چگونه نقطه تعادل سود و زیان را محاسبه کنیم؟

چگونه نقطه تعادل سود و زیان را محاسبه کنیم؟

برای اینکه کسب‌وکار خود را ادامه دهید باید درآمد کسب کنید، اما درک اینکه چه زمانی و چگونه درآمد دارید، همیشه ساده نیست. پیدا کردن نقاط سربه‌سر در سود و زیان نیاز به دانش کافی دارد.

بسیاری از کسب‌وکارها در سال‌های اول تشکیلشان پولی در نمی‌آورند. زیرا ممکن است راه‌اندازی یک تجارت به هزینه زیادی نیاز داشته باشد (به لوازم، بیمه، هزینه‌های مجوز و قراردادهای اجاره‌ای و غیره) و احتمالاً جذب مشتری کمی طول بکشد.

درک میزان درآمد کسب‌وکار و هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی آن، برای موفقیت در بلندمدت مهم است.

نقاط سربه‌سر را پیدا کنید

نقطه یا نقاط سربه‌سر کسب‌وکار شما زمانی است که پولی که از فروش به دست می‌آورید، هزینه‌های تجارت شما را پوشش می‌دهد.

درحالی‌که احتمالاً هدف شما کسب درآمد است، نه فقط پوشش هزینه‌ها، رسیدن به نقطه سربه‌سر گام مهمی در مسیر به سمت سودآوری کسب و کار است.

شما می‌توانید نقطه سربه‌سر را برای هر محصول یا خدماتی که می‌فروشید محاسبه کنید.

از نقاط سربه‌سر استفاده کنید

زمانی که نقاط سربه‌سر تجارت خود را محاسبه کردید، می‌توانید از این اطلاعات همراه با بودجه خود برای تصمیم‌گیری‌های تجاری بهتر استفاده کنید.

می‌توانید برای خود و کارکنانتان اهدافی تعیین کنید، ببینید در صورت افزایش یا کاهش قیمت‌ها، نقاط سربه‌سر چگونه تغییر می‌کند یا تعیین کنید که آیا ارائه یک محصول جدید بر اساس هزینه‌های آن منطقی است یا خیر.

در اینجا یک نکته عالی وجود دارد؛ اگر می‌خواهید به‌جای پوشش هزینه‌ها، درآمد کسب کنید، سود موردنظر خود را به هزینه‌های ثابت خود اضافه کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید ماهیانه 3000 دلار درآمد داشته باشید، تمام هزینه‌های ثابت کسب‌وکار خود را جمع کنید و سپس 3000 دلار بیشتر به آن اضافه کنید.

نمودار محاسبه نقطه سر به سر سود و زیان

محاسبه نقطه سربه‌سر یک محصول

قبل از انجام محاسبات نقطه سربه‌سر، باید نکاتی را بدانید:

  • هزینه‌های ثابت کسب‌وکار. مبلغ کل هزینه‌های ثابت مانند اجاره یا بیمه که هر ماه پرداخت می‌کنید.
  • میانگین هزینه برای هر محصول: میانگین هزینه تولید یا خرید محصول. به‌عنوان‌مثال، اگر برای تولید یا خرید 100 محصول 500 دلار هزینه می‌کنید، هزینه هر محصول 5 دلار است. این هزینه‌ها می‌تواند متغیر باشد زیرا مواد، نیروی کار، کمیسیون و سایر هزینه‌ها متفاوت است، اما شما می‌توانید از میانگین هزینه هر محصول در محاسبات خود استفاده کنید.
  • قیمت فروش یک محصول. یک محصول را با چه قیمتی می‌فروشید. اگر قیمت فروش محصول شما کمتر از هزینه متوسط هر محصول شما باشد، برای کسب درآمد باید هزینه‌های خود را کاهش دهید یا قیمت‌های خود را افزایش دهید (هر دو).
  • حاشیه سهم. قیمت فروش محصول منهای هزینه شما برای تولید محصول. اگر هزینه ساخت محصولی که 13 دلار می‌فروشید 5 دلار است، حاشیه مشارکت شما 8 دلار است.
  • نسبت حاشیه سهم. اگر حاشیه سهم خود را بر قیمت محصول تقسیم کنید، می‌توانید حاشیه سود خود را بر حسب درصد یا نسبت به دست بیاورید. اگر محصولی را به قیمت 13 دلار بفروشید و حاشیه سهم شما 8 دلار باشد، نسبت حاشیه سهم شما 8/13 = 61.54 درصد است.

