یا مزیت رقابتی ایجاد کنید یا اصلاً رقابت نکنید!
مزیت رقابتی اهمیت زیادی دارد. بقای کسبوکارتان به توانایی شما در ایجاد و حفظ یک نوع وجه تمایز قابلتوجه بستگی دارد.
شرکت شما چهکاری را بسیار خوب انجام میدهد؟ در کدام بخش کارایی بالایی دارید؟ حوزه برتری محصول یا خدمات کلیدیتان کدام است؟
وجه تمایز شما آن جنبه از محصول یا خدماتتان است که به شکلی شما را برتر از رقیبتان میکند.
حوزه مزیت رقابتیتان همیشه از این لحاظ تعیین میشود که مشتریتان چه چیزی را نیاز دارد و حاضر است برایش پول بدهد.
هر شرکتی که دوام میآورد و رونق پیدا میکند، یک وجه تمایز مشخص و باارزش دارد که مشتری تشخیص میدهد و برایش ارزش قائل است.
هر شرکتی که دچار مشکل میشود، یا وجه تمایز آن را نسبت به رقیبان در بازار ازدستداده یا هرگز مزیت رقابتی نداشته است.
بیشتر بخوانید: اهمیت مزیت رقابتی در موفقیت کسبوکارها
توانایی شما در ایجاد، نگهداری و محافظت از وجه تمایزتان پیشنیاز کاملاً ضروری برای رشد شرکت و سوددهی بالا است.
ازآنجاییکه بازارتان نیز بهسرعت تغییر میکند، باید پیوسته بپرسید: «اینطور که اوضاع پیش میرود، فردا وجه تمایز ما چه خواهد بود؟»
اگر بخواهید به اوج زمینه کاریتان برسید، مزیت رقابتیتان چه باید باشد؟

اگر بخواهید در محصول یا خدماتی که ارائه میکنید، تغییرات لازم را بدهید، مزیت رقابتیتان چه میتواند باشد
جک ولچ، مدیرکل جنرال الکتریک، به دلیل این اعتقادش معروف است که باید در صنعتتان یا شماره یک باشید یا شماره دو .
در غیر این صورت، باید این کار را رها کنید و منابعتان را جایی متمرکز کنید که شماره یک یا دو بودن برایتان ممکن باشد.
او میگوید: «اگر وجه تمایز ندارید، رقابت نکنید»
مزیتهای رقابتی امروز عبارتاند از: سرعت بیشتر، قیمت کمتر، سادگی بیشتر یا هر سه مورد همراه خدمتهای عالی و بهموقع به مشتری.
همه شرکتهای موفق و پرسود، محصول و خدمات باکیفیت ارائه میکنند و در این کار ، سرعت عمل دارند.
گذشته از آن، خدمات عالی به مشتری میدهند که آن را هم دائماً بهتر میکنند.
به این دلیل است که آنها در صنعتشان در زمره پرسودترین شرکتها هستند، و بیشترین رشد را دارند. شما هم باید همینطور باشید.
برگرفته از کتاب «۲۱روش عالی برای اینکه کسبوکاری پرسود ایجاد کنید» – برایان تریسی
نظر بدهید