چگونه یک بیزینس پلن برای کسب‌وکار آنلاین خود بنویسیم؟
1400-03-01 0

مهم نیست که چه نوع کسب‌وکاری را اداره می‌کنید، داشتن یک بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار کاملاً مکتوب برای موفقیت شما بسیار مهم است.

یک بیزینس پلن کارآمد و خوب طراحی‌شده پایه و اساس لازم را، برای حرکت مطمئن به سمت اهداف کسب‌وکارتان فراهم می‌کند.

اختصاص دادن زمان برای نوشتن یک بیزینس پلن عالی باعث می‌شود سریع‌تر بتوانید کسب‌وکار آنلاین خود را ارتقا دهید.

علاوه بر این، اگر تازه کسب‌وکار آنلاین خود را شروع کرده‌اید، باید سرمایه‌گذاران را جذب کنید یا از یک موسسه مالی، تأمین سرمایه کنید.

یک بیزینس پلن مدون برای نشان دادن نحوه عملکرد کسب‌وکار شما در آینده و ایجاد اعتمادبه‌نفس در شرکت، ضروری است.

ازآنجاکه بسیاری از موفقیت‌های آینده شما به نوشتن یک بیزینس پلن جامع بستگی دارد، ارزش دارد که وقت بگذارید و بیاموزید چگونه یک بیزینس پلن حرفه‌ای مناسب برای کسب‌وکار آنلاین خود بنویسید.

اهمیت بیزینس پلن برای کسب‌وکارهای آنلاین

بیزینس پلن اولین گام برای شروع یک کسب‌وکار جدید است. طرح کسب‌وکار یا همان بیزینس پلن اهداف، استراتژی‌ها و نیازمندی‌های مالی را به‌صورت دقیق و موجز بیان می‌کند.

برای اطمینان از اینکه شرکتی از یک مسیر خوب پیروی می‌کند، از بیزینس پلن استفاده می‌شود، اما برای جمع‌آوری بودجه، پیش‌بینی کارمندان مدیریتی و سایر امور پشتیبانی هم از طرح کسب‌وکار استفاده می‌شود.

یک بیزینس پلن خوب می‌تواند ظهور یک شرکت موفق را پیش‌بینی کند.

مشاغل اینترنتی با روشی متفاوت از بسیاری از مشاغل سنتی اداره می‌شوند.

بااین‌حال، بیزینس پلن برای کسب‌وکار اینترنتی هم جزو ضروریات است و یک گام اساسی در فرایند شکل‌گیری است.

برای داشتن یک کسب‌وکار پردرآمد باید بدانیم چطور بیزینس پلن بنویسیم.

حال بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید یک بیزینس پلن بنویسید تا به شما کمک کند با اطمینان به جلو بروید.

 

حتماً بخوانید!  25 دستاورد بزرگ ایلان ماسک

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین مدل‌های کسب‌وکار آنلاین

 

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی

هر بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار باید با یک خلاصه اجرایی شروع شود که اهداف شمارا به‌عنوان یک شرکت به‌وضوح مشخص کند.

اینجاست که شما مأموریت خود را توضیح می‌دهید و یک نمای کلی و واضح ازآنچه مربوط به کسب‌وکار شما است، ارائه می‌دهید.

شما همچنین باید جزئیاتی راجع به اینکه چگونه ایده تجاری شما برای مشتریان سودآوری دارد و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار خود ذکر کنید.

 

شرح کسب‌وکار

شرح کسب‌وکار باید از قول خود شما مشخص کند که تجارت شما در چه زمینه‌ای است و چگونه می‌خواهید با گذشت زمان رشد و پیشرفت کنید.

در این بخش، شما باید مشخصات و اطلاعات جمعیتی مخاطبان موردنظر خود را مشخص کنید، اینکه سود شما از کجا حاصل می‌شود و محصول یا خدمات شما چه مشکلاتی را برای مشتریان آینده شما حل خواهد کرد.

 

پیشنهاد ویژه: ۷ روش مؤثر برای برندسازی کسب‌وکار آنلاین

 

تحقیقات بازار

هنگام شروع هر کاری، چه به‌صورت آنلاین باشد و چه به‌صورت دیگر، باید مطمئن شوید که آن بازار را درک می‌کنید.

بیزینس پلن شما باید شامل تحقیقات عمیق بازار باشد که تقاضای پیشنهادهای شما و جزئیات دقیق تعداد مشتری مورد انتظار را اثبات می‌کند.

این بخش همچنین باید شامل تجزیه‌وتحلیل رقبای شما و چگونگی تمایز پیشنهاد‌های شما ازآنچه رقبا می‌فروشند، باشد.

 

نمای کلی پیشنهاد‌ها

نمای کلی پیشنهاد‌ها

محصول یا خدمتی که می‌فروشید برای موفقیت و پیشرفت کار شما نقش اساسی دارد.

یک بیزینس پلن کاملاً مکتوب باید شامل نمای کاملی از پیشنهاد‌ها و مزایای محصولات و خدمات شما باشد.

مراقب باشید از اصطلاحات پیچیده صنعت استفاده نکنید و در عوض مسائل را ساده و قابل‌فهم بیان کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۴ دلیل اینکه یک کسب‌وکار آنلاین بهترین سرمایه‌گذاری هست

 

حتماً بخوانید!  7 روش برای یافتن، ارزیابی و استخدام کارکنان عالی

برنامهٔ بازاریابی

برای موفقیت در کسب‌وکارتان، شما نیاز به برنامه‌ای دارید که مشخص کند، چگونه می‌خواهید به جمعیت هدف موردنظر خود برسید.