در اینجا چند فرمول مفید برای استفاده آورده شده است. برای این مثال‌ها، فرض کنید برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان 1000 دلار در ماه هزینه پرداخت می‌کنید، تولید هر محصول 5 دلار هزینه دارد و آن را به قیمت 13 دلار می‌فروشید:

  • نقطه سربه‌سر از نظر تعداد محصولات = هزینه ثابت / (قیمت محصول - هزینه متوسط شما برای هر محصول)
125  = 1000 / (13-5)

بنابراین، شما باید 125 محصول را برای پوشش هزینه‌های ماهانه خود بفروشید.

  • نقطه سربه‌سر در فروش = هزینه‌های ثابت / نسبت حاشیه سهم

1000 / 0.6154 = 1625دلار

بنابراین، شما باید هر ماه 1625 دلار به دست آورید تا هزینه‌های کسب‌وکار خود را به‌اضافه هزینه ساخت محصولتان پوشش دهید.

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان که به آن صورت درآمد، صورت بازدهی و P&L  نیز گفته می‌شود، می‌تواند به شما در تعیین وضعیت مالی کلی کسب‌وکارتان کمک کند.

این یکی از سه صورت‌های مالی اصلی برای مشاغل است، دو صورت دیگر ترازنامه و صورت جریان نقدی هستند.

P&L  درآمد و هزینه‌های شما را آنالیز می‌کند تا سود شما را در یک دوره زمانی مشخص، مانند یک‌ماهه، سه‌ماهه، سالانه یا چندساله نشان دهد و برای تعیین آن از یک معادله ساده استفاده می‌کند:

  • درآمد - هزینه = سود (که درآمد خالص نیز نامیده می‌شود)

بااین‌حال، P&L منابع مختلف درآمد و هزینه‌های شما را تفکیک می‌کند و به شما کمک می‌کند بهتر بفهمید تجارتتان چگونه درآمدزایی و هزینه‌سازی می‌کند.

استفاده از P&L

می‌توانید با مرور منظم صورت وضعیت P&L خود به اطلاعات مهمی دست پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید سود خود را با دور‌ه‌های قبلی مقایسه نمایید تا مشخص کنید که آیا سود تجارت شما در حال کم یا زیادشدن است.

اگر متوجه شدید که سود کسب‌وکار شما در طول زمان کاهش می‌یابد، ممکن است بتوانید به‌سرعت و طی اقدامی هزینه‌ها را کاهش دهید یا فروش را افزایش دهید تا سودآور بمانید.

P&L  همچنین می‌تواند در زمان نوشتن یا به‌روزرسانی یک طرح تجاری مفید باشد. هنگام درخواست وام تجاری، می‌توانید آن را با وام‌دهندگان به اشتراک بگذارید، و می‌توانید از اعداد P&L  خود برای تهیه و تنظیم اسناد مالیاتی استفاده کنید.

ایجاد و خواندن صورت P&L

می‌توانید صورت‌حساب P&L خود را ایجاد کنید یا با استفاده از یک الگو آن را انجام دهید، یا اگر از نرم‌افزار حسابداری استفاده می‌کنید، این نرم‌افزار همچنین می‌تواند یک صورت P&L برای کسب‌وکار شما ایجاد کند.

اگر  صورت سود و زیان خود را ایجاد می‌کنید، ممکن است لازم باشد از یک صفحه گسترده (سند الکترونیکی که در آن داده‌ها در ردیف‌ و ستون‌هایی در یک شبکه مرتب شده‌اند و می‌توان از آن در محاسبات استفاده نمود) استفاده کنید.

در محاسبات P&L مقدار زیادی جمع و تفریق وجود دارد و استفاده از یک صفحه گسترده، محاسبات را کمتر دچار خطا می‌کند و استفاده از آن آسان‌تر از انجام محاسبات ریاضی به‌تنهایی است.

یک صورت P&L به‌طورکلی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. همچنین در صورت‌های P&L از اصطلاحات حسابداری استفاده می‌شود که اگر قبلاً در مورد حسابداری مطالعه نکرده‌اید، ممکن است نتوانید این کار را به‌تنهایی انجام دهید.

گاهی اوقات چندین نام برای یک چیز وجود دارد.

در اینجا خلاصه‌ای از اصطلاحات به ترتیب ظاهرشدن آنها در صورت P&L به همراه معنای آنها آمده است:

  • درآمد یا فروش. پولی که تجارت شما به دست می‌آورد. می‌توانید درآمد را به انواع مختلف تقسیم کنید، مانند درآمد حاصل از فروش محصولات و درآمد حاصل از فروش خدمات. به‌طورکلی بخشی در قسمت درآمد برای پولی که کسب‌وکار شما دررابطه‌با فروش ازدست‌داده است، وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، هنگامی که یک مشتری محصولی را برمی‌گرداند، می‌توانید پولی را که به مشتری برگردانده‌اید به‌عنوان هزینه در بخش درآمد قرار دهید.
  • فروش خالص یا کل فروش عملیاتی. هزینه‌های مرتبط با درآمد خود، مانند بازدهی، را از درآمد فروش کم کنید تا فروش خالص شما مشخص شود. فروش خالص شما میزان درآمد شما از فروش محصولات و خدمات قبل از درنظرگرفتن سایر هزینه‌ها است.
  • بهای تمام شده کالای فروخته شده یا هزینه‌های خالص. هزینه کالاهای فروخته شده یا COGS به هزینه مواد و نیروی کار برای ایجاد اقلامی که فروخته‌اید اشاره دارد. گاهی اوقات به آن هزینه‌های مستقیم نامیده می‌شود زیرا تمام هزینه‌هایی است که مستقیماً با ایجاد محصول یا ارائه خدمات شما مرتبط است.
  • سود ناخالص یا حاشیه ناخالص. اگر COGS را از فروش خالص کم کنید، به سود ناخالص یا حاشیه ناخالص خود پی می‌برید.
  • هزینه‌های عملیاتی یا OPEX. هزینه‌های عملیاتی یک کسب‌وکار که گاهی به OPEX خلاصه می‌شود، هزینه‌های مازادی است که برای راه‌اندازی تجارت نیاز است. بخش OPEX می‌تواند بسیار طولانی‌تر از COGS باشد، زیرا باید بخش‌های مختلفی را برای هر هزینه‌ای که مستقیماً با ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات مرتبط نیست، درج کرده و از آنها استفاده کنید.

برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از: اجاره، خدمات آب و برق، تبلیغات، مسافرت، آموزش و بیمه.

هزینه‌های نیروی کار برای کارمندانی که نقش مستقیمی در ایجاد یک محصول یا خدمات ندارند، مانند مدیر دفتر کل یا مسئول پذیرش نیز ممکن است تحت هزینه‌های عملیاتی باشد.

  • کل هزینه‌های عملیاتی. تمام هزینه‌ای عملیاتی خود را جمع کنید تا کل هزینه‌های خود را به دست آورید.
  • سود قبل از بهره و مالیات یا EBIT. سود ناخالص کسب‌وکار منهای کل هزینه‌ها EBIT را به شما نشان می‌دهد که تجارت قبل از پرداخت سود یا مالیات چقدر پول به دست آورده است.
  • هزینه‌های بهره. اگر وام تجاری گرفته‌اید و سود وام را می‌پردازید، می‌توانید هزینه‌های سود یا بهره را در اینجا لیست کنید.
  • سود خالص قبل از مالیات یا سود قبل از مالیات یا EBT. سود ناخالص کسب‌وکار منهای کل هزینه‌ها و هزینه‌های بهره. یا EBIT منهای هزینه‌های بهره. اگر هیچ هزینه بهره‌ای ندارید، EBT مانند EBIT خواهد بود.
  • مالیات‌بردرآمد. مقدار کل پولی را که کسب‌وکار صرف مالیات‌بردرآمد محلی، ایالتی و فدرال می‌کند، جمع کنید.
  • درآمد خالص / عایدی خالص. برای یافتن درآمد خالص کسب‌وکار، مالیات‌بردرآمد را از EBT کم کنید. این مقدار کل پولی است که کسب‌وکار در یک دوره خاص به دست آورده است.

کلیک کنید

در اینجا دو اصطلاح دیگر وجود دارد که ممکن است دررابطه‌با صورت P&L با آن مواجه شوید.

خط بالایی. خط بالایی در بالای صورت P&L قرار دارد و همان درآمد یا فروش شما است. اگر خط بالایی کسب‌وکار شما در حال‌ رشد است، به این معنی است که شما در حال فروش محصولات یا خدمات بیشتری هستید.

افزایش خط بالایی می‌تواند به معنای رشد کسب‌وکار شما باشد، اما اگر هزینه‌های شما هم‌زمان افزایش یابد، سود بیشتری به همراه نخواهد داشت.

خط پایینی. خط پایانی در پایین صورت P&L است و درآمد خالص شما است. رشد خط پایین به این معنی است که کسب‌وکار شما درآمد بیشتری دارد.

اینها اصول اولیه صورت سود و زیان هستند. به‌خودی‌خود خیلی پیچیده نیست و فقط نیاز به جمع و تفریق دارد. بخش دشوار این است که مطمئن شوید تمام اطلاعاتی که استفاده می‌کنید درست هستند.

برای انجام این کار، باید مطمئن شوید که سیستم خوبی برای حفاظت از سوابق تجاری دارید، مانند نرم‌افزار حسابداری که در آن هر فروش و هزینه‌ تجاری را ثبت می‌کنید.

منبع

دیدگاه کاربران (0)