آیا میخواهید سایت خود را بهبود ببخشید، اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟
پاسخ این است که با دادهها شروع کنید.
بهجای ایجاد تغییرات تصادفی که فکر میکنید به آن نیاز دارید، برای مدیریت بهروزرسانیهای خود، از رفتار واقعی کاربر استفاده کنید.
اگر وبسایتی دارید، بهاحتمالزیاد از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) استفاده میکنید.
امروزه، نزدیک به 40 میلیون سایت، از Google Analytics یا بهاختصار GA، استفاده میکنند و این تعداد پس از یک دهه، بهطور مداوم در حال رشد است.
اما باوجود میلیونها کاربر، بسیاری از دارندگان سایت، هنوز در مورد آنچه تجزیهوتحلیل به آنها نشان میدهد، کاملاً گیج هستند.
اگر در مورد همه دادهها گیج شده باشید، تنها نیستید.
در این مقاله 11 روش تجزیهوتحلیل میشود.
آنها را مطالعه کنید و بر اساس توصیههای آنها، تغییراتی ایجاد کنید، مکانهای دقیقی را پیدا خواهید کرد که میتوانید عملکرد سایت و نرخ تبدیل سایت را بهبود ببخشید.
با توجه به اطلاعاتی که از گوگل آنالیتیکس بدست می آید ، می توانید در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود از این داده ها بهترین استفاده را ببرید.
1- چگونه در مقایسه با رقبا رتبهبندی میشوید؟
یکی از اولین شاخصهایی که باید بررسی کنید، قسمت مقایسه است.
این به شما میگوید که شما در مقایسه با سایتهای دیگر در همان صنعت چگونه کار میکنید.
البته، این دادهها 100٪ دقیق نیستند، زیرا ممکن است همه رقبای شما از گوگل آنالیتیکس استفاده نکنند، اما بهتر از هیچچیز است.
همچنین به شما یک دید کلی در مورد نحوه عملکرد سایت شما میدهد.
شاید شما از قبل بدانید که آیا وبسایت شما بیشتر یا کمتر از وبسایت رقبای شما، بازدید میشود یا خیر.
اما آیا میدانید بازدیدکنندگان وبسایت شما در مقایسه با بزرگترین رقبای شما، چقدر درگیر هستند؟
با مقایسه آماری، مانند میانگین زمان حضور در سایت، ایده بهتری خواهید یافت.
متوجه خواهید شد که چگونه در مقایسه با رقبا درزمینهٔ درگیری مخاطب، رتبهبندی میشوید و برای شروع بهبود وبسایت خود، باید در چه مواردی تغییراتی ایجاد کنید.
پس از پایان کار در گوگل آنالیتیکس، تجزیهوتحلیل رقبا را با استفاده از Ubersuggest به سطح بعدی برسانید.
درنتیجه به بسیاری از اطلاعات مشابه و همچنین برخی دادههای اضافی که میتوانید به نفع خود استفاده کنید، دسترسی خواهید داشت.
بهعنوانمثال، فرض کنید HubSpot یکی از رقبای برتر شماست. آدرس URL آنها را تایپ کنید و روی "جستجو" کلیک کنید.
نمای کلی دامنهای که جستجو میکنید، به شما اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد وبسایت در جستجوها،
دادههای مربوط به کلمات کلیدی ارگانیک " organic keywords "، ترافیک ماهانه ارگانیک"organic monthly traffic "، رتبه دامنه "domain score" و بک لینک "backlinks" ارائه میدهد.
اکنون وقت آن است که تصمیم بگیرید از کجا شروع کنید.
بهعنوانمثال، اگر میخواهید ببینید که چگونه ازنظر کلمات کلیدی رتبهبندی میشوید، روی کلمات کلیدی ارگانیک " “organic keywords در بالای صفحه نتایج کلیک کنید.
2- بازدیدکنندگان شما در کجا زندگی میکنند؟
شاید تصور کنید همه بازدیدکنندگان وبسایت از منطقه شما هستند اما ممکن است اشتباه کنید.
برای یافتن این موضوع، روی نوار کناری به قسمت مخاطب بروید. سپس بر روی Geo و سپس Location کلیک کنید.
استفاده از ویژگی همپوشانی نقشه در نمای کشور معمولاً بیفایده است و اطلاعات زیادی برای بازدیدکنندگان شما فراهم نمیکند.
معمولاً بیشازحد گسترده است که قابلاستفاده نیست.
بااینحال، با دستیابی به سطح شهر، میتوانید اطلاعات مفیدتری درباره مخاطبان خود کسب کنید. فقط روی City زیر نقشه کلیک کنید.
بهعنوانمثال، فقط به این دلیل که تجارت شما در ایالاتمتحده مستقر است، به این معنی نیست که بیشترین میزان ترافیک شما از یک شهر در ایالاتمتحده است.
بیشترین میزان ترافیک شما ممکن است از لندن باشد.
