الگوی ۶ مرحله‌ای برای ارائه یک جلسه مربیگری زندگی شگفت‌انگیز
۱۴۰۰-۱۲-۰۳ 0

مربیگری زندگی شغلی است که نه‌تنها به فرد کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را بسازد، بلکه به دیگران کمک می‌کند تا بر بزرگ‌ترین چالش‌های خود غلبه کنند و تغییرات مثبت پایداری در زندگی خود ایجاد کنند.

بنابراین باید به افرادی که این حرفه را برمی‌گزینند تبریک گفت.

برای فردی که در مربیگری زندگی تازه‌کار است، اجرای اولین جلسه مربیگری زندگی با مشتری می‌تواند کمی ترسناک باشد.

او می‌داند که چگونه به مردم کمک کند، اما ساختار آن در یک جلسه به‌کلی چیز دیگری است.

در اینجا همه چیزهایی آمده است که باید در مورد برنامه‌ریزی، ساختار و اجرای جلسات مربیگری زندگی دانست تا بتوان تأثیر مثبتی بر مشتریان ایجاد کرد.

 

چگونه می‌توان جلسه مربیگری زندگی را ساختار داد؟

قبل از تصمیم‌گیری در مورد چگونگی یک جلسه کوچینگ زندگی، باید هدف این جلسه را مشخص کرد.

به‌عنوان‌مثال، آیا این جلسه مربیگری یک تماس مستقل با مشتری است که مربی زندگی را فقط برای یک جلسه رزرو کرده است؛

یا این جلسه خاص بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر یا یک برنامه کوچینگ است که برای کار در جهت یک هدف یا نتیجه بزرگ‌تر طراحی‌شده است؟

اگر این مورد دوم است، باید جلسه را با تصویر بزرگ‌تر در ذهن ساختار داد.

هر جلسه در یک برنامهٔ مشخص باید مراجعه‌کننده را یک قدم به دستیابی به نتیجه موردنظر نزدیکتر کند.

از طرف دیگر، هدف از یک جلسه مربیگری زندگی مستقل آن است که در مدت‌زمان کوتاه‌تری به نتیجه کمتری دست یابد.

در هر دو مورد، قبل از اینکه بتوان آن‌ها را از هم جدا کرد، ابتدا باید نتیجه دلخواه این جلسهٔ فردی را تعیین کرد و این موضوع را از قبل با مراجعه‌کننده در میان گذاشت تا بتوان درک کرد که هدف آن‌ها از این جلسه چیست و می‌خواهند در این جلسه به چه چیزی دست پیدا کنند.

وقتی جلسه مربیگری شروع می‌شود، از آن‌ها خواسته می‌شود که عمیق‌تر در این مورد فکر کنند.

 

ایجاد ارتباط در جلسه مربیگری زندگی

۱- ایجاد ارتباط

اولین قدم در هر جلسه‌ای باید ایجاد رابطه باشد؛ نحوه انجام این کار به میزان شناخت مشتری بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، آیا این اولین بار است که او توسط فرد مربیگری می‌شود؟ یا این یکی از چندین جلسه‌ای است که قبلاً با این مشتری داشته است؟

اگر کوچ قبلاً این مشتری را به‌خوبی می‌شناسد، می‌تواند با مراجعه به جلسات گذشتهٔ فرد از او بپرسد که پس از پایان جلسه قبلی چه احساسی داشته است، و به‌این‌ترتیب جلسه را آغاز کند؛

اما اگر این اولین جلسه با این مشتری است، برای شروع باید به‌نوعی متفاوت ارتباط برقرار کرد.

کوچ می‌تواند با تشکر از آن‌ها برای اعتمادشان به او شروع کند و به آن‌ها اطمینان دهید که هر دو باهم کار خواهند کرد تا به‌جایی که می‌خواهند برسند.

