چگونه یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنیم؟
۱۴۰۰-۰۲-۲۲ 0

راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین آسان نیست. باید تصمیمات مهم بسیاری بگیرید.

چه چیزی باید بفروشید؟ به چه کسی باید بفروشید؟ چگونه مشتری پیدا کنید؟

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنید، با ادامه این مقاله همراه باشید.

در این مقاله آسان و سریع، مرحله‌به‌مرحله نحوه راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را به شما نشان خواهیم داد.

این مقاله را به‌عنوان راهنمای شروع کسب‌وکار اینترنتی  خود در نظر بگیرید، زیرا همه دستورالعمل‌های ساده و عملی برای کمک به شمارا لیست می‌کنیم.

نحوه شروع یک کسب‌وکار آنلاین

کسب‌وکار آنلاین - سریع اقدام نکنید

۱- سریع اقدام نکنید

هنگامی‌که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین هستید، شروع هرچه زودتر آن، وسوسه‌انگیز است.

اما اگر می‌خواهید یک وب‌سایت ایجاد کنید، یک نام شرکت انتخاب کنید یا لوگو طراحی کنید، فعلاً دست نگه‌دارید.

اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار آنلاین موفق راه‌اندازی کنید، ابتدا به یک استراتژی نیاز دارید.

و مراحل دو، سه و چهار این مقاله به شما نشان می‌دهد که چگونه استراتژی کسب‌وکار  خود را ایجاد کنید.

 

۲- مدل کسب‌وکار خود را انتخاب کنید

در اینجا شش نوع کسب‌وکار آنلاین وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش: محصولات و خدمات سایر شرکت‌ها را به‌صورت آنلاین تبلیغ کنید و برای هر فروش، کارمزد دریافت کنید.

فریلنسینگ: با استفاده از مهارتی که دارید مانند تبلیغات، نوشتن، طراحی یا برنامه‌نویسی به دیگران و شرکت‌ها خدمات ارائه دهید.

مربیگری و مشاوره: مربی یا مشاور شوید و تجربه، مشاوره و راهنمایی خود را بفروشید.

محصولات اطلاعاتی: تجربه خود را در کتاب‌های الکترونیکی، کار برگ‌ها، الگوها و دوره‌های آنلاین بسته‌بندی کنید و بفروشید.

ارائه نرم‌افزار خدماتی (SaaS): یک نرم‌افزار یا برنامه ایجاد کنید و از کاربران هزینه اشتراک دوره‌ای دریافت کنید.

تجارت الکترونیکی: ساخت وب‌سایت و فروش آنلاین محصولات فیزیکی

 

کسب‌وکار آنلاین - بازار هدف خود را مشخص کنید

۳- بازار هدف خود را مشخص کنید

سپس شما باید بازار هدف خود را مشخص کنید. به چه کسی خدمت خواهید کرد؟ این مرحله کاملاً حیاتی است.

طبق گفته فیلیپ کاتلر: “تنها یک استراتژی پیروزی وجود دارد.

اینکه بازار هدف را دقیقاً مشخص کنیم و یک پیشنهاد عالی را به آن بازار هدف ارائه دهیم.”

ترفند این است: اطمینان حاصل کنید که شما بخشی از مخاطبان خود هستید.

هنگام انتخاب بازار هدف، از خود بپرسید:

• سرگرمی‌ها و علاقه‌های من چیست؟

• آیا چیزی هست که من درباره آن چیزهای زیادی بلد باشم؟

• بیشتر درباره چه چیزی فکر می‌کنم، صحبت می‌کنم و مطالعه می‌کنم؟

 

۴- مشکلی را پیدا کنید که بتوانید حل کنید

برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین، به یک نکته مهم توجه کنید: همه مشاغل یک مشکل را حل می‌کنند.

لوله‌کش‌ها نشتی لوله‌ها را برطرف می‌کنند. فیلم‌های هالیوود دل‌زدگی، کنجکاوی، علاقه و نیاز به فرار و آرامش افراد را برآورده می‌کنند.

لباس‌های برند به مردم کمک می‌کنند تا خود را نشان دهند و احساس جذابیت کنند.

قانون طلایی : هرچه مشکلی که می‌توانید حل کنید، بزرگ‌تر باشد و هرچه بهتر آن را حل کنید. مردم حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند.

به‌عنوان‌مثال، مشاغل خدمات بهداشتی، آن‌ها یک مشکل بزرگ را حل می‌کنند، به همین دلیل تقریباً همه مایل به‌صرف هزینه‌های زیادی برای آن هستند.

نکته مهم: اگر می‌خواهید در راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین موفق شوید، باید یک مشکل خوب برای حل کردن پیدا کنید.

در اینجا سه مثال آورده شده است:

• بازار هدف: پسران نوجوان که به دنبال مد هستند

• مشکل: افراد دنباله‌رو مد، می‌خواهند بدون صرف هزینه زیاد، متمایز شوند، دیده شوند.

