تماس با ما
18:00 - 09:00
۹ روش اثبات‌شده بازاریابی ویروسی در فضای آنلاین
۱۳۹۹-۱۱-۲۶ 0

وقتی مردم در مورد بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) فکر می‌کنند، تصور می‌کنند این چیزی تقریباً غیرممکن است، درست است؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تولید محتوای شگفت‌انگیز به پول و زمان زیادی نیاز دارد و از طرفی موفقیت زیادی نیز به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم برخی از تکنیک‌های فوق‌العاده ساده بازاریابی ویروسی را با شما در میان بگذاریم که به شما کمک می‌کند تا بازدید و فروش بیشتری داشته باشید.

این تکنیک‌ها به زمان زیادی احتیاج ندارند، به‌صرف هزینه‌های هنگفت نیاز ندارند و کاملاً به شانس اعتماد نمی‌کنند.

اگر از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی آنلاین استفاده نمی‌کنید یا به‌هیچ‌وجه با آن‌ها آشنا نیستید، با از دست دادن میلیون‌ها بازدیدکننده بالقوه از وب‌سایت یا وبلاگ خود، تجارت خود را در معرض آسیب قرار می‌دهید.

قبل از اینکه تکنیک‌های بازاریابی ویروسی را توضیح دهیم، بهتر هست در مورد آن کمی تعریف کنیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

همه ما جمله “ویروسی شد” را شنیده‌ایم. اما به چه معنا است؟

نوعی بازاریابی است که قادر است علاقه و فروش بالقوه یک برند یا محصول را از طریق پیام‌هایی ویروس مانند و به‌عبارت‌دیگر سریع و از فردی به فرد دیگر ایجاد کند.

ایده این است که خود کاربران هستند که محتوا را به اشتراک می‌گذارند.

این روش بازاریابی به‌جای ایجاد تبلیغات تجاری و اجرای رادیو یا تلویزیون، از رسانه‌های اجتماعی، پیام کوتاه، فیلم‌ها و سایر روش‌های فردی برای انتشار اطلاعات مربوط به یک مقاله، محصول یا خدمات استفاده می‌کند.

وقتی چیزی ویروسی می‌شود، به‌سرعت و از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد.

با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و یوتیوب، اینستاگرام، به اشتراک‌گذاری فیلم‌ها، تصاویر و داستان‌ها با هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر در عرض چند دقیقه اتفاق می‌افتد.

بازاریابی ویروسی به‌سادگی فرایندی است که به افراد دیگر اجازه می‌دهد بازاریابی شمارا بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند برای شما انجام دهند.

امیدواریم ایده بازاریابی ویروسی را درک کرده باشید.

بهترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی آنلاین

 

مخاطبان و کانال‌های مناسب را هدف قرار دهید

۱- مخاطبان و کانال‌های مناسب را هدف قرار دهید

اولین قدم برای توسعه یک کمپین بازاریابی ویروسی آنلاین این است که بفهمید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و مخاطبان شما در کجای اینترنت زندگی می‌کنند.

هیچ‌چیز به‌خودی‌خود ویروسی نمی‌شود، شما باید پیام مناسب را به افراد مناسب ارسال کنید.

اگر می‌خواهید پیام شمارا با دیگران به اشتراک بگذارند، پیام شما باید ایجاد علاقه کند.

کانال به همان اندازه مهم است زیرا اگر در یک کانال اشتباه بازاریابی کنید، نمی‌توانید به مخاطب موردنظر خود برسید.

اگر نمی‌توانید به مخاطب موردنظر خود برسید، در این صورت نمی‌توانید علاقه را افزایش دهید.

بگذارید یک مثال خاص برای شما بزنیم

اگر مخاطبان شما زنان ۱۸ تا ۲۴ سال، از طبقه متوسط و مجرد هستند، بهتر است Pinterest را کانال بازاریابی خود قرار دهید، تا پیام شما ویروسی شود.

زیرا Pinterest یک شبکه بازاریابی است که ۸۰٪ زنان جوان در آنجا فعالیت می‌کنند.

۲- فیلم بسازید

یک‌راه عالی دیگر برای ویروسی شدن پیام شما، ساخت فیلم است. ویدئو می‌تواند بینندگان شمارا درگیر محصول و تجربه شما کند.

اگر ویدئو بگیرید و آن را در یوتیوب یا اینستاگرام با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر آن‌ها آن را جالب و مفید بدانند، آن را نیز به اشتراک می‌گذارند. درنهایت ویدئو محبوب شده و می‌تواند در سراسر اینترنت گسترش یابد.

همچنین، اگر فیلم شما واقعاً جالب باشد، مردم آن را در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های خود قرار می‌دهند.

درنتیجه، مردم نه‌تنها ویدیوی شمارا از پلتفرم‌های اشتراک ویدیو مشاهده می‌کنند، بلکه آن را از طریق وب‌سایت‌های مختلف نیز مشاهده می‌کنند.