 

۲- ۵ تا ۱۰ دقیقه اول

هنگامی‌که مرحله ارتباط کامل شد، باید مشتری را در قبال نتایج جلسه مربیگری زندگی پاسخگو نگه داشت .

بله، مربی زندگی مسئول راهنمایی مراجع به‌جایی است که می‌خواهد به آن برسد.

اما درنهایت، او نمی‌تواند تغییرات را برای مشتری خود ایجاد کند. فرد مراجعه‌کننده باید در قبال جلسات خود مسئولیت‌پذیر باشد.

اگر کوچ اولین باری است که جلسه‌ای را با مراجع خود دارد، ممکن است کاری نتواند برای پاسخگویی آن‌ها انجام دهد، زیرا قبلاً هرگز با هم کار نکرده‌اند؛

بلکه فرصتی است برای آن‌ها تا کوچ را بشناسند و بفهمند برنامه مربیگری او چگونه است و ببینند آیا او برای کمک به آن‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای که به دنبال آن هستند مناسب هست یا خیر.

اما اگر درگذشته اخیر یک جلسه مربیگری زندگی داشته‌اند، لازم است که کوچ هر اقدامی را که از آن‌ها خواسته‌شده را پیگیری کند.

آیا مراجعه‌کننده شروع به اقدام کرده است یا خیر؛ و اگر اقدام نکرده است مشکل او کجا بوده است؟

برای کمک به مسئولیت‌پذیری مراجع می‌توان سؤالات زیر را از او پرسید:

• هفته/ماه گذشته [مرحله اقدام] چگونه پیش رفت؟

• آیا با هیچ مانعی برخورد کرده است؟

• چه چیزی برای او قابل انجام بوده و چه چیزی قابل انجام نبوده است؟

• آیا در حال حاضر جایی هست که دیگر برایش مشکل شده است؟

• از این مراحل اقدام چه آموخته است؟

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه را روی این مرحله صرف می‌شود و اگر جلسات کوچینگ زندگی بیش از یک ساعت طول می‌کشد، زمان بیشتری را صرف این مرحله می‌شود.

۳- شناسایی موضوع جلسه

در مرحله بعد، کوچ و مراجع باید بدانند که در آن روز به چه چیزی می‌خواهند برسند.

البته، این به نوع مربیگری فرد بستگی دارد و موضوع این جلسه ممکن است از قبل مشخص شده باشد.

درهرصورت، باید موضوع موردنظر را با مراجع روشن کرد.

به‌عنوان‌مثال، آیا مشتری شما می‌داند که این مشکل خاص از کجا آمده است؟

چرا این موضوع مانع از حرکت او به‌جایی می‌شود که می‌خواهد برود؟

علاوه بر روشن کردن مسائل، باید اهداف جلسه را نیز مشخص شود.

نمی‌توان تک‌تک چالش‌های مشتری را در یک جلسه حل کرد، بنابراین لازم است که انتظارات معقولی برای بازه زمانی تعیین شوند.

 

تنظیم مجدد چالش‌های مراجع

۴- تنظیم مجدد چالش‌های مراجع

هنگامی‌که مربی متوجه شد که با چه چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند و چه اهدافی برای آن جلسهٔ مربیگری دارد، نیاز است که زمان گذاشته تا این موضوع را با مراجع خود دوباره مطرح کند وبه مشتری خود کمک کند تا مسئلهٔ خود را از منظری متفاوت ببیند تا هر دو بتوانند راهی برای برخورد مؤثر با آن پیدا کنند.

این دیدگاه جایگزین یکی از باارزش‌ترین ابزارهایی است که یک مربی زندگی می‌تواند در اختیار مشتریان خود قرار دهد، زیرا تجربیات زندگی و تجربه مربیگری کوچ می‌تواند دیدگاه منحصربه‌فردی را برای فرد مراجع ارائه دهد و به او کمک کند تا از دیدگاه دیگری به مسئله نگاه کند.

