امروزه انواع مختلفی از بازاریابی برای جذب مشتریان بالقوه وجود دارد، بازاریابی آنلاین، بازاریابی تأثیرگذار، بازاریابی شبکهای و... این لیست ادامه دارد.
اما آیا در مورد بازاریابی جاذبهای چیزی شنیدهاید؟ بازاریابی جاذبهای محبوبیت زیادی پیداکرده است
به این دلیل که میتواند خیلی سریع مشتریان بالقوه کسبوکار شمارا جلب کند.
بازاریابی جاذبهای شامل ارائه ارزش و ارائه محتوای رایگان برای جذب مشتریان بالقوه کسبوکار است.
بخش "جذب" مهمترین قسمت بازاریابی جاذبهای است.
ایده این نیست که به محصول یا شرکت خود ضربه بزنید، بلکه توجه مردم را در سطح ناخودآگاه جلب کنید
و آنها درواقع نمیدانند که بهطور ناخودآگاه جذبشدهاند و اقدام به خرید میکنند.
اصولاً شما قبل از گرفتن پول، ارزش ارائه میدهید. چیزهایی را به بازار عرضه میکنید تا مردم را به سمت خود جذب کنید.
منظور از ارائه ارزش، خود محصول نیست، بلکه دانش یا اطلاعاتی در مورد آن است که به مشتری در انتخاب منطقی کمک میکند.
یکی از بهترین راه ها برای جذب مشتریان مناسب ، استفاده از بازاریابی درون گرا هست.
بیایید بهعنوانمثال به HubSpot نگاه کنیم.
هاب اسپات یک پلتفرم بازاریابی است، که حجم زیادی از اطلاعات مفید و مطالب آموزنده را در مورد بازاریابی داخلی، در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
همچنین مجموعهای از ابزارها برای بازاریابی از طریق ایمیل،CRM، فروش و سایر موارد فراهم میکند.
گرچه ممکن است کاربران هنگام بازدید از وبسایت، چیزی را از هاب اسپات خریداری نکنند، اما بهمرور از طریق محتوای آن، با هاب اسپات آشنا میشوند.
وقتی مشتری میخواهد ابزار بازاریابی خریداری کند، آنها به فکر HubSpot میافتند زیرا از قبل به آنها ارزش ارائه کرده است.
این جوهره بازاریابی جاذبهای است.
مشتریها، ذاتاً، کنجکاو هستند بدانند که هرچیزی قبل از خرید چطور کار میکند، چه طعم و مزهای دارد و چه عملکردی دارد و همچنین ارزش هزینه کردن دارد یا ندارد.
بهعنوانمثال، هوم دپوت یک شرکت معتبر تهیه لوازمخانگی در ایالاتمتحده است.
هوم دپو برای بهبود تعامل خود با خانهدارها و خرید بیشتر آنها، وفادار ماندن به برند، کلاسهای هفتگی را در مورد نحوه استفاده از تجهیزات و غیره برگزار میکند.
مشتریانی که در این کلاسها شرکت میکنند تمایل دارند بلافاصله از فروشگاه خرید کنند تا آموختههای خود را امتحان کنند.
این مکانیسم محرک استراتژی بازاریابی جاذبهای است.
اگر بهدرستی انجام شود، بازاریابی جاذبهای میتواند برگ برندهای برای افزایش مشتریان بالقوه و نرخ تبدیل کسبوکار باشد.
اصل اساسی بازاریابی جاذبهای این است که قبل از اینکه پیشنهاد خرید کالا را به مشتری بدهید، به مشتریان در مورد "خوب بودن" یا مطلوبیت یک محصول آگاهی دهید.
به این فکر کنید که شخصی در یک مرکز خرید، نمونههایی از مرغ کبابی را توزیع میکند.
آنها صریحاً به شما پیشنهاد نمیدهند که آن را بخرید، بلکه بهراحتی چیزی به شما میدهند که احتمالاً باعث میشود شما بخواهید آن را بخرید، بدون اینکه کلمهای بگویند.
