راهنمای ایجاد یک برنامه توسعه حرفه‌ای به نقل از جک کنفیلد

راهنمای ایجاد یک برنامه توسعه حرفه‌ای به نقل از جک کنفیلد

اگر رؤیاهای بزرگی برای حرفه یا کسب‌وکار خود دارید، یا احساس می‌کنید "گیر" می‌کنید و به دنبال راهی برای یافتن شادی و رضایت خود هستید، برنامه توسعه حرفه‌ای چیزی است که برای ایجاد اهداف شغلی یا تجاری خود به آن نیاز دارید.

من از برنامه‌های توسعه حرفه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت در طول ۴۰ سال شغلم برای دستیابی به موفقیت باورنکردنی و ایجاد زندگی‌ای که واقعاً دوستش دارم، استفاده کرده‌ام.

دانستن اینکه چگونه یک برنامه توسعه خوب بنویسم چیزی است که به من کمک کرد تا از یک معلم دبیرستان در داخل شهر به یک مشاور تجاری موفق که با شرکت‌های Fortune 500 کار می‌کند و به نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز تبدیل شوم.

من همچنان به‌عنوان یک متخصص رشد شخصی، مشهور بین‌المللی هستم که به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرده تا زندگی‌هایی را که دوست دارند بسازند!

اگر برنامه‌ریزی توسعه حرفه‌ای برای من کارساز بود، می‌تواند برای شما نیز کارساز باشد. در اینجا چیزی است که برای تحقق آن باید بدانید.

 

برنامه توسعه حرفه‌ای چیست؟

یک برنامه توسعه حرفه‌ای - که به‌عنوان PDP نیز شناخته می‌شود ، نقشه راهی است که مراحلی را که برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای بلندمدت خود باید بردارید را شرح می‌دهد.

PDP ها عموماً مرتبط با شغل هستند، اما برای صاحبان مشاغلی که می‌خواهند تجارت خود را توسعه دهند نیز کار می‌کنند.

برنامه رشد حرفه‌ای شما منحصر به اهداف زندگی و شغلی شما خواهد بود.

این شامل استراتژی شغلی بلندمدت و همچنین اهداف کوتاه‌مدت است که حرکت روبه‌جلو شمارا قوی نگه می‌دارد.

شما همچنین می‌توانید اهداف بزرگ شخصی خود را در برنامه خود بگنجانید تا مطمئن شوید که آن‌ها با اهداف حرفه‌ای شما همسو هستند تا بتوانید در تمام زمینه‌های زندگی خود به موفقیت دست پیدا کنید.

 

رشد شخصی در مقابل رشد حرفه‌ای

مرز بین رشد شخصی و حرفه‌ای می‌تواند مبهم باشد.

اگر به این روش فکر کنید کمک می‌کند: رشد شخصی به بهبود مهارت‌های ذهنی و اجتماعی شما اشاره دارد، درحالی‌که رشد حرفه‌ای بر رشد دانش و مهارت‌های شما برای موفقیت در کار متمرکز است.

رشد شخصی و حرفه‌ای هر دو به برند شخصی شما وارد می‌شود (منظورم از "برند"، نحوه حضور شما در جهان و اینکه مردم شمارا بر اساس گفتار و کردار شما چگونه می‌بینند.)

شما در حال ساختن برند شخصی خود هستید هر بار که با افراد در تعامل هستید، چه به‌صورت حضوری و چه آنلاین.

بنابراین من شمارا تشویق می‌کنم که برای ایجاد برند شخصی خود به‌صورت استراتژیک تلاش کنید تا با نیات و هدف شما و همچنین با اهداف طولانی شما مطابقت داشته باشد.

  اهمیت توسعه حرفه‌ای

اهمیت برنامه توسعه حرفه‌ای

توسعه حرفه‌ای یک چیز نیست. دستیابی به هر هدف بزرگ، شخصی یا حرفه‌ای، زمان می‌برد.

