۳راه برای جذب مشتری و کم کردن تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکارها در دوران بحران
بیماری کووید ۱۹ (ویروس کرونا) چندهفتهای است که در دنیا بهصورت یک اپیدمی منتشرشده است.
تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکارها بهصورت واضح قابلمشاهده است.
بهعنوانمثال شرکتهای فیسبوک و گوگل از ابتدای سال 2020 تا به امروز چیزی نزدیک به 44 میلیارد دلار بابت عدم ثبت تبلیغات ازدستدادهاند.
بخش گردشگری نوادا در آمریکا نزدیک به ۳۹ میلیارد دلار ازدستداده است.
تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکارها در دوران بحران
تعداد زیادی از شرکتها و صنایع کوچک نیز دچار بحران اقتصادی شدهاند.
این شرکتها بهصورت دومینو پوسته در حال سقوط هستند و ممکن است تحت تأثیر زیان دیگر شرکتها ورشکسته اعلام شوند.
کارمندان دراینبین بیشتر ضرر را از تاثیرات اقتصادی کووید 19 روی کسبوکارها دریافت کردهاند.
صاحبان مشاغل کوچک دچار مشکل شدهاند.
شاید یک مدیرعامل بتواند از حقوق ماهیانه خود صرفنظر کند. اما حقوق کارمندان را نمیتوان بهراحتی رها کرد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ راه بهبود مهارتهای حل مسئله در بحرانهای کسبوکار
هرچه تعداد کارمندان بیشتر باشد مشکلات نیز بیشتر خواهند شد. اینها تنها نمونهای از تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکارها است.
دراینبین صاحبان مشاغل کوچک باید خلاقانه عمل کنند.
در اینجا سهراه برای نگهداشتن مشتریان وجود دارد و با استفاده از این سهراه درصورتیکه بیماری کووید 19 ریشهکن شود
و اقتصاد دوباره جان بگیرد شما نهتنها مشتریان خود را از دست نمیدهید بلکه مشتریان شما افزایش چشمگیری نیز خواهند داشت.
هرکدام از این راهحلها به شما کمک میکند تا تاثیرات اقتصادی کووید 19 روی کسبوکارها را کاهش دهید و بخواهید از بحران اقتصادی موجود بهراحتی عبور کنید.

بدترین حالت ممکن: فروش مستقیم محصولات به بدترین روش ممکن – هرگز این کار را انجام ندهید
یکی از مواردی که اخیراً با آن برخورد داشتهام در داخل سایت لینکدین اتفاق افتاده است:
یک شخص کاملاً غریبه به من پیام داده است که میتواند فرآیند فروش من را به اشتراکگذاری محتوا تسهیل کند.
البته در این ایام دشوار فرآیند فروش محصولات کند شده است و تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکارها کاملاً مشهود است.
بااینحال این شخص در ایمیل خود از من خواسته است که با آنها در صورت تمایل همکاری داشته باشم و میتوانم بهصورت رایگان عضو گروه آنها شده و از اطلاعات آنها استفاده کنم.
همچنین در صورت نیاز به تماس، شماره تلفن خود را نیز ارسال کرده است.
مشکل این ایمیل این است که با توجه به شرایط سختی فعلی و تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکار یک شخص کاملاً غریبه به ما ایمیل میزند که به ما اعلام میکند که میتواند در توسعه کسبوکار کمک کند.
همچنین شرکت بازاریابی و مارکتینگ خود را به ما معرفی میکند. این نوع فروش مستقیم علیرغم اینکه کاملا غیر محبوب و ناخوشایند است کاملاً غیر جذاب هم است.
دلایل اینکه نمیتوان با این روش در کسبوکار موفق شد این است که:
۱. اینگونه پیامها کاملاً آشفته است. هیچ دلیلی در پیام طرف مقابل من دیده نمیشود که من را مجاب به استفاده از کمک آنها کند.
ادعای مشاوری مالی و بازاریابی بدون هیچگونه نشانهای بیشتر شبیه به یک جوک در این شرایط است.
۲. این نکته را نیز باید یادآور شویم که شما بهعنوان مشاور بازاریابی باید اطلاعات اولیه و کافی در خصوص شرکتهایی که میخواهید به آنها مشاوره دهید داشته باشید و سپس با آنها وارد مذاکره شوید.