 

۵- راهنمایی مراجع از طریق استراتژی‌های مرتبط

کوچ می‌تواند بر اساس آنچه از مشتری خود کشف کرده است، برخی از استراتژی‌ها را برای کمک به او در مقابله با چالش‌های خود تجزیه کند.

این مهم است که ابتدا در مرحلهٔ قبل با مراجع خود همکاری کند، تا قبل از ارائه استراتژی به او مشکل را با هم بررسی کنند.

هرچه مراجعه کننده بتواند به تنهایی دیدگاه‌های جدیدی را ارائه دهد، در آینده در برخورد مستقل با مسائل بهتر خواهد بود.

همواره باید به یاد داشت که هدف آن است که مراجعان توانمند شوند، نه اینکه برای همیشه دست آن‌ها را گرفته شود.

با این اوصاف، آن‌ها همچنان به برخی استراتژی‌ها برای غلبه بر آنچه مانع آن‌ها می‌شود؛ نیاز دارند.

 

۶- ارائهٔ یک برنامه عملیاتی

کوچ باید با همکاری مراجع خود، یک برنامه اقدام بسازید که مراجع برای جلسات آینده آن‌ها را انجام دهد.

جلسهٔ بعد می‌تواند تا یک هفته یا یک ماه دیگر باشد، یا اگر آن‌ها قصد رزرو یک جلسه دیگر را ندارند، می‌تواند برای چند ماه آینده باشد.

برای ایجاد این برنامه اقدام کوچ باید با مراجع همکاری کند .

هدف یک مربی زندگی باید این باشد که مراجع مسئولیت اقدام خود را بر عهده بگیرد، بنابراین لازم است که مراجع با برنامه همراه باشد تا بتواند بر اساس آن عمل کند.

ساختاربندی جلسات مربیگری زندگی

ازآنجاکه کوچینگ زندگی یک خدمات شخصی است، ممکن است در طول یک جلسه هر از چند گاهی از مسیر منحرف شد .

ساختن یک جلسه مربیگری زندگی و برنامه‌ریزی دقیقه‌به‌دقیقهٔ آن دشوار است، بنابراین باید فضایی برای تعامل و بهبود وجود داشته باشد، اما همچنان مهم است که در مسیر باقی ماند.

گاهی برخی از مربیان برای آنکه از مسیر درست خارج نشوند؛ ساختار مشخصی برای جلسهٔ خود در نظر می‌گیرند و نمونهٔ چاپ‌شدهٔ آن را به مراجعان خود ارائه می‌دهند.

 

 

آماده شدن برای جلسهٔ مربیگری زندگی

آماده شدن برای جلسهٔ مربیگری زندگی

قبل از جلسه کوچینگ ، باید مدتی برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی وقت گذاشته شود تا کوچ بتواند بهترین نتیجه را برای مشتری خود انتظار داشته باشد.

اگر این یک جلسه ابتدایی آموزش زندگی است، می‌توان قبل از جلسه یک فرم پذیرش برای مشتری خود ارسال کرد تا بتواند به برخی از سؤالات اولیه پاسخ دهد.

لازم است برای مراجع روشن شود که آن‌ها باید قبل از زمان مشخصی به سؤالات پاسخ دهند.

به‌عنوان‌مثال، اگر حداقل ۲۴ ساعت برای بررسی پاسخ‌های آن‌ها نیاز است، باید به آن‌ها اطلاع داد که باید فرم را ۲۴ ساعت قبل از جلسه خود ارسال کنند.

برخی از سؤالاتی که می‌توان در این فرم قرارداد عبارت‌اند از:

• کمی در مورد وضعیت فعلی خود بگوید.