پزشکان از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل نمی‌شوند و فکر می‌کنند تمام آنچه را که برای بقیه حرفه خود باید بدانند آموخته‌اند و تنیس‌بازان حرفه‌ای یک بار سرویس خود را کامل نمی‌کنند و دیگر هرگز روی آن کار نمی‌کنند.

آن‌ها متعهد به انجام کار مستمر موردنیاز برای رسیدن به بالاترین پتانسیل خود هستند.

این اهمیت توسعه حرفه‌ای است.

دانستن اینکه چگونه یک برنامه توسعه خوب بنویسید، طرح اولیه‌ای را به شما می‌دهد که برای یادگیری مداوم و بهبود بخشیدن به تمرکز اصلی زندگی خود به آن نیاز دارید.

 

مزایای یادگیری مستمر

یادگیری مداوم برای داشتن یک زندگی موفق و رضایت‌بخش ضروری است زیرا به شما کمک می‌کند:

• اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید: با هر مهارت یا تجربه جدیدی که به دست می‌آورید، برای گسترش احساس خود نسبت به آنچه قادر به دستیابی هستید حرکت می‌کنید. شما به خودتان ثابت می‌کنید که قادر به انجام چالش‌های جدید و موفقیت در آن‌ها هستید و این به شما انگیزه می‌دهد که ریسک‌های بزرگ‌تر را با پاداش‌های بزرگ‌تر بپذیرید!

• اعتبار خود را تثبیت کنید: کسب مهارت‌ها و تجربیات جدید به همکاران و کارفرمایان خود ثابت می‌کند که تمرکز، انگیزه و اراده برای انجام کارهای باورنکردنی دارید و درنتیجه، آن‌ها به توانایی‌های شما اعتماد بیشتری خواهند داشت و مشتاق کار خواهند بود تا با شما همکاری کند.

• تخصص خود را بالا ببرید: هر مهارت یا دانش جدیدی که به دست می‌آورید، عمق و وسعتی از تخصص را ایجاد می‌کند که نمی‌توانید آن را جعل کنید، یا سریع به جلو بروید. تعهد بی‌وقفه شما به یادگیری، آمادگی و اعتمادبه‌نفس لازم را به شما می‌دهد تا فرصت‌های جدید را زمانی که به وجود می‌آیند استفاده کنید!

• ارزش شمارا به‌عنوان یک کارمند افزایش می‌دهد: توسعه حرفه‌ای مداوم هم رضایت شغلی و هم ارزشی را که برای کارفرما و یا مشتریان خود ارائه می‌دهید افزایش می‌دهد. اگر بخواهید مسیر شغلی خود را در جای دیگری ادامه دهید، این شمارا در موقعیت بهتری برای واجد شرایط بودن برای ترفیع، به دست آوردن مشتریان با درآمد بالاتر، یا مشاغل پردرآمد با سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد.

• بهره‌وری و کارایی الکترونیکی شمارا افزایش می‌دهد: وقتی بیشتر برای یادگیری نحوه انجام بهتر کار خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، حدس بزنید چه چیزی؟ شما بهتر عمل کنید. شما می‌توانید کار با کیفیت بالا را در زمان کمتری ارائه دهید، و درنتیجه زمان آزاد برای رویارویی با چالش‌های جدید یا تمرکز بر روی چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند، خواهید داشت.

• موفقیت شما و سازمانتان را آسان‌تر می‌کند: هرچه بیشتر یاد بگیرید، در پیش‌بینی و اجتناب از موانع احتمالی در مسیرتان بهتر می‌شوید. اعتبار و شهرت بالا شما همچنین کمکی را که برای غلبه بر موانع نیاز دارید را برای شما آسان‌تر می‌کند.