راهحل شماره 1: گزینه مناسب برای بهبود کسبوکار: کسب اطلاعات، اعتمادسازی بین طرفین
یکی از تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکار این است که شرکتها هیچ درآمدی ندارند و قراردادها هم بهسرعت فسخ میشوند.
در این حالت شما باید از یک استراتژیست درآمدزایی کمک بگیرید.
اولین راهکارهایی که یک استراتژیست درآمدزایی برای فرار از این بحران به شما اعلام میکند این است که بهجای جذب مشتری جدید، اعتمادسازی در بین مشتریان قدیمی خود را رواج و افزایش دهید تا آنها را از دست ندهید.
برای این کار باید موارد زیر را انجام دهید:
۱. هر هفته دو بار با مشتریان قدیمی و فعلی و حتی مشتریانی که در آینده با شما قرارداد خواهند بست در ارتباط باشید.
۲. برای دسترسی بهتر و سادهتر با مشتریان خود هر هفته 4 پیام ساده، دلچسب و انسانی ارسال کنید
۳. از هر نوع زبان رسانهای که مؤثرتر است استفاده کنید؛ مانند ارسال ویدئو، صوت و استفاده از شبکههای اجتماعی و غیره
برخلاف روش قبلی که بهصورت مستقیم با افراد غریبه در تماس بود در این روش شما با افرادی در تماس هستید که شمارا میشناسند درنتیجه تمرکز روی اهداف زیر است:
• قدردانی صمیمانه از همکاریهای انجامشده درگذشته و امید به همکاری بیشتر در آینده
• امید کسب سلامتی و موفقیت برای تمامی گروهها و افراد در طول بحران
در کنار این موارد شما میتوانید با ارائه یک سری اطلاعات و مقالات مهم به آنها در طول دوران بحران کمک کنید.
این فرآیند میتواند توسط هر فرد و شرکتی بهراحتی انجامشده و باعث کاهش تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکار شما شود.

راهحل شماره 2: ارائه خدمات مقرونبهصرفه
درواقع ارائه خدمات مقرونبهصرفه یکی از جدیترین نیازهای مشتریان را برطرف میکند.
اگر شما قبل از این بحران دارای کسبوکار خوبی بودهاید میتوانید با این کار تاثیرات اقتصادی کووید 19 روی کسبوکار خود را کاهش داده و بهسلامتی از این بحران عبور کنید. شاید بپرسید چگونه؟
یکی از مهمترین تاکتیکهای بقا در دنیای کسبوکار این است که بتوانید کالایی ارزانقیمت را به مشتریانی ارائه بدهید که بیشترین نیاز را به آنها دارند.
درواقع مشتری شما یک کالا را از شما خریداری کرده است حال شما سرویس یا خدماتی را به مشتری ارائه میدهید که در مقیاس کالای فروختهشده ازلحاظ قیمت در مرحله پایینتری است.
اما بهشدت موردنیاز کاربر و مشتری است. این کار میتواند تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکار را کمی کاهش دهد.
یک راهنمای کاربردی در دوران بحران: بهترین ویژگیهای خود را به دنیا معرفی کنید
چند مثال از این حالت عبارتاند از:
• بهعنوانمثال یک تولیدکننده تیزرهای ویدئویی به مشتریان خود اعلام میکند که میتواند کلیپهای بلند آنها را برای ارسال در شبکههای اجتماعی بهصورت کلیپ کوتاه دربیاورد باقیمتی بسیار کمتر.
• یا یک مشاور املاک میتواند برای تمامی افرادی که قصد فروش املاک خود رادارند یک جلسه آنلاین رایگان یا با مبلغی بسیار کم را ارائه دهد تا افراد را با نحوه فروش بهتر املاک آشنا کند.
• یا یک تعمیرکار پشتبام میتواند بهتمامی ساختمانهایی که قبلاً سرویسدهی کرده است یک پیام را ارسال کند که فرایند لکهگیری و نشت گیری پشتبامها با کمترین قیمت ممکن برای مشتریان قدیمی.
در این صورت تعداد زیادی از مشتریان شما که مشکلات ریزودرشتی را دارند به سمت شما مجددا جذب شده و از خدمات و سرویسهای شما در این دوران بحرانی استفاده میکنند.

