قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین و چگونگی انجام کارهای قانونی
۱۴۰۰-۰۲-۲۹ 0

یکی از مسائل بسیار مهم دنیای کسب‌وکار آنلاین، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین است.

به‌عبارت‌دیگر برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید علاوه بر شناخت این حوزه، به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ضروری آن آگاهی داشت.

همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی، لزوم دریافت مجوزهای لازم و تنظیم قراردادهای مرتبط با آن است.

 

آیا برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی مجوز لازم هست یا خیر؟

جواب این سؤال مثبت هست. شما بعد از ساخت اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی یا خدماتی باید بدانید که برای چه کسب‌وکاری چه مجوزهایی لازم هست.

یعنی شما اول باید بتوانید کسب‌وکار اینترنتی خود را تشریح کنید.

که آیا شما فروشنده یک محصول هستید و یا تولیدکننده، و یا شما قرار هست محصولی را در فضای مجازی بازاریابی کنید.

دقت در تشخیص صحیح این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل خواهد بود.

مجوزهای کسب‌وکار آنلاین

در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین به دو دسته مجوز نیاز داریم. اول مجوزهای عمومی که نمونه بارز آن نماد اعتماد الکترونیک و دسته دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف است.

 

مجوزهای عمومی قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین

مجوزهای عمومی کسب‌وکار اینترنتی

این مجوزها برای تمامی کسب‌وکارهای آنلاین عمومیت داشته و صرف‌نظر از رشته و تخصص، دریافت آن الزامی است.

ازجمله این مجوزها نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب‌وکار است.

نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌گردد.

طبق قوانین این مرکز سایت‌هایی که در آن فرایند فروش کالا یا خدمات صورت نمی‌گیرد نیازی به این نماد ندارند.

 

مجوزهای اختصاصی کسب‌وکار آنلاین

• فروش محصولات صمعی و بصری یا فرهنگی مثل فیلم به مجوز وزارت بهداشت نیاز است

• فروش محصولات حوزه سلامت و درمان به مجوز بهداشت و درمان نیاز است.

• در هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه است.

 

ستاد سامان‌دهی چیست؟

پنجره واحد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درواقع همان ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد اسلامی است.

ثبت تمامی وب‌سایت‌ها و صفحات مجازی فعال در این مرکز الزامی است.

ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی به‌عنوان مرجع احراز هویت مدیران تمام پایگاه‌های اینترنتی بوده و وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

حتماً بخوانید!  7 نکته‌ای که هیچ‌کس درباره دورکاری به شما نمی‌گوید!

چه زمانی باید به دنبال مجوز باشیم؟

نماد اعتماد:

اینماد یا E-Namad یک لوگوی نمادی است که برای تائید صلاحیت و هویت فروشگاه‌های اینترنتی (فقط فروشگاه‌های اینترنتی) ارائه می‌شود.

در حقیقت نماد اعتماد الکترونیکی باعث می‌شود که خریداران سایت شما بتوانند به شما اعتماد کنند.

این لوگو منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می‌شود.

در واقع اعتماد پایه پیروزی است. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا لوگوی اینماد راه جلب اعتماد کاربران شما است.

 

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی برای قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت‌ها در اینماد با ستاره‌ها نشان داده می‌شوند.

تعداد ستاره‌های بالاتر نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی به شرح زیر است:

نماد موقت: نماد موقت برای سرعت بخشی به فرایند اخذ اینماد است و به سایت‌های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود داده می‌شود.

نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم بررسی می‌شود.

کسب‌وکارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند تا تائید شوند که در ادامه مطلب آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

نماد دائم دو ستاره: بعدازاینکه نماد دائم تک‌ستاره شما صادر شد، می‌توانید با راه‌اندازی ssl سایتتان، نماد را به دوستاره تغییر دهید.

 

مزایای دریافت نماد اعتماد چیست؟

• دریافت درگاه بانکی

• می‌توانید با اداره پست قرارداد ببندید و سیستم تحویل در محل داشته باشید.

بدون گرفتن اینماد E-Namad شما هیچ‌کدام از این دو کار را حداقل به شکل قانونی نمی‌توانید انجام دهید.

 

شرایط اعطای لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

شما باید کالا یا خدمات خود را در سایت ارائه دهید. قیمت محصولات یا خدمات شما در سایت وجود داشته باشد.

امتیاز دامنه سایت باید به نام فرد درخواست دهنده نماد اعتبار باشد. و امتیاز دامنه متقاضیان حقوقی، باید به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره آن ثبت‌شده باشد.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید صلاحیت فردی شما از سمت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تأیید شود.

