چطور یک کوچ می‌تواند حس و حال خوب و خوش را به کسب‌وکارها انتقال دهد؟

چطور یک کوچ می‌تواند حس و حال خوب و خوش را به کسب‌وکارها انتقال دهد؟

ارائه حس و حال خوش و خوب از لحاظ روحی، روانی و حتی جسمی می‌تواند میزان بهره‌وری و عملکرد یک سازمان، شرکت، صنایع، بازار و کارگاه‌های مقیاس کوچک را با ارزیابی دقیق متعالی سازد.

یک مربی انگیزشی و خودساخته می‌تواند فضای نشاط و آرام‌بخش را در بدنه هر بیزنسی تزریق نماید.

احساس خوب و حال خوش از لحاظ روحی و روانی، جسمی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انگیزه‌بخش برای هر کسب‌وکار می‌باشد، افراد حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در عرصه‌های مختلف و با انواع خدمات نیاز به این مسئله حیاتی دارند.

برای اینکه بدانیم یک کوچینگ با مهارت‌های کوچینگ چگونه می‌تواند باعث ایجاد حس و حال خوب برای مدیران اجرایی، رهبران، مدیران ارشد سازمان‌ها، کارشناسان، کارمندان، کارگران و متخصصان مهارت‌های گوناگون شود، باید به روش‌ها و مکانیزم هایی که می‌تواند نقش سازنده و پویایی در این زمینه ایفا نماید، اشاره‌کنم.

 

کوچینگ افراد یک سازمان

کوچینگ افراد یک سازمان

یک کوچ توانمند در حوزه انگیزشی می‌تواند با بالا بردن اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس رهبران، مدیران، کارکنان و مهندسین و پزشکان، سازمان‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌ها، مراکز انتظامی و حساس و ..... باعث ایجاد شادابی و تحرک مثبت در کسب‌وکارها شود.

کوچینگ حس و حال خوب می‌تواند با ترکیب کردن مباحث روانشناسی، فلسفه زندگی، خودشناسی، ارائه چشم‌انداز و نقشه راه، هدف‌گذاری و ارزیابی مستمر مراجع خود چه فردی و چه گروهی و با شنیدن مؤثر و پرسیدن سؤالات معنادار و قدرتمند، اولین گام‌های مؤثر را برای کمک به هر فرد حقیقی و حقوقی که نیاز به تغییر و شکوفایی دارد ایفا نماید.

مربی با هفت سطح شنیدن و با پرسیدن سؤالات می‌تواند به درون ذهن رهبران، مدیران اجرایی، کارکنان و کارگران و .... نفوذ نماید.

انسان‌ها به‌عنوان مخلوق خداوند بی‌همتا هستند و همه دارای توانایی بی‌نظیری هستند.

انسان‌ها دارای ویژگی‌های پروردگار یکتا هستند و می‌توانند با کشف استعدادهای درونی و ذاتی خود، کشف خلاقیت‌های ذهنی باعث خودشکوفایی خود و حتی اطرافیان خود شوند.

یک کوچ انگیزشی پرقدرت می‌تواند با سلف کوچینگ افراد یک سازمان، نشان دادن مسیر راه درست، باعث رونق کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در سطح کشور و حتی دنیا شود.

کوچ حرفه‌ای با توانایی‌های تخصصی می‌تواند همدل و همراه با مراجعه‌کننده خود شود و با سؤال کردن و شنیدن عمیق اظهارات یک رهبر، مدیر ارشد یک سازمان، مدیرعامل یک شرکت راه رسیدن به اهداف و مرتفع کردن چالش او را با توانایی ذاتی خودش حل نماید و او را به سرمنزل مقصود برساند.

 

حس و حال خوب کسب‌وکارها - کوچینگ سیستم کسب‌وکارها

کوچینگ سیستم کسب‌وکارها

یک کوچ با ایجاد یک مسیر خودارزیابی دقیق و چکاب پرسنل یک سازمان، شرکت، موسسه و کسب‌وکارها با استفاده از مهارت‌های سلف کوچینگ و کوچینگ فردی و گروهی، شناخت افکار عمومی، شناخت دیدگاه سیاست‌مداران و خط مش‌های آنان در تصمیم‌گیری در شرایط سخت بازار، چه کسب‌وکار آفلاین باشد و چه به‌روز شده و مدرن، می‌تواند تغییرات بنیادی در سیستم هر کسب‌وکاری ایجاد نماید، یک کوچ می‌تواند به‌طور غیر محسوس در نقش مدیر ارشد یک سازمان به‌تمامی نقاط کور و غیرقابل‌دسترس کارکنان دست یابد و آن‌ها را با متد مختلف به ریل قطار برگرداند و در مسیر صحیح قرار دهد.