راهحل شماره 3: ارائه کمک به افراد بهصورت رایگان یا باقیمت بسیار کم است.
اگر کسبوکار شما بهگونهای است که در این دوران بحرانی میتواند به دیگران کمک کند بهتر است خیلی زود اقدام کنید.
بهعنوانمثال
۱. شرکتهای زیادی وجود دارند که هم بهصورت مالی به بیمارستانها کمک میکنند و هم آموزشهای بازاریابی و کسبوکار خود را رایگان در اختیار افراد قرار میدهند تا کسبوکار آنلاین خود را رونق بخشیده و از تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی کسبوکار خود بکاهند.
۲. بعضی شرکتهای تولیدکننده غذا، به دانشجویان غذای رایگان میدهند تا بعدازاین دوران مشتریانی را بهراحتی جذب کرده باشند.
۳. رستورانهای محلی برای پرستاران غذای مناسب و گرم باقیمت پایین و یا بهصورت رایگان میبرند تا بهراحتی برای بعد از دوران بحران تعداد زیادی مشتری را جذب کرده باشد.
۴. تعداد زیادی از کسبوکارهای تولید لباس به ساخت ماسکهای بهداشتی روی آورده و با این کار بهراحتی اقدام به درآمدزایی کرده و حتی افراد زیادی را نیز استخدام کردهاند تا تاثیرات اقتصادی کووید 19 روی کسبوکار خود را کاهش دهند.
۵. بسیاری از شرکتهای تولیدکننده مواد شیمیایی نیز در حال تولید مواد ضدعفونیکننده هستند و نفرات زیادی را نیز برای این کار جذب کردهاند.
۶. بسیاری از شرکتهای آموزشی، آموزشهای خود را روی سایتهای خود منتشر کردهاند تا با این کار آمار بازدید از سایت خود را بالابرده و جایگاه سایت خود را بهبود ببخشند
در این حالت شما میتوانید بهراحتی به شرکتها و مجموعه و افراد دیگر کمک کرده و ضمن برندسازی کسبوکار خود فرآیند تبلیغ را با هزینهها کمتر و اندکتر بهراحتی انجام دهید.
با استفاده از این موارد شما میتوانید تاثیرات اقتصادی این بحران را روی کسبوکار خود کاهش دهید و از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنید.

مشتریان بالاخره خرید خواهند کرد
این روزها بهعنوان یک دوران بیسابقه در دنیا یاد میشود.
نگرانیهای بهداشتی، نگرانیهای اقتصادی و قوانین دولتها باعث شده است که شرکتها تعطیل و تعداد زیادی از مردم بیکار شوند.
شرکتهایی که بهصورت سنتی فعالیت میکردند حالا در لبه پرتگاه قرار دارند.
در این حالت مشخص نیست که چه شرکتهایی میتوانند از این مشکلات خارج شوند.
در حال حاضر شرکتهایی که مدام با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنند و راه صحیحی را پیشگرفتهاند مطمئناً دچار مشکل نخواهند شد.
به همین دلیل شما باید در خصوص کسبوکار و تجارت خود تجدیدنظر کنید.
این تجدیدنظر در خصوص نحوه تعامل با مشتری، نحوه ارائه خدمات، نحوه فروش محصولات و جایگزینی محصولات قدیمی با محصول جدید است.
شما میتوانید در این زمینه ویدئوهای آموزشی که در ویدان قرار داده شده است را مشاهده کنید تا بهراحتی در این ایام نگرانی مشکل کسبوکار خود را حل کنید.
نوشتهای از داستین سیگینز – «استراتژیست ارتباطات و بنیانگذار روابط عمومی استارتاپ Proven Media Solutions »
نظر بدهید