• درها را به روی فرصت‌های شغلی بیشتر در حرفه شما باز می‌کند: توسعه حرفه‌ای مستمر شمارا با افراد، منابع و فرصت‌های جدیدی آشنا می‌کند که در غیر این صورت ممکن است هرگز با آن‌ها روبرو نشده باشید. آن‌ها جهان و قلمرو نفوذ شمارا گسترش می‌دهند و شمارا در معرض فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیز برای موفقیت قرار می‌دهند.

 

نحوه نوشتن طرح PD در 6 مرحله

این مراحل را دنبال کنید تا برنامه رشد حرفه‌ای خود را برای سال آینده ایجاد کنید.

مرحله 1: مهارت‌های خود را ارزیابی کنید

با ارزیابی اهداف حرفه‌ای "آسمان آبی" و همچنین مهارت‌ها و دانش فعلی خود شروع کنید.

می‌خواهید در حرفه خود به چه چیزی برسید و آیا این اهداف با هدف واقعی شما در زندگی همسو هستند تا یک عمر شادی و رضایت را تضمین کنند؟

اگر بله، چه نقاط قوتی به شما کمک می‌کند تا به آن اهداف برسید و چه نقاط ضعفی مانع از رسیدن به آن اهداف می‌شود؟

چه شکاف‌هایی بین جایی که در حال حاضر هستید وجود دارد؟ و برای از بین بردن این شکاف‌ها چه اتفاقی باید بیفتد؟

اگر این سؤالات برای شما چالش‌برانگیز است، من شمارا تشویق می‌کنم که یک تابلوی چشم‌انداز ایجاد کنید و آن را در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

تابلوی چشم‌انداز ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند تا وضوح عمیق‌تری را در مورد آنچه واقعاً می‌خواهید، زندگی شخصی و حرفه‌ای خود داشته باشید به دست آورید تا بتوانید در طول زندگی روزمره خود بر روی اهداف خود تمرکز کنید.

  مرحله 2: اهداف SMART را تعیین کنید

مرحله 2: اهداف SMART را تعیین کنید

هنگامی‌که اهداف بلندمدت خود را روشن کردید و مهارت و تخصص فعلی خود را ارزیابی کردید، گام بعدی شما تعیین اهداف روشن است که مسیر شمارا به جلو تعیین می‌کند و شمارا در جهت رؤیاهایتان حرکت می‌دهد.

مطمئن شوید که اهدافی که تعیین می‌کنید «هوشمند» هستند – خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و به‌موقع، تا تضمین کنید که آن‌ها واقع‌بینانه و قابل انجام هستند.

همچنین شمارا تشویق می‌کنم که ابتدا اهداف بلندمدت خود را کاملاً روشن کنید تا بتوانید آن‌ها را به نقاط عطف کوتاه‌مدت تقسیم کنید که شمارا در مسیر درست حرکت می‌دهد.

 

مرحله 3: استراتژی PDP خود را ایجاد کنید

برنامه توسعه حرفه‌ای شما فقط در مورد هدف‌گذاری نیست.

همچنین مراحل خاصی را که برای رسیدن به آن اهداف و پیشرفت مداوم به سمت رؤیاهای خود استفاده خواهید کرد، شرح می‌دهد.

همان‌طور که استراتژی PDP خود را ایجاد می‌کنید، رویکردی را در نظر بگیرید که بهترین کار را برای شما دارد.

آیا نیاز به کسب تجربه عملی در این زمینه دارید؟

آیا ثبت‌نام در یک دوره آنلاین به شما یادگیری موردنیاز را می‌دهد؟

یا آیا از یافتن مربی‌ای که بتواند پیشرفت شمارا نظارت کند و بازخوردهای لازم برای دریافت سریع‌تر نتایج بهتر را به شما بدهد، سود می‌برد؟

 

مرحله 4: ذهن خود را متمرکز کنید

شناسایی اهداف و استراتژی شما فقط شروع است ... زیرا کلید موفقیت شما همه به ذهنیت شما بازمی‌گردد.

