انتخاب یک نیچ (گوشهای از بازار) برای تجارت آنلاین
هنگامیکه قصد دارید تا یک تجارت آنلاین را شروع کنید، یکی از مهمترین و اولین اقداماتی که باید به آن بپردازد انتخاب یک نیچ یا بخش کوچکی از بازار است.
داشتن یک نیچ متمرکز به شما این امکان را میدهد تا مشتریان و مخاطبان خود را آسانتر جلب کنید، با حامیان مالی و تبلیغکنندگان ارتباط برقرار کرده و برای بازاریابی خود تلاش کنید.
آیا قصد وبلاگ نویسی و راهاندازی یک تجارت آنلاین در رسانههای اجتماعی را دارید و به دنبال ایجاد یک بستر مناسب برای تجارت الکترونیکی خود میگردید؟
پس بایستی یک نیچ مناسب را انتخاب کنید.
حتما بخوانید: فرایند ۵ مرحلهای برای یافتن نیچ مارکت
نیچ (گوشهای از بازار) چیست؟
واژهی نیچ (Niche) معانی متعددی دارد که اگر بخواهیم هر کدام از معانی لغوی آن را به فارسی برگردانیم با مفهوم نیچ در کسبوکار فاصلهی زیادی میگیریم.
اما اگر بخواهیم از معانی آن در کسبوکار بگوییم شاید بتوان Niche را قسمتی متمرکز از بازار یا گوشهای از بازار ترجمه کرد.
به تعریف دیگر نیچ عبارت است از یک حوزه تخصصی که در آن رشد و مهارت پیدا خواهید کرد.
محصولاتی که شما برای تجارت و فروش بر روی آنها سرمایهگذاری و تمرکز میکنید، مشارکتهایی که با دیگران به انجام میرسانید
و یا محتوای تولیدشده را به مشتریان خود عرضه کرده و سعی در جلب رضایت آنان دارید بهعنوان یک نیچ بهحساب میآید.
بیشتر مشاغل آنلاین، نیچ گستردهای را میطلبند.

در پایین نمونههایی از تخصصهای نیچ برای شما آورده شده است.
• رفتن به مسافرت
• تناسباندام
• سرمایهگذاری و دارایی مالی
• دکوراسیون خانه
• رفتن به سفر انفرادی
• انجام یوگا
• امور مالی شخصی
• میزان بودجه
• پرورش اندام
• پرداخت بدهیها
• برنامهریزی برای تعطیلات دیزنی
• انجام تمرینات در خانه
• برنامهریزی برای بازنشستگی
• رفتن به سفرهای خانوادگی
• آموزش خصوصی
• نکات مربوط به پرداخت مالیات
• تعمیر و بازسازی خانه
• سفر تجاری
• کاهش وزن
• سرمایهگذاری
• زندگی لوکس
و….
پیشنهاد عالی برای شما: نیچ مارکتینگ ; بهترین بازاریابی کسب وکارها برای درآمد سریع
همانطور که مشاهده کردید، هزاران نیچ برای فعالیت وجود دارد.
درصورتیکه شما قصد دارید تا یک بازار خاص را پیداکرده و بارها و بارها در آن خدمت کنید و به سوددهی برسید، نبایستی خود را محدود کرده
و لازم است تا در چندین حوزهی تجاری مختلف مشغول فعالیت باشید.
مسلماً همه سلیقههای مخاطبین و مشتریان بهسوی محصولات ارائهشده از جانب شما جلب نمیشوند؛
در حقیقت موفقترین مشاغل آنلاین علاقهی کارآفرین را با موضوعی محبوب ترکیب میکنند.
در آن صورت مردم مایل هستند تا برای اضافه کردن محصولات شما به زندگی خود پول خرج کنند.