• از وضعیت موجود چه احساسی در او به وجود می‌آمده است؟

• چه مدتی است؟

• موفقیت از نظر او چگونه است؟

• چه چیزی در حال حاضر برای او شما خوب کار می‌کند، و چه چیزی کار نمی‌کند؟

• چه چیزی را قبلاً امتحان کرده است و پیشرفتش چگونه بوده است؟

• فکر می‌کند چه چیزی او را از دستیابی به [نتیجه] باز می‌دارد؟

• اگر بتواند بر چالش‌هایی که ذکر کرده است غلبه کند و به [نتیجه] برسد، چه تفاوتی برای او حاصل می‌شود؟

اگر این اولین بار نیست که مراجع نزد کوچ آمده است تا او را مربیگری کند، کوچ باید یادداشت‌های گذشته خود را از جلسات قبلی مرور کند تا آنچه را قبلاً روی آن کار کرده‌اند را به خاطر بسپارد.

علاوه بر این، اگر این جلسه بخشی از یک قرارداد یا برنامهٔ مشخص است ، به طرح کلی برنامه خود نگاهی بیندازید تا هدف جلسه آینده را به خاطر بسپارد.

این به کوچ کمک می‌کند تا استراتژی‌ها و برنامه‌های عملی را که به جلسه می‌آورد را برنامه‌ریزی کند.

بااین‌حال، اگر این اولین و تنها تماس او با مراجع باشد (به این معنی که بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر نباشد) نمی‌تواند جلسه را با جزئیات زیاد برنامه‌ریزی کند، بلکه در طول این تماس با مشتری آشنا می‌شود و ازآنجا برنامه‌ریزی می‌کند.

فقط باید مطمئن شد که برای این نوع مشتری یک فرم پذیرش نیز ارسال شده است تا چیزی برای کار داشته باشند!

 

اقدامات موردنیاز بعد از جلسهٔ کوچینگ زندگی

اقدامات موردنیاز بعد از جلسهٔ کوچینگ زندگی

کوچ می‌تواند یکی از شگفت‌انگیزترین جلسه مربیگری زندگی را برای مشتری خود رهبری کند، اما اگر مشتری بعدازآن اقدامی انجام ندهد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

مطمئناً، آن‌ها باید در مقابل اقدامات خود مسئولیت‌پذیر باشند، اما وظیفه یک مربی این است که هر کاری که می‌تواند برای کمک به مراجع انجام دهد تا آن‌ها شروع به انجام اقدامات کنند.

پس از اتمام جلسهٔ کوچینگ ، بهتر است که کوچ یادداشت‌های خود را مرور کند و از خود سؤالات زیر را بپرسد:

• مراجع از این جلسه چه چیزی یاد گرفته است که از قبل نمی‌دانسته است؟

• مشتری او قبل از جلسه بعدی با چه موانع احتمالی مواجه می‌شود ؟

• چه‌کاری می‌تواند انجام دهد تا به آن‌ها کمک کند که بر این موانع غلبه کنند؟

در مرحله بعد، یک ایمیل تکمیلی بنویسد که شامل مراحل اقدامی است که او و مراجع روی آن توافق کرده‌اند، و همچنین هر توصیه یا استراتژی دیگری که ممکن است از طوفان فکری بالا داشته باشد.

در این ایمیل بعدی، به آن‌ها بگوید که اگر در بین جلسات با چالشی برخورد کردند، چه‌کاری می‌توانند انجام دهند.

البته این بستگی به توافق کوچ با آن‌ها دارد. برخی از مربیان پشتیبانی با ایمیل را به‌خصوص برای قراردادهای پیشرفته ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توان به مراجعان یادآور شد که اگر چنین است، چگونه می‌توانند در صورت نیاز با او در تماس باشند.

یا اگر این نوع پشتیبانی را در بین جلسات ارائه نمی‌شود، می‌توان به آن‌ها این امکان را داد که در صورت نیاز جلسه کوتاه‌تری رزرو کنند.

کوچ زندگی می‌تواند با ارائه یک بازخورد ساده به فرد کمک کند تا تأثیر مثبتی در زندگی خود ایجاد کند.

نویسنده: سرکار خانم عاطفه اصفهانی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]