چگونه بازگشت مشتری را ضمانت کنیم؟

چگونه بازگشت مشتری را ضمانت کنیم؟

هنگامی‌که شما محصول یا خدماتی را به‌صورت آنلاین یا از طریق سایر وسایل ارتباطی از راه دور (از طریق تلفن، پست) یا خارج از فروشگاه (از فروشنده به خانه) به مصرف‌کننده می‌فروشید، کاربر حق دارد کالا را پس دهد یا خدمات را گاهی اوقات ظرف 14 روز لغو کند.

به آن دوره خروج می‌گویند که کاربر نباید دلیل یا توجیهی ارائه دهد.

قانون اتحادیه اروپا همچنین تصریح می‌کند که باید حداقل 2 سال ضمانت (ضمانت قانونی) به مصرف‌کننده به‌عنوان محافظت در برابر کالاهای معیوب یا کالاهایی که ظاهر یا کارایی ندارند، به مصرف‌کننده بدهید.

در برخی کشورها، قوانین ملی ممکن است از شما بخواهد که ضمانت‌های طولانی‌تری ارائه دهید.

 

مسئولیت‌های پس از فروش/ محصولات معیوب

اگر محصولی که می‌فروشید در مدت ضمانت‌نامه قانونی مشخص شود که معیوب است (آن‌طور که باید کار نمی‌کند) یا مطابق با آگهی‌ها کار نمی‌کند، مسئولیت پذیری این امر بر عهده شماست.

در برخی از کشورها، اگر شما یک تولیدکننده یا واردکننده هستید، ممکن است این مورد وجود داشته باشد.

شما باید فرهنگ مسئولیت پذیری را در سازمان خود و مخصوصا در بخش پشتیبانی نهادینه کنید.   مشتری شما چه زمانی می‌تواند مطالبه غرامت کند؟

مشتری شما چه زمانی می‌تواند مطالبه غرامت کند؟

لطفاً توجه داشته باشید که شما ازنظر قانونی ملزم به هرگونه اظهارات عمومی در مورد محصولات خود هستید، به‌ویژه از طریق تبلیغات یا تراکت.

اگر خرده‌فروش هستید، مشتریان شما می‌توانند طبق ضمانت‌نامه قانونی ارائه‌شده درخواست غرامت کنند. اگر کالای زیر:

• با توضیحات محصول مطابقت ندارد • دارای کیفیت‌های متفاوتی با مدل تبلیغ‌شده یا نمایش داده شده شما به مشتری است • برای آن چیزی که مشتری می‌خواهد مناسب نیست، یا هدف خاصی که توسط مشتری سفارش شده است که شما پذیرفته‌اید • کیفیت و عملکرد معمولی محصولات هم‌رده را نشان نمی‌دهد • چه توسط شما یا توسط مشتری به دلیل نقص در دستورالعمل‌ها به‌درستی نصب نشده است.

اگر به مشتری خود اطلاع دهید که محصولی که می‌خواهید بفروشید دارای مشکلات کیفی است، نمی‌توانند بابت این نقص خاص از شما خسارت بگیرند.

مشتری شما چه چیزی می‌تواند ادعا کند؟

مشتریان شما این حق را دارند که از شما بخواهند هر یک از موارد زیر را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای (برای هزینه پست، نیروی کار، مواد و غیره) انجام دهید:

• محصول را تعمیر کنید • محصول را جایگزین کنید • قیمت را کاهش دهید • قرارداد را لغو کنید و آن‌ها را به‌طور کامل بازگردانید (در برخی کشورها اگر خطا جزئی باشد، مانند خراش روی جعبه سی‌دی، قرارداد فروش قابل‌فسخ نیست)

تعمیر یا تعویض

در اکثر کشورها "سلسله مراتبی از راه‌حل‌ها" وجود دارد.

این بدان معناست که مشتری شما ابتدا باید از شما بخواهد که محصول را تعمیر کنید یا اگر تعمیر گزینه مناسبی نیست (مثلاً خیلی گران است) آن را تعویض کنید.

شما باید این کار را در یک زمان معقول و بدون ایجاد مزاحمت برای مشتری انجام دهید.

  کاهش قیمت یا بازپرداخت کامل

کاهش قیمت یا بازپرداخت کامل

گزینه دیگر برای مشتری شما این است که به او قیمت آن را کم کنید یا بازپرداخت کامل را انجام بدهید، اما فقط در صورت تعمیر یا تعویض:

• ممکن نیست • با توجه به ماهیت محصول، تعمیر بسیار گران خواهد بود • برای مشتری بسیار ناخوشایند خواهد بود • نمی‌تواند توسط کسب‌وکار شما در یک زمان معقول تکمیل شود

 

تضمین‌های اضافی

همچنین می‌توانید یک ضمانت تجاری اضافی (ضمانت) به کاربر ارائه دهید. این می‌تواند در قیمت محصول یا با هزینه اضافی لحاظ شود.

این تضمین جایگزین گارانتی قانونی که همیشه حداقل 2 سال می‌باشد را نمی‌گیرد و باید به مصرف‌کننده اطلاع دهید که این موضوع بر حق وی برای داشتن گارانتی قانونی تأثیری نخواهد داشت.

دیدگاه کاربران (0)