چرا مشاغل آنلاین باید قسمتی از بازار را هدف قرار دهند؟
انتخاب نمودن یک نیچ مناسب برای تجارت موجب میگردد تا بتوانید سریعتر رشد کنید؛
علاوه بر آن به شما این اجازه را میدهد تا بتوانید تمام تمرکز خود را تنها بر روی یک حوزه تخصصی در تجارت آنلاین قرار دهید.
ارتباط شما با مخاطب و مشتری بهصورت بهتر انجام میگیرد.
میتوانید کسبوکار خود را بهصورت آنلاین پیش برده و در رابطه با دیگر کسبوکارهای مشابه جستجو داشته باشید.
همچنین به شما در رابطه با اسپانسرهای مالی، تبلیغکنندگان و غیره کمک شایانی خواهد کرد.
بهمنظور توسعه محتوا یا فروش محصولات خود میتوانید یک سری ایدههای مشخص را فراهم کنید.
بازاریابی به نحوهی تجارت آنلاین در این حالت بسیار سادهشده و میتوانید پیام خود را بهطور واضح به مخاطب ارسال کنید
و در رابطه با محصول تولیدشده و مزایای آن برای وی توضیحاتی ارائه دهید.
هنگامیکه تنها بر روی یک نیچ متمرکز شوید؛ خواهید توانست مشتریان حوزه کاری خود را بهتر شناخته و با بازاریابی هدفمند آنان را بهسوی خود جلب نماید.
درعینحال شما میتوانید شاهد روند پیشرفت تجارت خود باشید و در رابطه با اهداف و چشماندازهای آینده با نگاهی باز بهپیش روید.
مخاطب نیز به شما اعتماد خواهد کرد و موجب پیشرفت در تجارت میشود.
در مقابل، تلاش و سعی برای ایجاد نمودن یک وبسایت با موضوعات متنوع و گوناگون و ارائه دادن محصولات مختلف به یک بودجه بسیار زیاد برای راهاندازی نیازمند است.
همچنین به تبلیغات گستردهتر در سایتها و شبکههای اجتماعی و سئو نیاز دارد تا بتوانید تمام محصولات را به مشتریان مختلف عرضه کرده و در عوض درآمدزایی حاصل کنید.
هنگامیکه مخاطب شما ببیند محصولات دارای هدفمندی نمیباشند، توجه وی به سمت تجارت شما جلب نخواهد شد.
شرکتهای همکار نیز احتمالاً کمتر با شما پیشنهاد همکاری میدهند و یا اینکه از شما حمایت مالی مناسب را به انجام نمیرسانند.
زیرا این شرکتها نمیخواهند که به سرنوشت شما دچار شده و مشتریان خود را از دست بدهند.
پس تمرکز بر روی یک کسبوکار دقیق برای پیشبرد و رشد تجارت کاملاً ضروری است.
هنگامیکه شما استراتژیهای بازاریابی را بهدرستی شناخته باشید، میتوانید محصولات خود را به مشتریان عرضه کرده و درآمد زیادی را از این حیث کسب کنید.
همچنین میتوانید آنچه را که در تجارتهای گذشته آموخته و به دست آوردهاید، در سوژههای دیگر مورداستفاده قرار دهید.
پراکنده بودن بیشازحد در بعضی از حوزههای تجاری یکی از اشتباهات بزرگی است که منجر به از بین رفتن مشاغل تازه تأسیس شما میگردد
و همچنین برای ارتباط با مشتریان و انجام تبلیغات گسترده جهت شناختن محصولات خود به آنان بودجه کافی را نخواهید داشت و با مشکل روبرو میشوید.
در عوض تنها اگر بر روی یک نیچ تمرکز کنید میتوانید با بازاریابی هدفمند، تجارت خود را بسیار مطلوب به انجام رسانید
و به مجموعه خاصی از مشتریان دسترسی داشته باشید تا همیشه برای شما درآمدزایی را ایجاد کنند.
میتوانید محصولات جدید را به مشتریان شناخته، آنان را راهنمایی کرده و در مقابل هزینهای را از هر مشتری دریافت کنید.

نحوه انتخاب یک نیچ برای تجارت آنلاین خود
چگونه میتوان به دنبال نیچ در تجارت آنلاین باشید؛ آنگونه که هم موردعلاقه شما باشد و همنظر مشتری را جلب نماید تا برای شما سودآوری داشته باشد؟
در ابتدا شما میتوانید با ایجاد فهرستی از سوژههای احتمالی برای تجارت آنلاین خود این کار را شروع کنید.
بعضی از سرگرمیهایی که حتی فکرش را هم نمیکنید، میتواند تبدیل به یک تجارت پرسود شود.
میتوانید تخصص و آموزشهای قبلی را با توان بالقوه درآمیخته و یک تجارت آنلاین آغاز کنید.
در ادامه، پنج ایده برتر را که بیشتر افراد، علاقهمند به اجرای آن جهت تبدیل به یک تاجر ماهر هستند را مشاهده میکنید.
اجرای کسبوکار برای موفق شدن زمان و تعهد زیادی لازم دارد. بنابراین بایستی موضوعی را در رابطه با تجارت خود انتخاب کنید که به آن علاقهمند هستید.
درصورتیکه از فعالیت موردنظر لذت نمیبرید، به همان اندازه شوق و انگیزه برای پیشرفت در کار خود را نخواهید داشت و مسلماً پیروزی از آن شما نخواهد بود.
بااینکه تنها یک لیست کوتاه از ایدهها و نظرها را در اختیاردارید؛
وقت آن فرارسیده است که در مورد آنها به تحقیق پرداخته و ببینید که کدامیک دارای پتانسیل بهتر و بیشتری برای تبدیلشدن به یک تجارت آنلاین پرسود هستند.

