9 تکنیک ثابت‌شده بازاریابی ویروسی که هر بازاریاب موفقی از آن پیروی می‌کند!

9 تکنیک ثابت‌شده بازاریابی ویروسی که هر بازاریاب موفقی از آن پیروی می‌کند!

وقتی مردم به بازاریابی ویروسی فکر می‌کنند، فکر می‌کنند که این یک چیز تقریباً غیرممکن است، درست است؟ بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نیاز به صرف میلیون‌ها تومان پول و زمان زیادی برای ایجاد محتوای شگفت‌انگیز است و هنوز هم نیاز به شانس زیادی دارد. اما، امروز چند تکنیک بازاریابی ویروسی فوق‌العاده ساده را با شما به اشتراک می‌گذاریم که به شما کمک می‌کند ترافیک و فروش بیشتری را به دست آورید.

این تکنیک‌ها به زمان زیادی نیاز ندارند، با صرف مقادیر زیادی پول همراه نیستند و مطلقاً متکی به شانس نیستند.

اگر از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی آنلاین استفاده نمی‌کنید یا اصلاً با آن‌ها آشنایی ندارید، با از دست دادن میلیون‌ها بازدیدکننده بالقوه وب‌سایت یا وبلاگ خود، کسب‌وکار خود را در معرض ضرر قرار می‌دهید.

قبل از توضیح انواع تکنیک بازاریابی ویروسی، اجازه دهید توضیح دهیم که بازاریابی ویروسی چیست.

بازاریابی ویروسی چیست؟

من معتقدم همه ما این جمله را شنیده‌ایم که "ویروسی شد یا به‌اصطلاح وایرال شد".

اما به چه معنا است؟

بازاریابی ویروسی روشی برای ایجاد کلمات کلیدی یا روش بازاریابی است که در دنیای مدرن و همیشه متصل ما دچار جلب‌توجه شود و به‌یادماندنی باشد.

این روش بازاریابی از رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی، ویدیوها و سایر روش‌های دیگر برای انتشار اطلاعات در مورد یک مقاله، محصول یا خدمات به‌جای ایجاد یک آگهی تجاری و قرار دادن در رادیو یا تلویزیون استفاده می‌کند.

وقتی چیزی ویروسی یا به‌اصطلاح وایرال می‌شود، به‌طور گسترده و سریع از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.

با پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و یوتیوب، اشتراک‌گذاری ویدیوها، تصاویر و داستان‌ها با هزاران و حتی میلیون‌ها نفر در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

بازاریابی ویروسی به‌سادگی فرآیندی است که به دیگران اجازه می‌دهید بازاریابی شما را بدون اینکه خودشان متوجه شوند برای شما انجام دهند.

امیدواریم ایده بازاریابی ویروسی را دریافت کرده باشید و اکنون ما مستقیماً به تکنیک بازاریابی ویروسی می‌پردازیم.

آیا این تکنیک‌ها تاثیری در افزایش مشتریان و خرید آنها دارد؟

مطمئناً یکی از بهترین رویکردها برای اینکه بتوانیم مشتریان را افزایش دهیم تا در نهایت فروش بالاتر و سودآوری بیشتری برای کسب وکار داشته باشیم، این مدل بازاریابی است.

اما اینکه چگونه و به چه روش‌هایی باید این تأثیر را بهتر کنیم، باید مطلب تأثیر بازاریابی ویروسی بر خرید و افزایش مشتری را مطالعه کنید.

 

 

بهترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی آنلاین

بهترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی آنلاین

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 1: مخاطبان و کانال‌های مناسب را هدف قرار دهید

اولین قدم برای توسعه یک کمپین بازاریابی ویروسی این است که بفهمید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و مخاطبان هدف شما در کجا زندگی می‌کنند.

هیچ‌چیز به‌خودی‌خود ویروسی نمی‌شود، شما باید پیام مناسب را به افراد مناسب در زمان مناسب ارسال کنید. اگر می‌خواهید پیام شما با دیگران به اشتراک بگذارد، باید علاقه ایجاد کند.

کانال به همان اندازه مهم است که اگر در یک کانال اشتباه بازاریابی کنید، نمی‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. اگر نتوانید به مخاطبان هدف دست یابید، نمی‌توانید علاقه به خود را در مخاطبان خودتان افزایش دهید.

