مبارزه با بحران ویروس کرونا؛ راهکارهای حفظ کسبوکارهای کوچک
در این مقاله به بررسی روشهای عملی برای حفظ کسبوکارهای کوچک در این دوران سخت که همهچیز بهسرعت در حال تغییر است میپردازیم.
از رسیدگی به منابع مالی گرفته تا همفکری با کارکنان و کارمندان.
تعطیلی، کاهش ساعات کاری و تعدیل نیروی انسانی، همه از عواقب این مشکل هستند و کسبوکارها بیشترین تلاش خود را برای یافتن راهحل عبور از آن بکار گرفتهاند.
بااینحال، این وضعیت ازآنچه تصور میکنید صدمهی بیشتری به همه وارد کرده است.
بر اساس آمارهای منتشرشده، درصدی از کسب وکارهای کوچک، توان مقاومت و پایداری بیشتر از یک ماه در شرایط کنونی را ندارند.
برخی دولتها در حال معرفی اقداماتی برای بهبود تجارتهای کوچک هستند.
اما اگر خود را در خط مقدم جبههی این وضعیت میبینید، راهکارهایی را برای حفظ تجارت و آسودگی خاطر شما معرفی کردهایم که میتوانید از آنها بهره ببرید.
باید در مورد اقدامات موثر در زمان بحران اطلاعات خودتان را بیشتر کنید تا بتوانید مدیریت درستی را در آن زمان انجام دهید.
منابع مالی و بیمه خود را چک کنید:
با حسابدار یا واحد مالی خود دربارهی گردش و منابع مالی و روشهای استفاده از این منابع صحبت کنید.
همچنین با بررسی سیاستهای بیمه از امکان بازگشت درآمدهای ازدسترفته مطلع شوید.
همچنین در نظر داشته باشید که در شرایط مختلف وضعیت فرق میکند و بهتر است با یک مشاور بیمه در این مورد مشورت کنید.

با کارمندان خود صحبت کنید:
صادقانه با کارکنان و کارمندان خود دربارهی پرداخت بهموقع دستمزدها، شرایط و کارهایی که بهاجبار باید انجام دهید صحبت کنید.
بهقولمعروف، بحث و گفتگو کلید حل مشکلات است و در این شرایط اهمیت این نکته دوچندان شده است.
آشنا بودن به تاکتیک های پیشبرد کسب وکار در بحران بسیار مهم هست و در این مورد حتما باید با کارکنان خود صحبت کنید.
با یکدیگر همفکری کنید:
صاحبان مشاغل، دیگر کنترلی بالایی بر اوضاع ندارند چون به دستور دولت باید کار را تعطیل کنند.
پس شاید بعضی از کارمندان ایدههای خوبی را برای حل این مشکل در ذهن داشته باشند.
سعی کنید از تواناییهای ذهنی همهی کارمندان شرکت استفاده کنید.
در صورت امکان دورکاری کنید:
در بعضی کسبوکارها امکان ادامهی فعالیت در خانه ممکن است.
اگر در کسبوکار شما نیز مدیریت و پیشبرد کارها از خانه و توسط کارکنان، ممکن است، سعی کنید با استانداردسازی گزارشگیریها و نظارتهای درست
و همچنین تعیین معیارهای ارزیابی کیفیت و کمیت کار، فرایندهای کاری خود را در قالب دورکاری پیش ببرید.

ساعات کاری را کاهش دهید:
در بعضی از مشاغل، کاهش ساعات کاری هم یک گزینه است. قطعاً کارمندان شما نیز موافق هستند که ساعات کمتری کار کنند.
اما همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و جریان درآمدی آنها متوقف نشود.
ضمن اینکه در شرایط کنونی که حجم تقاضا کاهش پیداکرده است، با ساعت کار کمتر نیز میتوانید کسبوکار خود را پیش ببرید.
از فضای کاری خود مراقبت کنید:
اگر مشغول به کار هستید حتماً باید دستورات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید.
در واقع میتوان گفت که در حال حاضر ما در حال تمرین برای انجام وظایف بهداشتی هستیم.
ضدعفونی کردن محیط، رعایت فاصله فیزیکی، تأمین محصولات بهداشتی در محیط کار، استفاده از دستکش و ماسک، جزء اقداماتی است که حتماً در برنامه قرار دهید.
با تأمینکنندهها و حامیان خود صحبت کنید:
با تأمینکنندههای خود دربارهی تأخیر در پرداختها صحبت کنید.
صادقانه شرایط را برای آنها بازگو کنید. همچنین با تأمینکنندهها جهت تصمیمگیری برای برنامهریزی صحبت کنید.
بانکها اقدامات خوبی را در این زمینه انجام میدهند و برخی برنامههای حمایتی نیز توسط دولتها به بانکها ابلاغشده است.

