آیا مشتریانتان هزینه خرید را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند؟
۱۳۹۸-۰۴-۲۹ 0

پرداخت به‌موقع

آیا مشتریانتان هزینه خرید را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند؟

پرداخت به‌موقع هزینه محصولات، امری حیاتی در کسب‌وکار است. اما گاهی پیش می‌آید که حداقل یک مشتری، هزینه محصولات را به‌موقع پرداخت نکند.

اگر این مشکل ادامه پیدا کرد، وظیفه شماست که دست‌به‌کار شده و این وضعیت را اصلاح کنید.

گزینه‌های زیادی در اختیاردارید که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

چرا پرداخت به‌موقع بسیار اهمیت دارد؟

در وهله اول باید به دلایل اهمیت این موضوع بپردازیم. اگر مشتریانتان هزینه خرید را به‌موقع پرداخت نکنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

گردش مالی:

چرا پرداخت به‌موقع بسیار اهمیت دارد؟

اولین و مهم‌ترین اتفاقی که بعد از پرداخت دیرهنگام رخ می‌دهد، تأثیر منفی روی گردش مالی شرکت است.

اگر به‌موقع پول نگیرید، نمی‌توانید سر وقت و به شکلی مداوم درآمد داشته باشید.

این عامل در مدیریت و رهبری کسب وکارتان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر درآمد منظمی نداشته باشید، نمی‌توانید بدهی‌ها و قسط‌های شخصی‌تان را نیز سروقت بدهید.

جدا از کسب درآمد منظم، گردش مالی نشانگر توانایی شرکتتان در کسب موفقیت نیز هست.

درواقع حتی ممکن است گردش مالی نامناسب باعث تعطیلی شرکتی شود، حتی اگر آن شرکت روی کاغذ و به لحاظ فنی درآمدزا بوده باشد.

صورت‌حساب‌ها را بررسی کنید و اقداماتی را در جهت اصلاح پرداختی‌های دیرهنگام صورت دهید تا بتوانید گردش مالی مثبتی داشته باشید.

حتما بخوانید: تحقیق و توسعه (R&D) چیست

تأثیر پرداخت به‌موقع روی تنظیم امور حسابداری:

تنظیم امور حسابداری برای پرداخت به‌موقع هزینه خرید محصولات

پرداخت به‌موقع هزینه خرید محصولات باعث می‌شود تا تنظیم و بستن حساب‌های ماهیانه و سالیانه به شکل راحت‌تری انجام شود.

صورت‌حساب‌های ثبت‌شده معمولاً به‌عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شوند،

ولی اگر این درآمد هنوز وجود خارجی پیدا نکرده باشد، اشتباهاتی در گزارش‌هایتان رخ خواهد داد.

شاید این موضوع خیلی برای کسب‌وکارهای کوچکی که به‌تازگی کارشان را شروع کرده‌اند، اهمیت نداشته باشد،

بااین‌حال اگر می‌خواهید گزارش‌های مالی‌تان را به سرمایه‌گذاران یا عموم مردم ارائه دهید، باید توضیحات کاملی در اختیار داشته باشید.

شهرت:

اگر بپذیرید که مشتریانتان با دیرکرد زمانی وجه موردنظر را پرداخت کنند، به شهرت خود صدمه می‌زنید

و خود را در معرض مشکلاتی در آینده، ازجمله دیرکرد طولانی‌مدت تر قرار می‌دهید.

این موضوع برای مدیریت مالی شرکت شما بسیار خطرناک خواهد بود.


مشکلات فزاینده در صورت عدم پرداخت به‌موقع:

همه این مشکلات در طول زمان بیشتر می‌شوند، بنابراین هرچه بیشتر برای اصلاح این وضعیت تعلل کنید، با عواقب بیشتری مواجه خواهید شد.

به‌عنوان مثال، وقتی مشتری متوجه شود که پرداخت دیرهنگام ایرادی ندارد، آن را (خودآگاه یا ناخودآگاه) به یک عادت تبدیل می‌کند.

هرچه حساب‌وکتاب‌های مالی ماهیانه و سالیانه‌تان پیچیده‌تر شود، پیش‌بینی میزان پیشرفت کلی‌تان نیز سخت‌تر خواهد شد.

استراتژی‌های اصلاح پرداخت به‌موقع مشتریان

خوشبختانه مجموعه استراتژی‌هایی برای مشتری سخت گیر وجود دارد که می‌توانید به کار بگیرید تا از این وضعیت رهایی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از خدمات مشتری برای ایجاد وفاداری در کسب‌وکارهای کوچک

استراتژی‌هایی برای اصلاح پرداخت به‌موقع مشتریان

۱- بر فرآیند صدور صورتحساب، کنترل کامل داشته باشید.

فرآیند صدور صورتحساب‌ها را مورد ممیزی و حسابرسی قرار دهید. احتمال دارد که جایی اشتباهی صورت گرفته باشد.

اگر فرآیند ثبت صورتحساب‌ها را به‌صورت کاملاً مستند در اختیار ندارید، اصلاحات کارتان را از همین‌جا شروع کنید.

علاوه بر این شما باید همواره نسبت به صدور صورتحساب‌ها و نحوه ارتباط میان دپارتمان‌های مختلف شرکت آگاه باشید.

هرگونه شرایط خرید و جریمه دیرکرد باید به‌وضوح مشخص شود.

اگر فرآیند پیگیری مناسبی نداشته باشید، صورتحساب‌هایتان گم‌شده یا مورد بی‌توجهی واقع می‌شوند.