بگذارید یک مثال خاص در اینجا برای شما بیاورم:

اگر مخاطبان هدف شما زنان 18 تا 24 ساله، طبقه متوسط و مجرد هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که پینترست را در کانال بازاریابی خود بگنجانید تا در فضای مجازی منتشر شود.

زیرا، پین‌تر است یک شبکه بازاریابی است که 80 درصد زنان جوان در آن فعال هستند.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 2: ایجاد ویدیو

یکی دیگر از راه‌های عالی برای ویروسی شدن، ساختن یک ویدیو است. یک ویدیو می‌تواند بینندگان شما را درگیر محصول و تجربه شما کند.

اگر ویدیویی را در یوتیوب اضافه کنید، می‌توانید آن ویدیو را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. اگر آن را جالب و مفید بدانند، آن را نیز به اشتراک خواهند گذاشت.

درنهایت، ویدیو محبوب می‌شود، می‌تواند در سراسر اینترنت پخش شود.

علاوه بر این، اگر ویدیوی شما واقعاً جالب باشد، مردم ویدیوی شما را در وب‌سایت یا وبلاگ خود جاسازی می‌کنند.

درنتیجه، مردم نه‌تنها ویدیوی شما را از پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو تماشا می‌کنند، بلکه ویدیوی شما را از وب‌سایت‌های مختلف نیز می‌بینند. این امر باعث محبوبیت بیشتر آن خواهد شد.

نقش انگشت شست برای ویروسی کردن یک ویدیو این است که هر چه ویدیوی شما تکان‌دهنده، به‌یادماندنی یا خنده‌دار باشد، احتمال ویروسی شدن آن بیشتر می‌شود و با انگشت شست مردم آن را لایک می‌کنند.

چه کسی چیزی ارزشمند را به‌صورت رایگان دوست ندارد؟

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 3: محصول یا خدمات ارزشمند را به‌صورت رایگان ارائه دهید

چه کسی چیزی ارزشمند را به‌صورت رایگان دوست ندارد؟

فکر نمی‌کنم افراد زیادی را پیدا کنید که می‌گویند نمی‌خواهند چیز ارزشمندی را رایگان دریافت کنند.

به همین دلیل است که "رایگان" قدرتمندترین کلمه در واژگان یک بازاریاب است.

اکثر برنامه‌های بازاریابی ویروسی برای جلب‌توجه، محصول یا خدمات ارزشمندی را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.

قانون دوم بازاریابی وب ویلسون "قانون بخشش و فروش" است. (WILSON، 2012) به این معنی است که وقتی چیزی را تقدیم می‌کنید، چیزی را می‌فروشید.

با دادن چیزی ارزشمند ممکن است امروز یا فردا سودی نبرید، اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به‌زودی سود خواهید برد.

اما چگونه؟

در اینجا روند این است:

رایگان عموماً چشم بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. چشم پس از آن چیزهای مطلوب دیگری را که می‌فروشید می‌بیند و تمایل آن‌ها را برای خرید افزایش می‌دهد!

چشم فرصت‌های فروش، آدرس‌های ایمیل ارزشمند و درآمد تبلیغاتی را به ارمغان می‌آورد.

این بدان معناست که اگر می‌خواهید چیزی به دست آورید. ابتدا باید هزینه آن را پرداخت کنید.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 4: ایجاد جذابیت عاطفی

بازاریابی ویروسی نمی‌تواند تأثیر زیادی بگذارد مگر اینکه جذابیت عاطفی داشته باشد. بازاریابی ویروسی 100% در مورد احساسات است.

به همین دلیل است که این روش مؤثرترین تکنیک در بین تمام تکنیک‌های بازاریابی ویروسی است.

حال سؤال این است که چگونه می‌توانید یک احساس بسیار قوی ایجاد کنید؟

در اینجا برخی از نکاتی است که باید برای ایجاد احساسات رعایت کنید.

• شما باید چیزی خلق کنید که پر از عشق یا نفرت باشد • یا احمقانه باشد یا هوشمندانه • چیزی خلق کنید که مردم را خوشحال کند یا برعکس آن، به‌شدت آن‌ها را عصبانی کند

انگیزه احساسی هر کمپین ویروسی باید به‌اندازه کافی قوی باشد تا بتواند توجه مخاطب را جلب کند.

 

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 5: کاری پیش‌بینی‌نشده انجام دهید

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 5: کاری پیش‌بینی‌نشده انجام دهید

عنوان خودش توضیح می‌دهد.