• راه‌حل: خط تولید لباس مجلل و مقرون‌به‌صرفه ایجاد کنید.

• بازار هدف: مدیران بازاریابی شرکت‌های نرم‌افزاری چندملیتی.

• مشکل: مشاغل باید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهند.

• راه‌حل: مقالاتی را بنویسید که در صفحه اول Google دیده شوید و ترافیک وب‌سایت شما افزایش پیدا کند.

• بازار هدف: مادران شاغل با کودکان خردسال

• مشکل: بسیاری از مادران می‌خواهند به‌طور منظم ورزش کنند، اما وقت زیادی ندارند.

• راه‌حل: یک برنامه تناسب‌اندام با صرفه‌جویی در وقت ایجاد کنید.

چگونه می‌توانید مشکلی برای حل کردن پیدا کنید؟

• به گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین بپیوندید و از مردم بپرسید که در چه مواردی به کمک نیاز دارند.

• از Google Keyword Planner برای یافتن اطلاعات افراد استفاده کنید.

• مشاغل آنلاین موفق را پیدا کنید و مشکلی که آن‌ها حل می‌کنند را شناسایی کنید، سپس به دنبال راه‌هایی برای انجام بهتر آن باشید.

 

حتماً بخوانید!  راه‌های اعتمادسازی در کسب و کار و فروشگاه اینترنتی

رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنید

۵- رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنید

تجزیه‌وتحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا در بازار گوشه پیشرو و پیشگام باشید، تاکتیک‌های موفق و روندهای جدید را شناسایی کنید و تغییرات بازار را پیش‌بینی کنید.

همچنین به تعریف پیام‌ها، موقعیت‌یابی و استراتژی کلی تجارت شما کمک می‌کند.

چگونه رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنیم؟ در اینجا چند نکته وجود دارد:

• در وبلاگ رقبای خود مشترک شوید

• محصولی را که می‌فروشند، بخرید

• کالایی را در سبد خرید خود کنار بگذارید

• برای خبرنامه آن‌ها ثبت‌نام کنید

• آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

هنگامی‌که این مراحل را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که یافته‌های خود را یادداشت می‌کنید. شما می‌خواهید در صورت نیاز اطلاعات مربوطه را پیدا کنید.

با تجزیه‌وتحلیل تجربه مشتری رقبا و بررسی نحوه جذب افراد از طریق محتوا، می‌توانید تاکتیک‌هایی را شناسایی کنید که رقبا از آن‌ها برای فروش استفاده می‌کنند.

نکته مهم: برای تکمیل یافته‌های تحقیق خود، تجزیه‌وتحلیل SWOT را در نظر بگیرید.

SWOT طرحی است که از نقاط قوت و ضعف رقبای شما برای شناسایی زمینه‌های بهبود استفاده می‌کند.

 

۶- کسب‌وکار خود را قانونی کنید

هر کسب‌وکاری را که شروع کنید باید با قوانین و مقررات منطقه شما مطابقت داشته باشد.

بنابراین هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی جدید حتماً الزامات قانونی تجارت آنلاین را بخوانید.

برخی از جنبه‌های حقوقی که باید به خاطر بسپارید شامل موارد زیر است:

ثبت نوع شرکت:

مثلاً بخواهید شرکت خود را LLC ثبت کنید. می‌توانید خودتان تحقیق کنید و تصمیم بگیرید، اما ارزش دارد با یک متخصص مالیات مشورت کنید.

مجوزها

بسته به اینکه چه نوع شغلی را شروع می‌کنید، ممکن است برای اداره آن به مجوز نیاز داشته باشید.

به محل زندگی شما بستگی دارد، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تحقیق کنید.

تعهدات مالیاتی

بیشتر صاحبان مشاغل آنلاین باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند.

علاوه بر این، اگر کالاهایی را به مصرف‌کنندگان در کشورهای خاص بفروشید، ممکن است دارای مالیات فروش باشید.

بنابراین قبل از شروع تجارت خود، صحبت با یک وکیل را در نظر بگیرید تا در مورد مالیات‌های قابل‌اعمال و لیست اسناد تجاری آنلاین که باید بایگانی کنید، مطلع شوید.

حق چاپ، حق ثبت اختراع و علائم تجاری

برای جلوگیری از ایجاد مشکل بهتر است این کار را انجام دهید.

به‌عنوان‌مثال، ثبت علامت تجاری شما باعث می‌شود دیگران از نام تجاری شما استفاده نکنند، این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه و هزینه برند سازی مجدد شما می‌شود.

 

حتماً بخوانید!  استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی چیست؟

استراتژی تأمین منابع خود را انتخاب کنید

۷- استراتژی تأمین منابع خود را انتخاب کنید

اگر به راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین علاقه‌مند هستید، باید منابع معتبر و قابل‌اعتمادی برای تأمین کالا پیدا کنید.

چندین راه وجود دارد:

• تولیدکنندگان محصولات را به‌صورت اینترنتی جستجو کنید.

