود را بشناسید:

• چرا آن‌ها در وهله اول محصولی مانند شما می‌خواهند؟ • چه ارزشی به زندگی آن‌ها می‌افزاید؟

دریابید که آن‌ها مایل به پرداخت هستند:

• برای درک آنچه مشتریان بالقوه معقول می‌بینند، گروه‌های تمرکز راه‌اندازی کنید.

داشتن یک ایده واضح از بازار هدف و اینکه محصول چه چیزی را نشان می‌دهد، مهم است.

هنگامی‌که این کار را انجام دادید، استراتژی قیمت‌گذاری را که به بهترین وجه مناسب است، تعیین کنید.

دیدگاه کاربران (0)