اگر می‌خواهید مردم متوجه کمپین بازاریابی شما شوند، باید کاری غیرقابل‌پیش‌بینی انجام دهید، کاری متفاوت.

اگر می‌دانند کسی قبلاً این کار را انجام داده است، مردم به آن توجهی نمی‌کنند و آن را نمی‌بینند. مردم همیشه دوست دارند چیزهای جدیدی ببینند یا یاد بگیرند.

تلاش برای جذاب جلوه دادن آن را فراموش کنید، همه این کار را می‌کنند.

تلاش برای تبلیغ محصول یا خدمت خود را به‌عنوان عالی بودن فراموش کنید، دیگران نیز این کار را انجام می‌دهند.

اجازه دهید در اینجا مثالی بزنم، یک تبلیغ پیش‌بینی‌نشده یکی از مؤثرترین تبلیغات ویروسی است.

«یک خرس به مردی حمله کرد»

آیا انتظار این خبر می‌رفت؟

نه اصلاً!

کاری کنید که مردم انتظارش را نداشته باشند، به‌طور مثال مردم انتظار ندارند در یک ویدیو برای تبلیغات فروش یک محصول یک خرس به آدمی حمله کند.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 6: کلیدی برای اشتراک‌گذاری و دانلود را فعال کنید

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 6: کلیدی برای اشتراک‌گذاری و دانلود را فعال کنید

پرستاران در فصل آنفولانزا توصیه می‌کنند از افرادی که سرفه می‌کنند دوری کنید، به چشم‌ها، دهان یا بینی خود دست نزنید و دست‌های خود را اغلب بشویید زیرا ویروس‌ها تنها زمانی منتقل می‌شوند که به‌راحتی پخش شود.

به‌طور مشابه، اگر پیام یا محتوای شما به‌راحتی قابل اشتراک‌گذاری یا دانلود باشد، به همان سرعتی که ویروس پخش می‌کند، پخش می‌شود. این بدان معناست که شما باید به افراد اجازه دهید:

• مطالب یا پیام خود را به‌راحتی به اشتراک بگذارند • به مردم اجازه دهید تا به‌راحتی آن را در سایت‌های خود به اشتراک بگذارند • مطالب را دانلود کنند • علاوه بر این، ازنقطه‌نظر بازاریابی، باید پیام خود را ساده کنید تا مردم بتوانند به‌راحتی بفهمند که چه چیزی مردم را تشویق می‌کند تا با دیگران به اشتراک بگذارند. هر کاری که برای آسان کردن آن انجام می‌دهید، کمپین شما را بهبود می‌بخشد.

 

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 7: روی بازاریابی سنتی تمرکز نکنید

در بازاریابی سنتی همه‌چیز در مورد تبلیغ محصول یا خدمات شما، ارائه بینش‌هایی است که چقدر خوب است، چگونه به شما کمک می‌کند و احتمالاً با استفاده از ستاره‌های سینما یا سوپرمدل‌ها.

اما آیا فکر می‌کنید مردم به شما یا محصول شما اهمیت می‌دهند؟

نه اصلاً!

مردم همیشه انتظار یک چیز خوب با داستان جالب را دارند.

بگذارید یک مثال واقعی در اینجا برای شما بیاورم:

زمانی که سونی تبلیغ تلویزیونی براویا خود را ساخت، این محصول حتی در سراسر تبلیغات دیده نشد اما بااین‌حال همه آن را به خاطر دارند.

بنابراین، به‌جای تمرکز بر خود محصول یا خدمات و شرکتتان، منحصراً بر روی خلق یک داستان خوب و جالب تمرکز کنید.

  تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 8: گسترش اجتماعی

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 8: گسترش اجتماعی

گسترش اجتماعی یکی دیگر از تکنیک‌های مؤثر بازاریابی ویروسی است. وقتی افراد با نفوذ در صنعت شما محصول یا خدمات شما را توصیه می‌کنند یا محتوای شما را در مقابل افراد هدف قرار می‌دهند، برای شما آسان‌تر است که به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.

با تأثیرگذاران در صنعت خود تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها علاقه‌مند هستند محصول یا خدمات شما را امتحان کنند یا محتوای شما را ببینند، اما مستقیماً از آن‌ها نخواهید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

زیرا آن‌ها معمولاً در صورت اینکه مفید باشد، محصول شما را تبلیغ می‌کنند. این برای مخاطبین شما مفید است.