۱_ جستجو در گوگل
شما میتوانید ایده خود را با یک پتانسیل مشخص به حقیقت تبدیل کنید.
درصورتیکه به دنبال موضوعی در تجارت خود هستید که بهاندازه کافی در فضای آنلاین اینترنت محبوب است، موتورهای جستجوگر میتوانند راهحل مناسبی برای شما باشند.
نیچ موردنظر خود را در جستجوگر گوگل جستجو کرده و به دنبال نتایج آن در اینترنت باشید.
در وبسایتهایی که دارای مقالههایی در رابطه با موضوعات و محصولات ارائهشده توسط شما هستند، به دنبال ایدههای جالب بگردید.
این روش میتواند بسیار مؤثر واقع شود و حتی میتوانید بسیاری از مشتریان بالقوه را در اینترنت و بهصورت آنلاین جستجو و پیدا کنید.
۲_ جستجوی کلیدواژه
شما میتوانید از یک کلمه کلیدی بهعنوان منبع اصلی در محتوای خود استفاده کرده تا افرادی که قصد جستجوی محصولات شما را در اینترنت دارند، راحتتر آن را پیدا کنند.
شما میتوانید عبارتهای محبوبی را نیز جستجو کنید که تعداد زیادی از افراد قبلاً در جستجوی آن بودهاند و هماکنون نیز این گزینهها را در موتور جستجوگر دنبال میکنند.
درصورتیکه به دنبال افراد جستجوگر بیش از ۱۰ هزار نفر در هرماه برای کلمهی کلیدی اصلی خود در گوگل هستید،
انتخاب نیچ قوی برای تجارت آنلاین و دسترسی به این حد از بازدیدکنندهها ضروری به نظر میرسد.
۳_ تجارت بهصورت آفلاین
شما میتوانید از کتابفروشیها و یا مجلات محلی نیز کمک بگیرید.
درصورتیکه انتشاراتی وجود دارد که نیچ شما را میتواند مورد تبلیغ و پوشش قرار دهد، احتمالاً پتانسیل سودآوری در آن بازار برای شما ایجاد خواهد کرد.
شما همچنین میتوانید در جستجوی نشریات دیجیتالی مرتبط با نیچ موردنظر باشید.
افراد زیادی برای تحقیق به این سایتها مراجعه میکنند. شما نیز میتوانید تخصص خود را در آنجا ذکر کرده و به دنبال یک بازاریابی مناسب برای تجارت خود باشید.

۴_ با شرکتهای وابسته مشارکت داشته باشید
شما میتوانید به دنبال سایتهای بازاریابی وابسته مانند کلیک بانک برای معرفی محصولات خود به مشتریان باشید.
درصورتیکه محصولات زیادی برای فروش در اختیاردارید، این گزینه یک بازاریابی آماده و حاضر برای شما بهحساب میآید.
۵_ استفاده از رسانههای اجتماعی
شما میتوانید از رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام بهعنوان یک سکوی پرتاب در تجارت آنلاین خود استفاده کنید.
میتوانید مشاهده کنید که چه تعداد هشتگ در رابطه با مطلب و نیچ شما وجود دارد و چه تعداد افراد این موضوعات را دنبال کرده و برایشان محبوبیت دارد.
این ایده به شما کمک میکند تا مخاطبان زیادی را برای فروش محصولات پیدا نمایید.
درصورتیکه به دنبال جستجوی یک موضوع خاص از نیچ مثل یوگا هستید، میتوانید در سایتها و یا وبلاگها فیلمهای مرتبط با یوگا را مشاهده کرده
و از وسایلی که در یوگا استفاده میشود اطلاعات به دست آورده و دورههای یوگا برای مبتدیان را جستجو کنید.
این موارد به شما کمک میکند تا یک زمینه ابتدایی در رابطه با موضوع و نیچ موردنظر به دست آورید.
پس از اتمام تحقیقات خود در حوزه انتخابشده، بایستی گزینههای مدنظر را پیش رو قرار داده و ببینید کدام نیچ سودآورترین گزینه ممکن جهت تجارت آنلاین است.
برای فروش محصولات خود میتوانید ببینید که چه نوع مشتریهایی به کالاهای شما علاقهمند هستند.
استفاده از کلمات کلیدی برای جستجو در سایتهای مختلف مؤثر بوده و به فروش محصولات کمک زیادی میکند.
بهعلاوه موجب میگردد تا رشد مخاطبین شما در این حوزه سریعتر، بهتر و سودآورتر ادامه داشته باشد.
نظر بدهید