در فضای کسب‌وکار مدرن، طیف وسیعی از رسانه‌ها وجود دارد که می‌توانید برای موفقیت در بازاریابی کسب‌وکارتان و فروش خود استفاده کنید.

در یک کسب‌وکار آنلاین، برخی از روش‌های مؤثر که ارزش بررسی دارند شامل ساخت یک وب‌سایت جذاب و کاربردی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، Google Ads، بازاریابی از طریق ایمیل و بازاریابی تأثیرگذار است.

 

کارکنان و مدیریت

هر بیزینس پلن باید شامل بخشی باشد که مشخص می‌کند صاحبان کسب‌وکار چه کسانی هستند، چه کسی کسب‌وکار شمارا مدیریت خواهد کرد و چگونه می‌خواهید کارمندان شرکت خود را استخدام کنید.

انواع کاندیدهای موردنظر خود را مشخص کنید و یک پاراگراف کوتاه در مورد اعضای تیم موجود ذکر کنید، نقش آن‌ها را در سازمان مشخص کنید، همچنین نقاط قوت آن‌ها را ذکر کنید.

 

اطلاعات مالی

اطلاعات مالی

برای پیش‌بینی‌های مالی، نحوه برنامه‌ریزی برای تأمین هزینه عملیات خود و سودهایی که سرمایه‌گذاران شما دریافت می‌کنند، مهم است که اطلاعات مالی دقیق را در بیزینس پلن خود بگنجانید.

مسلماً این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر بیزینس پلن است و در صورت امکان باید توسط حساب‌های تفصیلی و گزارش‌های مالی تهیه شود.

برخی از اسناد مهم شامل پیش‌بینی جریان نقدی، صورت‌وضعیت درآمد، تحلیل حقوق صاحبان سهام و ترازنامه است.

 

حتما مطالعه کنید: اصول اولیه شروع کسب وکار آنلاین

 

برای موفقیت کسب‌وکار آنلاین خود، یک بیزینس پلن کاملاً مکتوب تنظیم کنید.

شروع یک کسب‌وکار آنلاین می‌تواند یک چشم‌انداز دلهره‌آور داشته باشد.

بااین‌حال، با یک برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب، می‌توانید مطمئن باشید که کسب‌وکار آنلاین شما در آینده، شانس موفقیت دارد.

به یاد داشته باشید که از ابتدا برای نوشتن یک بیزینس پلن کاملاً مناسب وقت بگذارید و کسب‌وکار آنلاین جدید خود را به روش کاملاً حساب‌شده شروع کنید.

 

حتماً بخوانید!  استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای کوچک

 

دوره طراحی مدل کسب‌وکار و تدوین طرح کسب‌وکار

دوره طراحی مدل کسب‌وکار و تدوین طرح کسب‌وکار

شاید شما به‌عنوان یک کارآفرین و یا صاحب کسب‌وکار بر این عقیده باشید که نوشتن طرح کسب‌وکار، فقط برای شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌های بزرگ و موفق است و کسب‌وکار قدیمی شما و یا استارتاپی که قصد راه‌اندازی دارید، نیازی به طرح کسب‌وکار ندارد.‌

اگر این‌گونه فکر می‌کنید، در اشتباهید. متأسفانه پیامدهای مربوط به فقدان برنامه‌ریزی در نرخ بالای شکستی که بسیاری از شرکت‌های کوچک تجربه می‌کنند، کاملاً مشهود است.

برای هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، باید برنامه‌ای داشته باشیم، تدبیر کلید پیروزی است. راه‌اندازی کسب‌وکار بدون برنامه محکوم ‌به شکست است. آیا باوجود سرعت زیاد تغییرات، نیازی به مدل کسب‌وکار است؟ بلی نیاز است، کسانی که برنامه ندارند، برنامه شکست خوردن دارند.

طرح کسب‌وکار هنوز دارای اهمیت است، اما روش نوشتن آن و تمرکز آن، امروزه نسبت به گذشته متفاوت است. نگاه امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.‌ طرح کسب‌وکار را امروزه کوتاه‌تر، شفاف‌تر، با قابلیت دسترسی بیشتر می‌نویسیم، طرح کسب‌وکار امروزه بر روی بازاریابی، فروش و مشتری و بازار هدف متمرکز است.

در دوره طراحی مدل کسب‌وکار و تدوین طرح کسب‌وکار توسط محمدمهدی ربانی، یاد می‌گیرید: طرح کسب‌وکار چیست؟، مدل کسب‌وکار چیست؟، بوم کسب‌وکار چیست؟، بوم ناب چیست؟، طرح کسب‌وکار آنلاین چگونه است؟، چگونه ارزش پیشنهادی رد نشدنی بنویسید؟، چگونه مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید؟

نوشتن طرح کسب‌وکار کمک می‌کند، چشم‌انداز کسب‌وکار را ببینید، برای توسعه در آینده آماده شوید، سرمایه‌گذار جذب کنید، اگر کسب‌وکارتان قدیمی است، راه‌های جدیدی برای بازاریابی یا تولید محصول جدید بیابید و درآمد خود را افزایش دهید.

نظر بدهید