نکته مهم این است که یک محتوای بسیار منحصربه‌فرد ارائه دهید که بتواند واقعاً برای فالوورها یا خوانندگان شما مفید باشد و از آن جنبه برای به اشتراک گذاشتن محتوای شما استفاده کند.

بنابراین در مورد آن فکر کنید، اگر کارشناسان صنعت مقاله شما را به اشتراک گذاشتند یا محصول یا خدمات شما را توصیه کردند، دیگران نیز آن را به اشتراک خواهند گذاشت.

 

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره 9: تقویت

یک پیام ویروسی یک‌بارمصرف می‌تواند به‌سرعت فراموش شود.

مردم به‌تازگی کمپین شما را دیده‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند جالب و غیرقابل‌پیش‌بینی بود، احساسات آن‌ها به سطح بالایی رسیده است و شما توجه کامل آن‌ها را جلب می‌کنید.

ممکن است فکر کنید کار شما تمام شده است.

اگر این‌طور فکر می‌کنید، ممکن است ایده خوبی نباشد همان‌طور که در ابتدا گفتم یک پیام ویروسی را می‌توان به‌سرعت فراموش کرد.

حالا چه خواهید کرد؟

همان‌طور که در حال حاضر توجه مردم را جلب کرده‌اید، اکنون باید اقدام کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که به آن‌ها توجه بیشتر بدهید.

ما کمپین تبلیغاتی یک بیمه را به‌عنوان‌مثال در نظر خواهیم گرفت. به بیمه و تبلیغات طولانی‌مدت آن‌ها با سخنگوی آن‌ها فکر کنید.

ممکن است افراد در اولین باری که آگهی بیمه را دیدند به بیمه نیاز نداشته باشند. اما، پس از دیدن نسخه‌های کمی از یک پیام، افراد در صورت نیاز به بیمه، نام پیشرونده را به خاطر خواهند آورد.

بنابراین داشتن یک سری پیام‌های ویروسی باعث تقویت اثربخشی کمپین شما می‌شود و زمانی که مردم یا مخاطبین شما نام شما به گوششان بخورد، پیام شما را به یاد خواهند آورد.

به‌طور خلاصه، تکنیک‌های بازاریابی ویروسی همیشه در حال تغییر هستند، زیرا همه‌چیز با روندها ارتباط دارد.

با اجرای 9 تکنیک بازاریابی ویروسی اثبات‌شده بالا می‌توانید کمپین بازاریابی یا محتوای خود را ویروسی یا وایرال کنید.

  دوره «مسری، نکات طلایی بازاریابی ویروسی»

دوره «مسری، نکات طلایی بازاریابی ویروسی»

همهٔ ما روی ایده‌هایی کار می‌کنیم که امیدواریم محبوب‌تر بشوند. ممکن است روی یک محصول کارکنید، یک‌چیز جدید؛ یا امیدوار باشید فروش یک محصول قدیمی را افزایش بدهید.

ممکن است امیدوار باشید رفتار مردم را تغییر بدهید تا وادارشان کنید کاری را به شکلی متفاوت انجام بدهند یا ذهنیت خودشان نسبت به تمام دنیا را عوض کنند یا بخواهید برای یک خیریه پول جمع کنید و یا کاری کنید نسبت به طبیعت مسئولیت‌پذیرتر رفتار کنند.

ولی برای اینکه کاری بکنید که این ایده‌ها موفق یا مُد بشوند باید فراتر از شما رشد کنند و گسترش پیدا کنند. این کافی نیست که فقط شما یک ایده را دوست داشته باشید، دیگران هم باید آن را دوست داشته باشند.

جونا برگر استاد دانشگاه وارتون و نویسندهٔ کتاب پرفروش سرایت راهکارهای بازاریابی ویروسی، در این دوره با شما علم پنهان پشت انتقال اجتماعی را در میان می‌گذارد.

توضیح می‌دهد که چرا همهٔ اطلاعات از داستان‌ها و شایعات آنلاین تا محتوای آنلاین مثل تبلیغات و ویدیوها فراگیر می‌شوند و شما چطور می‌توانید از این ایده‌ها استفاده کنید تا داستان‌ها و پیام‌های خودتان را به گوش عدهٔ بیشتری برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این دوره فوق‌العاده اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه کاربران (0)