هدایت کوچی ؛ با 3 ایدهٔ طلایی در کوچی خود عادات پایدار بسازید

هدایت کوچی ؛ با 3 ایدهٔ طلایی در کوچی خود عادات پایدار بسازید

کوچینگ درواقع روند و یا فرآیندی است که برای بهتر شدن عملکرد افراد و هدایت کوچی در زندگی فردی، اجتماعی، شغلی کار می‌کند.

در کوچینگ به‌جای تمرکز در گذشته، به در حال و آینده افراد توجه ویژه‌ای می‌شود.

جالب است بدانید در کوچینگ افراد خودشان بهترین مسیرشان را تشخیص می‌دهند و غالباً راه‌حل مشکلات را خودشان پیدا می‌کنند؟

شاید این سؤال پیش آید که چرا باید در فرآیند کوچینگ شرکت کنم؟ من که قرار است خودم مشکلاتم را حل کنم؟

اشتباه نکنید کوچ که نقش یک کمک‌کننده را در کوچینگ برای شما ایفا می‌کند، یک فرد متخصص و حرفه‌ای است که دردهای شمارا می‌فهمد و به‌عنوان یک راهنما در کنار شما تا پیشبرد اهدافتان است.

کوچ نه یک مشاور است که نسخه‌های از قبل آماده برای شما بپیچد و نه یک آموزگار و نه یک روانشناس، بلکه یک تسهیل گر است که باقدرت در کنار شماست تا مشکلات خود را حل کنید.

یک کوچ موفق و حرفه‌ای با گوش دادن فعال و عمیق به صحبت‌های شما، پرسش‌های قدرتمند و عالی و گرفتن بازخورد می‌تواند نقشه مسیر موفقیت را برایتان درست بچیند.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]برای هدایت کوچی 3 سؤال زیر را بررسی کنید هدایت کوچی با پرسیدن سوالات اساسی[/caption]

برای هدایت کوچی 3 سؤال زیر را بررسی کنید

1- کوچی چطور اهداف ایجاد عادت را می‌تواند تبیین کند؟

کوچی در ابتدا باید بداند در چه حیطه‌هایی امکان و علاقه این را دارد که تحول یابد.

داشتن یک زندگی زناشویی سالم و خوشحال برای یک فرد مجرد نمی‌تواند مسیر مناسبی برای تحول باشد.

کوچ در شناخت کوچی برای ایجاد عادت‌ها نیاز به دانستن فاکتورهای متنوعی از زندگی کوچی دارد.

اینکه کوچی برای رسیدن به تحول در زندگی روزمرهٔ خود، کار، توسعه فردی و دوستانه خود از چه نوع برخورد و انعطافی برخوردار است؟

کوچ تحول با استفاده از ابزار حس درونی سعی می‌کند لایه‌های پنهان شخصیتی کوچی را کشف کند تا استرس‌ها، نگرانی‌ها، حس راحتی‌ها و دل‌بستگی‌ها را حتی زمانی که کوچی خود به آن به‌طور کامل واقف نیست، شناسایی کند.

کوچ با پرسیدن سؤالات باز و به فکر واداشتن کوچی برای دیدن خاکستر پنهان‌شده در زیر آتش درون خود، باید به میزان دل‌بستگی‌ها و فشارهای روانی وارده به کوچی پی ببرد.

مسیر ایجاد تحول بسیار کند و آرام پیش می‌رود و لازم است کوچ در مسیر کوچینگ به داشتن صبر و حوصله و مداومت در کوچی تأکید کند.

کوچی باید بداند تحولی که یک‌شبه ایجاد شود، یک‌شبه هم از بین می‌رود و برای ماندگاری و ایجاد تحولی پایدار استفاده از اثر مرکب و تجربه نتایج حیرت‌انگیز در انجام مستمر و هرروزه آن است.

جان سی مکسول کارشناس خبرهٔ رهبری می‌گوید:"شما نمی‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید مگر اینکه چیزهایی را تغییر دهید که هر روز انجامشان می‌دهید. راز موفقیت شما در رویه‌های روزمره‌تان نهفته است."

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]کوچی چطور عادت می‌سازد؟ ساخت عادت اولین سوال در هدایت کوچی[/caption]

2- کوچی چطور عادت می‌سازد؟

برای ایجاد عادت‌های اتمی تنها لازم است بدانیم نباید به انتهای این ماجرا فکر کرد و تنها و تنها به همان لحظه‌ای باید فکر کرد که کوچی می‌خواهد عادتی را در زندگی خود بگنجاند از او بپرسید به چه میزان برایش اهمیت دارد؟

چقدر به نظرش می‌تواند در زندگی‌اش تحول بیافریند؟

اصلاً از کجا معلوم عادت مدنظر به او کمک کند؟

او را در جریان بگذارید که برای ایجاد یک عادت خوب و ماندگار در ابتدا بسیار آسان شروع کند.

این سادگی می‌تواند گذاشتن کتاب روی میز برای ایجاد عادت کتاب‌خوانی باشد.

در ابتدا چون بسیار ساده و راحت است پس انجامش می‌دهد و به خاطر انجام آن یک حرکت دوست‌داشتنی و تشویق‌کننده برای خود در نظر بگیرد.

(مثل بشکن زدن، علامت تائید یا هر چیز دیگر) این عمل جهت تحریک قسمت آمیگدال مغز که حس شادمانی و هیجان را به‌عنوان خاطره ثبت می‌کند مفید است و در ادامه این روند و انجام مجدد این عمل به او کمک می‌کند.