همچنان با این مشکل بسازید و آمادهباشید:
کارآفرینان افراد بسیار باهوشی هستند و درعینحال که با پیامدهای کرونا سروکار دارند و به وضعیت کنونی میاندیشند، به دنبال کارهایی هستند که میتوانند برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی این پدیده انجام دهند.
برای کسانی که قادر به ادامهی کار هستند سعی کنید بهزودی فکری کنید.
با شریک تجاری و کارمندان خود صحبت کنید، برنامهریزی کنید و تا آنجا که میتوانید آماده شوید.
ببینید چطور میتوانید کمک کنید:
برخی از کارآفرینان حتی در شرایطی که خودشان با یک وضعیت وخیم روبرو هستند به دنبال کمک به دیگران هستند.
بهطور مثال، برخی از رستورانها بهجای تعطیل کردن، به فعالیت خود ادامه دادهاند و در محیطی بهداشتی و ضدعفونی اقدام به آمادهسازی غذا برای توزیع در محلهها فقیرنشین و ضعیف جامعه نمودهاند.
داشتن مهارت در حل مسئله در زمان بحران بسیار مهم هست و با تجربه و تحقیق زیاد بدست می آید.

روشهای خلاقانه برای حرکت در دوران کرونا
در اینجا برخی از روشهایی که مشاغل و سازمانهای دیگر برای مقابله با کرونا استفاده میکنند آورده شده است:
الف) تحولی در روشهای ارسال سفارشها:
شرکت OpenTable با همکاری سامانه های سفارش آنلاین غذا بهمنظور تسهیل در تحویل و پذیرش در رستورانها همکاری کرده است.
و یکی از ایدههای جالبی که مورد مصرف غذاها پیشنهادشده است، این بود که رستورانها از کامیونهای غذایی متحرک استفاده کنند.
آنها میتوانند در محلهها و با حفظ فاصلهی قانونی و بهداشت، غذاهای نیمه آماده یا سرد یا فقط قهوه یا سیبزمینی سرخکرده بین مردم توزیع کنند.
ب) حرکت آنلاین کسب وکار:
با توسعه فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت در اکثر نقاط جهان، امکان برگزاری کلاسهای آموزشی آنلاین یا وبینار فراهمشده است.
همچنین شبکههای اجتماعی نیز فرصتی ارزشمند برای تولید محتوای در جهت ارائه خدمت و ارزشآفرینی برای مشتریان هستند.
ج) جایزه برای خرید:
در زمان رکود و شرایط سخت، مشتریان به دنبال مدیریت هزینههای خود هستند.
به همین دلیل در گام اول خریدهای غیرضروری را کاهش میدهند و در گام بعدی سعی میکنند محصولات ضروری را باقیمت کمتر یا بهصورت عمده خریداری کنند.
به همین دلیل، پروموشنهایی از جنس تخفیف و جوایز و قرعه کشی، در این دوران برای مشتریان جذاب است.
هدایای مردم:
برخی از سازمانهایی که حتی در مواقع عادی به کمکهای مالی مردم ارتباط دارند، اکنون پیشنهادهای ویژهای را ارائه میکنند.
بهعنوانمثال ، Scott mission در تورنتو معمولاً غذاهای اهدایی مردم را دریافت میکرده است.
اما در حال حاضر، از مردم درخواست میشود كه پول بهصورت آنلاین، از طریق تلفن یا از طریق پستی اهدا كنند تا بتواند لوازم موردنیاز افراد نیازمند را خریداری کنند.
نظر بدهید