اگر اعتمادبه‌نفس و اراده لازم برای پیگیری بی‌وقفه اهداف خود را ندارید، بهترین برنامه حرفه‌ای نوشته‌شده در جهان به شما کمکی نخواهد کرد!

بنابراین اگر در مورد رؤیاهای خود جدی هستید، من شمارا تشویق می‌کنم که برای پرورش یک ذهنیت متمرکز بر موفقیت تلاش کنید.

هرگونه حواس‌پرتی را که شمارا به مسیر اشتباه می‌کشاند یا از صرف وقت و انرژی خود برای آنچه واقعاً مهم است بازمی‌دارد، حذف کنید.

مدیتیشن ابزار قدرتمندی برای این کار است.

مدیتیشن به مدت کمتر از 10 دقیقه در روز می‌تواند به شما کمک کند ذهنیت مثبتی داشته باشید و تمرکز بی‌وقفه‌ای را که برای ادامه حرکت به جلو نیاز دارید، باوجود هرگونه مزاحمت یا مانعی که در مسیر شما ظاهر می‌شود، پرورش دهید.

  مرحله 5: به آن متمایل شوید و اقدام کنید!

مرحله 5: به آن متمایل شوید و اقدام کنید!

مهم نیست که برنامه توسعه شخصی شما چقدر بلندپروازانِ یا خوب نوشته شده است اگر روی آن اقدام نکنید! به همین دلیل این مهم‌ترین مرحله از همه است.

بااین‌حال، مهم است که بدانید که انجام اقدام مستلزم این است که از منطقه راحتی خود خارج شوید و خطراتی را بپذیرید که ممکن است شمارا بترساند یا عصبی شوید (مانند نزدیک شدن به مدیر خود برای ارتقاء یا یادگیری یک مهارت جدید چالش‌برانگیز).

طبیعی است که کمی ترس یا دلهره داشته باشید. اما اگر می‌خواهید موفق شوید، باید به ترس خود متمایل شوید و به‌هرحال اقدام کنید.

مهم نیست که نتوانید مسیر کامل پیش روی خود را ببینید. درست مانند زمانی که در شب رانندگی می‌کنید، همان‌طور که به جلو حرکت می‌کنید، جاده پیش رو خود را نشان می‌دهد.

آنچه بیش از همه مهم است برداشتن اولین قدم است! و بعد بعدی و بعدی…

و به یاد داشته باشید که منابع زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در رشد حرفه‌ای کمک کند و به شما امکان می‌دهد در مسیر شغلی خود سریع‌تر رشد کنید.

 

مرحله 6: بازتاب و رشد

PDP شما در حال انجام است. ازآنجایی‌که هدف آن شناسایی چشم‌انداز بلندمدت شما برای زندگی و شغل شماست و درعین‌حال مسیر روبه‌جلو را مشخص می‌کند، ظاهراً چیزی نیست که بتوان یک‌شبه کامل کرد.

اما اگر یک برنامه توسعه حرفه‌ای قوی ایجاد کنید و به‌طور منظم با آن مشورت کنید تا مطمئن شوید اقدامات مداوم شمارا به سمت رؤیاهایتان هدایت می‌کند، ازآنچه می‌توانید انجام دهید شگفت‌زده خواهید شد!

کلید این است که به‌طور منظم با برنامه توسعه خود هماهنگ باشید. من شمارا تشویق می‌کنم که آن را به‌صورت هفتگی یا روزانه مرور کنید تا مطمئن شوید که اهداف خود را همیشه در ذهن خود نگه می‌دارید.

ساختن در این نوع ریتم به شما امکان می‌دهد تا در مورد اعمال خود و آنچه به دست آورده‌اید فکر کنید. این به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست، بنابراین می‌توانید استراتژی خود را مطابق با آن تطبیق دهید.

 

نمونه طرح توسعه حرفه‌ای من

در اینجا یک نمونه طرح توسعه حرفه‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن برای نشان دادن اهداف و استراتژی‌های خود روی کاغذ استفاده کنید.