در حالت عادی نیازی نیست که به‌صورت حضوری مراجعه کنید؛ نتیجه استعلام تائید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت می‌شود و از طریق ایمیل برایتان ارسال خواهد شد. (این مرحله توسط کارکنان اینماد انجام می‌شود و شما کاری انجام نمی‌دهید.

برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی حداقل سن شما باید ۱۸ سال باشد.

مدارک موردنیاز برای دریافت اینماد چیست؟

برای متقاضیان حقیقی

• تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)

• تعهدنامه شخصیت حقیقی

• عکس از مدارک هویتی

• اجاره‌نامه یا سند ملک کسب‌وکار یا منزل

برای متقاضیان حقوقی (تجاری یا غیرتجاری)

• تصویر آگهی روزنامه رسمی

• تصویر اصل اساس‌نامه

• آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

• آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره (در صورت وجود)

• آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

• تعهدنامه شخصیت حقوقی

• تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

 

حتماً بخوانید!  اهمیت ارزش پیشنهادی به عنوان مهم‌ترین گام در ایجاد کسب‌وکار

گواهی امنیت یا SSL چیست؟

گواهی امنیت یا SSL چیست؟

پروتکل SSL (Socket Secure Layer) یک استاندارد وب برای کد کردن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت است.

اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می‌شوند، به‌صورت کد شده ارسال می‌شوند و بدین ترتیب اطلاعات از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می‌شوند.

SSL برای شرکت‌ها و مشتریان این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند با اطمینان اطلاعات خصوصی‌شان را مانند شماره کارت اعتباری، محرمانه ارسال کنند.

 

سخن آخر

باید توجه داشت که فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی، بستری بسیار مناسب برای میلیون‌ها شغل است.

از سویی شبکه جهانی اینترنت، ابزاری مفید برای بازاریابی خدمات مختلف است.

در این راستا ایجاد قوانین به‌روز و کاربردی و نیز اصلاح قوانین موجود، بیش از هر زمان دیگری مهم جلوه می‌کند.

قوانینی که افزون بر جنبه بازدارندگی از وقوع جرائم رایانه‌ای، باید فرصت فعالیت و رشد را برای کسب‌وکارهای اینترنتی قانونمند فراهم سازند و این به معنای عادلانه بودن قوانین است.

 

دوره قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین

دوره قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین

چگونه اعتماد مشتریان را برای خرید اینترنتی جلب کنیم؟ بزرگ‌ترین دلیل خرید نکردن مشتریان از فروشگاه اینترنتی، عدم اعتماد است. برای کسب اعتماد مشتریان هدف کسب‌وکارتان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

عدم اعتماد به دلایل مختلف ازجمله، ندیدن فروشنده و محصولات از نزدیک، قابل‌لمس نبودن اجناس، صحبت نکردن از نزدیک با فروشنده، ترس از ارسال نشدن محصولات پس از پرداخت هزینه و یا عدم تطابق ویژگی‌های ذکرشده با اصل محصول، ایجاد می‌شود.

هدف اصلی کسب‌وکار جذب مشتری و فروش محصول و خدمات است، بنابراین کسب اعتماد مصرف‌کنندگان، برای توسعه کسب‌وکار حیاتی است. یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های جلب اعتماد در خریدهای اینترنتی، دریافت مجوزهای لازم و ضروری برای کسب‌وکار اینترنتی است.

داشتن این مجوزها به مخاطبین هدف احساس اطمینان و آرامش القا می‌کند. اینکه نهاد نظارتی وجود دارد، که در صورت عدم رضایت از خرید اینترنتی بتوان به آن‌ها رجوع کرد، سبب اعتمادسازی بیشتر می‌شود.

آیا تابه‌حال به دریافت مجوز برای کسب‌وکار اینترنتی خود فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید چه مجوزهایی برای کسب‌وکارتان الزامی است؟، چگونه و چه زمانی مجوز بگیریم؟، چگونه درگاه پرداخت بانکی بگیریم؟، چگونه درگاه پرداخت ارزی بگیریم؟، چگونه شرکت دانش‌بنیان شویم؟، چگونه شرکت خلاق شویم؟، مزایای شرکت دانش‌بنیان چیست؟، آیا می‌دانید داشتن یک مجوز برای کسب‌وکار اینترنتی شما چقدر می‌تواند مفید باشد؟، در دوره قانونی کردن کسب‌وکار آنلاین پاسخ این سؤالات را دریافت می‌کنید، همچنین به‌طور کامل، الزامات، چگونگی و مزیت‌های دریافت مجوز برای کسب‌وکار اینترنتی را یاد می‌گیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]