کوچ نقش یک ابزار مثل چراغ‌قوه رو دارد که مسیر تاریک را برای آن‌ها روشن می‌نماید تا فرد خود با دانش و توانایی و مهارت‌های خود و همچنین ذهنیت پویایی که خداوند در اختیارش گذاشته به بهترین خودش تبدیل شود و دستاوردهای عظیمی برای خود خلق نماید.

بر اساس تحقیقات به‌دست‌آمده در گوگل، کوچ رهبری با 18 درصد، کوچ مدیران ارشد با 16 درصد، کوچ کسب‌وکارهای با 3 درصد به ترتیب بالاترین رده‌های رو به خود اختصاص داده‌اند و بقیه انواع کوچ نیز مثل کوچ سلامتی، کوچ مالی، لایف کوچ و ...... هرکدام درصدی از این صنعت پیشرفته و مهم را به خود اختصاص داده‌اند.

کوچ فردی با جعبه‌ابزار کوچینگ و ارتباطی که با مراجعه‌کنندگان خود ایجاد می‌نماید دنیای درون فرد را با آیینه‌ای تمام‌نما برایش نمایان می‌کند تا او برای حل معضل و یا مشکلاتش و همچنین اهدافش دست به اقدام بزند.

امروزه کوچ‌های سازمانی و کوچ‌های رهبری، کوچ‌های اجرایی و کوچ‌های توسعه‌سازمانی به معنای واقعی و تخصصی در این مهارت شگفت‌انگیز در حال ارائه خدمت هستند.

حس و حال خوب کسب‌وکارها - کوچ انگیزشیکوچ انگیزشی

کوچ انگیزشی می‌تواند با آموزش خودشناسی به رهبران و مدیران ارشد و ..... باعث بهبود و افزایش انگیزه شود و روحیه کارکنان را برای بالا بردن توانایی‌های خود در ساخت و تولید یک محصول منحصربه‌فرد مثلاً ساخت دست هوشمند مصنوعی برای انسان‌های شوند که براثر یک حادثه دچار نقص عضو شده‌اند.

به عبارتی کوچ به افراد و کارکنان آموزش می‌دهد چگونه خودشان باشند مثل یک چشمه خروشان، چراکه اعتقاد دارند همه عالم در درون خود فرد می‌باشد و اگر خود را دانستند همه را خواهند دانست. به قول شاعر می‌گوید با تو در خلوت نجوا می‌کنم - خود را در خود پیدا می‌کنم.

کوچ‌های انگیزشی و حس و حال خوب به اهمیت خودشناسی افراد بها می‌دهند و سعی می‌کنند در ابتدا افراد مشخصات و ذات درونی خودشان را بشناسند و بعد بتوانند مراحل پیشرفت در کار و زندگی حرفه‌ای خود را طی نمایند.

کوچ با تکنیک‌های تخصصی و مهارت‌های کوچینگ سعی می‌نماید یک رهبر، یک مدیر، یا یک فرد بخصوص درک درستی از موقعیت فعلی خودش نمایان کند تا با ارزیابی درونی خود بتوانند به رشد و پیشرفت و تعالی دست پیدا کند.

کوچ حال خوب و خوش تلاش دارد در مرحله اول هویت افراد برایشان مثل پله‌های یک نردبان آشکار شود.

چراکه هرکدام از آن‌ها یک مهارت هست مثل اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس، کاهش استرس و کنترل اضطراب کوچ انگیزشی و حس خوب با شناخت هویت فرد که یعنی شناخت فرد اول به خودش و بعد به دیگران باعث ایجاد حس خوب به کارکنان و افراد شود تا به بهترین خودشان در زندگی جاری و کاری دست یابند.

کوچ‌های انگیزشی خود مربیگری را به رهبران، مدیران، کارمندان و متخصصین یاد می‌دهند تا بتوانند به بالاترین استانداردهای خود در زندگی حرفه‌ای دست پیدا کنند.

معمولاً صحبت از خودشناسی که می‌شود انسان یاد عرفان، فلسفه و هستی‌شناسی می‌افتند.

اما شناخت هویت درونی فرد در قلمرو روانشناسی راهکارهای سختی ندارد. شناختن خود یک سفر هست، سفری که از مسیرهای مختلفی عبور می‌کند و پیچ‌وخم‌های خودش را دارد.

ایجاد شور و شوق و شعف در درون افراد توسط کوچ حرفه‌ای

ایجاد شور و شوق و شعف در درون افراد توسط کوچ حرفه‌ای

یک کوچ حال خوب حرفه‌ای برای ایجاد شور و شوق و شعف در درون افراد به چند اصل اشاره می‌نماید که عبارت‌اند از: تفکر و مراقبه، مطالعه در علم روانشناسی و خودشناسی و استفاده از مشاوره‌های تخصصی.