به سؤالات زیر پاسخ دهید تا مشخص شود که می‌خواهید در یکی دو سال آینده به‌طور حرفه‌ای به چه چیزی برسید و اقداماتی که قصد دارید برای تحقق اهداف خود بردارید.

 

خود ارزیابی

• در حال حاضر ازنظر موقعیت، مجموعه مهارت و حرفه خود کجا هستید و امیدوارید کجا باشید؟ • شغل یا نقش فعلی شما چیست؟ • دوست داری 12 ماه دیگه کجا باشی؟ 24 ماه دیگه چطور؟ • برای تحقق آنچه اقداماتی باید انجام دهید؟ • نقاط قوت فعلی شما چیست؟ • نقاط ضعف فعلی شما چیست؟ • برای تقویت آن مناطق ضعیف چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟ • چه‌کار دیگری می‌توانید انجام دهید تا خود را برای افرادی که برای آن‌ها کار می‌کنید ارزشمندتر کنید؟

  اهداف 12 ماهه

اهداف 12 ماهه

دوست دارید در 52 هفته آینده به چه اهداف توسعه حرفه‌ای خاصی برسید؟

• می‌خواهید یک سال بعد درآمدتان چقدر باشد؟ یک عدد مشخص برای آن قرار دهید. • چه نوع ترفیع یا موقعیت‌های جدیدی را می‌خواهید به دست آورید؟ • کجا می‌خواهید کارکنید و در چه شرایطی؟ (به‌عنوان‌مثال، آیا می‌خواهید در یک شرکت دیگر شغلی پیدا کنید، از راه دور شروع به کارکنید، یا آن دفتر دنج شیرین خود را داشته باشید؟ یا می‌خواهید خودتان بیرون بروید و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید؟) • به چه «ادعای شهرت» جدیدی می‌خواهید برسید؟ (به‌عنوان‌مثال، اعتبار جدید، مشتریان جدید سودآور، اهداف فروش اجراشده)

استراتژی‌های موفقیت

برای دستیابی به اهداف توسعه حرفه‌ای 12 ماهه چه اقداماتی باید انجام دهید؟

• چه مهارت‌های جدیدی را باید یاد بگیرید؟ • چه دوره‌ها یا برنامه‌های آموزشی را باید بگذرانید؟ • چه تجربه‌ای نیاز دارید؟ • چه جلسات یا بحث‌هایی باید داشته باشید؟ • برای پیگیری چه فرصت‌هایی نیاز دارید؟

 

منابع

برای اجرای استراتژی‌های خود و رسیدن به اهداف خود به چه ابزار، منابع و پشتیبانی نیاز دارید؟

• به چه ابزارهای فناوری (سخت‌افزار، نرم‌افزار) نیاز دارید؟ • از چه منابع آنلاینی می‌توانید استفاده کنید؟ • چه کسی را می‌توانید پیدا کنید تا شمارا راهنمایی کند تا بتوانید سریع‌تر به اهداف خود برسید؟

 

جدول زمانی

اهداف سالانه خود را به اهداف ماهانه، هفتگی و سه‌ماهه تقسیم کنید.

اهداف عمده‌ای که می‌خواهید امسال به آن‌ها برسید چیست؟

برای رسیدن به این اهداف، چه مراحلی را باید طی کنید…

6 ماه آینده؟

3 ماه آینده؟

30 روز آینده؟

این هفته؟

سپس این وظایف را به برنامه‌ریز خود اضافه کنید و مطمئن شوید که آن‌ها را طبق برنامه انجام داده‌اید.

با پاسخ دادن به سؤالات بالا، وضوح ارزشمندی در سفر توسعه حرفه‌ای خود و مراحلی که باید برای دستیابی به اهداف شغلی خود و ایجاد زندگی موردعلاقه خود بردارید، به دست آورید.

نوشته‌ای از جک کنفیلد

دیدگاه کاربران (0)