• عمده‌فروشان محصول را پیدا کنید.

• ارائه‌دهندگان dropshipping را پیدا کنید.

گزینه دوم بسیار مقرون‌به‌صرفه است و به شما فرصتی می‌دهد بدون اینکه سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید، کار خود را شروع کنید.

dropshipping، روشی است که تأمین‌کننده محصول، پس از خرید مشتری سفارش را ارسال می‌کند، درحالی‌که شما با بازاریابی و پشتیبانی مشتری سروکار دارید، آن‌ها بخش انبارداری و تدارکات تجارت را مدیریت می‌کنند.

 

۸- روش‌های دریافت پول را مشخص کنید

اکنون وقت آن است که تصمیم بگیرید چگونه مشتریان پولشان را پرداخت کنند و شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار چگونه پول را دریافت می‌کنید.

• پرداخت از طریق دستگاه‌های عابر بانک

• پرداخت از طریق اپلیکیشن

• پرداخت آنلاین از طریق وب‌سایت

 

بستر فروش خود را بسازید

۹- بستر فروش خود را بسازید

هنگامی‌که ایده کسب‌وکار خود را شناسایی کردید و مبانی حقوقی خود را تحت پوشش قراردادید، زمان ساخت سیستم‌عامل خود فرارسیده است

چگونه؟

خوب، اگر قصد راه اندازی تجارت الکترونیکی دارید، وب‌سایتی بسازید و سپس محصولات خود را برای فروش پیدا کنید.

اگر قصد دارید فریلنسینگ، مربیگری یا مشاوره را شروع کنید، می‌توانید وب‌سایت داشته باشید و هم می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود را فعالیت خود را شروع کنید و تخصص و مهارت‌های خود را معرفی کنید.

کارها را ساده انجام دهید.

در این مرحله، تجارت شما هنوز در مرحله تئوری است. بنابراین سعی کنید برای ساخت یک وب‌سایت عالی، پول، زمان و انرژی زیادی سرمایه‌گذاری نکنید.

در عوض، ایده کسب‌وکار خود را آزمایش کنید و مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری زیاد در آن کار می‌کند

اریک ریس، نویسنده The Lean Startup، گفت: “ما باید بدانیم که مشتریان واقعاً چه می‌خواهند، نه اینکه آن‌ها چه می‌گویند یا ما چی فکر می‌کنیم.”

 

حتماً بخوانید!  چرا استارتاپ ها باید از مالکیت فکری خود محافظت کنند؟

۱۰- یک روش بازاریابی را انتخاب کنید

هنگامی‌که آماده شروع تبلیغات کسب‌وکار آنلاین خود هستید، باید یک روش بازاریابی را انتخاب کنید.

روش‌های مختلف بازاریابی آنلاین وجود دارد.

در اینجا چهار روش بازاریابی آنلاین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای فروش سریع زمین استفاده کنید:

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوا، تعامل با مخاطبان هدف خود و هدایت بازدید به وب‌سایت خود برای فروش محصول و خدمات خود استفاده کنید.

دسترسی مستقیم: با مراجعه به افراد شرکت‌ها، خدمات خود را ارائه دهید.

تبلیغات پولی: برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش، در سیستم‌عامل‌هایی مانند Facebook، Instagram، Google و YouTube تبلیغ کنید.

بازاریابی تأثیرگذار: برای تبلیغ مستقیم محصولات خود به دنبال کنندگان فعلی، با افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرهای صنعت خود همکاری کنید.

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک کسب‌وکار آنلاین ممکن است مدتی طول بکشد.

بنابراین اگر اولین کسب‌وکار آنلاین شما بلافاصله فروش و سودآوری نداشت، نگران نباشید.

بسیاری از موفق‌ترین کارآفرینان قبل از موفقیت، چندین بار شکست‌خورده‌اند.

دوره اصول راه اندازی کسب و کار آنلاین

دوره اصول راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین

در اولین قدم‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، معمولاً کارآفرینان با حداکثر توان خود به دنبال پیدا کردن مشکلات موجود در بازار و حل مشکل که شناسایی کرده‌اند و یا توسعه محصول یا تأمین خدمت جدید هستند و بدون توجه به جنبه‌های حقوقی و شفاف‌سازی حقوق و تکالیف طرفین، به جلو پیش می‌روند، اما پس از مدتی همکاری جایی که استارتاپ به موفقیت نزدیک می‌شود، بحث‌های حقوقی شکل می‌گیرد.

در دوره اصول راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین توسط محمدمهدی ربانی می‌آموزید، چگونه ایده خود را عملی کنید، آیا شرکت تأسیس کنید یا خیر؟، آیا شریک داشته باشید یا خیر؟، روش تدوین یک شراکت‌نامه چگونه است؟، روش راه‌اندازی یک کسب‌وکار بدون مشکل حقوقی و قانونی چگونه است؟، چه شرکتی تأسیس کنید؟، چگونه یک تیم شرکای مؤسس داشته باشید؟.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]