تفکر و مراقبه:

تفکر و مراقبه اولین اصل خودشناسی تأمل درباره خود است. یعنی بدانیم در هرلحظه چه حالی داریم و چه حالی در دیگران ایجاد می‌کنیم.

چه افکاری داریم و این افکار به چه رفتارهای منجر می‌شود، ندای درون ما چه می‌گوید و از بیرون چطور به نظر می‌رسیم.

همه این‌ها کمک می‌کند شناخت بهتر و عمیق‌تری نسبت به خودمان پیدا کنیم.

کوچ‌های انگیزشی و حس و حال خوش با استفاده از این تکنیک‌ها سعی بر شناخت درونی فرد برای خوشان می‌کنند.

آن‌ها تلنگر می‌زنند تا مدیران کسب‌وکارها بهتر به انجام وظایف خود بپردازند.

همچنین کوچ‌ها با معرفی کتاب‌ها و مقالات آموزشی که درزمینهٔ حس و حال خوب و خصوصاً اعتمادبه‌نفس و عزت به نفس و خودشناسی وجود دارد با فرد تحت آموزش کمک می‌کنند تا سریع‌تر به مسیر دلخواه خود نزدیک شود.

روزانه نویسی:

روزانه نویسی یعنی نوشتن روزانه، شاید کار بسیار ساده‌ای به نظر بیاید.

اما نوشتن هر روز و در پایان هرماه، فصل یا سال می‌توانید سراغ نوشته‌هایتان بروید و آنچه در ذهنتان گذشته مرور کنید این مرور کردن به فرایند خودشناسی و سلف کوچینگ بسیار کمک می‌کند.

 

مشاوره‌های تخصصی

مشاوره‌های تخصصی

کوچ‌های انگیزشی با دادن مشاوره‌های تخصصی و با نگاه از بیرون فرد که ناظر اوست باعث می‌شود مسیر زندگی افراد تغییر نماید و به سمت متعالی پیش رود.

کوچ‌ها در کسب‌وکارها با پرسیدن سؤال و شنیدن نظرات و پاسخ‌های مدیران و کارکنان بیزینس ها سعی می‌کنند آن‌ها را به انسان‌های خودساخته توانمندتری تبدیل نمایند.

همچنین با استفاده از پیام‌های انگیزشی و گرفتن تست‌های تخصصی مثل تست هاولند، میزان اعتمادبه‌نفس افراد را با دریافت نمره اندازه‌گیری می‌کنند و با دریافت دادها برای کسانی که دارای اعتمادبه‌نفس پایینی هستند تمام تلاش خود را می‌کند که با آموزش و کشف استعدادها به انسانی توانمند و خودساخته تبدیل بشوند.

کوچ‌ها با اجرای برنامه‌های آموزشی همراه با سرگرمی و تفریح، ورزش، موسیقی و برگزاری وبینارها و لایو های آموزشی و تولید پادکست و کتاب‌های موفقیت سعی می‌نمایند.

بهترین ابزارها موردنیاز افراد را برای تبدیل‌شدن به یک من قوی و قدرتمند که باعث رونق کسب‌وکارها و دریافت حس و حال خوب و نهایت باعث بالا رفتن راندمان و تولید محصولات باکیفیت می‌شوند ارائه نمایند.

ایجاد محیطی شاد و جلوگیری از غم و غصه و ارزیابی روحیه کارکنان یک سازمان، کارخانه و یا یک شرکت و ......... به همراه پاشیدن بذر لبخند و نشاط و بالا نگه‌داشتن انرژی روحی مستمر افراد یک کسب‌وکار بزرگ و یا حتی کوچک از مهم‌ترین مأموریت‌های تخصصی یک کوچ حس و حال خوب، خوش و انگیزشی می‌باشد.

کوچ انگیزه و حال خوب می‌تواند با طراحی فضای پر از انگیزه و رقابت سالم و حس و حال درجه‌یک و خوش برای کارکنان یک سازمان باعث افزایش تولیدات باکیفیت، افزایش فروش و بهره بری و بالا رفتن میزان رضایت‌مندی مشتریان و نهایتاً باعث کسب درآمد و سود عالی شود، امید است که فرهنگ استفاده از کوچ‌های کسب‌وکار سریع‌تر در بین بیزینس من‌ها و مدیران کسب‌وکارهای داخل کشور جا بیفتد تا صاحبان کسب‌وکارها شاهد رونق بیشتر کسب‌وکارهای خود باشند و اقتصاد کشور در سطح داخلی و جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن و رقابت با رقبا داشته باشد.

نویسنده: جناب آقای علیرضا اعتمادی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)