این باعث محبوبیت بیشتر آن خواهد شد.

هنر فیلم‌سازی شما در ایجاد ویدئو ویروسی، هرچقدر تکان‌دهنده، به‌یادماندنی یا سرگرم‌کننده باشد، احتمال ویروسی شدن آن بیشتر است.

 

حتماً بخوانید!  10 دلیل واضح برای نیاز شما به بازاریابی دیجیتال

محصول یا خدمات ارزشمند را به‌صورت رایگان ارائه دهید

۳- محصول یا خدمات ارزشمند را به‌صورت رایگان ارائه دهید

چه کسی دوست ندارد چیز ارزشمندی را به‌صورت رایگان دریافت کند؟ به همین دلیل است که “رایگان” قدرتمندترین کلمه در فرهنگ لغت بازرگان است.

بیشتر برنامه‌های بازاریابی ویروسی برای جلب‌توجه، محصول یا خدمات ارزشمندی را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.

قانون دوم ویلسون در مورد بازاریابی وب، قانون بخشیدن و فروش است. (ویلسون، ۲۰۱۲) این بدان معناست که هرگاه چیزی را ببخشید، چیزی را می‌فروشید.

با دادن چیزی ارزشمند، ممکن است امروز یا فردا برنده نشوید، اما اگر موفق شوید مردم را به خود علاقه‌مند کنید، به‌زودی موفق خواهید شد.

اما چگونه؟ این روند است

محصولات و خدمات رایگان به‌طورکلی، کره چشم بازدیدکننده را به خود جلب می‌کند.

کره چشم سپس چیزهای مطلوب دیگری را که می‌فروشید مشاهده کرده و تمایل آن‌ها به خرید را افزایش می‌دهد!

کره چشم فرصت‌های فروش، آدرس‌های ایمیل ارزشمند و درآمد تبلیغاتی را به همراه دارد.

این بدان معنی است که اگر می‌خواهید چیزی را به دست آورید؛ ابتدا باید هزینه آن را پرداخت کنید.

۴- جذابیت احساسی ایجاد کنید

بازاریابی ویروسی نمی‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، مگر اینکه ازنظر احساسی جذاب باشد.

بازاریابی ویروسی ۱۰۰٪ برای احساسات است. به همین دلیل مؤثرترین تکنیک در بین تمام تکنیک‌های بازاریابی است.

حال سؤال این است که چگونه می‌توانید احساسات بسیار شدیدی ایجاد کنید؟

در اینجا نکاتی آورده شده است که باید برای ایجاد احساسات آن‌ها را دنبال کنید.

• شما باید چیزی را ایجاد کنید که مملو از عشق یا نفرت باشد

• یا احمق باشید یا نابغه باشید

• چیزی ایجاد کنید که مردم را خوشحال یا دیوانه‌وار عصبانی کند

انگیزه احساسی هر فعالیت ویروسی باید به‌اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در جلب‌توجه موفق شود.

 

حتماً بخوانید!  14 روش عالی استفاده از استوری اینستاگرام برای کسب‌وکار

کاری پیش‌بینی‌نشده انجام دهید

۵- کاری پیش‌بینی‌نشده انجام دهید

عنوان کاملاً واضح است. اگر می‌خواهید مردم متوجه کمپین بازاریابی شما شوند، باید کاری غیرمنتظره انجام دهید، کاری متفاوت.

اگر مردم بدانند کسی قبلاً چنین کاری را انجام داده است، به خود زحمت نمی‌دهند که نگاه کنند.

مردم همیشه می‌خواهند چیزهای جدید ببینند یا یاد بگیرند.

تلاش برای داشتن ظاهری زیبا را فراموش کنید. همه این کار را می‌کنند.

تلاش برای ارتقا محصول و خدمات خود را فقط با عالی بودن فراموش کنید، دیگران این کار را می‌کنند.

بگذارید در اینجا مثالی بزنیم، تبلیغات ناخواسته یکی از مؤثرترین تبلیغات ویروسی است.

یک خرس توسط مردی موردحمله قرار می‌گیرد. آیا انتظار می‌رود؟ نه اصلاً

۶- اشتراک‌گذاری، آپلود و بارگیری را فعال کنید

توصیه‌های برای پرستاران در فصل آنفولانزا، از افرادی که سرفه می‌کنند دورباشید، چشم‌ها، دهان یا بینی خود را لمس نکنید و دستان خود را غالباً بشویید.

زیرا ویروس‌ها فقط در مواردی منتقل می‌شوند که انتقال آن‌ها آسان باشد.

به همین ترتیب، اگر پیام یا محتوای شما به‌راحتی به اشتراک گذاشته شود و قابل بارگیری باشد، به همان سرعت ویروس پخش می‌شود.

