چگونه یک کمپین بازاریابی وایرال طراحی کنید؟
۱۳۹۸-۱۲-۲۷ 0

چگونه یک کمپین بازاریابی وایرال طراحی کنید؟

تصور کنید شما در فیس‌بوک پستی قرار دادید که بیش از 42 هزار فعل و انفعال ایجاد کرده است و 8/2 میلیون نفر آن را ديده‌اند.

تصور کنید این پست محصولی را تبلیغ کرده بود که نشان‌دهنده ارزش واقعی کسب‌وکار شما بود.

حالا تصور کنید که حتی هزار تومان برای آن خرج نکرده باشید.

این دقیقا قدرت بازاریابی وایرال است. دنیز پیزک کارآفرینی است که به خاطر کمپین‌های بازاریابی وایرال در فیس‌بوک و اینستاگرامش بسیار مشهور شد.

من به تازگی با او درباره نحوه ساخت کمپین‌های وایرال فیس‌بوکش صحبت کرده‌ام. مطلب زیر را بخوانید.

کمپین بازاریابی وایرال

درک بازاریابی وایرال

به منظور رشد بسیار سریع یک کمپین بازاریابی وایرال در ابتدا درک این مسئله که چرا مردم چیزها را به اشتراک می‌گذارند بسیار حیاتی است.

طبق یک مطالعه انجام‌شده توسط نیویورک‌تایمز، مردم چیزها را به اشتراک می‌گذارند تا زندگی‌های دیگران را غنی کنند و خودشان را با انجمن‌هایی که در آنها شرکت می‌کنند تعریف کنند.

این نتیجه یادآور هرم نیازهای ماسلو است، جایی که دو ردیف بالای سلسله مراتب که ما را به اشتراک‌گذاری سوق می‌دهند موضوعات خود‌ ادراکی و نفس هستند.

به عبارت دیگر، زمانی که ما احساس اطمینان می‌کنیم، می‌خواهیم یک حس تعلق را تقویت کنیم، و اشتراک‌گذاری اجتماعی یک علامت قدرتمند استفاده‌شده برای توصیف حس تعلق شماست.

اما با وجود سروصدای بسیار زیاد در شبکه‌های اجتماعی، هیچ کمبود محتوایی در صفحه فید وجود ندارد.

به همین دلیل محققان متوجه شدند که چگونه انگیزه ما برای اشتراک‌گذاری پست‌ها با یک اصطلاح «ظرفیت احساسی» مرتبط است.

حتماً بخوانید!  مارکتینگ پلن چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

بیشتر بخوانید: گام های مهم کمپین های تبلیغاتی

به اصطلاح عامیانه: هرچه محتوای هیجانی در زمان شادی یا خشم بیشتر باشد، انگیزه اشتراک‌گذاری بالاتر است.

مردم ذاتا در پاسخ به تحریکات احساسی که هویت اجتماعی آنها را هدف می‌گیرند با یک میل به غنی‌کردن زندگی‌های دیگران چیزها را به اشتراک می‌گذارند.

محتوای شما می‌تواند تنها برای انجام این کار تنظیم شود. اما حالا که وایرال را درک کردید چگونه آن را طراحی کنید؟

به گفته پیزک، وایرال شانس‌های زیادی را در بردارد، اما روش‌های زیادی برای به حداکثر‌رسانی این شانس‌ها وجود دارد. او چند مورد زیر را به شما پیشنهاد می‌دهد:

کمپین بازاریابی وایرال

۱- تقویت شخصیت‌های گروه

برای انتخاب محتوا، گام اول انتقال موضوعات تقویت‌کننده هویت گروه است.

تولید محتوا نیازمند دانش عمیقی از نوع نگاه، چالش‌ها، ترس‌ها، علایق و انگیزه‌های دنیای مخاطبان است.

یک روش شناسایی این است که ببینید چه چیزی در میان انجمن‌های آنلاین مرتبط با مخاطبانتان در جریان است.

پیشنهاد ویژه: چگونه یک تیم بازاریابی کارآمد بسازیم

۲- تحریک احساسات مطابق با ظرفیت احساسی

به منظور دریافت یک واکنش احساسی از سوی مخاطبان، باید درجه‌ای شوک داشته باشید، و مطابق با مخاطبانتان یک ظرفیت احساسی مثبت یا منفی قوی را تحریک کنید.

پیزک اغلب بر تولید محتواهایی تمرکز می‌کند که احساسات مثبتی همچون تعجب، لذت و شادی را برمی‌انگیزد، و این برای برندسازی بهتر است.

اگرچه او قبول دارد که یک حس ترس به عنوان یک برانگیزنده قدرتمند است و نباید نادیده گرفته شود.

کمپین بازاریابی وایرال

۳- قابل هضم‌بودن

بر اساس برخی مطالعات توسط State of Attention Report، محتوایی که یک حکایت جذاب ترکیب‌شده با تصاویر و گفت‌وگوی هیجان‌انگیز را به طور برجسته نشان می‌دهد برای جلب توجه مردم بهترین گزینه است.

حتماً بخوانید!  استراتژی بازاریابی کوکاکولا

هرچه درک این پیام راحت‌تر باشد، اشتراک‌گذاری آن نیز راحت‌تر است.

پیزک اغلب در شبکه‌های اجتماعی از ویدئو با زیرنویس‌های بزرگ و واضح استفاده می‌کند که بلافاصله در قاب‌های اول شخصیت مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد.

بدین ترتیب، برای یک کاربری که فید صفحه خود را بالا و پایین می‌کند تنها کافی است که نگاه گذرایی به ویدئو بیندازد تا مطالب مهم را بگیرد.

همچنین باید محتوا را بر اساس پلت‌فرمی که در آن به اشتراک می‌گذارید خلق کنید.

برای نمونه، فیس‌بوک ویدئوهای طولانی را اولویت خود قرار می‌دهد، در حالی که اینستاگرام ویدئوهای کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهد.

پیشنهاد عالی: تأثیر بازاریابی ویروسی بر قصد خرید مشتریان

کمپین بازاریابی وایرال

۴- استفاده کاربردی

پیزک بر این باور است که محتوای وایرال باید ارزش کاربردی را بدون تبلیغ مستقیم یک محصول به مخاطبان نشان دهد.

استفاده از بازاریابی وایرال برای معرفی و شناساندن یک برند روشی بسیار قدرتمند است.

در کنار فهرست پیزک، با تولید محتوایی که به برانگیختن احساسات مخاطبان شما نیاز دارد، و گروهی از مردم را برای دریافت یک واکنش احساسی تحریک می‌کند، محتوای شما برای وایرال‌شدن و سودآور‌شدن مطمئنا در موقعیت بسیار بهتری خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]