مدیریت و رهبری کسب وکار ؛ کسب‎ و کاری که شگفتی می‎ آفریند – کن بلانچارد
۱۳۹۸-۱۱-۲۸ 0

کسب‎ و کاری که شگفتی می‎آفریند - گفت ‎و گو با کن بلانچارد

گفت‎ و گو با کن بلانچارد در مورد مدیریت و رهبری کسب وکار ، مدرس و نویسنده برتر مدیریت

اخیرا با کن بلانچارد، که مدیر شرکت‎های کن بلانچارد است، ملاقاتی داشتم.

او مولف یا همکار مولف در ۵۰ کتاب است که بیش از بیست میلیون نسخه از آن‎ها به فروش رفته است و شامل کتاب بسیار مهم «مدیر یک دقیقه‎ای» هم می‎شود.

او علاوه بر این‎که مشاور و سخنران مشهوری‎ست، وقت خود را به سخنرانی در آلمامیتر، دانشگاه کورنل، که متولی آن‎جاست نیز اختصاص داده است.

گفت‎ و گوی فوربس با او را در ادامه می‎خوانید:

• وقتی که نوبت مدیران می‎شود، چه موانعی سر راه آنان قد علم می‎کنند؟

بزرگ‎ترین مانعی که سر راه رشد مدیران و رهبران قرار دارد، نفس انسان است.

وقتی مدیران فکر می‎کنند که همه چیز را می‎دانند، از رشد کردن باز می‎مانند.

رشد برای مدیران و رهبرانِ کسب‎وکار همچون اکسیژن برای غواص زیر دریاست.

بدون یادگیری و رشد، مدیران از نظر کارایی می‎میرند.

کسب‎وکاری که شگفتی می‎آفریند

در شغل‎تان در زمینه مدیریت، چالش‎های بزرگ‎تان چه بودند و چگونه بر آنها پیروز شدید؟

در اواخر دهه ۱۹۷۰ من و همسرم مارگی در مرخصی هفتگی از دانشگاه ماساچوست به سر می‎بردیم که من در آن‎جا تدریس می‎کردم و مارگی هم دوره دکترای خود را به پایان رسانده بود.

تشویق شدیم که شرکت خودمان را با گروهی از روسا که اعضای سازمان روسای جوان بودند، آغاز کنیم.

با تشویق آنان وسوسه شدیم، اما اگر بخواهم در مورد چالش‎ها صحبت کنم حتی نمی توانستیم دفترچه کارهای روزانه خود را به تعادل برسانیم.

خیلی خوش‎شانس بودیم که پنج تن از آن روسا پیشنهاد کردند که به ما کمک کنند و هیات مشاوران ما شوند.

بزرگ‎ترین چالش ما این بود که نمی‎دانستیم چگونه تجارتی را راه‎اندازی کنیم.

در کتابی که با مارک میلر نوشتم با نام «مدیران بزرگ رشد می‎کنند» راهی برای غلبه بر چالش‎هایی این چنین پیشنهاد کرده‎ایم.

ما آن را گام برداشتن به سوی دانایی نام نهادیم. معنی آن علاقه به دریافت بازخورد، مشاوره گرفتن و رشد کردن به عنوان یک مدیر و رهبر کسب‎وکار است.

سفری جالب بود. امروز، من و مارگی بیش از ۳۰۰ نفر کارمند با دفاتری در تورنتو، لندن و سنگاپور و شرکایی با ۳۰ ملیت متفاوت داریم.

حتماً بخوانید!  آشنایی با بوم کسب‌وکار، مسیری برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت

اگر مشتاق یادگیری و در پی مشاوره نبودیم، به این‎جا نمی‎رسیدیم.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی برای رشد کسب و کار

کسب‎وکاری که شگفتی می‎آفریند

سه نکته مهم در رشد به عنوان یک هدایتگر جوان در کسب ‎و کار از نظر شما چیست؟

اول، باید دانش کسب کنید. یعنی در مورد نقاط ضعف و قوت خود و نقاط ضعف و قدرت افرادی که با آنان کار می‎کنید بدانید.

