چگونه تجربه لذت‌بخش برای کاربران در سایت ایجاد کنیم؟

چگونه تجربه لذت‌بخش برای کاربران در سایت ایجاد کنیم؟

تجربه کاربری چیست؟ تجربه کاربری وب‌سایت، که گاهی به اختصار UX نامیده می‌شود، تمرکزی است بر درک عمیق آنچه کاربران نیاز دارند و می‌خواهند. تحقیقات گسترده‌ای به این موضوع می‌پردازد که کاربران برای چه چیز‌هایی ارزش قائل هستند، توانایی‌های آن‌ها و همچنین محدودیت‌های آن‌ها چیست. اما UX یک زمینه رو به رشد است که هنوز در حال تعریف است.

آزمودن و اندازه‌گیری نتایج و حفظ ذهنیت باز بسیار مهم است، زیرا نیاز‌ها و خواسته‌های کاربران دائماً در حال تغییر است.

گرچه در مقاله جدایی در مورد اهمیت وب سایت برای کسب وکارها مفصلا صحبت کردیم، اما امروز قصد داریم در مورد یک بخش جدایی ناپذیر از یک وب سایت کاربرپسند صحبت کنیم.

10 راه برای ارائه یک تجربه کاربری خوب برای وب‌سایت شما

1.     بازدیدکننده را با یک پیشنهاد سرسخت، به خود جذب کنید

داشتن یک پیشنهاد باورنکردنی که دقیقاً به آنچه که بازدیدکننده می‌خواهد، مربوط می‌شود، نقطه شروع خوبی است. یک سایت با  UX خوب یا یک تبلیغ عالی، باید طوری با کاربر صحبت کند که گویی دقیقاً برای او نوشته شده است.

پیشنهاد شما باید مستقیم و صریح باشد. مردم نمی‌خواهند فریب بخورند و روی چیزی که گمراه‌کننده است کلیک کنند، آن‌ها می‌خواهند اغوا شوند.

2.     خواندن را در یک نگاه را آسان کنید

اکثر مردم در نگاه اول کل یک صفحه وب را نمی‌خوانند. آن‌ها به‌سرعت آن را اسکن می‌کنند تا ببینند آیا توجه آن‌ها را جلب می‌کند یا خیر.

یک ایده خوب این است که ترکیبی از محتوای نوشتاری و محتوای تصویری داشته باشید که در کنار هم قرار نگرفته‌اند یا بیش از حد از هم دور نشده‌اند. اگر یک صفحه وب افراد را به خود جلب نکند، 7 ثانیه پس از بررسی از آن خارج خواهند شد.

یک نمای کلی از یک وب‌سایت باید به این پرسش‌ها پاسخ دهد:

  • در مورد چیست؟
  • آیا درک آن آسان است؟
  • آیا برداشتن گام بعدی ساده است؟

به این سؤالات پاسخ دهید تا مطمئن شوید که تجربه کاربری خوبی ارائه می‌دهید.

در یک مطالعه در سال 2015 که توسط شرکت مایکروسافت صورت گرفت، بیان شده است که به لطف فناوری، طول توجه انسان 8 ثانیه شده است که نسبت به 12 ثانیه در سال 2000، کوتاه گشته است.

این مطالعه رد شد. بااین‌حال، به لطف مطالعه‌ای که توسط گروه نیلسن نورمن انجام‌گرفته است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکثر مردم کمتر از یک دقیقه را به ترک یک وب‌سایت اختصاص می‌دهند، بنابراین وب‌سایت شما یا باید UX خوبی ارائه دهد یا خطر ازدست‌دادن توجه و علاقه بازدیدکنندگان را به جان بخرد.

تجربه کاربری خوب برای وب‌سایت

3.     جاذبه بصری را حفظ کنید

ظاهر می‌تواند فریبنده باشد، اما هنوز هم زمانی که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، برتری می‌یابد. در طراحی وب‌سایت، داشتن ترکیب خوبی از رنگ‌های چشمگیر و چیدمان حرفه‌ای، مهم است، و جریان نباید بازدید‌کننده را مجبور به فکرکردن کند.

برخی از رنگ‌ها، نسبت به رنگ‌های دیگر، باعث تبدیل بیشتر می‌شوند. برخی از رنگ‌های سرد، احساس آرامش خاصی می‌دهند، درحالی‌که رنگ‌های گرم‌تر اغلب احساسات را برمی‌انگیزند و می‌توانند منجر به انجام عمل شوند. استفاده از رنگ مناسب می‌تواند به کسب‌و‌کار شما برتری دهد.

جاذبه بصری را حفظ کنید

4.     سازگاری با موبایل

در سال 2015، گزارش شد که دستگاه‌های تلفن همراه به‌عنوان محبوب‌ترین وسیله برای مشاهده وب‌سایت‌ها، از دسکتاپ پیشی گرفتند.

در سال 2016، گوگل، موتور جستجوی خود را به یک الگوریتم سازگارتر با موبایل تغییر داد که در نهایت منجر به تغییر به سمت موبایل شد.

آن‌ها متوجه شدند که دستگاه‌های تلفن همراه در آینده مهم‌تر هستند؛ زیرا هر سالی که از زمان عرضه تلفن هوشمند می‌گذرد، سهم بیشتری از بازار را از رایانه‌های رومیزی برای مشاهده اینترنت، گرفته‌اند.