هنگامیکه دادههای جغرافیایی را کالبدشکافی کردید و تصوری از بیشتر مخاطبان خود داشتید، میتوانید محتوای خود را متناسب با این مخاطبان خاص تغییر دهید.
3- چه کسی خرید میکند و چه کسی فقط از طریق ویترین مغازهها خرید میکند؟
اگر محصول یا خدمات شما، یکبارمصرف است، هدف شما جذب بازدیدکنندگان جدیدتر به وبسایت شماست.
اما اگر کسبوکارتان تکراری است، هدف شما افزایش بازگشت بازدیدکنندگان است.
بهطورکلی، گزینه دوم بهتر است. زیرا جلب مجدد مشتریان فعلی برای خرید مجدد، راحتتر از یافتن مشتریان جدید برای هر خرید است.
میتوانید از دادههای تجزیهوتحلیل خود استفاده کنید تا بفهمید چه کسی خرید میکند،
چه کسی برای خرید برمیگردد و چه کسی فقط گشت میزند و سپس میرود.
یک روش خوب برای این کار استفاده از کوکیها یا اطلاعات ارجاع، برای دیدن انواع مختلف بازدیدکنندگان است.
4- افراد با چه سرعتی سایت شمارا ترک میکنند؟
مراجعه بیشتر به وبسایت شما یکی از راههای افزایش فروش شماست، اما روش دیگر کنترل تعداد افراد وبسایت شماست.
درصد افرادی که پس از یک صفحه سایت شمارا ترک میکنند (بهجای اینکه کمی جستجو کنند) بهعنوان نرخ بازگشت شما شناخته میشود.
شما همچنین میتوانید زمان را در سایت و زمان را در صفحه بررسی کنید، که به شما میگوید چه مدت افراد در سایت شما هستند.
اگر افراد در سایت شما نمیمانند، ممکن است بخواهید طراحی وبسایت یا محصول خود را تغییر دهید تا از جذابیت بیشتری برخوردار شود.
این معمولاً سادهترین راه برای افزایش درآمد شماست.
" قدرت تأثیرگذاری بازاریابی FOMO جهت افزایش فروش " حتما این مطلب را بخوانید.5- آیا با مرورگرهای مناسب سازگار هستید؟
ممکن است شما یک کاربر پیشرفته کامپیوتر باشید، اما ممکن است مشتریان شما این کار را نکنند.
با دانستن اینکه مشتریان شما از کدام مرورگرهای وب استفاده میکنند، میتوانید تعیین کنید که آیا سایت شما بهدرستی برای آنها نمایش داده میشود یا خیر.
Chrome در حال حاضر بر وب تسلط دارد. تقریباً 60٪ از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. اما این ممکن است برای شما درست نباشد.
بهعنوانمثال، اگر 30٪ بازدیدکنندگان شما از Firefox استفاده میکنند، اما وبسایت شما با Firefox سازگار نیست.
در این صورت ممکن است درآمد زیادی را از دست دهید. همین امر در مورد مرورگرهای تلفن همراه و سیستمعاملهای مختلف، نیز صدق میکند.
6- آیا با صفحه نمایشهای مناسب سازگار هستید؟
اگر به سال 1990 برگردید، مردم دارای نمایشگرهای بسیار بزرگ با وضوح پایین بودند.
اما امروزه، بیشتر افراد با نمایشگرهای صفحه تخت، لپتاپها یا دستگاههای تلفن همراه با وضوحبالا، وب گردی میکنند.
امروزه تقریباً به تعداد کاربران دسک تاپ، تعداد کاربران موبایل وجود دارد و تبلت ها بسیار عقب هستند.
بخش وضوح صفحه در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به شما امکان میدهد ببینید مشتریان از چه وضوحی استفاده میکنند.
در اینجا باید به دو نکته توجه کنید. ابتدا میتوانید ببینید، آیا فضا برای افزودن بیشتر به سایت خود دارید یا خیر.
البته بیشتر همیشه بهتر نیست، اما اگر بیشتر کاربران، صفحهنمایش غولپیکر دارند، میتوانید از فضای موجود برای تجربه بهتر آنها استفاده کنید.
اما ممکن است عکس این قضیه نیز صادق باشد.
اگر بیشتر کاربران شما در دستگاههای تلفن همراه هستند یا از مانیتورهایی با وضوح پایین استفاده میکنند، باید اندازه صفحهنمایش آنها را بهینه کنید.
یک روش خوب برای این کار استفاده از یک طراحی پاسخگو است که با ابعاد صفحه کاربر سازگار است.
7- چه کسی برای شما ترافیک میفرستد؟
پیوند به وبسایتها، ایده بهتری از نحوه دسترسی افراد به وبسایت شما ایجاد میکند.
درحالیکه موتورهای جستجو میتوانند منبع عظیمی از بازدید، برای برخی سایتها باشند، برخی دیگر ممکن است توصیههای سایتهای دیگر را مشاهده کنند.