باید آموختن درباره صنعت خود را ادامه دهید و در مورد مدیریت و رهبری کسب وکار به طور مداوم مطالعه کنید.

دوم، باید با دیگران در ارتباط باشید. یعنی دنبال ارتباطات هدایت کننده باشید و هر آن‎چه را که می‎آموزید در اختیار دیگران بگذارید.

«مدیریت و رهبری کسب وکار» در مورد شما نیست؛ درباره سرمایه‎گذاری در رشد دیگران است.

سوم، باید دنیای خود را بگشایید. بدین معنی که در پی تجربیات جدید خارج از کار برای گستردن درک خود از واقعیت باشید.

در محل کار، این بدین معنی‎ست که از بخش خود بیرون بیایید و شرکت را در کل و به صورت کل درک کنید.

دنبال موقعیت‎هایی برای هدایت باشید- کارگروهی، تیم افزایش سرمایه، کمیته‎های وقایع اجتماعی.

با دست داشتن در مدیریت و رهبری کسب وکار است که بیشتر از هر چیز دیگری می‎آموزید.

پیشنهاد ویژه: بوم مدل کسب و کار چیست

کسب‎وکاری که شگفتی می‎آفریند

چگونه بین مدیران و رهبران کسب ‎و کار، تفاوت قائل می‎شوید؟ آیا می‎توانید هر دو باشید؟

من سعی نمی کنم تفاوتی بین مدیران و رهبران کسب ‎و کار، قائل شوم.

زیرا وقتی مردم در مورد تفاوت این دو صحبت می‎کنند، مدیران رتبه دوم را می‎گیرند.

وارن بنیس، یکی از رهبران کسب‎ و کار با فکری بی‎نظیر در زمینه کاری ما گفته است که

«رهبران کسب‎وکار، کار درست را انجام می‎دهند و مدیران کار را به درستی انجام می‎دهند.»

من فکر می‎کنم که کار درست را انجام دادن و کار را به درستی انجام دادن، بخشی از رهبری یک کسب ‎و کار است.

دو جنبه اصلی در رهبری کسب‎ و کار وجود دارد.

اولین جنبه بینش/ جهت است، زیرا رهبری کسب‎وکار درباره رفتن به جایی‎ست.

حتماً بخوانید!  آینده کسب و کارهای آنلاین و دنیای پیش رو

اگر مردم ندانند که به کجا می‎روید، شانس شما برای رسیدن به آنجا کم می‎شود.

بخش بینش/ جهت در رهبری کسب‎وکار، بخشی از هدایت خدماتی در کسب‎وکار است.

وقتی در این مورد سخن می‎گویم، مردم فکر می‎کنند من در مورد کسانی در کسب ‎و کار حرف می‎زنم

که سعی می‎کنند رضایت همه شاغلان در آن کسب ‎و کار را جلب کنند، صحبت می‎کنم.

آن‎ها این دو جنبه را درک نمی‎کنند.

بخش بعدی در هدایت خدماتی، اجراست با توجه به بینش و جهت چگونه زندگی می‎کنید و به اهداف تعیین شده دست می‎یابید؟

شما در حال اجرای بینش/ جهت هستید، هرم سلسله مراتب در کسب ‎و کارتان را وارونه کرده‎اید و برای افراد خود کار می‎کنید،

و هر کاری می‎توانید انجام می‎دهید تا در اجرای بینش به آن‎ها کمک کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت اول بودن در کسب و کار

کسب‎وکاری که شگفتی می‎آفریند

آیا مردم می‎توانند هر دو نقش را در کسب‎ و کار ایفا کنند؟

برخی می‎توانند. برخی افراد در نقش بینشی مهارت دارند.

آن‎ها همچون معلم کلاس سوم هستند که بینش و ارزش‎ها را مدام برای افراد تکرار می‎کنند تا به درستی آن را دریابند. اما اجراکننده نیستند.

اگر هدایت‎گر خوبی در کسب ‎و کار هستند، مردمی را اطراف خود گرد می‎آورند که می‎توانند نقش اجرایی را ایفا کنند و آن را به پیش ببرند.