در اینجا شش روش ساده برای تسلط بر بازاریابی جاذبهای وجود دارد.
1- دانش را گسترش دهید
بازاریابی جاذبهای درمورد آموزش مشتریان است. ابتدا اجازه دهید در مورد محصول شما بیاموزند.
بعد از آموزش، به آنها بفروشید. برای انجام این کار، شما باید دانش راجع به محصول، نکات قابلتحسین آن و نحوه استفاده از آن برای مقابله با نقاط درد خاص مشتری را گسترش دهید.
2- جلب اعتماد کنید
اعتماد، در هر زمان، برنده است. در حقیقت، وقتی صحبت از بازاریابی جاذبهای میشود، این تنها چیزی است که تاکنون برندهشده است.
مشتریها فقط میخواهند از برند یا فروشندهای که معتقدند معتبر و قابلاعتماد است، خرید کنند.
بنابراین حتماً پیام خود را به روشی معتبر، متناسب با مخاطبان خود مطابقت دهید.
3- اصیل باشید
در بازاریابی و برند سازی، اصالت قیمت بالایی دارد. مشتریان برای برندهایی را که دارای اصالت هستند، بدون پلک زدن هزینه پرداخت میکنند.
به آدیداس، اپل و آمازون فکر کنید، چه در کیفیت محصول و چه در کارایی خدمات، همه آنها قابلاعتماد هستند. از آنها بهعنوان الگو استفاده کنید.
4- اجتماعی و پاسخگو باشید
رسانههای اجتماعی نقش زیادی در افزایش دسترسی به بازاریابی جاذبهای دارند.
کیم هریس میگوید که برقراری ارتباط و ارتباط مداوم با مشتریان خود، یکی از اساسیترین قوانین بازاریابی جاذبهای است.
5- بینش دهید
آیا میدانید بازار به کجا میرود؟ یا بازیکن بزرگ بعدی که صنعت را مختل میکند چه خواهد بود؟
در صورت تمایل، آن را با هواداران خود به اشتراک بگذارید.
چیزی که مشتریان از بازاریابان انتظار دارند، تخصص در این زمینه است و این امر باعث افزایش وفاداری آنها به شما میشود.
6- تولید و توزیع محتوا
محتوا میتواند بهصورت وبلاگهای طولانیمدت، اینفوگرافیک، بنرهای خلاقانه، فیلم یا هر چیز دیگری باشد که مشتریان میتوانند برای اطلاع از محصول شما مصرف کنند.
در بازاریابی جاذبهای، با استفاده از اشکال مختلف محتوا یا استفاده مجدد از محتوای موجود، میتوانید حداکثر دید را به دست آورید.
هنگام تهیه محتوا، بر ایجاد محتوایی که آموزش میدهد تمرکز کنید. مردم بیش از هر چیز میخواهند بدانند "چگونه" و "چرا".
نتیجهگیری
بهترین مشتریان بالقوه کسانی هستند که به دنبال شما میآیند.
بازاریابی جاذبهای باعث میشود مشتریان محصول شمارا بهراحتی درک کنند و ارزش آن را از طریق روشهای قانونی، ارزیابی کنند.
بازاریابی جاذبهای باعث بهبود تعامل میشود و درنتیجه فروش نیز افزایش مییابد.
رمز موفقیت در استفاده از بازاریابی جاذبهای، داشتن علاقه واقعی به مشتری و نیازهای او نهفته است.
بنابراین، استراتژی بازاریابی جاذبهای شما باید تدوین شود تا بدون نیاز به برنامههای مخفی، چنین نیازهایی را بهصورت مستقیم برطرف کند.
فروش و سودآوری پس از اطمینان مشتری از محصول حاصل می شود.
در اصل: اگر جذب مشتریانی باکیفیت بالا در اولویت شما باشد. بازاریابی جاذبهای بهترین راه پیشرفت است.