اگر بهطور ناگهانی از وبسایتی که هرگز نام آن را نشنیدهاید، بازدید زیادی کردید، بروید و آن را بررسی کنید.
ببینید آیا دوباره میتوانید از این وبسایت بازدید کنید یا سعی کنید ویژگیهای دیگری را در سایتهای مشابه پیدا کنید.
8- رتبه شما در گوگل چند است؟
ممکن است شما از قبل با کلمات کلیدی که ترافیک را به سمت کسبوکار شما سوق میدهند،
آشنا باشید، اما آیا سعی کردهاید رتبه خود را برای این کلمات کلیدی، افزایش دهید؟
اگر متوجه شدید که یک کلمه کلیدی بازدیدکننده زیادی را به سایت شما هدایت میکند
و شما برای این کلمه کلیدی در صفحه دوم گوگل ظاهر میشوید، سعی کنید در صفحه یک قرار بگیرید.
بعضیاوقات، تفاوت بین صفحات دو و یک فقط مربوط به چند تصحیح ساده است.
برای بهبود سئوی سایت خود تلاش کنید، مانند پیوند دادن به آن صفحه از مکانهای دیگر سایت خود، ازجمله یک یا دو تصویر و ذکر چندین کلمه کلیدی.
یا اگر میخواهید، میتوانید برای Google Ads (Google AdWords) ثبتنام کنید و یک کمپین پرداخت به ازای هر کلیک را برای این کلمات کلیدی شروع کنید.
9- کدام محصولات یا خدمات، موردعلاقه بازدیدکنندگان شما قرار میگیرد؟
وقتی دانستید که بازدیدکنندگان شما چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند،
میتوانید موارد جدیدی را به آنها ارائه دهید که فکر میکنید به آنها علاقهمند خواهند شد.
یا اگر افراد مورد خاصی را دوست دارند، میتوانید محصولات، خدمات یا حتی محتوای دیگری را ارائه دهید که بتواند مکمل آن مورد باشد.
همانطور که کسبوکار خود را توسعه میدهید، اینیکی از بهترین راهها، برای شروع فروش بیشتر از ترافیک موجود است.
در بسیاری از موارد، فروش به مشتریان فعلی، آسانتر از دستیابی به مشتریان جدید است.
10- چه عواملی باعث میشود، افراد وبسایت شمارا ترک کنند؟ببینید مردم کدام صفحات را ترک خواهند کرد، کدام صفحات باعث ترک افراد میشود و در کجا میتوانید محتوای خود را در آن صفحات جالبتر کنید.
تماسهای عملی بهتری ایجاد کنید یا پیوندهایی را به مکانهای دیگر وبسایت خود اضافه کنید.
این دادهها به شما کمک میکند آنچه مردم درباره وبسایت شما دوست ندارند را، درک کنید و بازدیدکنندگان را مدتزمان بیشتری نگهدارید.
11- اهداف شما چیست؟
شگفتآور است که چگونه بسیاری از افراد، اهداف تعیینشده ندارند.
با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید اقدامات مختلف کاربر را به یک هدف واحد پیوند دهید.
بهعنوانمثال، شما میتوانید یک هدف از خرید کامل، ثبتنام در خبرنامه یا چیز دیگری داشته باشید.
گوگل آنالیتیکس بهطور خودکار به شما اطلاع میدهد که چند درصد از کاربران این هدف را برآورده میکنند.
این اطلاعات خوبی است که میتوانید برای بهبود جریان کاربران به هر یک از اهداف خود استفاده کنید.
اگر هدفی ندارید، از کجا میدانید که به شمارههای خود پاسخ میدهید؟
اگر هنوز در حساب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) خود هدفی ندارید،
زمان شروع آن فرارسیدهاست! اطمینان حاصل کنید که دادههای هدف خود را به سایر آمار ترافیک خود مرتبط کردهاید.
نتیجهگیری
اکنون، شما ایده خوبی در مورد اینکه، برای بهبود وبسایت کسبوکار خود چه اقداماتی باید انجام دهید، به دست آوردهاید.
جستجو در دادهها میتواند سرگرمکننده باشد، اما شما واقعاً باید با دقت جستجو کنید تا مهمترین معیارها را برای کار پیدا کنید.
به دنبال اطلاعاتی باشید که بازدیدکنندگان شما به چه چیزی اهمیت میدهند، از کجا میآیند و چگونه سایت شمارا مشاهده میکنند.
خبر خوب در مورد این معیارها این است که آنها هرگز قدیمی نمیشوند.
تا زمانی که سایت شما آنلاین باشد میتوانید، نرخ جستجوی خود را بهبود بخشید، محصولات جدید ایجاد کنید و خواستههای بازدیدکنندگان را برآورده کنید.
شما چگونه از گوگل آنالیتیکس برای توسعه کسبوکارتان استفاده میکنید؟