برخی افراد در اجرا مهارت دارند. این افراد باید اطمینان داشته باشند که کسی را دارند که نقش بینشی را برعهده بگیرد.

اگر می‎خواهید هدایتگر کارآمد باشید، هر دو نقش باید ایفا شوند.

حتما بخوانید: هوش مالی چیست؟

آیا می‎توانید افرادی را نام ببرید که توانایی هدایتگری خود را در کسب ‎و کار در طول زمان رشد بخشیده‎اند؟

دو نفر به ذهنم رسیدند: گری ریج، رییس و مدیر اجرایی شرکت WD-40 و کالین بارت، رییس بازنشسته خطوط هوایی ساوت وست.

خوشبختانه شانس نوشتن کتاب با هردوی آن‎ها را داشته‎ام.

با گری پس از ثبت نامش برای دوره فوق لیسانس رهبری اجرایی در دانشگاه سن‎ دیه‎ گو آشنا شدم.

من و گری خاطره‎ای داریم که به دوران استادی دانشگاه من بازمی‎گردد، من همیشه مشکل داشتم زیرا امتحان نهایی را روز اول کلاس از شاگردان می‎گرفتم.

یک مطلب کاربردی برای شما: ۶ اصل سیستم سازی کسب‌وکارهای کوچک

کسب‎وکاری که شگفتی می‎آفریند

مقایسه امتحانات دانشگاه با تجارت

وقتی هیات علمی درمورد آن از من پرسید، پاسخ دادم که نه تنها امتحان نهایی را روز اول می‎گیرم بلکه پاسخ را هم به آن‎ها درس می‎دهم و بدین ترتیب وقتی شاگردانم به پایان ترم می‎رسیدند، همگی نمره A می‎گرفتند.

حتماً بخوانید!  17 استراتژی برای افزایش سودآوری یک کسب و کار

زندگی یعنی A گرفتن، نه منحنی توزیع معمولی! گری مجذوب این داستانم شد و گفت: «چرا این کار را در تجارت نمی‎کنیم؟»

او سفر تغییر فرهنگ شرکت WD-40 و اجرای فلسفه‎ ای به نام «به برگه‎ام نمره نده، کمک کن A بگیرم» را آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۰ شرکت WD-40 بزرگ‎ترین سال مالی را در تاریخ خود داشت.

همزمان، یک تحقیق رضایت کارمندان را انجام دادند که ۹۸ درصد از کارمندان آن را پر کردند و آن‎ها از 60 ملیت مختلف هستند.

نتایج بسیار مثبت بود. جمله تحقیق‎مان این بود: «در WD-40 با من با احترام و وقار رفتار می‎شود» بیش از 98.7 درصد پاسخ مثبت به آن دادند. گری شاگردی بی‎نظیر است.

کالین بارت، ریاست خطوط هوایی ساوت وست را پس از شریک بنیانگذار آن هرب کالهر به دست آورد.

تجربه اصلی او قبل از به دست آوردن آن شغل این بود که منشی اجرایی هرب برای مدت بیست سال بود.

پیشنهاد عالی: ۸ عامل موفقیت کسب‌وکارها چیست

هرب، آن دو جنبه رهبری کسب‎ و کار را درک کرده بود.

او احساس می‎کرد که بینش و جهت خطوط هوایی ساوت وست روان است و نمی‎خواست یک جک ولش بیاید و شرکت را به جهتی دیگر برگرداند.

او کسی را می‎خواست که جنبه اجرایی و یا خدماتی هدایتگری کسب‎ و کار را بشناسد؛

کسی که بتواند به خوبی هدایت کند و همه را در مسیر تعیین شده نگه دارد.

کالین انتخاب درستی بود. جالب است که چگونه رشد کرد.

من آن‎قدر هیجان‎ زده شدم که با کمک او کتابی به نام «رهبری با LUV: راهی متفاوت برای خلق موفقیت واقعی» را نوشتم.

در هجدهمین سال ریاست، کالین نقش اصلی را در صنعت خطوط هوایی ایفا کرد و اولین زنی بود که به اهداف بسیار مهمی دست یافت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]