کنترل فرآیند صدور صورتحساب‌ها برای پرداخت به‌موقع

این فرآیند دو مرحله دارد:

اول اینکه مطمئن شوید فرآیندهای کاری‌تان روی کاغذ منطقی به نظر می‌رسند.

دوم اینکه آیا قوانین سفت و سختی دارید یا کارمندانتان هر شرط و شروطی که بخواهند، برای مشتری می‌گذارند؟

سپس با کارمندانتان ارتباط برقرار کرده و به بررسی این موضوع بپردازید که آنها فرآیندهای کاری را به‌درستی دنبال می‌کنند.

۲- در صورت عدم پرداخت به‌موقع به شکلی رسمی اخطار بدهید.

اگر موعد پرداخت مشتری‌تان چند روز به تعویق افتاده است، می‌توانید اخطاری رسمی برای او بفرستید.

اخطار رسمی به مشتری در صورت عدم پرداخت به‌موقع

در ابتدا ایمیلی برای او ارسال کنید و با لحنی دوستانه موعد و شیوه‌های پرداخت را یادآوری کنید.

اگر کارساز نبود، از ایمیل، نامه یا تماس تلفنی برای پیگیری استفاده کنید.

در صورت نیاز می‌توانید به مشتری اخطار دهید که در صورت عدم پرداخت، با مشکلات قانونی روبه‌رو خواهد شد.

شاید آنها فقط فراموش کرده باشند هزینه خرید را واریز کنند و شاید برای پرداخت هزینه نیاز به اعمال فشار داشته باشند.

پیشنهاد عالی: ۱۰ چیزی که مشتریان از خدمات مشتری انتظار دارند

۳- شرایط مختلفی را برای بهترین (و بدترین) مشتریانتان در نظر بگیرید.

شرایط مختلف برا بهترین و بدترین مشتریان بر اساس پرداخت به‌موقع آنها

اگرچند مشتری مشکل‌ساز دارید، یا از طرف دیگر، مشتریانی دارید که همیشه به‌موقع هزینه خرید را پرداخت می‌کنند،

بهتر است شرایط خرید متفاوتی را برای هرکدام از آنها در نظر بگیرید.

به‌عنوان‌مثال، اگر مشتری‌ای همیشه پول را با دیرکرد زمانی پرداخت می‌کند،

شرایط سخت‌تر و جریمه مالی درازای دیرکرد را برای او در نظر بگیرید.

۴- شیوه‌های پرداخت متنوع‌تری را بپذیرید.

برخی از مشتریان به دلیل مشکلات و شرایطی که دارند، نمی‌توانند هزینه خرید را به‌موقع پرداخت کنند.

این مشکلات ممکن است ناشی از گردش ضعیف مالی یا فشار زیاد کار باشد.

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که به‌وسیله آنها می‌توانید این مشکل را حل کنید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک صورتحساب سنگین را به چند صورتحساب سبک‌تر تبدیل کنید.

اگر می‌توانید، مکالمه‌ای دوستانه و صریح با مشتری موردنظر داشته باشید و سعی کنید با او در مورد نحوه پرداخت به توافق برسید.

پیشنهاد عالی برای شما: ۱۰ روش بهبود تجربه خدمات پشتیبانی مشتری

۵- از شرکت‌های تحصیلداری استفاده کنید.

اگر شرایط سختی دارید و گزینه‌های بالا به شما کمکی نکرد، می‌توانید از شرکت‌های تحصیلداری استفاده کنید.

فرآیند این کار ساده است: با یک شرکت تحصیلداری صحبت کنید،

صورتحساب‌های پرداخت‌نشده‌تان را به آنها بفروشید و مبلغی کمتر از مبلغ صورتحساب دریافت کنید و دیگر به آن صورتحساب کاری نداشته باشید!

آنها خودشان با مشتری موردنظر تماس گرفته و بر اساس روند کاری‌شان، وجه موردنظر را از آنها می‌گیرند.

البته این روش، روش خوبی برای طولانی‌مدت نیست، چراکه هم باید پول کمتری دریافت کنید، هم آن مشتری را احتمالاً از دست می‌دهید.

این موضوع برای ترغیب مشتریان به خریدهای بعدی از شما ، زیاد مناسب نیست.

ذر این صورت برای جلب نظر مشتریان از دست رفته یکسری استراتژی تهیه کنید.

اما اگر چاره دیگری نداشتید، این روش را امتحان کنید.

۶- با مشتریان مشکل‌ساز کار نکنید.

با مشتریان مشکل‌ساز که همیشه مشکل پرداخت به‌موقع دارند کار نکنید

اگر تعدادی از مشتریانتان به‌طور مرتب مشکلاتی درزمینه پرداخت برایتان ایجاد می‌کنند، باید آنها را کنار بگذارید.

شاید فکر کنید این کار برای شما که شرکت کوچکی دارید، مانند دور ریختن پول است؛

اما این‌طور نیست، چراکه باوجود این مشتریان، درآمد ثابتی نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای برخورد با مشتریان ناراضی

۷- قانونی برخورد کنید.

اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و بازهم به دربسته خورده‌اید، دیگر وقت آن رسیده که از طریق قانونی دست‌به‌کار شوید.

قانونی برخورد کنید

تا می‌توانید اطلاعات گردآوری و صورتحساب‌ها و فاکتورها را تنظیم کنید،

سپس به دنبال یک وکیل خبره باشید تا بتوانید از روش قانونی، حق‌وحقوق خود را پس بگیرید.

البته بررسی کنید که احتمالاً هزینه استخدام وکیل و طی کردن فرآیندهای قانونی بیشتر از هزینه‌ای که می‌خواهید بگیرید، نباشد، که در این صورت با ضرر بیشتری روبه‌رو خواهید شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
برچسب ها

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]