این بدان معنی است که شما باید به افراد اجازه دهید:

مطالب یا پیام شمارا به‌راحتی به اشتراک بگذارند

به افراد اجازه می‌دهید تا به‌راحتی آن را در سایت‌های خود قرار دهند

به افراد اجازه می‌دهید تا مطالب را دانلود یا بارگیری کنند.

همچنین، ازنظر بازاریابی، باید پیام خود را ساده کنید تا مردم به‌راحتی درک کنند که چه چیزی مردم را ترغیب می‌کند، با دیگران به اشتراک بگذارند.

هر کاری که برای سهولت کار انجام دهید، فعالیت شمارا بهبود می‌بخشد.

 

روی بازاریابی سنتی تمرکز نکنید

۷- روی بازاریابی سنتی تمرکز نکنید

بازاریابی سنتی عبارت است از ارتقا محصول یا خدمات شما، ارائه بینش به مخاطبان درباره میزان خوب بودن محصول و خدمات، کمک به شما و احتمالاً استفاده از ستاره‌های فیلم یا سوپر مدل‌ها است.

اما فکر می‌کنید مردم به شما یا محصول شما اهمیت می‌دهند؟ نه اصلاً

مردم همیشه انتظار یک داستان جالب یا یک اتفاق خوب رادارند.

یک مثال واقعی: وقتی سونی تبلیغات تلویزیونی Bravia TV خود را انجام داد، این محصول حتی در سراسر تبلیغات دیده نمی‌شد، اما بااین‌حال همه آن را به خاطر می‌آورند.

بنابراین، به‌جای تمرکز بر خود، محصول یا خدمات و شرکت خود، منحصراً در خلق یک داستان خوب و جالب تمرکز کنید.

۸- برقراری ارتباط اجتماعی

اطلاع‌رسانی اجتماعی یکی دیگر از روش‌های مؤثر بازاریابی ویروسی است.

برای شما آسان‌تر است وقتی افراد بانفوذ (اینفلوئنسرها) در صنعت شما محصول یا خدمات شمارا توصیه می‌کنند یا محتوای خود را در مقابل افراد هدف قرار می‌دهند، درنتیجه شما به افراد بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.

با تأثیرگذاران در صنعت خود تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها تمایل دارند محصول یا خدمات شمارا امتحان کنند یا محتوای شمارا ببینند.

اما از آن‌ها نخواهید که مستقیماً محتوای شمارا به اشتراک بگذارند، زیرا آن‌ها در صورت مفید دانستن آن را توزیع می‌کنند.

نکته مهم ارائه محتوای بسیار منحصربه‌فرد است که واقعاً می‌تواند به نفع پیروان یا خوانندگان آن‌ها باشد.

از این جنبه استفاده کنید تا آن‌ها محتوای شمارا به اشتراک بگذارند.

بنابراین به این فکر کنید، اگر متخصصان صنعت مقاله شمارا به اشتراک گذاشتند یا محصول یا خدمات شمارا توصیه کردند، دیگران آن را به اشتراک می‌گذارند.

 

حتماً بخوانید!  9 تاکتیک هوشمند رسانه‌های اجتماعی که امروز به آن‌ها نیاز دارید

تقویت کردن بازاریابی ویروسی

۹- تقویت کردن بازاریابی ویروسی

پیام ویروسی یک‌بارمصرف را می‌توان به‌سرعت فراموش کرد. مردم کمپین شمارا دیدند.

آن‌ها فکر می‌کنند جالب، غیرقابل‌پیش‌بینی بود، احساسات آن‌ها به سطح بالایی رسیده است.

شما توجه کامل آن‌ها را جلب می‌کنید. شاید فکر می‌کنید کار شما تمام‌شده است.

اگر چنین فکر می‌کنید، بازاریابی ویروسی ایده خوبی نیست، پیام ویروسی یک‌بارمصرف به‌سرعت فراموش می‌شود.

الآن می‌خواهید چه‌کار کنید؟ ازآنجاکه قبلاً توجه مردم را به خود جلب کرده‌اید، باید اکنون اقدام کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که به آن‌ها پیام‌های بیشتری بدهید. داشتن یک سری پیام‌های ویروسی باعث افزایش اثربخشی کمپین شما می‌شود.

به‌طور خلاصه، تکنیک‌های بازاریابی ویروسی همیشه در حال تغییر هستند، زیرا آن‌ها با روندها در ارتباط هستند.

شما با استفاده از ۹ روش اثبات‌شده بازاریابی ویروسی آنلاین فوق، می‌توانید کمپین یا محتوای بازاریابی خود را ویروسی کنید.

اگر شما تکنیک‌های بازاریابی ویروسی مخصوص به خود را دارید، لطفاً در نظرات زیر به اشتراک بگذارید

پیام بگذارید

آرشیو