وب‌سایت‌هایی که تجربه تلفن همراه خوبی را ارائه نمی‌دهند، می‌توانند برای کسب‌وکار مضر باشند. سایت‌های غیرموبایلی می‌توانند به اعتبار یک شرکت لطمه بزنند.

75 درصد از کاربران، یک سایت سازگار با موبایل را ترجیح می‌دهند و 79 درصد از افرادی که آنچه را در یک سایت پیدا می‌کنند دوست ندارند، به عقب برمی‌گردند و سایت دیگری را جستجو می‌کنند.

5.     آهنگ و لحن ثابتی داشته باشید

وب‌سایت‌هایی که لحن و آهنگ ثابتی را در هر بخش حفظ می‌کنند، توجه بازدیدکنندگان را جلب و حفظ می‌کنند. ثبات، بزرگ‌ترین عاملی است که یک تجربه منفی را از یک تجربه مثبت متمایز می‌کند.

اگر کاربر بداند هر چیز را کجا پیدا کند و چگونه محتوای شما را بخواند، بدان معنا است که تجربه کاربری خوبی برای او فراهم کرده‌اید.

اگر کسی باید الگوی فکری خود را از یک صفحه یا بخش به صفحه دیگر تغییر دهد، باید به آنچه در حال وقوع است فکر کند. تفکر بیش از حد می‌تواند منجر به ناامیدی شود؛

بنابراین، مهم است که لحن خوبی را در سراسر سایت و محتوای خود حفظ کنید تا بهترین تجربه ممکن را ارائه نمایید.

6.      Call-To-Action را حفظ کنید

شما انجامش دادید. یک تبلیغ کشنده نوشتید و از صفحه فرود خود در حیرت هستید. رونوشت درست است.

تصاویر بی‌عیب‌ونقص هستند، مطمئن هستید که هر فرد مورد هدف شما که با آن برخورد کند نمی‌تواند در برابر پیام وب‌سایت مقاومت نماید.

اما یک جزئیات کوچک وجود دارد که شما آن را فراموش کرده‌اید. شما فراموش کرده‌اید که فراخوان برای اقدام را وارد کنید.

در مورد صفحه فرود، این فراخوان همان فرم ثبت‌نام و در صفحه اصلی تلفن همراه اما این دکمه کلیک برای تماس است.

به یاد داشته باشید که قرارداد را با یک دکمه قابل‌کلیک یا یک پیوند برای دریافت پاسخ موردنظر از بازدیدکننده وب‌سایت، همراه کنید.

7.     از تصاویر باکیفیت بالا استفاده کنید

هنوز مطمئن نیستید که آیا باید از یک تصویر بر روی متن استفاده کنید؟ مغز انسان 60000 برابر سریع‌تر از متن تصاویر را پردازش می‌کند.

رنگ‌های روشن و تصاویر مرتبط می‌توانند یک صفحه کسل‌کننده را خیلی سریع درخشان کنند.

استفاده از تصاویر باکیفیت بالا که با محتوای نوشته شده شما ترکیب شده است می‌تواند تجربه کاربری بهتری نسبت به یک محتوای متنی به‌تنهایی ارائه دهد.

تصاویر باکیفیت بالا استفاده کنید

8.     اعتبار و قابل‌اعتماد بودن خود را نشان دهید

اگر نظرات و تجربیاتی دارید، آن‌ها را به نمایش بگذارید. آن‌ها را با صدای بلند و با غرور نشان دهید. مردم به آنچه همتایان خود گفته‌اند باور دارند و به نقد‌های آنلاین به‌اندازه نقدهای شفاهی شخصی اعتماد دارند.

توصیفاترا در بخش مربوطه وب‌سایت به نمایش بگذارید، یا یک صفحه را به طور کامل به آن‌ها اختصاص دهید.

9.     یک گزینه چت زنده ارائه دهید

گاهی اوقات پیمایش یک وب‌سایت دشوار است. مطمئناً، شما می‌دانید که همه چیز در سایت کجاست، اما ممکن است بازدیدکنندگان شما ندانند. ارائه گزینه چت زنده می‌تواند این تجربه را بسیار مفیدتر کند.

فقط مطمئن شوید که پاسخ سریعی از اپراتور چت زنده دریافت می‌شود یا به بازدیدکننده پیشنهاد می‌کنید در مدت‌زمان معقولی به او ایمیل بزنید، در غیر این صورت ممکن است کاربر را بسیار ناامید کنید.

10.وب‌سایت را درباره بازدیدکننده بسازید

ناگفته نماند این مهم‌ترین حوزه‌ای است که باید روی آن تمرکز کرد. وب‌سایت شما باید بر آنچه بازدیدکننده می‌خواهد تمرکز کند.

6 حوزه UX که باید برای بازدیدکنندگان پوشش داده شود تا وب‌سایت شما را ارزشمند برشمرند:

  • مفید
  • قابل‌استفاده
  • قابل یافتن
  • معتبر
  • در دسترس
  • مطلوب

ایده بدی نیست که مهندسی معکوس کنید تا متوجه شوید که مشتری بالقوه شما به دنبال چه چیزی است و سپس محتوای خود را بر اساس آن بازاریابی نمایید.

شما می‌توانید تمام این نکات را برای ارائه یک تجربه کاربری خوب در وب‌سایت خود دنبال کنید، اما باید انعطاف‌پذیر باشید. سلیقه‌ها و روند‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند، بنابراین مهم است که نتایج خود را به طور منظم مورد آزمون‌وخطا قرار داده و اندازه‌گیری کنید.

منبع

دیدگاه کاربران (0)