در ادامه و زمانی که مغز یک پیام مثبت از انجام این کار ساده و دل‌نشین داد، ترغیب می‌شود کتاب موردعلاقه‌اش را ورقی بزند و چند خط بخواند

به همین سادگی کافی است از آسان شروع کند تا ادامه پیدا کند.

ایجاد عادت‌های کوچک به‌مرورزمان موجب تفاوتی بزرگ می‌شود.

برای ایجاد عادت از اصل افزودن و تمرکز برای کوچی استفاده کنید.

مثلاً برای رژیم گرفتن بجای اینکه فکر کند از خوردن چه چیزهایی محروم است و باید آن‌ها را حذف کند به لیست جایگزین فکر کند که باید به رژیم غذایی خود بیفزاید، بجای تمرکز بر اینکه از چه اطلاعات و اتفاقاتی با پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی محروم می‌شود به اطلاعات و داده‌هایی فکر کنیم که با تورق روزانه کتاب‌های حیطهٔ موردعلاقهٔ خود به آن‌ها می‌رسد.

انجام کار ساده‌تر و تشویق بر ادامهٔ آن وظیفهٔ مغز است. باید بداند برداشتن تمرکز بر کارهای روزانه و عادت‌های نادرست و تمرکز بر عادت‌ها و فعالیت‌های موردعلاقهٔ خود که قصد بسط آن را در زندگی خود دارد اشتیاقی قدرتمند به او می‌دهد و بازدهی این فعالیت‌ها را نیز بالا می‌برد.

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]کوچی چطور می‌تواند عادات را دلپذیر و ماندگار کند؟ ماندگار کردن عادت بخش سوم هدایت کوچی[/caption]

3- کوچی چطور می‌تواند عادات را دلپذیر و ماندگار کند؟

یک کوچ حرفه‌ای تحول در راستای وظیفه‌اش برای ایجاد یک مسیر روشن و اثرگذار برای کوچی، لازم است با شناخت مناسب کوچی در جلسات اولیه و شناخت خلقیات و روحیات او مسیری مشخص را برای ایجاد تعدادی عادات اتمی متناسب با شخصیت او تبیین کند و با شفاف نمودن چرایی ایجاد یک عادت، به تقویت انگیزه کوچی کمک کند.

ایجاد عادات و بررسی علت عدم اجرای تعدادی و تبیین مجدد آن‌ها می‌تواند جهت قدم نهادن در مسیر موفقیت به کوچی بسیار کمک کند.

تغییر زاویه دید کوچی از تحول درون، مهم‌ترین بخش کوچینگ تحول محسوب می‌شود.

زیرا چیزی که کوچی توان تغییر آن را ندارد بیرون از خود است و چیزی که در دست توانمند اوست تغییر زاویه دید او به مسائل و درون خود است.

در مسیر ایجاد یک عادت دلپذیر رقابت سالم با یک همکار، دوست و یا حتی کوچ می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

کوچ می‌تواند جهت دلپذیر کردن یک عادت بجای جلسات کوچینگ درصدد ایجاد یک عادت خوب در خود نیز باشد.

فرض کنید کوچی قصد دارد در جهت سلامتی خود قدم بردارد و فاکتورهای نشان‌دهنده خطر گرفتگی عروق و بالا بودن قند در برگهٔ آزمایش خود را در مدت 6 ماه کاهش دهد.

جهت انجام این عملیات یک برنامه منظم پیاده‌روی که ابتدا از پانزده دقیقه در روز شروع می‌شود تبیین می‌شود که به‌مرور و بدون ایجاد سختی در کوچی زمان زیاد می‌شود.

با استفاده از نرم‌افزارهای قدم شمار و تعهد طرفین و در نظر گرفتن یک سرگرمی مشترک جهت جشن و تحریک آمیگدال این فرآیند بسیار شیرین‌تر و دل‌نشین‌تر ادامه می‌یابد.

نتیجه‌گیری

- عادت‌ها شمشیر دو لبه هستند عادت خوب سازنده و عادت بد نابودکننده‌اند. کوچ تحول در مسیر ایجاد عادت‌ها از ترکیب‌های مثبت بهره‌وری، دانش و روابط کمک گرفته و سعی می‌کند کوچی را در استفاده از این ترکیب‌ها برای ایجاد عادتی ماندگار استفاده کند.

- تعیین یک چرایی قوی و محرک در کوچی در زمینه‌ای قصد تحول در آن را دارد می‌تواند در پایداری این مسیر به کوچی کمک کند.

- پذیرش و اتخاذ هر تغییری با برداشتن قدم کوچک و انجام یک عمل در هر زمان شروع می‌شود و پیشرفتتان آرام و آهسته است، اما به‌محض اینکه عادت تازه شکل‌گرفته‌تان شروع به تأثیرگذاری می‌کند، تکانش بزرگ هم به شما ملحق می‌شود و موفقیت و نتایجتان به‌سرعت مرکب می‌شود.

- کوچینگ تحول یک فرآیند زمان‌بر و نسبتاً طولانی است و زمان به ثمر نشستن تغییرات مدنظر کوچی در زندگی بر اساس شرایط مختلف می‌تواند متغیر باشد.

- مزیت رقابتی هر شخص در رسیدن به خواسته‌ها و تحول در زندگی‌اش می‌تواند توانایی در پایداری‌اش باشد. ثبات نداشتن تکانش بزرگ را نیز از بین می‌برد.

نویسنده: سرکار خانم طاهره خادمی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)